På vilket sätt skulle chauffören ha varit oduglig om det var tätt när han åkte och började läcka under färd?
Vi är ju inte alla lika ofelbara som en fjädringskoprofag, som aldrig har gjort ett misstag i hela sitt liv och aldrig har varit med om att något går sönder under drift
Nu tror jag inte vi behöver lägga ord i munnen på varandra, hitta på okvädningsord eller binda halmgubbar i detta läge. Det kan vi pyssla med i andra trådar, detta är en rätt allvarlig och potentiellt farlig händelse. Denna gången var det Tallolja, vid andra tillfällen har det varit mysigheter som syror och betydligt mer brandfarliga ämnen som spillts...
Det finns nämligen gott om rutiner och instruktioner som chauffören har att följa när det hanteras brand- och miljöfarliga vätskor. Rutiner för såväl lastning, säkring innan avfärd, transport och lossning. Har ett avsteg skett från dessa rutiner är det chaufförens ansvar.
En lekmannamässig gissning, efter att ha pratat med några sakkunniga i bekantskapskretsen, är att transportörens försäkringsbolag ersätter kostnader för saneringsarbetet, och att fakta (ansamlingar av spill vid rondeller och korsningar) tyder på ett handhavandefel - typ en bortglömd eller möjligen felaktig avluftningsventil (som mynnar under bilen/släpet på låg höjd för att minimera fallhöjd vid trsp av brandfarliga vätskor), alternativt manlucka. Men det lär visa sig. I det fallet det är en förarbrist finns det ett antal tillämpliga förseelser som kan bli aktuella. Tack och lov verkar ännu ingen olycka ha inträffat på grund av spillet, vilket kanske är det viktigaste i nuläget.
Och visst kommer SMC att följa upp detta, det sker i många fall och i synnerhet när det gäller denna typ av omständigheter (så omfattande utsläpp längs så lång sträcka).