Oljeutsläpp - längs 25 mil E4…

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det kan ju vara en olycka också.

Du vet, när något går sönder och inte fungerar som det ska.

Vi har ju redan konstaterat att chauffören hade laglig rätt att köra hela sträckan utan att gå ur hytten, och sittandes i hytten är det kanske inte så lätt att upptäcka att något är trasigt.

Jo tack, jag vet.

Om jag står mitt i rondellen och häller olja ur en dunk - med berått mod - så åker jag säkert dit så det stänker om det.

Men om jag bara är lite lagomt oduglig i min yrkesutövning - med det patos som råder i mellanmjölkens och svennebananernas land - ja då är det ju naturligtvis någon annans fel och allra helst slumpens fel. För det kan ju inte vara mitt eget fel att jag sölar ner tjugofem mil landsväg…? Det måste ju gå att skylla på någon annan…? Trots att slutresultatet blir exakt samma i båda fall.

Här finns ett utmärkt läge för ett prejudicerande fall mot alla sunkiga lastbilar som åker omkring och sölar med allehanda vätskor. Bevisläget torde vara gott och SMC’s representant har ju själv sett spektaklet och provåkt delar av sträckan.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo tack, jag vet.

Om jag står mitt i rondellen och häller olja ur en dunk - med berått mod - så åker jag säkert dit så det stänker om det.

Men om jag bara är lite lagomt oduglig i min yrkesutövning - med det patos som råder i mellanmjölkens och svennebananernas land - ja då är det ju naturligtvis någon annans fel och allra helst slumpens fel. För det kan ju inte vara mitt eget fel att jag sölar ner tjugofem mil landsväg…? Det måste ju gå att skylla på någon annan…? Trots att slutresultatet blir exakt samma i båda fall.

Här finns ett utmärkt läge för ett prejudicerande fall mot alla sunkiga lastbilar som åker omkring och sölar med allehanda vätskor. Bevisläget torde vara gott och SMC’s representant har ju själv sett spektaklet och provåkt delar av sträckan.

På vilket sätt skulle chauffören ha varit oduglig om det var tätt när han åkte och började läcka under färd?

Vi är ju inte alla lika ofelbara som en fjädringskoprofag, som aldrig har gjort ett misstag i hela sitt liv och aldrig har varit med om att något går sönder under drift
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
På vilket sätt skulle chauffören ha varit oduglig om det var tätt när han åkte och började läcka under färd?

Vi är ju inte alla lika ofelbara som en fjädringskoprofag, som aldrig har gjort ett misstag i hela sitt liv och aldrig har varit med om att något går sönder under drift
Nu tror jag inte vi behöver lägga ord i munnen på varandra, hitta på okvädningsord eller binda halmgubbar i detta läge. Det kan vi pyssla med i andra trådar, detta är en rätt allvarlig och potentiellt farlig händelse. Denna gången var det Tallolja, vid andra tillfällen har det varit mysigheter som syror och betydligt mer brandfarliga ämnen som spillts...

Det finns nämligen gott om rutiner och instruktioner som chauffören har att följa när det hanteras brand- och miljöfarliga vätskor. Rutiner för såväl lastning, säkring innan avfärd, transport och lossning. Har ett avsteg skett från dessa rutiner är det chaufförens ansvar.

En lekmannamässig gissning, efter att ha pratat med några sakkunniga i bekantskapskretsen, är att transportörens försäkringsbolag ersätter kostnader för saneringsarbetet, och att fakta (ansamlingar av spill vid rondeller och korsningar) tyder på ett handhavandefel - typ en bortglömd eller möjligen felaktig avluftningsventil (som mynnar under bilen/släpet på låg höjd för att minimera fallhöjd vid trsp av brandfarliga vätskor), alternativt manlucka. Men det lär visa sig. I det fallet det är en förarbrist finns det ett antal tillämpliga förseelser som kan bli aktuella. Tack och lov verkar ännu ingen olycka ha inträffat på grund av spillet, vilket kanske är det viktigaste i nuläget.

Och visst kommer SMC att följa upp detta, det sker i många fall och i synnerhet när det gäller denna typ av omständigheter (så omfattande utsläpp längs så lång sträcka).
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det är en stor möjlighet att industriområdet Backen alternativt depåområdet vid Haraholmen var slutdestination för nattens färd och företaget skulle sannolikt ha gått ut med en varning omgående om de blivit uppmärksammade på problemet…
Det var inte Piteå man utgick från? Tänker att Tallolja är något man får ut i ett massabruk och det har man ju i Piteå.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det var inte Piteå man utgick från? Tänker att Tallolja är något man får ut i ett massabruk och det har man ju i Piteå.
Transporten gick från Umeå till Haraholmen - det syns på spåren. Det är riktigt att Tallolja är en restprodukt från pappersbruken, däremot lagras den i cisterner vid depåer och processas bland annat vid Sunpine på Haraholmen till talloljediesel och harts samt möjligen någon fler biprodukt. Sunpine har nu två produktionslinjer vilket innebär såväl import som ett ganska stort upptagningsområde för tallolja. Det förefaller som att Haraholmen var slutdestination för denna transport.

Gäller det även dom som kallar lastbislchaufförer för odugliga långtradarpedofiler?
Ptjaa, personligt riktade öknamn i citerade poster räknas kanske normalt som lite mer allvarliga än generella etiketter? För min del kan det gärna gälla oss alla, jag avstår från att ha någon ytterligare synpunkt utan fokuserar på händelsen.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ptjaa, personligt riktade öknamn räknas kanske normalt som lite mer allvarliga än generella etiketter? För min del kan det gärna gälla oss alla, jag avstår från att ha någon ytterligare synpunkt utan fokuserar på händelsen.

Det är lugnt, jag kallar alla som jobbar med fjädringskomponenter för fjädringskoprofager, jag vet inte hur det började, men jag hoppas att det sprids i roadracingdepåerna.

En företrädare för åkeriet har gått ut och sagt att det troligtvis var en ventil i ett överfyllningsrör, så då kanske det inte är så stora mängder som har läckt ut ändå, utom där det har skvalpat ordentligt.

Kan förklara att jag inte såg speciellt mycket på vägen här utanför, där det förvisso är inbromsning, men rakt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
…En företrädare för åkeriet har gått ut och sagt att det troligtvis var en ventil i ett överfyllningsrör, så då kanske det inte är så stora mängder som har läckt ut ändå, utom där det har skvalpat ordentligt.

Kan förklara att jag inte såg speciellt mycket på vägen här utanför, där det förvisso är inbromsning, men rakt.
Mmm, den ventilen öppnas och stängs manuellt och fungerar även som avluftning vid lastning om jag förstått det hela rätt - teknisk undersökning pågår så vi lär avvakta den innan vi vet.

Jag tvivlar inte på Din iakttagelse, inte heller på min egen när det gäller mängden spill i Pitsund. Nu vet jag inte vilka rondeller chauffören passerade i Umeå, men i Skellefteå vore det intressant att veta hur det ser ut.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mmm, den ventilen öppnas och stängs manuellt och fungerar även som avluftning vid lastning om jag förstått det hela rätt - teknisk undersökning pågår så vi lär avvakta den innan vi vet.

Jag tvivlar inte på Din iakttagelse, inte heller på min egen när det gäller mängden spill i Pitsund. Nu vet jag inte vilka rondeller chauffören passerade i Umeå, men i Skellefteå vore det intressant att veta hur det ser ut.

Umeå har gott om rondeller, oavsett vilken väg han valde, så det lär finnas rejält med spill där.

Mängden spill borde ju minska med minskad nivå i tanken om det kommer från en överströmmning, och var det rejält i Pitsund så lär det inte ha läckt så mycket på raksträckorna då.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det låter som att det var tur att det var Roffe anno 2022 - dessutom med info om vad som hänt - som åkte in till stan…?

Och inte den där roadracern från Jivre - Rodolfo Bosco - som lät den Bazzazade Gixxern sjunga ut över Högsböle och sedan hård inbromsning, fyra snabba nedåt och högerknät i backen förbi havsbadsskylten…Kvarlevorna hade landat i buffen på Restaurang Sundet…

Således all anledning till varning, både här och i lokal media.
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
"Fan, lastbilen går bara bättre och bättre, det gick lite tungt i början efter lastning, men nu går det mycket lättare"

Hur lyckas man köra 25 mil E4 utan att ta rast?
Hur lyckas man ta flera raster (enligt körtidslagen) utan att se att det blir en pöl under lastbilen?
Kör 57 mil utan stopp när jag åker till stugan. Känns bara taskigt att stanna med hund och katt i bilen.
//Per
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kör 57 mil utan stopp när jag åker till stugan. Känns bara taskigt att stanna med hund och katt i bilen.
//Per

Jo, jag kör så långt tanken räcker när jag kör privatbil (jag har inte utvecklat elbilsmage som kräver en långskitning var 27'e mil)
Jag tänkte mer på lastbilstrafiken som har regler, men dom var inte så hårda som jag trodde.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Är det 4½ timme till första rast?
Fast det förutsätter ju att han sov vid påfyllningsstället och inte körde dit.

Jag åkte faktiskt Umeå-Piteå-Umeå igår, med personbil och nu är det ju ändå 80km/h största delen av vägen, så det är ju som att åka lastbil.
Var det nåt spännande på Nolia ?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Man kan ju misstänka att chauffören var medveten om vad han gjorde om det nu inte är en slump att han hade lämnat bilen när polisen kom.

Citat från NSD:
Mmm, men skulle det vara luftnings-/överfyllnadsventilen som ej varit stängd blir inte bilen helt nedskitad (då skvallerrören mynnar rätt lågt under ekipaget). Därför finns det en möjlighet att föraren nått destinationen, lämnat bilen och åkt hem utan att märka spillet. Det är rätt sannolikt att åkaren har sin bostad i Piteå.

Hade det varit en manlucka som lämnats öppen skulle det vara spill utefter hela bilen och närapå omöjligt att missa om luktsinnet har minsta funktion kvar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top