Olovlig körning

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag har en polare som kör hoj utan att ha tagit A-kort, han har heller inget tillstånd för övningskörning.

Nu undrar jag vad som händer om han skulle åka fast. Förlorar han sitt B-kort? Jag har fått en hel del olika svar, hur ligger det till egentligen?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Yes det e olovlig korning och han blir av med samtliga behörigheter han innehar, betänk dessutom att om han har prövotid så blir det att ta om B
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Ring till Polisen och fråga. Glöm bara inte att uppge namn uppgifter så de kan kolla hur länge ditt lämplighetsintyg gäller.

Ring till Polisen och fråga och förklara läget. Glöm bara inte att uppge namn uppgifter så de kan kolla hur länge ditt lämplighetsintyg gäller.
 
Last edited:

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Boris JR skrev:
2672938 Yes det e olovlig korning och han blir av med samtliga behörigheter han innehar, betänk dessutom att om han har prövotid så blir det att ta om B


jag blev inte det
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Boris JR skrev:
2672938 Yes det e olovlig korning och han blir av med samtliga behörigheter han innehar, betänk dessutom att om han har prövotid så blir det att ta om B

Du har fel.

Det finns ingenting som säger att man blir av med körkortet vid olovlig körning. Det är länsstyrelsen som beslutar från fall till fall (om det går dit).

Om man har prövotid och blir av med körkortet måste man ta om samtliga behörigheter, inte bara B.
 
Last edited:

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Praxis är att han får en varning, jag vet ej vad som händer om man har prövotid på B men eftersom KK inte dras in så får man väl behålla det.

Jag fick enbart böter!!!
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Det är dessutom så, att om man blir av med körkortet är det inte säkert att man blir av med samtliga behörigheter. Fast jag har aldrig hört talas om något fall där denna paragraf tillämpats.

Och precis som T509 skriver, kan man ofta få en varning istället för körkortsindragning.

Källor till alla mina påstående: Körkortslagen samt Lag om straff för vissa trafikbrott.
 
Last edited:

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Boris JR skrev:
2672938 Yes det e olovlig korning och han blir av med samtliga behörigheter han innehar, betänk dessutom att om han har prövotid så blir det att ta om B

Du är inte så väl bevandrad i svensk rättspraxis va?:hihi
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Kiwi60 skrev:
2672908 Jag har en polare som kör hoj utan att ha tagit A-kort, han har heller inget tillstånd för övningskörning.

Nu undrar jag vad som händer om han skulle åka fast. Förlorar han sitt B-kort? Jag har fått en hel del olika svar, hur ligger det till egentligen?

"Jag har en polare som..." hehe det sa man ju till polisen när man ringde och frågade dom om detta.

Påföljden är varning- 6 månaders körkortsåterkallelse, alltså från fall till fall men normalpåföljd brukar tydligen vara en varning. Böterna kommer jag inte ihåg vad de ligger på. Det värsta tyckte jag var att man kan bli av med sitt lämplighetsintyg i 1 år. Skulle ju kännas jobbigt att inte kunna ta A-kort på över 1 år:gnissla
 
Last edited:

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sala, Sweden
Hoj
Yamaha R6 -99
Jag vart tagen för olovlig körning, dock med ospärrad A-traktor...

30 Dagsböter och 6 månader indraget körkortstillstånd + att jag hade prövotid på A1 körkortet, så det vart indraget.

MVH Erik.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Boris JR skrev:
2676775 Ehh jo vad i min text skiljer sig från vad de andra säger förutom att en del verkar ha kommit undan med en varning.

Du skrev att man blir av med körkortet. Detta är fel (man kan bli av med körkortet, men det är inte säkert).

Du skrev att han blir av med samtliga behörigheter. Detta är fel (man kan bli av med alla behörigheter, men det är inte säkert).

Du skrev att det blir till att ta om B. Detta är fel (det blir till att ta om samtliga behörigheter man blev av med).
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
olovlig körning med hoj (A-kort) och du innehar ett B-kort (bil) så får du allt från en varning upp till 6 mån. indragning....

har man B-kort och blir tagen med hoj så räknas brottet som relativt lindrigt...

erkänner man gärningen direkt så får man oftast lägre påföljd av om man trixar och nekar...
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Jag med endast A-behörighet på körkortet blev stoppad när jag körde bil.
De gav mig 250:- i böter [1991] och åkte.

Kanske är annat nu.

/H
 

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
SFS nr: 1951:649

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att
vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig
körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som
blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är
det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst
sex månader.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Cyclops skrev:
2676870....böter. Har han tidigare innehaft körkort som
blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är
det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst
sex månader.

Lite fördomsfullt att förutsätta att det är en man som har kört olovligt tycker jag. :rolleyes:
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
jag har a1 den rök inte när dom tog mig med fiddyn.. 1000kr i böter inget mer var i slutet på aug detta året
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Vid min crasch med crossen i Februari fick jag 800kr i böter för brukande av oregistrerat fordon...
Skulle ju kunnat fått för : Oregistrerat
Oförsäkrat
Oskattat

+ att det var "Fordonstrafik förbjuden" på vägen jag körde på...

Var rätt säker på att kortet skulle ryka, men polisen kanske var en av de mänskliga :)
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
sx-pojken skrev:
2676814 olovlig körning med hoj (A-kort) och du innehar ett B-kort (bil) så får du allt från en varning upp till 6 mån. indragning....

har man B-kort och blir tagen med hoj så räknas brottet som relativt lindrigt...

erkänner man gärningen direkt så får man oftast lägre påföljd av om man trixar och nekar...

Av vilken anledning skulle det ena vara värre än det andra? Källa? Eller är det din egen åsikt? (Det finns nämligen ingenting som säger att det skulle föreligga så.)

Varför skulle man få lägre påföljd om man erkänner? Det finns ingenting som stöder detta heller.

En olovlig körning är en olovlig körning. Det som anses värre är om man tidigare haft körkort för fordonet man olovligen framför, eller om man gjort det tidigare. Då blir det grov olovlig körning.

Att bara häva ur sig dylikt som du gör utan att egentligen ha en aning, är i högsta grad det som bidrar till att folk inte vet vad som gäller.

Edit: cyclops: Det finns även ett kapitel som avhandlar "körkortsingripande" samt "återkallande av körkort". Även om brottet är böter så KAN man bli av med körkortet - det är länsstyrelsen som beslutar om detta separat.
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top