Olovlig körning

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
lady skrev:
2677004 Kanske en idé att skaffa ett A-körkort så slipper han detta...
Har du inte läst några tidigare trådar om samma ämne? Då hade du vetat att enligt alla oskrivna SH-regler gäller följande...

1. Man kör inte bättre för att man har en plastbit med en bokstav på.
2. Kostnaden för kk är hutlöst hög, därför är det vars och ens rättighet att protestera genom att köra utan. (För övrigt samma argument som för att köra oförsäkrat eller skenförsäkrat.)
3. Svårighetsgraden för kk-prov är omotiverat hög, varför det är vars och ens rättighet att... ja, du förstår.
4. Vad en person gör har ingen annan med att göra. (Så länge det inte handlar om något som påverkar en SH-medlem negativt.)
5. Bryter någon mot punkt 4, må det vara av omdöme, etik, civilkurage eller vad som helst, är denne en Moraltant och förtjänar tjära och fjädrar.
6. För övrigt är kk bara en formalitet som kan klaras av med lätthet när som helst eftersom kompisen kört cross i flera år.

Typ så, i något förkortade ordalag. :tungan
 
Last edited:

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxern såld :(
69:an skrev:
2677032 Har du inte läst några tidigare trådar om samma ämne? Då hade du vetat att...
1. Man kör inte bättre för att man har en plastbit med en bokstav på.
2. Kostnaden för kk är hutlöst hög, därför är det vars och ens rättighet att protestera genom att köra utan. (För övrigt samma argument som för att köra oförsäkrat eller skenförsäkrat.)
3. Svårighetsgraden för kk-prov är omotiverat hög, varför det är vars och ens rättighet att... ja, du förstår.
4. Vad en person gör har ingen annan med att göra. (Så länge det inte handlar om något som påverkar en SH-medlem negativt.)
5. Bryter någon mot punkt 4, må det vara av omdöme, etik, civilkurage eller vad som helst, är denne en Moraltant och förtjänar tjära och fjädrar.
6. För övrigt är kk bara en formalitet som kan klaras av med lätthet när som helst eftersom kompisen kört cross i flera år.

Typ så, i något förkortade ordalag. :tungan
KLart alla gör som dom vill..sen kan man tycka vad man vill om det. Följa spelets regler eller inte...
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
69:an skrev:
2677032 Har du inte läst några tidigare trådar om samma ämne? Då hade du vetat att...
1. Man kör inte bättre för att man har en plastbit med en bokstav på.
2. Kostnaden för kk är hutlöst hög, därför är det vars och ens rättighet att protestera genom att köra utan. (För övrigt samma argument som för att köra oförsäkrat eller skenförsäkrat.)
3. Svårighetsgraden för kk-prov är omotiverat hög, varför det är vars och ens rättighet att... ja, du förstår.
4. Vad en person gör har ingen annan med att göra. (Så länge det inte handlar om något som påverkar en SH-medlem negativt.)
5. Bryter någon mot punkt 4, må det vara av omdöme, etik, civilkurage eller vad som helst, är denne en Moraltant och förtjänar tjära och fjädrar.
6. För övrigt är kk bara en formalitet som kan klaras av med lätthet när som helst eftersom kompisen kört cross i flera år.

Typ så, i något förkortade ordalag. :tungan



:rofl :rofl :rofl :D :D Hahaha klockrent :fakta
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Mr Magsnus skrev:
2677331 Kanske en idé att låta personen ifråga fatta sina egna beslut. :rolleyes:

Ja, varför inte låta folk göra som de vill utan att behöva följa några regler alls. Mmmm....ska bli kul att köra omkring på din R6:a, "jag fattar ett eget beslut om att jag vill köra den, ingen jävla moraltant ska komma här och säga vad jag får och inte får göra".
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Varför blir men ens förvånad när man hör att folk kör utan rätt behörighet?

Hur många % av alla som kör SH kör utan att ha A-kort (då menar jag inte laglig övningskörning)
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Mr Magsnus skrev:
2677331 Kanske en idé att låta personen ifråga fatta sina egna beslut. :rolleyes:
Oerhört begåvat och genomtänkt förslag, speciellt ifråga om körkortsbehörigheter.
Jag har skolbarn i min familj som har bättre koll på verkligheten än så... :rolleyes:
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
fireblade skrev:
2677525 Varför blir men ens förvånad när man hör att folk kör utan rätt behörighet?

Hur många % av alla som kör SH kör utan att ha A-kort (då menar jag inte laglig övningskörning)
Jag är väldigt godtrogen av mig, spec gällande SH medlemmar och min rådande uppfattning är att de aldra flästa härinne om inte nästan alla med några få undantag kör med körkort. Däremot vet jag att det är mer än en person som kör med fel behörighet, till ex alla "25kw:arna". Eller 6kw:arna till husor. :rolleyes: Men där har folk ändå förmodligen behörighet för fulleffekten. Försäkringen är en annan femma. :D
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Boris JR skrev:
2672938 Yes det e olovlig korning och han blir av med samtliga behörigheter han innehar, betänk dessutom att om han har prövotid så blir det att ta om B

De jag känner som åkt dit för olovlig körning har bara fått böter, även 2:a gången. Detta var iofs 5-6år sedan...
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Skalman skrev:
2677354 Ja, varför inte låta folk göra som de vill utan att behöva följa några regler alls. Mmmm....ska bli kul att köra omkring på din R6:a, "jag fattar ett eget beslut om att jag vill köra den, ingen jävla moraltant ska komma här och säga vad jag får och inte får göra".

Javisst, lägger nyckeln under däcket, bara dra ut när du känner för det, lägger dit ett visa-kort också så kan du tanka när du behöver:D

Nämen seriöst, är ju inte riktigt samma sak.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
fireblade skrev:
2677525 Varför blir men ens förvånad när man hör att folk kör utan rätt behörighet?

Hur många % av alla som kör SH kör utan att ha A-kort (då menar jag inte laglig övningskörning)

Sporthoj utan A-kort , 0.5% ?

Hur många prövotider har man egentligen ?, jag har tagit några körkort nu o ja vet fan inte.

Har man en ny efter varje körkort oavsett behörighet, tex A1 , A , B ?
Vad gäller för BE då ,bara tungt släp dvs ?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Skalman skrev:
2676923 Av vilken anledning skulle det ena vara värre än det andra? Källa? Eller är det din egen åsikt? (Det finns nämligen ingenting som säger att det skulle föreligga så.)

Varför skulle man få lägre påföljd om man erkänner? Det finns ingenting som stöder detta heller.

En olovlig körning är en olovlig körning. Det som anses värre är om man tidigare haft körkort för fordonet man olovligen framför, eller om man gjort det tidigare. Då blir det grov olovlig körning.

Att bara häva ur sig dylikt som du gör utan att egentligen ha en aning, är i högsta grad det som bidrar till att folk inte vet vad som gäller.

Edit: cyclops: Det finns även ett kapitel som avhandlar "körkortsingripande" samt "återkallande av körkort". Även om brottet är böter så KAN man bli av med körkortet - det är länsstyrelsen som beslutar om detta separat.

brottet anses lindrigare om du har B-behörighet eftersom du då har trafikvana!!!

tro mig jag VET!!!

får min dom 25 jan...........................................

om du lilla gubben gick in på www.trafikjuristen.se så kan du läsa om påföljderna där....

dock så har du rätt om att det räknas som grov olovlig körning om man tidigare haft behörighet för ett fordon man framför olovligt...

sitter inte och häver ur mig saker om du tror det....

väntar man på en påföljd så suger man in allt man kan......

ska ju för fan försvara mig själv i rätten dom brottet räknas som lindrigt......

även åtalad för vårdslöshet i trafik så jag har pluggat och sugit in allt jag kan tänkas ha nytta av....

skulle nog säga att det är DU som babblar skit!!!

69:an skrev:
2677032 Har du inte läst några tidigare trådar om samma ämne? Då hade du vetat att enligt alla oskrivna SH-regler gäller följande...

1. Man kör inte bättre för att man har en plastbit med en bokstav på.
2. Kostnaden för kk är hutlöst hög, därför är det vars och ens rättighet att protestera genom att köra utan. (För övrigt samma argument som för att köra oförsäkrat eller skenförsäkrat.)
3. Svårighetsgraden för kk-prov är omotiverat hög, varför det är vars och ens rättighet att... ja, du förstår.
4. Vad en person gör har ingen annan med att göra. (Så länge det inte handlar om något som påverkar en SH-medlem negativt.)
5. Bryter någon mot punkt 4, må det vara av omdöme, etik, civilkurage eller vad som helst, är denne en Moraltant och förtjänar tjära och fjädrar.
6. För övrigt är kk bara en formalitet som kan klaras av med lätthet när som helst eftersom kompisen kört cross i flera år.

Typ så, i något förkortade ordalag. :tungan

:banana :banana :D :D
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skalman skrev:
2676786 Du skrev att man blir av med körkortet. Detta är fel (man kan bli av med körkortet, men det är inte säkert).

Du skrev att han blir av med samtliga behörigheter. Detta är fel (man kan bli av med alla behörigheter, men det är inte säkert).

Du skrev att det blir till att ta om B. Detta är fel (det blir till att ta om samtliga behörigheter man blev av med).

Antingen blir man av med körkortet eller ej, detta beror på hur välvilligt inställd polisväsende och länstyrelsen är. Någon enhällig rättspraxis finns inte utan dommutslag varierar kraftigt allt från varning till 4 mån för samma brott, därför tycker jag det är betydligt vettigare att säga att han kan utgå från att bli av med kortet istället för att ge honom en falsk förhoppning om att man bara får böter.


Dras ditt körkort in dras automatiskt alla behörigheter in du kan inte endast bli av med B och få behålla A/C/D eller dyl.

Givetvis får han ta om alla behörigheter om han blir av med kortet munder prövotid men vanligtvis har man inte C/E/D under prövotid pga ålderskraven för dessa ....
 

Modde

KLUBBLÖS
Gick med
13 Oct 2006
Ort
In da hood, all alone
Hoj
en svart fågel
Jösse skrev:
2677710 Sporthoj utan A-kort , 0.5% ?

Hur många prövotider har man egentligen ?, jag har tagit några körkort nu o ja vet fan inte.

Har man en ny efter varje körkort oavsett behörighet, tex A1 , A , B ?
Vad gäller för BE då ,bara tungt släp dvs ?


Man får endast prövotid på första behörigheten.....
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Man kan bara ha en prövotid. du får ingen ny prövotid för att du skaffar fler behörigheter.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Boris JR skrev:
2677809Dras ditt körkort in dras automatiskt alla behörigheter in du kan inte endast bli av med B och få behålla A/C/D eller dyl.

Fel. KKL Kap5 4 §: "4 § Återkallelse enligt 3 § får begränsas till att avse en eller flera behörigheter."

3 § behandlar alla olika situation där man blir av med körkortet, så 4 § gäller alla situationer.
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
69:an skrev:
2677032 Har du inte läst några tidigare trådar om samma ämne? Då hade du vetat att enligt alla oskrivna SH-regler gäller följande...

1. Man kör inte bättre för att man har en plastbit med en bokstav på.
2. Kostnaden för kk är hutlöst hög, därför är det vars och ens rättighet att protestera genom att köra utan. (För övrigt samma argument som för att köra oförsäkrat eller skenförsäkrat.)
3. Svårighetsgraden för kk-prov är omotiverat hög, varför det är vars och ens rättighet att... ja, du förstår.
4. Vad en person gör har ingen annan med att göra. (Så länge det inte handlar om något som påverkar en SH-medlem negativt.)
5. Bryter någon mot punkt 4, må det vara av omdöme, etik, civilkurage eller vad som helst, är denne en Moraltant och förtjänar tjära och fjädrar.
6. För övrigt är kk bara en formalitet som kan klaras av med lätthet när som helst eftersom kompisen kört cross i flera år.

Typ så, i något förkortade ordalag. :tungan

Svar.
1. Läs 2:an.
2. Mitt kort kostade 2500:- dvs ungefär som ett mc-däck vilket inte är så farligt. Skulle det kosta mer beror det på att du är KASS på att köra och måste ta flera körlektioner.
3. Läs 2:an.
4. Om jag slår dig i huvudet så har du inte med det att göra?:tummenupp :7peta
5. Jag bryter inte mot punkt 4 om jag får läge.
6. Jo det är klart att alla trafikregler finns på en crossbana, skogen. :tummenupp
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
sx-pojken skrev:
26777201. brottet anses lindrigare om du har B-behörighet eftersom du då har trafikvana!!!
tro mig jag VET!!!

2. om du lilla gubben gick in på www.trafikjuristen.se så kan du läsa om påföljderna där....

3. sitter inte och häver ur mig saker om du tror det....

4. skulle nog säga att det är DU som babblar skit!!!

1. Och hur "vet" du det om jag får fråga? Nu kommer du dock in på något annat än vad du sa först. Du sa först att brottet räknas som lindrigt om man har B-kort. Brottet är detsamma, möjligen kan det vara en förmildrande omständighet vid vissa brott, men inte säkert, att man redan haft körkort. T.ex. kan det funka vid bakhjulsåkning (om man kan påvisa att man är en säker bakhjulsåkare ligger man bättre till än en som är novis på det), är dock tveksam till om det är en förmildrande omständighet vid olovlig körning. Men du "vet" ju detta så då är det väl så (saknar fortfarande källhänvisning). Tala gärna också om varför det faktum att du redan har ett körkort skulle göra den olovliga körningen mindre olovlig.

2. Lilla gubben här har kollat på trafikjuristen.se tidigare, och har konstaterat att det som står där inte alltid är hela sanningenm även om sidan är bra. PRAXIS är inte samma sak som vilket straff du får, det beslutas från fall till fall av länsrätt/domstol. Man kan inte säga att "detta brottet ger detta straffet" eftersom det beror på så mycket mer än bara vilket brottet är.

3. Det är just det du gör. Om jag inte minns fel, så även i andra trådar där du talar om hur cool du är som varit inblandad i 35 misshandelsfall eller vad det var. Om jag blandat ihop dig med någon annan ber jag o ursäkt.

4. Du är medveten om att jag har en utbildning på trafiklagstiftningen?

Jag skriver inte i teknikforumet (nöjer mig med att läsa) eftersom jag inte är bra på att meka, och vill inte slänga ur mig en massa gissningar. Dock misstänker jag att detta inlägg inte kommer att leda någon vart, du vet ju bäst.
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Skalman skrev:
2677894 1. Och hur "vet" du det om jag får fråga? Nu kommer du dock in på något annat än vad du sa först. Du sa först att brottet räknas som lindrigt om man har B-kort. Brottet är detsamma, möjligen kan det vara en förmildrande omständighet vid vissa brott, men inte säkert, att man redan haft körkort. T.ex. kan det funka vid bakhjulsåkning (om man kan påvisa att man är en säker bakhjulsåkare ligger man bättre till än en som är novis på det), är dock tveksam till om det är en förmildrande omständighet vid olovlig körning. Men du "vet" ju detta så då är det väl så (saknar fortfarande källhänvisning). Tala gärna också om varför det faktum att du redan har ett körkort skulle göra den olovliga körningen mindre olovlig.

2. Lilla gubben här har kollat på trafikjuristen.se tidigare, och har konstaterat att det som står där inte alltid är hela sanningenm även om sidan är bra. PRAXIS är inte samma sak som vilket straff du får, det beslutas från fall till fall av länsrätt/domstol. Man kan inte säga att "detta brottet ger detta straffet" eftersom det beror på så mycket mer än bara vilket brottet är.

3. Det är just det du gör. Om jag inte minns fel, så även i andra trådar där du talar om hur cool du är som varit inblandad i 35 misshandelsfall eller vad det var.

4. Du är medveten om att jag har en utbildning på trafiklagstiftningen?

Jag skriver inte i teknikforumet (nöjer mig med att läsa) eftersom jag inte är bra på att meka, och vill inte slänga ur mig en massa gissningar. Dock misstänker jag att detta inlägg inte kommer att leda någon vart, du vet ju bäst.

var väl olovlig körning med hoj som diskuterades... inte misshandel...

står klart och tydligt att har man B-kort så räknas brottet som mildare än att inte ha nån behörighet alls...
har även pratat med en advokat strax efter min olycka som bekräftade detta...

olovlig körning , vårdslöhet i trafik räknas som så pass lindrigt att du inte behöver nåt ombud vid en ev. rättegång....pga att de anser att det blir för dyrt...

självklart så kan man få olika straff: varning...och upp till 6mån. indragning...

du är säkert duktig på trafik-lagstiftning...tvivlar jag inte på..

men att dra upp mina "fighter" som smutskastning är bara löjligt....

38 st. anmälningar faktiskt:D

sen att folk på detta forum inte fattar att man vuxit ifrån sånt och ska hålla på att dra upp sånt i nedvärderingssyfte är ju bara dumt!!!!
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top