Olovlig körning

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
sx-pojken skrev:
26779111. står klart och tydligt att har man B-kort så räknas brottet som mildare än att inte ha nån behörighet alls...

2. men att dra upp mina "fighter" som smutskastning är bara löjligt....

1. För tredje gången: källhänvisning? VAR står det? För mig veterligen står det inte i lagen i alla fall, och det är den som gäller.

2. Jag drog inte upp det som smutskastning, det behövs inte. Det var ett exempel på att du tenderar att tycka till och skriva inlägg i affekt innan du tänkt till. Därmed riskerar det att bli en del text med tvivelaktig sanningshalt, som förstärks med påståenden som "jag VET!!!" (versaler och extra utropsecken). Tills du talar om för mig hur du vet detta, och varför en olovlig körning blir mindre olovlig om man redan har körkort, anser jag att din trovärdighet är tvivelaktig.

3. Kom just på en sak till: Du påstod också att man får lindrigare straff om man erkänner på plats än om man håller på att överklaga och strula? Hur "vet" du detta, var kommer den "sanningen" från?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skalman skrev:
2677869 Fel. KKL Kap5 4 §: "4 § Återkallelse enligt 3 § får begränsas till att avse en eller flera behörigheter."

3 § behandlar alla olika situation där man blir av med körkortet, så 4 § gäller alla situationer.


FÅR begränsas är inte samma sak som vanligtvis begränsas, visst finns chansen men jag har aldrig varit med om att någon inte fått sitt B kort återkallat, möjligen kan man om man är yrkeschaffis få behålla sitt C/D kort om man skulle köra motorcykel lite fort eller dyl....
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Boris JR skrev:
2677931 FÅR begränsas är inte samma sak som vanligtvis begränsas, visst finns chansen men jag har aldrig varit med om att någon inte fått sitt B kort återkallat, möjligen kan man om man är yrkeschaffis få behålla sitt C/D kort om man skulle köra motorcykel lite fort eller dyl....

Nej, jag vet (sa detta i ett tidigare inlägg), det vanligaste är att man blir av med alla behörigheter. Jag vet inte heller något specifikt fall, men kan tänka mig att ditt exempel kan vara en sådan situation. Men det kan ju vara bra att veta att paragrafen finns, om man nu hamnar i den situationen, så att man kan åberopa den.
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Skalman skrev:
2677930 1. För tredje gången: källhänvisning? VAR står det? För mig veterligen står det inte i lagen i alla fall, och det är den som gäller.

2. Jag drog inte upp det som smutskastning, det behövs inte. Det var ett exempel på att du tenderar att tycka till och skriva inlägg i affekt innan du tänkt till. Därmed riskerar det att bli en del text med tvivelaktig sanningshalt, som förstärks med påståenden som "jag VET!!!" (versaler och extra utropsecken). Tills du talar om för mig hur du vet detta, och varför en olovlig körning blir mindre olovlig om man redan har körkort, anser jag att din trovärdighet är tvivelaktig.

3. Kom just på en sak till: Du påstod också att man får lindrigare straff om man erkänner på plats än om man håller på att överklaga och strula? Hur "vet" du detta, var kommer den "sanningen" från?

att om man erkänner brottet så får man lägre straff är ioch för sig är ju iof basarat på min egen vetskap då jag har polare som ex. blivit åtalade för vårdslöshet i trafik pga slangning....och de som erkänt på plats har fått böter...de som nekat och blivit dömda har fått böter + indraget körkort...

olovlig körning är mer än att du brukar ett fordon som du inte bevisat att du kan framföra i trafik.... du ska kunna framföra det säkert....och kunna trafikregler....

det är här som det kommer fram: har du B-kort så har du bevis på att du kan trafikregler...sen att du inte har behörighet för att framföra en hoj är vad du blir dömd för...

det är alltså förmildrande att man kan trafikreglerna genom sitt B-kort so gör att brottet anses mildare än att inte ha nåt kort alls...

visst är det lagen som gäller...men den kan läsas på många sätt...

ett brott kan ju ge olika straff...därför man kan överklaga till ex. hovrätt mm...
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
sx-pojken skrev:
26780241. att om man erkänner brottet så får man lägre straff är ioch för sig är ju iof basarat på min egen vetskap då jag har polare som ex. blivit åtalade för vårdslöshet i trafik pga slangning....och de som erkänt på plats har fått böter...de som nekat och blivit dömda har fått böter + indraget körkort...

2. olovlig körning är mer än att du brukar ett fordon som du inte bevisat att du kan framföra i trafik.... du ska kunna framföra det säkert....och kunna trafikregler....

3. det är här som det kommer fram: har du B-kort så har du bevis på att du kan trafikregler...sen att du inte har behörighet för att framföra en hoj är vad du blir dömd för...

4. det är alltså förmildrande att man kan trafikreglerna genom sitt B-kort so gör att brottet anses mildare än att inte ha nåt kort alls...

Du skrev att "står klart och tydligt att har man B-kort så räknas brottet som mildare än att inte ha nån behörighet alls..." För fjärde gången: VAR står det så klart och tydligt?

1. Allt som du "tro mig jag VET!!!" är alltså baserat på vad som hände med dina polare som erkände på plats, respektive tog det till domstol. Du har inte funderat på om det kan vara andra faktorer inblandade?

2. Nej du, nu är du ute på mycket djupt vatten. Olovlig körning* är precis vad det låter som - man framför ett fordon man inte har behörighet att framföra, inget annat. Att som tonåring köra en trimmad moppe är exempelvis olovlig körning (en trimmad moppe är oftast (beroende på trimning) att jämställa med en motorcykel). Olovlig körning har ingenting, nada, nothing, nil att göra med att framföra fordonet säkert eller att kunna trafikreglerna. Det faller under andra ramar.

3. Rent nonsens. Var har du fått det ifrån?

4. Som sagt - detta kan gälla vid exempelvis vårdslöshet i trafik (men det är inte säkert att det anses förmildrande). Var står det att det är applicerbart på olovlig körning?

*) Om olovlig körning:

SFS 1951:649 Lag om straff för vissa trafikbrott
"3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader. (...)"

Edit: Märk väl att du måste skilja på böter och körkortsindragning. Körkortsindragning är inte ett straff i juridisk mening, utan det prövas och beslutas separat av länsstyrelsen. Det är därför det inte står något om körkortsindragning i nyss citerade lag, då måste du gå till körkortslagen (1998:488).
 
Last edited:

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
lady skrev:
2677004 Kanske en idé att skaffa ett A-körkort så slipper han detta...

Han påstår att han tänker ta lappen. Men jag är tämligen övertygad om att han kommer åka fast innan han får tummen ur. Speciellt med tanke på hur mycket och på vilket sätt han kör.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Skalman skrev:
2678081 Du skrev att "står klart och tydligt att har man B-kort så räknas brottet som mildare än att inte ha nån behörighet alls..." För fjärde gången: VAR står det så klart och tydligt?

1. Allt som du "tro mig jag VET!!!" är alltså baserat på vad som hände med dina polare som erkände på plats, respektive tog det till domstol. Du har inte funderat på om det kan vara andra faktorer inblandade?

2. Nej du, nu är du ute på mycket djupt vatten. Olovlig körning* är precis vad det låter som - man framför ett fordon man inte har behörighet att framföra, inget annat. Att som tonåring köra en trimmad moppe är exempelvis olovlig körning (en trimmad moppe är oftast (beroende på trimning) att jämställa med en motorcykel). Olovlig körning har ingenting, nada, nothing, nil att göra med att framföra fordonet säkert eller att kunna trafikreglerna. Det faller under andra ramar.

3. Rent nonsens. Var har du fått det ifrån?

4. Som sagt - detta kan gälla vid exempelvis vårdslöshet i trafik (men det är inte säkert att det anses förmildrande). Var står det att det är applicerbart på olovlig körning?

*) Om olovlig körning:

SFS 1951:649 Lag om straff för vissa trafikbrott
"3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader. (...)"

Edit: Märk väl att du måste skilja på böter och körkortsindragning. Körkortsindragning är inte ett straff i juridisk mening, utan det prövas och beslutas separat av länsstyrelsen. Det är därför det inte står något om körkortsindragning i nyss citerade lag, då måste du gå till körkortslagen (1998:488).

orkar bara svara på 2. frågor.. fråga 2: mig veterligen så finns det inget mellanrum mellan moped och mc...trimmad moppe = oregistrerad mc.....

fråga 3. du skrev just att den polisutredare och 2 advokater som jag pratat med pratar nonsens...

detta sa de och styrks av www.trafikjuristen.se där man kan se att praxispåföljden blir lägre om du framför en mc utan a behörighet...men du har b-kort jämntemot att ex framföra en bil ex. utan kort alls...
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
sx-pojken skrev:
2678431 orkar bara svara på 2. frågor.. fråga 2: mig veterligen så finns det inget mellanrum mellan moped och mc...trimmad moppe = oregistrerad mc.....

fråga 3. du skrev just att den polisutredare och 2 advokater som jag pratat med pratar nonsens...

detta sa de och styrks av www.trafikjuristen.se där man kan se att praxispåföljden blir lägre om du framför en mc utan a behörighet...men du har b-kort jämntemot att ex framföra en bil ex. utan kort alls...

Jag orkar inte mer. Du får tro vad du vill, det är ju lönlöst att förklara något för dig. Lycka till i rätten med ditt försvar.

PS. En trimmad moppe är inte nödvändigtvis att jämställas med en motorcykel. Det kan fortfarande vara en moped. DS
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Skalman skrev:
2678452 Jag orkar inte mer. Du får tro vad du vill, det är ju lönlöst att förklara något för dig. Lycka till i rätten med ditt försvar.

PS. En trimmad moppe är inte nödvändigtvis att jämställas med en motorcykel. Det kan fortfarande vara en moped. DS

finns ju inga klara linjer i svensk lag som vi redan diskuterat.....

eftersom du inte verkar tro att jag har nå talet gåva alls så vi får väl se...

eftersom du redan dragit upp det en gång så är det ju inte nåt annat än min hala tunga som frikänt mig från mina tidigare "memoarer" ...

tänker dock inte ta ut nån seger i förskott...och det var inte det vi pratade om tidigare...
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Mr Magsnus skrev:
2678440 Vad menar du?:va
Tråden handlar om vad för påföljd en killes kompis, som kör hoj utan kort, riskerar.
Lady föreslog att killen tar kk.
Du föreslog att killen fattar sina egna beslut.
Jag suckade över det.

Att köra hoj utan kk är inget charmigt busstreck. Det är inte heller något som bara rör den kk-löse, därför ruttnade jag på inställningen att det är upp till honom att fatta sina egna beslut.
Jag fattar faktiskt inte hur somliga vill åka med kompisar utan kk. Jämför man med exempelvis ett normalt funtat jaktlag så skulle ingen komma på tanken att jaga tillsammans med någon utan vapenlicens. Man gör det bara inte.
Att ruttna på dem som kör kk-löst har inget med moraltanteri att göra utan handlar bara om vanligt förnuft och en gnutta civilkurage.
Så menade jag.:)
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
sx-pojken skrev:
2678454 finns ju inga klara linjer i svensk lag som vi redan diskuterat.....

eftersom du inte verkar tro att jag har nå talet gåva alls så vi får väl se...

eftersom du redan dragit upp det en gång så är det ju inte nåt annat än min hala tunga som frikänt mig från mina tidigare "memoarer" ...

tänker dock inte ta ut nån seger i förskott...och det var inte det vi pratade om tidigare...

OK, du ska få ett gratistips, som dock kanske inte är applicerbart i ditt fall.

I lagtexten om olovlig körning står det: "För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon (...)"

Notera ordet "uppsåtligen". För att du ska kunna bli dömd för olovlig körning krävs att det anses bevisat att du var medveten om att du inte fick lov att köra fordonet, men valde att göra det i alla fall.

Antagligen är det inte lönt att påstå att du inte visste om att det krävs A-kort för att köra MC (reaktionen kan kanske bli den motsatta om det är uppenbart att du ljuger), men i fall där man t.ex. kört ett för tungt ekipage med bil+husvagn utan BE-behörighet lönar det sig förmodligen att säga "det hade jag ingen aning om". Bevisbördan ligger nämligen på polis och åklagare.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Skalman skrev:
2678474 OK, du ska få ett gratistips, som dock kanske inte är applicerbart i ditt fall.

I lagtexten om olovlig körning står det: "För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon (...)"

Notera ordet "uppsåtligen". För att du ska kunna bli dömd för olovlig körning krävs att det anses bevisat att du var medveten om att du inte fick lov att köra fordonet, men valde att göra det i alla fall.

Antagligen är det inte lönt att påstå att du inte visste om att det krävs A-kort för att köra MC (reaktionen kan kanske bli den motsatta om det är uppenbart att du ljuger), men i fall där man t.ex. kört ett för tungt ekipage med bil+husvagn utan BE-behörighet lönar det sig förmodligen att säga "det hade jag ingen aning om". Bevisbördan ligger nämligen på polis och åklagare.

i mitt fall så hoppas jag för på att bara bli dömd för olovlig körning och firad från vårdslöshet i trafik...

tvivlar inte på att du kan lagen...

dock så är ju lagen en bedömningssak rakt igenom....

har redan som sagt erkänt denna ena biten i fallet....

nu tänkte jag inte bara tjabbla med dig...utan även snällt fråga hur länge man blir av med lämpen???

är indragning på lämpen helt individul eller har det nåt med ex. körtkortsindragningen??
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
sx-pojken skrev:
2678483nu tänkte jag inte bara tjabbla med dig...utan även snällt fråga hur länge man blir av med lämpen???

är indragning på lämpen helt individul eller har det nåt med ex. körtkortsindragningen??

Det vågar jag dessvärre inte svara säkert på. Det står en del i lagen om det, men lagen talar bara om regler och straff (körkortsindragning är inte ett straff i juridisk mening). Mig veterligen görs det alltid en bedömning från person till person när man ansöker om lämp. De kollar upp tidigare trafikförseelser och eventuella körkortsindragningar, men även andra faktorer tror jag kan komma i spel, t.ex. om man har ett gediget brottsregister och kanske kan antas inte respektera promillegränserna.

Jag tror det lättaste är att ringa länsstyrelsen imorgon och fråga vilka faktorer de grundar sina beslut på, för att få ett bättre svar. Du behöver ju inte uppge ditt fulla namn när du frågar :)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Skalman skrev:
2678497 Det vågar jag dessvärre inte svara säkert på. Det står en del i lagen om det, men lagen talar bara om regler och straff (körkortsindragning är inte ett straff i juridisk mening). Mig veterligen görs det alltid en bedömning från person till person när man ansöker om lämp. De kollar upp tidigare trafikförseelser och eventuella körkortsindragningar, men även andra faktorer tror jag kan komma i spel, t.ex. om man har ett gediget brottsregister och kanske kan antas inte respektera promillegränserna.

Jag tror det lättaste är att ringa länsstyrelsen imorgon och fråga vilka faktorer de grundar sina beslut på, för att få ett bättre svar. Du behöver ju inte uppge ditt fulla namn när du frågar :)

okey!!!

tackar för det...
får slå dem en pling imorrn och höra efter lite om vad gäller...

god jul på dig då:)
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
69:an skrev:
2678460 Tråden handlar om vad för påföljd en killes kompis, som kör hoj utan kort, riskerar.
Lady föreslog att killen tar kk.
Du föreslog att killen fattar sina egna beslut.
Jag suckade över det.

Att köra hoj utan kk är inget charmigt busstreck. Det är inte heller något som bara rör den kk-löse, därför ruttnade jag på inställningen att det är upp till honom att fatta sina egna beslut.
Jag fattar faktiskt inte hur somliga vill åka med kompisar utan kk. Jämför man med exempelvis ett normalt funtat jaktlag så skulle ingen komma på tanken att jaga tillsammans med någon utan vapenlicens. Man gör det bara inte.
Att ruttna på dem som kör kk-löst har inget med moraltanteri att göra utan handlar bara om vanligt förnuft och en gnutta civilkurage.
Så menade jag.:)

Ok, då förstår jag vad du menar. Har helt enkelt inte samma syn som dig på olovlig körning. Tycker inte det är körkortet som gör föraren. Självklart är oftast de som har ett kk bättre förare än de som inte har det, men det viktiga är att kunna framföra ett fordon säkert i trafiken. Känner man att man kan det så tycker jag inte det är nån stor grej. Sen kan man ju också säga att om man nu tycker man är så bra så borde det bara vara att köra upp, men det kan ju finnas anledning till att man inte kan det heller som t.ex. att det inte finns några tider att få tag i inom närmsta tiden, att man inte fixar konbanan etc.

Killen som startade tråden undrade vad som händer vid olovlig körning. Mitt förslag var att låta honom fatta sina egna beslut och svara på frågan han ställer. Han lär ju inte ha missat att man bör ha ett A-kort om han ställer frågor om olovlig körning.
Om jag skulle ställa en fråga vad som händer om man kör i 200 på 70-väg ,och polisen får syn på en, så skulle det kännas lite onödigt att påpeka att det är bättre att hålla sig inom lagens gränser, det är rätt uppenbart att det är det.:rolleyes:

God fortsättning:)
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Någon som har åkt dit med A-25kw på en ostrypt hoj?

Om det nu stämmer med att B är lindrande så borde ju detta vara ännu snällare :va
 

Ivul

Guest
mm, tycker man hör mycket om coola outlaws som kör utan strypningar, men aldrig om någon som åker dit för det.

Är polisen totalt efterbliven eller har sveriges motorcyklister bara haft en jädra tur?
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Skalman skrev:
2678497 Det vågar jag dessvärre inte svara säkert på. Det står en del i lagen om det, men lagen talar bara om regler och straff (körkortsindragning är inte ett straff i juridisk mening). Mig veterligen görs det alltid en bedömning från person till person när man ansöker om lämp. De kollar upp tidigare trafikförseelser och eventuella körkortsindragningar, men även andra faktorer tror jag kan komma i spel, t.ex. om man har ett gediget brottsregister och kanske kan antas inte respektera promillegränserna.

Jag tror det lättaste är att ringa länsstyrelsen imorgon och fråga vilka faktorer de grundar sina beslut på, för att få ett bättre svar. Du behöver ju inte uppge ditt fulla namn när du frågar :)

Myndigheterna har en (i min mening) lite märklig syn på det här med brottslighet och körkort. En kompis till mig (inte samma som kör hoj utan lapp) åkte fast för grov misshandel. Förutom att han fick sitta x månader i finkan drog de även hans körkort. Mycket märkligt då brottet inte hade något med fordon att göra. Så slutsatsen är att om du vill behålla lappen så bör du hålla dig på rätt sida av lagen i alla avseenden.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag tycker att det är viktigt att man håller isär begreppen i denna tråd.

Man kan inte "dömas" till indraget körkort, det är ett förvaltningsbeslut och inget straff. Håll isär förvaltningsjuridiska prövningar och straffrättsliga prövningar.

Man kan t.ex. få ett straff i form av dagsböter men inget indraget körkort, men man kan även få ett indraget körkort utan att bli dömd att betala dagsböter. Detta eftersom det är två olika instanser som gör två olika, av varandra oberoende, prövningar.

Och om polisen på plats väljer att omhänderta körkortet så är det inte heller ett straff utan en tvångsåtgärd i avvaktan på det förvaltningsrättsliga beslutet från länsstyrelsen.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top