Olovlig körning

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Har för mig att B räknas som en tygre behörighet än A, så köra hoj med B kort framför du ett enklare fordon du ej har behörighet för, typ som att köra bil när man bara har lastbilskort :D så då klarar man sig ganska lindrigt, men tvärt om, köra bil när man endast har A behörighet tror jag du e körd

Jag är med på din linje.. Vid en diskussion med en polis för en massa år sedan påstod han att köra hoj med B-kort var lika olovligt som att dra ett tungt släp med bara B, "bara" bötesbelopp alltså, dvs första gången, sen kunde det bli allvarligare påföljder. Det är ju också ganska logiskt att det inte borde vara lika straffsamt att köra ett mindre fordon än behörigheten man har medger..

Och jag är för att man ska tillåta upp till lätt-mc på B-behörigheten, tänk vad det skulle kunna göra mycket för miljön t ex..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är med på din linje.. Vid en diskussion med en polis för en massa år sedan påstod han att köra hoj med B-kort var lika olovligt som att dra ett tungt släp med bara B, "bara" bötesbelopp alltså, dvs första gången, sen kunde det bli allvarligare påföljder. Det är ju också ganska logiskt att det inte borde vara lika straffsamt att köra ett mindre fordon än behörigheten man har medger..

Och jag är för att man ska tillåta upp till lätt-mc på B-behörigheten, tänk vad det skulle kunna göra mycket för miljön t ex..

Ja. Det är nog så. En del av tanken är nog just risken för omkringvarande.
En MC som löper amok ställer inte till med lika stor skada på omgivningen som en bil. Och en tung lastbil kan ju krossa ganska mycket som kommer ivägen. Och jag tror det kan vara något som påverkar bedömningen. Kör man MC utan tillräckliga kunskaper så är den som utsätts för den största risken föraren själv som ju självmant utsatt sig för risken. Kör man bil utan nödvändiga kunskaper så utsätter man omgivningen för risker i högre grad.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag är med på din linje.. Vid en diskussion med en polis för en massa år sedan påstod han att köra hoj med B-kort var lika olovligt som att dra ett tungt släp med bara B, "bara" bötesbelopp alltså, dvs första gången, sen kunde det bli allvarligare påföljder. Det är ju också ganska logiskt att det inte borde vara lika straffsamt att köra ett mindre fordon än behörigheten man har medger..

Och jag är för att man ska tillåta upp till lätt-mc på B-behörigheten, tänk vad det skulle kunna göra mycket för miljön t ex..

Rätt resonerat men jag är osäker på slutsatsen. Att köra Tungt släp utan behörighet kan mycket väl leda till indraget körkort, eftersom BE behörighet räknas som högre än enbart B. En kompis förlorade kortet i somras på detta, enligt vad han berättade iaf.
 

Roddan87

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Husqvarna 701 SM -22, Yamaha R6 -99, Honda CRF 450 -05
Fick behålla körkortet(!) med minus 3000kr på kontot.
Nu kan man pusta ut och se framemot en solig och fin mc sommar!

Fan va Gött å höra!! Blir så irriterad på alla gnällspikar o pessimister på tråden! men gött o höra att det ordnade sig för dig!!
åkte själv på 3200 i böter nyss, dock med min Lupo hahaha .. ibland undrar man hur man lyckas med vissa saker =P
ha en bra mc sommar nu ! =)
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Fick behålla körkortet(!) med minus 3000kr på kontot.
Nu kan man pusta ut och se framemot en solig och fin mc sommar!

Köp en lott nu när du har turen med dig.... :yoparty en polare råkade köra några km över skyltat med fordon han hade kort för och de drog kortet permanent då det var prövotid.

Tydligen mycket allvarligare att köra 76 på 70 väg än att köra bil man inte har kort för :va
 
Last edited:

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
kristianstad
Hoj
suzuki
Av vilken anledning skulle det ena vara värre än det andra? Källa? Eller är det din egen åsikt? (Det finns nämligen ingenting som säger att det skulle föreligga så.)

Varför skulle man få lägre påföljd om man erkänner? Det finns ingenting som stöder detta heller.

En olovlig körning är en olovlig körning. Det som anses värre är om man tidigare haft körkort för fordonet man olovligen framför, eller om man gjort det tidigare. Då blir det grov olovlig körning.

Att bara häva ur sig dylikt som du gör utan att egentligen ha en aning, är i högsta grad det som bidrar till att folk inte vet vad som gäller.

Edit: cyclops: Det finns även ett kapitel som avhandlar "körkortsingripande" samt "återkallande av körkort". Även om brottet är böter så KAN man bli av med körkortet - det är länsstyrelsen som beslutar om detta separat.

Jag har också undrat över detta (fy skäms) vad som händer om man kör med sin mc (suzuki gsx 550E) och har handledare under sin övningskörningstid, och torskar? Jag har *B, får man dagsböter första gången, nästa gång drar de även *B, rättegång osv?

mvh
 

Elisabeth

RäcerFia
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki Er6f -08
Köp en lott nu när du har turen med dig.... :yoparty en polare råkade köra några km över skyltat med fordon han hade kort för och de drog kortet permanent då det var prövotid.

Tydligen mycket allvarligare att köra 76 på 70 väg än att köra bil man inte har kort för :va


Hmm.. det var väldigt mystiskt! böter på sin höjd borde det väl ha blivit för han. Väldigt orättvist om så är fallet!
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Helldriver skrev:
Köp en lott nu när du har turen med dig.... :yoparty en polare råkade köra några km över skyltat med fordon han hade kort för och de drog kortet permanent då det var prövotid.

Tydligen mycket allvarligare att köra 76 på 70 väg än att köra bil man inte har kort för :va

Finns ingen anledning att dra kortet för det! Är det bara 76 på 70 väg är det bara böter även med prövotid!!!
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Köp en lott nu när du har turen med dig.... :yoparty en polare råkade köra några km över skyltat med fordon han hade kort för och de drog kortet permanent då det var prövotid.

Tydligen mycket allvarligare att köra 76 på 70 väg än att köra bil man inte har kort för :va
Skillnaden är endast att när någon utan prövotid får tillbaka kortet efter spärrtiden får den utan ta om. Man ska inte bli av med kortet enklare bara för att man har prövotid,.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Finns ingen anledning att dra kortet för det! Är det bara 76 på 70 väg är det bara böter även med prövotid!!!

Brorsan lyckades med 43 på 30.. 745:a hastighetsmätare med sovande nål... Blev inte av med kortet men 4200:-(?) kostade det. prövotid har jag för mig.. :va

Han kanske höll +76 dvs 146? :)
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Har inte läst alla inlägg i tråden men det mesta verkar handla om vad man får för påföljd om man blir haffad av polisen.

Ponera att det händer en olycka och man är oförsäkrad då? Bli sittandes hela livet med skulder att betala? Är det värt det?
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Finns ingen anledning att dra kortet för det! Är det bara 76 på 70 väg är det bara böter även med prövotid!!!

Var väl cirka 8 år sedan så de har kanske ändrats, det sura vara att hon hade bara 1,5 månader kvar på prövotiden och detta var hennes enda förselse. Och så blev hon tvungen att ta om kortet :huvet

Men länstyrelserna verkar ha väldigt olika bedömningar på olika ställen i landet.
 

Jonas__Fransson

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Skänninge
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 2008
Hej, har en liten fundering,, igår kom polisen när vi stog stilla med hojarna & frågade om körkort osv, jag har ju inget kort men sa att jag hade precis tagit om hopp att hon skulle skita i det, ändå valborg osv.. men det gjorde hon ju inte så hon ringde & kolla men fick naturligtvis inget svar från centralen heller, så hon har mitt personnr, därav så ljög ja inte om adress & mobilnr, tänkte de straffar sig väll hårdare om ja ljuger om allt när hon ändå har det.. jag sa att ja bara hade åkt några hundra meter, inte kört, hon skulle ringa senare i veckan om det inte hade kommit in på datorn att ja har tagit körkort,
hon kommer ju ringa om hon inte glömmer bort det eller tappar sitt lilla block,,

min fråga är vad blir straffet? ja har aldrig åkt dit innan, dom kom när vi stod still, jag har haft b-körkort i över 4 år, & har lemp på att köra tungmc, håller nämligen på att ta kortet på skolan.. så vad kan ja räkna med, har läst att en del får varning osv, böter, men ja har inte sätt någon säga att dom har ett lemp, jag skiter ju i böterna men ja vill ju inte förlora lempet även om jag brutit mot lagen haha :p
bågen är påställd & försäkrad..

vore tacksam för lite hjälp..
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Hej, har en liten fundering,, igår kom polisen när vi stog stilla med hojarna & frågade om körkort osv, jag har ju inget kort men sa att jag hade precis tagit om hopp att hon skulle skita i det, ändå valborg osv.. men det gjorde hon ju inte så hon ringde & kolla men fick naturligtvis inget svar från centralen heller, så hon har mitt personnr, därav så ljög ja inte om adress & mobilnr, tänkte de straffar sig väll hårdare om ja ljuger om allt när hon ändå har det.. jag sa att ja bara hade åkt några hundra meter, inte kört, hon skulle ringa senare i veckan om det inte hade kommit in på datorn att ja har tagit körkort,
hon kommer ju ringa om hon inte glömmer bort det eller tappar sitt lilla block,,

min fråga är vad blir straffet? ja har aldrig åkt dit innan, dom kom när vi stod still, jag har haft b-körkort i över 4 år, & har lemp på att köra tungmc, håller nämligen på att ta kortet på skolan.. så vad kan ja räkna med, har läst att en del får varning osv, böter, men ja har inte sätt någon säga att dom har ett lemp, jag skiter ju i böterna men ja vill ju inte förlora lempet även om jag brutit mot lagen haha :p
bågen är påställd & försäkrad..

vore tacksam för lite hjälp..

nice då har du ju en dete på G ju :p
borrad eller inte återkom då du får samtalet :tungan eller om du blev dissad :D:D:rolleyes:

orkar inte spekulera,men dom skriver händels raporter på allt dom gör sen ska du ju identiferas med id eller nogot men hon kommer nog i håg dej eller :D fick ju nr (ironi) :7peta

Men lycka till :tummenupp

//Robin
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top