H Svensson skrev:2687499Man kan inte "dömas" till indraget körkort, det är ett förvaltningsbeslut och inget straff. Håll isär förvaltningsjuridiska prövningar och straffrättsliga prövningar.
Det är det jag försökt säga flera gånger när jag sagt att "körkortsindragning inte är ett straff i juridisk mening". Tack för att du hittade rätt sätt att uttrycka det på
Man kan alltid "dömas" till körkortsindragning av länsstyrelsen, om denna anser att man är olämplig att ha körkort, oavsett vilket brott man begått - eller ens inte begått ett brott. Exakt vilka premisserna var i det grova misshandelsfallet vet jag inte, men det bör stå i LS-beslutet på vilka grunder vederbörande anses olämplig.
Magnus: De som tycker att "jag kan köra, jag behöver inget körkort" kör oftast inte tillräckligt bra. Vissa kan säkert, men det stora flertalet överskattar sin egen förmåga. Om man nu anser sig köra så himla bra - varför inte lägga 1000 spänn på att göra teoriprovet och att köra upp?
Om de inte vill köra upp för att de inte klarar konbanan har de ju just bevisat mitt påstående - de kör inte tillräckligt bra. En som kan köra tillräckligt bra klarar konbanan också. Till skillnad från en uppkörnng för bil, får du ju lov att köra upp med din egen hoj, så länge den uppfyller minimikravet vad gäller antalet kubik och motorstyrka, så att skylla på hojen går inte.