Olovlig terrängkörning

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
En sällsynt art i skogen kan ju vara en början på massinvasion!
T.ex Lupin, jätte-loka, syren.
Eller hur. Det har vi iofs redan, det finns flera växter och djur som anses "invasiva".

Jättelokan är en invasiv växt >>


Och här en till invasiv art, tvättbjörnen, som tillsvidare endast verkar vara anträffbar på Skånes Djurpark.

Just denna gynnaren stod precis bredvid endurospåret i skogen och hejade på hojarna tillsammans med igelkotten och ekorrarna som också var med på motorfesten denna varma sköna, dock något blöta, afton 😁

Raccoon.jpg

.. och grodorna som höll sig på behörigt avstånd från pölarna, vilka reserverats åt hojarna för kvällen, satt på stenarna tillsammans med sniglarna och andra sällsynta blötdjur i skogen, och fångade myggor och flugor i väntan på grillfesten efter körningen. Alla samsades och var vänner i skogen, och det doftade bensin och miljöfarlig avgas i sunda mängder, som mellanöl till steken och annat ansvarsfullt intag av måttligt skadliga substanser.
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag vet inte riktigt hur det är nuförtiden men tex biotopskyddsområde kräver väl markägarens tillåtelse numera. Och avtalen ska väl förnyas efterhand. Men i flesta fall, iallafall här hemma, är dom områdena skapade av oss och tidigare generationer. Att det sen kommer någon och ger oss pengar för det är ju win-win. Skatteåterbäring! 💪
Önskar bara de skötte områdena snyggare. Tex hade manuell röjning över flera år varit att föredra framför maskinell som tar några dagar men som lämnar fula spår som syns i många år efteråt. Det blir ju i många fall svårt att ens gå därinne efter sådan behandling.

Men stadsbor fattar inte sånt. Dom har dålig feeling för hur man kan göra. Dom har läst på universitetet och har bytt sina S i efternamnet till Z så nu är dom bättre människor.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Önskar bara de skötte områdena snyggare. Tex hade manuell röjning över flera år varit att föredra framför maskinell som tar några dagar men som lämnar fula spår som syns i många år efteråt. Det blir ju i många fall svårt att ens gå därinne efter sådan behandling.
Hur menar du att skogen behövar skötas? Röjningen där, är det när dom åker med stora maskiner och 'plockar träd' med en stor gripklo? Jag har sett dom där "spåren" i marken tror jag, som en stor traktor som kört ner två djupa skåror. Men blir inte den ett ganska användbart endurospår av det?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hur menar du att skogen behövar skötas? Röjningen där, är det när dom åker med stora maskiner och 'plockar träd' med en stor gripklo? Jag har sett dom där "spåren" i marken tror jag, som en stor traktor som kört ner två djupa skåror. Men blir inte den ett ganska användbart endurospår av det?
Man kanske vill främja en viss typ av träd. För att maximera tillväxt eller främja träd man anser bidrar till mångfald eller gynnar en viss djurart.

Skördare kallas dom. Skotare kallas dom som kör ut virket efteråt. Spåren är inte nåt vidare att köra i eftersom dom lägger grenarna dom tar av stammarna i hjulspåren för att minska skador på marken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok, vi byter ut ordet "grodor" mot "miljöpartister", så blir det mer korrekt ;)

Hur som helst verkar dom där "naturisterna" ha nån slags översittarattityd med allt pluggande och teoriserande i ryggen, så när DOM bestämmer att något ska "skyddas", var som helst, så får dom direkt medhåll av staten att göra naturreservat av området. Det stör mig. Det är ju för fasen MIN skog också, dvs om det är allmän mark och inte privat.

Och vandrar dom småsinta akademikerna in på privat mark och börjar bete sig så får jag onda tankar om att markägaren, i behov av nya glasögon, skjuter dom som älgkalvar höga på övermogna blåbär, och sen gör lite nyttigt av köttet och huden. Hittar man en exklusiv blomma på någons tomt går man till tomtägaren och säger "hej", inte springer till staten som sen hetsar tomtägaren till att sälja av sin mark pga förbud att nyttja den som gjorts i hundratals år.

Hur och när blev det så här? Var det så på 70-talet? För att om vi låter det fortsätta så kommer snart ingen att äga nån mark längre, allt kommer vara statliga "naturreservat". Finns det nåt sätt att lagligt kämpa emot detta? Kanske lite sent påtänkt men vilket parti är emot denna "statifiering" som uppenbarligen pågått ett bra tag nu?
I byn jag växte upp så har den här miljöskyddslagstiftningen fått resultatet att om någon hittar någon sällsynt art så blir det slutavverkning och markberedning så fort som möjligt, alternativt lite markunderhåll för att gräva bort alla spår.

Så tvärtom önskad effekt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Miljöpartister är dåliga. Dom vill du inte ha på dina marker. Dom för oväsen, skräpar ner, har dålig attityd och svåra bli av med. I värsta fall får man bestående skador på ägorna av dom.
Lyckligtvis ser man dom sällan utanför storstäder. Fast tyvärr finns en del på olika myndigheter.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ok, vi byter ut ordet "grodor" mot "miljöpartister", så blir det mer korrekt ;)

Hur som helst verkar dom där "naturisterna" ha nån slags översittarattityd med allt pluggande och teoriserande i ryggen, så när DOM bestämmer att något ska "skyddas", var som helst, så får dom direkt medhåll av staten att göra naturreservat av området. Det stör mig. Det är ju för fasen MIN skog också, dvs om det är allmän mark och inte privat.

Och vandrar dom småsinta akademikerna in på privat mark och börjar bete sig så får jag onda tankar om att markägaren, i behov av nya glasögon, skjuter dom som älgkalvar höga på övermogna blåbär, och sen gör lite nyttigt av köttet och huden. Hittar man en exklusiv blomma på någons tomt går man till tomtägaren och säger "hej", inte springer till staten som sen hetsar tomtägaren till att sälja av sin mark pga förbud att nyttja den som gjorts i hundratals år.

Hur och när blev det så här? Var det så på 70-talet? För att om vi låter det fortsätta så kommer snart ingen att äga nån mark längre, allt kommer vara statliga "naturreservat". Finns det nåt sätt att lagligt kämpa emot detta? Kanske lite sent påtänkt men vilket parti är emot denna "statifiering" som uppenbarligen pågått ett bra tag nu?
Stadsborna gillar ju inte landsbygden. Det ert fel. Dom enda som gillar svensk landsbygd är tyskar, holländare och danskar. Och Svenska politiker när det passar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Stadsborna gillar ju inte landsbygden. Det ert fel. Dom enda som gillar svensk landsbygd är tyskar, holländare och danskar. Och Svenska politiker när det passar.

Och dom glömmer bäldig lätt att staten får en hel del inkomster från skogen, malmen och vattenkraften. För landsbygden är ju tärande det vet ju alla sen att det är brist på arbetskraft i norr hör man inte mycket om.

Tillbaka till terrängkörningen, några ungar smet in på min skogsväg och gjorde det genom grannens gård, körde ikapp dom och sa att dom gärna får köra men att dom inte ska köra köra genom granntantes gård sen vill jag att dom ska komma förbi och säga att dom kör före dom åker in då jag brukar träna korthållsfält på åkrarna och vill veta om nån smiter in på vägen om man skjuter. Bar sig inte bättre än att jag fick fixa en av deras PW80 med en fältreparation att få fast förgasaren då den var lös och drog tjuvluft så den tokvarvade.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Och dom glömmer bäldig lätt att staten får en hel del inkomster från skogen, malmen och vattenkraften. För landsbygden är ju tärande det vet ju alla sen att det är brist på arbetskraft i norr hör man inte mycket om.

Tillbaka till terrängkörningen, några ungar smet in på min skogsväg och gjorde det genom grannens gård, körde ikapp dom och sa att dom gärna får köra men att dom inte ska köra köra genom granntantes gård sen vill jag att dom ska komma förbi och säga att dom kör före dom åker in då jag brukar träna korthållsfält på åkrarna och vill veta om nån smiter in på vägen om man skjuter. Bar sig inte bättre än att jag fick fixa en av deras PW80 med en fältreparation att få fast förgasaren då den var lös och drog tjuvluft så den tokvarvade.
Ingen vill komma hit och köra på mina sämsta skogsvägar för att hålla vegetationen borta. Helt livsfarligt köra med betesputsen där. 😭
Ett gäng killar på endurohojar hade röjt upp där på ett kick. 😂
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Det var mer tillgängligt omkring stockholm förr. Naturligtvis, vore ju konstigt annars, man bygger ju igen alla små kaninvägar och grodstråk för oss som gillar att färdas genom djungel. Tyvärr drabbas även vildsvinen och andra medelstora varelser.

Hur som helst blev jag varse om detta nyss, jag tackar för påminnelsen, samt belyser det inte helt bortglömda lilla område strax intill motorvägen norr om stan.

Kista endurobana 02.jpg

Här har några vildsvin plöjt upp marken i sitt sökande efter tryffel. Man skulle kunna säga att motorvägen inte är nåt hinder för dom, utan snarare ett naturligt hägn som låter dom böka i fred.

Kista endurobana 01.jpg

Här kan man tydligt se hur dom underbara gynnarna hittat en väg in i grönskan och leran. Här får dom vara i fred utan att störa, tack vare motorvägens buller borde man knappt höra deras grymtanden.

Kista endurobana 03.jpg
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top