Olovlig terrängkörning

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ja det har du bättre koll på än jag men i krokarna här har dom köpt upp en del blöthål osv som ansetts bevarandevärt då det fått växa fritt då det är svårskött som standardskog så är det ju inte träd i raka rader utan mer naturlig skog så dom som sålt är ju mer än nöjda men dom har väl en pott per år att köpa/arrendera för
Ganska dumt men när man kan handla för andras pengar (skattebetalarnas) så kan man ju köpa värdelös mark som aldrig skulle bli exploaterat ändå. Men sånt orkar man inte tänka på för då börjar Säpo utreda varför du googlar på franska artonhundratalsuppfinningar.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det ska vara sjuttonhundratalsuppfinning.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Det var förhållande bra betalt och dålig mark så vi lät dom köpa utan att driva rättsprocess. När vi hörde oss för så var det väldigt svårt att få rätt emot dom
Så det innebär att staten i princip tar till ett slags 'våld' för att tvinga till sig marken?

Det låter lite suspekt, som om dom vill göra 'naturreservat' av faktiskt all naturmark tillsvidare, för att eventuellt i framtiden bygga på marken, eller? Jag har sett hur man kan bebygga våtmark genom att antingen påla eller grunda marken med stora stenar först, och sen skapa helt nya bostadsområden. Staten vill helt enkelt inte att folk ska äga mark. Kan det vara så jävligt?

Det är bara snäppet från hur kommunisterna tog marken från bönderna i t ex Tjeckien, åkrar och skog bara togs utan fråga, bara informera att "du behåller den här plätten att odla på, resten går till staten". När öst föll senare så fick morsans släktingar tillbaka sina gamla marker, men då hade dom inga resurser att driva nåt jordbruk öht, så dom sålde i alla fall tillbaka allting till 'den nya staten'. Det är ett jäkla sätt att mygla till sig områden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som skogsägare är man ju livrädd att dom ska hitta nåt i skogen som anses vara skyddsvärt. Detta gör att jag har funderingar på att avverka ett område fast jag egentligen inte vill det eller har behovet av pengarna judt nu, detta är baksidan av miljömupperiet.

Det har väl också förekommit att skogstyrelsen gett enskilda markägare avverkningsförbud utan ett öre i ersättning. En jaktkamrat jobbar med en som drivit ett sånt fall hårt, tror att han högg, körde sågade och behöll viket själv då ingen med FSE certifiering kan hantera virket i nåt led utan att riskera att tappa den. Om jag minns rätt kunde dom inte stoppa honom då gan inte fått ut ersättning, eller så högg han bara för att jävlas tillbaka.

Om jag minns rätt så var det också skriverier om detta i samband med ett arvskifte då dom som var tänkta ta över gården och fortsätta med verksamheten inte fick hugga så dom kunde lösa ut syskonen.

Det räcker ju att en Stockholms vegan miljömupp säger sig sett nån udda växt, insekt eller annat för att det ska ta hus i helvete Och om inte annat bli en utdragen process. Vägarbetet på andra sidan älven drog ut på tiden i minst ett eller om det var två år för dom hittade en stock med nåt i, den skulle flytta och det fick inte göras med maskin och det var ett jävla hallå om detta. Till sånt här finns det tydligen obegränsat med pengar men inte för att fixa vägen.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Som skogsägare är man ju livrädd att dom ska hitta nåt i skogen som anses vara skyddsvärt. Detta gör att jag har funderingar på att avverka ett område fast jag egentligen inte vill det eller har behovet av pengarna judt nu, detta är baksidan av miljömupperiet.

Det har väl också förekommit att skogstyrelsen gett enskilda markägare avverkningsförbud utan ett öre i ersättning. En jaktkamrat jobbar med en som drivit ett sånt fall hårt, tror att han högg, körde sågade och behöll viket själv då ingen med FSE certifiering kan hantera virket i nåt led utan att riskera att tappa den. Om jag minns rätt kunde dom inte stoppa honom då gan inte fått ut ersättning, eller så högg han bara för att jävlas tillbaka.

Om jag minns rätt så var det också skriverier om detta i samband med ett arvskifte då dom som var tänkta ta över gården och fortsätta med verksamheten inte fick hugga så dom kunde lösa ut syskonen.

Det räcker ju att en Stockholms vegan miljömupp säger sig sett nån udda växt, insekt eller annat för att det ska ta hus i helvete Och om inte annat bli en utdragen process. Vägarbetet på andra sidan älven drog ut på tiden i minst ett eller om det var två år för dom hittade en stock med nåt i, den skulle flytta och det fick inte göras med maskin och det var ett jävla hallå om detta. Till sånt här finns det tydligen obegränsat med pengar men inte för att fixa vägen.
Gäller särskilt om man skall söka bygglov härnere i söder - då gäller det att första avverka o röja, sedan söka bygglov.
Grannen fick bygglov med förbehåll att han var tvungen att flytta några skyddsvärda björnbär innan bygget påbörjades...... samma problem med ekar på marken, då blir det ibland stopp (men just det problemet har du inte norröver)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Som skogsägare är man ju livrädd att dom ska hitta nåt i skogen som anses vara skyddsvärt. Detta gör att jag har funderingar på att avverka ett område fast jag egentligen inte vill det eller har behovet av pengarna judt nu, detta är baksidan av miljömupperiet.

Det har väl också förekommit att skogstyrelsen gett enskilda markägare avverkningsförbud utan ett öre i ersättning. En jaktkamrat jobbar med en som drivit ett sånt fall hårt, tror att han högg, körde sågade och behöll viket själv då ingen med FSE certifiering kan hantera virket i nåt led utan att riskera att tappa den. Om jag minns rätt kunde dom inte stoppa honom då gan inte fått ut ersättning, eller så högg han bara för att jävlas tillbaka.

Om jag minns rätt så var det också skriverier om detta i samband med ett arvskifte då dom som var tänkta ta över gården och fortsätta med verksamheten inte fick hugga så dom kunde lösa ut syskonen.

Det räcker ju att en Stockholms vegan miljömupp säger sig sett nån udda växt, insekt eller annat för att det ska ta hus i helvete Och om inte annat bli en utdragen process. Vägarbetet på andra sidan älven drog ut på tiden i minst ett eller om det var två år för dom hittade en stock med nåt i, den skulle flytta och det fick inte göras med maskin och det var ett jävla hallå om detta. Till sånt här finns det tydligen obegränsat med pengar men inte för att fixa vägen.
Detta har hänt en kompis. Skulle avverka ett skifte med övermogen gammal skog. Någon biolog hade hittat någon pytteliten ovanlig blomma (som givetvis är jätteful) en bit därifrån inte ens på hans mark. Dom höll på att strida länge om det. Fick kompromissa med att spara en del av marken. Tror det löste sig med att det blåste omkull på hösten efter
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Knärot brukar miljödårarna gilla. Därför ska allemansrätten bort! Så slipper man troll i skogen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sämst i Europa sedan länge.
De kan man säkert gissa sig till utan att ha kunskap..
Menar mer hur mycke man får betalt för avverkad skog??
Vet att brädbitar kostar å köpa å även ved för eldning..
Mest tänker jag om man har skog så är de eget arbete att typ såga till virket man ska har för att bygga själv, eller såga å klyva för uppvärmning..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De kan man säkert gissa sig till utan att ha kunskap..
Menar mer hur mycke man får betalt för avverkad skog??
Vet att brädbitar kostar å köpa å även ved för eldning..
Mest tänker jag om man har skog så är de eget arbete att typ såga till virket man ska har för att bygga själv, eller såga å klyva för uppvärmning..
Du behöver investera i rätt mycket maskiner för att såga till någon relevant mängd virke med.
Kapa ved är väl lättare. Far har ett sågverk för att snabbt kapa upp årsförbrukningen av ved, sedan blir det några kubikmeter att sälja till folk han gillar i byn med.
Kommer inte ihåg vad han betalade för maskinerna, men han sa att det betalade sig rätt snabbt i minskad arbetstid.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Du behöver investera i rätt mycket maskiner för att såga till någon relevant mängd virke med.
Kapa ved är väl lättare. Far har ett sågverk för att snabbt kapa upp årsförbrukningen av ved, sedan blir det några kubikmeter att sälja till folk han gillar i byn med.
Kommer inte ihåg vad han betalade för maskinerna, men han sa att det betalade sig rätt snabbt i minskad arbetstid.
Från terrängkörning till virkestråden. Är det här skogsforum på två hjul? 😂

En hyfsad maskin för att kapa till brädor och plank kostar några tiotusenlappar från Nordamerika, ska du ha bra grejer är det svenskt som gäller och då kostar det mer. Jänkarnas maskiner är bra men de kräver mer handpåläggning för att fungera som man önskar.

Dessutom behöver du nog en traktor med vagn och kran för att hantera bitarna.

I övrigt håller jag med föregående talare.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Som skogsägare är man ju livrädd att dom ska hitta nåt i skogen som anses vara skyddsvärt. Detta gör att jag har funderingar på att avverka ett område fast jag egentligen inte vill det eller har behovet av pengarna judt nu, detta är baksidan av miljömupperiet.

Det har väl också förekommit att skogstyrelsen gett enskilda markägare avverkningsförbud utan ett öre i ersättning. En jaktkamrat jobbar med en som drivit ett sånt fall hårt, tror att han högg, körde sågade och behöll viket själv då ingen med FSE certifiering kan hantera virket i nåt led utan att riskera att tappa den. Om jag minns rätt kunde dom inte stoppa honom då gan inte fått ut ersättning, eller så högg han bara för att jävlas tillbaka.

Om jag minns rätt så var det också skriverier om detta i samband med ett arvskifte då dom som var tänkta ta över gården och fortsätta med verksamheten inte fick hugga så dom kunde lösa ut syskonen.

Det räcker ju att en Stockholms vegan miljömupp säger sig sett nån udda växt, insekt eller annat för att det ska ta hus i helvete Och om inte annat bli en utdragen process. Vägarbetet på andra sidan älven drog ut på tiden i minst ett eller om det var två år för dom hittade en stock med nåt i, den skulle flytta och det fick inte göras med maskin och det var ett jävla hallå om detta. Till sånt här finns det tydligen obegränsat med pengar men inte för att fixa vägen.
Har några hektar mosse med en liten ö med gammal skog. Totalt värdelös, omöjligt att avverka. Såna vintrar finns inte så man kan köra där. Länsstyrelsen hittade några blommor där som dom tyckte om. Dom betalade riktigt bra för att jag aldrig får avverka där. Men jaga får jag.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Från terrängkörning till virkestråden. Är det här skogsforum på två hjul?
Jag tycker att tråden har blivit utmärkt i den riktning den utvecklats, framför allt är jag glad över att få 'träffa' och kommunicera med äkta skogsägare (brukare), så att jag vet hur ni tänker och har det i förhållande till allt från buskörning med ungdomar på mx-hojar udda tider, till statens kladdiga och ständigt åtstramande långa fingrar.

Ordet du söker är expropriation.
Jag förstår. Fast där tycker jag att staten missbrukar sin makt att >expropriera<, det är ju inte ens något akut behov av mark att t ex bygga en väg för allmän nytta, eller dra nåt kraftnät, eller ens bygga en härlig militärbas med balla kanoner och radar osv. Staten bara slukar vad staten kan och har råd med i syfte att göra "naturreservat" av allting, säkert med vidare baktankar. För att när sveriges alla skogar blivit "naturreservat" kan dom bara hänvisa till "lagen för naturreservaten" för att göra saker mycket enkla för sig.
..hmm; "reserverat" - för vem? Nån jäkla groda eller salamander?? Nu blir jag arg!

Jag blir nästan så upprörd att jag vill köpa en bit skog, mark eller nåt jäkla träsk för att plocka dom där sällsynta grodjävlarna och hänga upp på en lång tråd och skjuta prick på dom med nåt av mina feta luftgevär jag köpte på mig i vintras i all leda (innan jag började med hockey), medans jag låter min KTM 350 stå bredvid i tomgång berikad med nedmalt bly i bensinen för att ryka extra mycket.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag blir nästan så upprörd att jag vill köpa en bit skog, mark eller nåt jäkla träsk för att plocka dom där sällsynta grodjävlarna och hänga upp på en lång tråd och skjuta prick på dom med nåt av mina feta luftgevär jag köpte på mig i vintras i all leda (innan jag började med hockey), medans jag låter min KTM 350 stå bredvid i tomgång berikad med nedmalt bly i bensinen för att ryka extra mycket.
.....och slita av alla j-la plastkapsyler o slänga dem i skogen innan juice o mjölkpaket går till återvinning:huvet
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Grodor är bra. Dom vill du ha på dina marker. Dom för med sig andra positiva effekter. Trots försurningen så har jag sett en återkomst av många kryp som var borta för nåt årtionde sedan. Kanske har landsbygdsdöden fört med sig något positivt i form av minskat utsläpp av konstgödsel. Men det är ju bara en liten del, den negativa effekter på variation av kryp och växtlighet är ju katastrofal med avsaknad av små jordbruk.

Miljöpartister är dåliga. Dom vill du inte ha på dina marker. Dom för oväsen, skräpar ner, har dålig attityd och svåra bli av med. I värsta fall får man bestående skador på ägorna av dom.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag tycker att tråden har blivit utmärkt i den riktning den utvecklats, framför allt är jag glad över att få 'träffa' och kommunicera med äkta skogsägare (brukare), så att jag vet hur ni tänker och har det i förhållande till allt från buskörning med ungdomar på mx-hojar udda tider, till statens kladdiga och ständigt åtstramande långa fingrar.


Jag förstår. Fast där tycker jag att staten missbrukar sin makt att >expropriera<, det är ju inte ens något akut behov av mark att t ex bygga en väg för allmän nytta, eller dra nåt kraftnät, eller ens bygga en härlig militärbas med balla kanoner och radar osv. Staten bara slukar vad staten kan och har råd med i syfte att göra "naturreservat" av allting, säkert med vidare baktankar. För att när sveriges alla skogar blivit "naturreservat" kan dom bara hänvisa till "lagen för naturreservaten" för att göra saker mycket enkla för sig.
..hmm; "reserverat" - för vem? Nån jäkla groda eller salamander?? Nu blir jag arg!

Jag blir nästan så upprörd att jag vill köpa en bit skog, mark eller nåt jäkla träsk för att plocka dom där sällsynta grodjävlarna och hänga upp på en lång tråd och skjuta prick på dom med nåt av mina feta luftgevär jag köpte på mig i vintras i all leda (innan jag började med hockey), medans jag låter min KTM 350 stå bredvid i tomgång berikad med nedmalt bly i bensinen för att ryka extra mycket.

Jag tycker du ska köpa mark! För ska det fortsätta som det gör så äger snart några få miljardärer all mark och då kommer landsbygden och naturen få hjärtstillestånd bland alla miljoner hektar med monokultur av gran.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Miljöpartister är dåliga. Dom vill du inte ha på dina marker. Dom för oväsen, skräpar ner, har dålig attityd och svåra bli av med. I värsta fall får man bestående skador på ägorna av dom.
Ok, vi byter ut ordet "grodor" mot "miljöpartister", så blir det mer korrekt ;)

Hur som helst verkar dom där "naturisterna" ha nån slags översittarattityd med allt pluggande och teoriserande i ryggen, så när DOM bestämmer att något ska "skyddas", var som helst, så får dom direkt medhåll av staten att göra naturreservat av området. Det stör mig. Det är ju för fasen MIN skog också, dvs om det är allmän mark och inte privat.

Och vandrar dom småsinta akademikerna in på privat mark och börjar bete sig så får jag onda tankar om att markägaren, i behov av nya glasögon, skjuter dom som älgkalvar höga på övermogna blåbär, och sen gör lite nyttigt av köttet och huden. Hittar man en exklusiv blomma på någons tomt går man till tomtägaren och säger "hej", inte springer till staten som sen hetsar tomtägaren till att sälja av sin mark pga förbud att nyttja den som gjorts i hundratals år.

Hur och när blev det så här? Var det så på 70-talet? För att om vi låter det fortsätta så kommer snart ingen att äga nån mark längre, allt kommer vara statliga "naturreservat". Finns det nåt sätt att lagligt kämpa emot detta? Kanske lite sent påtänkt men vilket parti är emot denna "statifiering" som uppenbarligen pågått ett bra tag nu?
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top