Olycka Linköping

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Huga...hoppas det går bra, vem det än är. Jag körde förbi mindre än en timme innan, passerar där varje dag.

Det är en riktigt, riktigt dålig korsning och jag tycker det är hög tid att den får trafikljus. Mer än en gång det har smullit där och nästan varje gång man passerar i rusningstrafiken ser man mindre smarta manövrar.

Jag brukade bo längs den gatan som kommer ut på leden där (gula barackerna vid ån, för er som vet) och kan bekräfta att det är hopplöst att komma ut. Det är lika bra att svänga höger och vända längre bort, skall man vänster ut blir man stående i evigheter... om man nu inte väljer att göra som många gör och chansa lite när man ser en lucka.

Vi vet inte hur det gick till men en kvalificerad gissning är att bilisten gasade på som fasen för att hinna över i en lucka mellan bilarna.

Nu ringer väl snart morsan, så fort hon hinner läsa tidningen... kör försiktigt, allihop!

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Just det här med "kom i hög fart" tror jag att man i väldigt många fall skulle kunna byta ut mot "såg inte över huvud taget", men det är väl inte många bilister som säger det rakt ut i ett förhör (alltså "erkänner" att man varit ouppmärksam)?

GlenMorangie

~ The Glen of Tranquillity ~
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
Ducce 999:a (Socio#3721)
RuffRyder skrev:
Har du tänkt över möjligheten att MCn körde i 50, ser en bil stå vid korsningen som inväntar dess tur att köra ut... och när han har 4 meter kvar till korsningen så kör bilen rakt ut framför honom (MOT ALLA ODDS!) och han kör in i bilens framdäck (som det står i correns-artikel).
Klart i så fall att föraren inte har en chans att reagera/bromsa då.

Så det behöver INTE ha varit hans höga hastighet (inte ens bevisat att han körde fort!) bara för det saknas bromsspår.

=RuffRyder]Och sträckan det handlar om är inte en möjligt att få upp nån fart på att tala om OCH inte ens bilisterna håller 50-begräsningen där.
Kör du moped eller ?

Eftersom jag vet hur det ser ut runt Braskens bro och vad jag förstår efter Correns artikel så svänger alltså bilen ut från mackarna. Om så var fallet kan hojen mycket väl kommit alldeles för fort eftersom den kom från vänster.
Man kan ju lätt komma upp i en hastighet runt 100+ på den sträckan.

Enligt vittnen som bor i området och dessutom var på plats så var halva motorrummet på bilen intryckt ! 50 km/h ....tror inte det.

Men som sagt, är väl bara mc föraren som vet hur fort det gick...
Resten är bara spekulationer.
Håller med enhjuling i hans svar.....skyll inte på någon om ni inte vet hur det gick till !!

MT: Om du kommer från leden och svänger höger mot braskens bro så är ju 150km/h inga problem att hinna upp till innan utfarten vid mackarna...eller hur ? :confused:

Saxat från Corren,

"Polisen var i kontakt med US vid 22-tiden. Då uppgav läkaren att mannen vårdas på IVA där han hålls nedsövd. Han skador bedöms inte som livshotande. "

Hoppas killen iaf klarar sig utan större men, det är det absolut viktigaste. :(

Last edited:

Nostromo

Heppa!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!!
Visst ska man inte spekulera i hur det har gått till, men kan bara jag instämma att man blir förbannad av att läsa att det alltid skylls på motorcykelns hastighet. Det behöver ju inte alltid vara vårat fel att olyckor sker.
Sedan blir jag lite sne på Corren.
Hade det varit två bilar som krockat då hade det varit en halvsida med info om olyckan och skadade. Så fort det är en mc inblandad så verkar inte det vara lika viktigt. Rätta mig om jag har fel!

Håller alla tummar jag har för att killen klarar sig utan men för livet.

Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
MC's hastighet är ju inte helt oviktig å andra sidan. Här på SH är det alltid bilistens fel, oavsett hur snabbt mc-föraren körde, det är ju lagom rätt det också.

Det går inte att belasta stackars bilister när vi kommer farande i 3 gånger godkänd hastighet.

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
ft skrev:
Det är en riktigt, riktigt dålig korsning och jag tycker det är hög tid att den får trafikljus. Mer än en gång det har smullit där och nästan varje gång man passerar i rusningstrafiken ser man mindre smarta manövrar.

Kan bara hålla med, det är en idiotisk korsning, särskilt med ett mcdonalds som dra mkt trafik.

Jag hoppas killen klarar sig utan bestående men.

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Oavsett hastighet skall man alltid se sig för i korsningar innan man kör ut, det är väl ganska självklart. Många gånger man kommer i korsningar där folk bara kör rätt ut och det leder till olyckor. Hoppas killen klarar sig bra.

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Jag var rädd att mitt inlägg skulle kunna missförstås, speciellt här på SH där folk är snabba på att skriva först och tänka sen.

Då får jag förtydliga mig: Jag skrev inget om skuldfrågan i JUST DET HÄR FALLET eftersom, och nu citerar jag mitt första inlägg:

Jag vet inte VEMS fel det var i det här fallet, men jag kan inte låta bli att bli förbannad över att MC-förares "höga hastighet" alltid nämns, bara som en ursäkt/förklaring.

Fr.o.m nästa rad skriver jag generellt, OK? Är alla med? :kocko

Jag ville bara få en motvikt till att det OFTAST skylls, oavsett om det är riktigt eller inte, på "hojens höga hastighet" som olycksorsak.

Jag förnekar INTE att farten har betydelse.
Jag förnekar INTE att hojföraren KAN vara orsaken till en olycka.

MEN! Har aldrig tanken slagit er att man kan faktiskt nån gång köra lagligt på en 50-sträcka, och ändå hoppar nån bilist framför en utan att man hinner reagera?

I vissas ögon, speciellt de som tycker en CBR 600F är en moped, kan det tyckas som ett måste att på braskens bro köra fort bara för hojen tillåter.

Hursomhelst, jag hoppas att hojföraren klarar sig bra utan bestående men och att bilisten, som säkert chockats mår bättre.

Peace!
/Ruff Ryder

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Detta skrivs utan avseende på skuldfrågan i tillbudet i Linköping...

När jag kör hoj är jag förhoppningsvis alltid förberedd på att någon kör ut utan att ha sett mig, MEN när jag kör bil är jag lika livrädd att missa någon hoj som kör för fort. Kikar flera gånger, och brukar försöka lägga mig så att finns undanmanöversmarginal för en "missad" hoj. Trots detta ligger det undermedvetet en ständig "rädsla" att jag ska missa någon en dag...

Eftersom jag kör både bil och MC så är jag nästan manisk, det vore det bland det värsta som kan hända, att jag skulle vara medskyldig till någon hojåkares olycka. Vill bara med detta säga att de bilförare som inte kör hoj aldrig kan ha samma förståelse för oss hojåkare. Jag har viss förståelse att bilförare dels kan missa MC i laglig hastighet pga MCs sämre synlighet och bilisters "inprogrammering" att titta efter hot (dvs bilar och större fordon), men ffa att de aldrig kan förstå och räkna med den "oerhörda" fart som vi kan uppnå på korta sträckor. Vi som själva kör hoj måste därför räkna med detta faktum när vi är ute och kör...

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
GlenMorangie skrev:
MT: Om du kommer från leden och svänger höger mot braskens bro så är ju 150km/h inga problem att hinna upp till innan utfarten vid mackarna...eller hur ? :confused:

(

150km/h på ca 200 är visst inga problem att komma upp i!
Nu läste jag att bilen hade gjort en vänstersväng och motorcykeln hade åkt in i vänster framhjul så jag tog för givet att motorcyklisten hade kommit från söderleden.
Då det är endast ca 100m till korsningen så måste motorcyklisten gasat på ganska bra för att ligga i 200!!!

Åkte faktigst förbi där i eftermiddag och motorcyklisten hade kommit ifrån det hållet som jag trodde!

Då jag själv har vart med om incidenter i samma korsning och precis som
ft skriver så tror jag det är nån som har "chansat" att dom skulle hinna ut innan bågen kom!

Det viktiga är endå att det går så bra för killen som det kan gå efter ensånhär resa!

GlenMorangie

Gick med
9 Feb 2004
Hoj
Ruffryder:

"Jag ville bara få en motvikt till att det OFTAST skylls, oavsett om det är riktigt eller inte, på "hojens höga hastighet" som olycksorsak."

>>>Håller med, kan tyckas så.

"MEN! Har aldrig tanken slagit er att man kan faktiskt nån gång köra lagligt på en 50-sträcka, och ändå hoppar nån bilist framför en utan att man hinner reagera?"

>>>Visst, men i detta fall var det tydligen en grym smäll enligt de som stog och tittade på bilens skick.

"I vissas ögon, speciellt de som tycker en CBR 600F är en moped, kan det tyckas som ett måste att på braskens bro köra fort bara för hojen tillåter."

>>>Jag ville bara påvisa att det är lätt att komma upp i fart på den sträckan, antingen från rödljuset eller från leden. Har inte sagt att en CBR600F är som en moped... :3freak Däremot menade jag att man antaglien inte kommer upp i hiskliga farter med en moped :7peta

"Hursomhelst, jag hoppas att hojföraren klarar sig bra utan bestående men och att bilisten, som säkert chockats mår bättre."

>>> Detta hoppas vi alla :tummenupp

GlenMorangie

Gick med
9 Feb 2004
Hoj
Citat:
Inskickat av Kobbe
Man kan ju också fråga sig hur bilisten vet att motorcykeln hade hög fart när han inte såg den???

Dagens tankeställare.

Reagerade på samma sätt som Kobbe.
Men ponera om han tittade vänster och inte ser någon sen tittar höger och försöker hinna ut och det sen smäller i vänster sida...
då kanske man kan tycka att det gått fort utan att ha sett hojen, eller hur ?

Ne, nu lägger jag ner detta....tror alla bara vill att killen klarar sig.

Krya på dig, vem du nu är...

rockagill

Våren är här!
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
GSXR 750, 2 minimotosar och jetski =)
Hoppas!!!!

Hoppas killen klarar sig.
Sänder en tanke till nära och kära och hoppas att han vaknar snart.
Jag förlorade min bästa vän för några veckor sedan och det är ett helvete med alla dessa MC-olyckor som sker nu.

Ta det lugnt alla där ute!!!!!!!

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
mamartin skrev:
Oavsett hastighet skall man alltid se sig för i korsningar innan man kör ut, det är väl ganska självklart. Många gånger man kommer i korsningar där folk bara kör rätt ut och det leder till olyckor.

Hoppas att killen blir återställd och att han klarade sig utan bestående men.

Jag utgår alltid från att jag inte syns, och att bilar som står och väntar på att köra ut...gör just det. :rolleyes:

Det gör att man anpassar farten och har beredskap för en eventuell situtaion.

Sen kan det alltid hända nåt ändå förstås... :(

//M

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Kobbe skrev:
Man kan ju också fråga sig hur bilisten vet att motorcykeln hade hög fart när han inte såg den???

Ja verkligen! Reagareade faktiskt på precis samma sak. Klart att just HAN anser att den kom i hög fart eftersom det gynnar hans sak. Knappast något vittne eller källa för uppgifter att publicera...amatörjournalistik.

Men...men, det pågår ju en antisporthojskampanj från trafikpolisens sida där man tycks anse att ändamålet helgar medlen och osanningar och vidlyftiga påståenden inte bör exkluderas.

/Olzki

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Hur många gånger har vi inte hört det som står i fetstil ovan förut? Hur ofta är sanningen som det står? Att MC-föraren kom i hög fart rakt in i sidan när bilisten ska svänga vänster? I korsningen det handlar om har bilisten väjningsplikt (kör ut från bensinmackarna)... hur kan man missa hojen, kl var väl ca 19:30 och INTE mörkt. :huvet

Jag vet inte VEMS fel det var i det här fallet, men jag kan inte låta bli att bli förbannad över att MC-förares "höga hastighet" alltid nämns, bara som en ursäkt/förklaring. När ska bilisterna ställas till svars att dem kör ut i en korsning som de har väjningsplikt för?

Peace!
/Ruff Ryder[/QUOTE]

Varför inte maila journalisten som skrev artikeln och fråga lite snällt hur det står till med källkritiken? Alla (eller bra nära 100%) skyller ju ifrån sig så länge det går. Det är ju fullständigt "normalt" att en som orsakar en olycka skyller ifrån sig.

KjellF

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
GlenMorangie skrev:
Enligt vittnen som bor i området och dessutom var på plats så var halva motorrummet på bilen intryckt ! 50 km/h ....tror inte det.

Inte denna olyckan men en annan för 1 år sedan!

Inte för att vara gnällig, men 50 km/h kan göra duktigt med åverkan... Postar än en gång bilderna på min väns mc och 83-åringens bil.

Detta var 50 km/h!! :död

Bifogat

• 2.jpg
    2.jpg
    64.7 KB · Visningar: 85
  • IM002134 copy.jpg
    IM002134 copy.jpg
    121.4 KB · Visningar: 95
Last edited:

Nostromo

Heppa!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!!
RSV_R skrev:
Inte för att vara gnällig, men 50 km/h kan göra duktigt med åverkan... Postar än en gång bilderna på min väns mc och 83-åringens bil.

Detta var 50 km/h!! :död
Om man tittar på dessa skador, så behöver ju inte killen kört så himla fort som folk verkar tro.

Krya på dig vem du än är!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...