Generellt sett så har man ju inte tid att medvetet reagera när det börjar vika i framänden så det är mer en fråga om att det är en reflexräddning som sker innan man ens haft tid att reagera på att det händer. Och sånt kan man bara träna genom att vara med om att det händer många, många gånger. Skulle väl vara möjligt att träna på en halkbana på hoj med kraschbur eller stödgjul som fångar när det lägger sig. Och bra personlig utrustning.Trots många mil på hoj så tror jag det är svårt att rädda med en medveten räddning - kör man i regn så lutar man oftast inte särskilt mycket så den automatiska rörelsen blir (i mitt fall) räta upp, styr rakt fram - antingen får man grepp ganska omgående eller så hjälper det inte. Har räddat några sådana händelser på grusfläckar, olja? o regn.
Motmedlet är (återigen för mig) att köra med hojen mer upprätt och kompensera genom att luta överkroppen inåt när det är blött (o givetvis köra lugnare)
Stadsmiljö med många fordon gör att det blir snorhalt på vissa ställen (även i torrt väglag när värmen sätter in)
Men, den som har ett bra förslag på räddningsmetod är välkommen
Kanske något för SMC att lägga till i repertoaren av kurser?