Olycka med hojen, vad händer nu?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Trots många mil på hoj så tror jag det är svårt att rädda med en medveten räddning - kör man i regn så lutar man oftast inte särskilt mycket så den automatiska rörelsen blir (i mitt fall) räta upp, styr rakt fram - antingen får man grepp ganska omgående eller så hjälper det inte. Har räddat några sådana händelser på grusfläckar, olja? o regn.
Motmedlet är (återigen för mig) att köra med hojen mer upprätt och kompensera genom att luta överkroppen inåt när det är blött (o givetvis köra lugnare)
Stadsmiljö med många fordon gör att det blir snorhalt på vissa ställen (även i torrt väglag när värmen sätter in)

Men, den som har ett bra förslag på räddningsmetod är välkommen
Generellt sett så har man ju inte tid att medvetet reagera när det börjar vika i framänden så det är mer en fråga om att det är en reflexräddning som sker innan man ens haft tid att reagera på att det händer. Och sånt kan man bara träna genom att vara med om att det händer många, många gånger. Skulle väl vara möjligt att träna på en halkbana på hoj med kraschbur eller stödgjul som fångar när det lägger sig. Och bra personlig utrustning.
Kanske något för SMC att lägga till i repertoaren av kurser? :hihi
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Problemet med våt vägbana är i mitt tycke att det är oerhört svårt att se var det finns glykol, oljespill etc.
Sedan är skillnaden mellan bra och dåligt grepp oftast betydligt större i väta.
Mitt tips är att köra med löjligt stora marginaler.
Skulle det ändå släppa så sitter man avslappnad och enligt min erfarenhet är bästa reaktionen att inte göra något alls och invänta att greppet återkommer. Hojen fixar det på bästa sätt om det går.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, men jag vill nog samla på mig lite mer erfarenhet under kontrollerade former först. Lära mig hur man gör för att rädda upp situationen kanske med en instruktör. Har fått sladd en annan gång i regn när jag hade för mycket gaspådrag och det gick ju att rädda rätt lätt, bara att lätta på gasen men den här gången så var förloppet väldigt snabbt så hann liksom aldrig uppfatta något som jag kan analysera vidare när det kommer till känsla.

Hur gör man för att rädda upp när man börjar sladda på framhjulet i en kurva?

Kör du fortfarande på hojens originaldäck?

Släng dem. Fort och långt, och lägg på något som fungerar i väta - med hög andel kiseldioxid i gummiblandningen.
Michelin PR 5 är bara ett tips - det finns annat som funkar också, men Mich är ett säkert kort.

Har du redan tappat greppet är det inte mycket att göra. En mycket skillad förare kan resa upp något, leda över vikt med kroppen inåt och därefter återuppta svängen i nytt spår - men med påverkad radie. En inte lika duktig förare som försöker samma sak hamnar någonstans i tangentens riktning - antingen i mötande trafik, eller i räcket(Sverige).

Chansen att "den mycket skillade" föraren hamnar i den sitsen är dock liten.
Han eller hon plockar upp alla signalerna innan det släpper och korrigerar sin attack efter det. Sista varningen brukar vara ett litet, litet durr i styret.
It's all down hill from there.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top