Olycka

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Inge hoj inblandad i detta men...

Dagens metro:

---klipp---
PARTILLE En kvinna i 90-årsåldern
avled när hon blev påkörd
av en buss i linjetra.k på linje 21
på Kung Göstas väg i centrala Partille
sent i går eftermiddag.
Busschauffören hann inte
stanna när kvinnan kom gående
med sin rullator över gatan. Busschauffören
chockades svårt och
fördes till sjukhus.
När polis kom till platsen var
bussen tom och en person höll
på med livräddning. Den äldre
kvinnan fördes till sjukhus men
var död vid ankomsten.
Kvinnan gick över gatan på ett
ställe där markeringen för övergångsställe
i gatan inte syns.
Skyltar för övergångsställe .nns
dock på platsen. Boende har tidigare
klagat på att övergångsstället
är dåligt markerat.
---klipp---

Jag åkte förbi där en liten stund efter det hade hänt. Det är allt(id) en kuslig/otäck känsla när man ser sånt. När jag kom dit var kvinnan och bussen borta. Polisen stod och dirigerade trafiken. Kvar på vägen var det blod och en annan vätska av något slag. Vid sidan av vägen stod rullatorn.

Ta det vackert där ute, både när ni kör och när ni promenerar, så ni inte kör på någon eller blir påkörda!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Visserligen tycker jag att zebralagen är bra men inte fulländad. Alla övergångsställen måste ha belysning och på farliga vägar ska dessa föregås av väghinder osv. Sen MÅSTE det bli lag på att bära reflex efter mörkrets infall för annars går hela lagen i stöpet.
Jag hjälpte själv en äldre dam som blev påkörd av en linjebuss i arboga för 2 år sedan. Han blåste bara på och detta är ett mycket bra övergångsställe som inte är speciellt skadedrabbat men ändå skedde det.

Men sen ser man tyvärr en del äldre herrar och damer som i detta fallet som bara spatserar rakt ut och då är man inte rädd om sitt liv inte! Sen vet jag ju inte hur det gick till i detta fall men det är trist att hon skulle få avsluta sitt liv på det här viset oavsett grunderna till olyckan :(
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Mmmmm, jag kör dit ganska ofta och det är ett rätt så lurigt ställe. Gäller att ta det lugnt, inget ont om äldre men vissa utav dom varken ser eller hör och tänker nog inte så bra heller.

Jämför med gubben (80år) som klev rakt ut bakom en backande Danzasbil Vid Ica Servett i Lerum. Bilen är HELT ENORMT stor, väger 35-40 ton samt knallgul och har backpip men ändå så såg han den inte. Det blev bara sylta kvar utav honom.

Så ta det försiktigt i bebyggt område, men vet aldrig vad som kan hoppa ut på vägen.
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Ska det börjas skriva om olyckor där en mc inte är i närheten nu också .... Har ni verkligen ingenting bättre för er?
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Yrkes chaufförens hämd på Svensson

Som lastbils chaffis, så hatar jag den där jävla skit lagen.... Fan en människa har fan så mycket lättare att stanna än va jag har, fan sitter man bakom 24 meter, så man har inte så stor lust att ställa sig på bromsen utan en jävligt bra anledning, specilet på vintern, vare sig man kör i 10 eller 90 km.... "Lovar det e skit skoj och se hela släpsidan i höger spegeln.... NOT".

Har man otur, om man kör sakta och stannar, så kanske man inte kommer ur fläcken och blir stående, och får gå ur och skotta sand under hjulen i en halvtimme och blir en fara för andra trafikanter och man sätter ju sitt eget liv på spel, specilet om det är mörkt,, folk tar ju ingen hänsyn till om man går vid sidan av lastbilen,,,, dom flesta gasar ju på som vanligt, på grund av ett jävla pucko ska ta den när jävla lagen på allvar och ska bara gå över precis när man kommer rullande, man kan inte vänta 1 min, man ska bara över...

Som lastbils chaffis ser man mycket skit efter vägarn mest hela dagarna, och man slutar aldrig att förvånas av hur dumma vissa människor beter sig, "Svensson skulle verkligen behöva gå om trafikskolan" man börjar fan i bland undra om dom köpte sitt B kort på Hobbex eller liknande.

Hur skulle det se ut om jag stövla in på närmaste Kontor eller butik där du just jobbar,,, och går fram till dig där du står och pysslar med en nått, "Flytta på dig....!!!! "Ööööööööh..... ????
"Jag ska fram här... Så flytta dig åt sidan så jag kommer förbi...." Ni kanske fattar vinken,, hur måttligt irritreande skulle inte det vara för dig,, om det då kommer 50 100 om dan...
Folk har ingen hänsyn alls för oss som jobbar längs med vägarna, det e bara deras egna lilla värld som gäller... "HEM HEM måste HEM.. och det är fort....

Kom i håg att vägarna är min arbetsplats,, här är det JAG som bestämmer... Tänker inte gå ut på vägrenen bara för att du har brottom.. passar det inte så kan du fan i mig ligga kvar i dam molnet... och få din fina bil blästrad.......

Tänk på detta nästa gång ni vill köra om en lastbil, när NI blinkar med helljuset för att NI vill att HAN ska flytta på sig,,,, Lovar det blir en del svordommar...

Visst är det synd när det händer olyckor,, men man ska ju ha ett sammarbete i trafiken.. både fotgängare cyklister " Dom ska vi inte änns prata om" personbilar, Mc, bussar, lastbilar... Osv osv

Mvh: Trött yrkes chaffis
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Mattiaz skrev:
Ska det börjas skriva om olyckor där en mc inte är i närheten nu också .... Har ni verkligen ingenting bättre för er?

Tja... Man skulle ju kunna dra en handtralla förstås...

Eller skriva roliga historier som inte handlar om MC eller om när nästa CS-lir blir av.

Vi är alla ute i trafiken när vi kör hoj (med några få undantag). Vi är trafikanter även när vi går till bussen eller cyklar till korvkiosken.
Jag tycker aldrig att det kan vara fel att få folk att vakna eller tänka om. Om en person slutar köra som en idiot inne i stan, eller om en person blir mer uppmärksam när han/hon ska gå över gatan har inlägget redan gjort nytta. Men du kanske tycker att det är rätt kul att folk dör i trafiken, såvida de inte sitter på en motorcykel vid tillfället?

Edit:
Sen skrev jag ju det delvis för att det var en "egenupplevd" händelse. Det är fakiskt en rätt ruggig känsla att åka förbi en olycksplats sådär.
 
Last edited:

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Jag tycker inte att det är kul att någon dör i trafiken....

Men du missade själva "händelsen" va? Annars kan man ju bli lite chockad, om man får se när olyckan inträffar....

Håller med föregående inlägg att det är en jävla idiotlag, att fotgängare ska ha företräde vid övergågnställen... många ser sig ju inte ens för när de kliver ut i gatan, de verkar tro att de är odödliga.
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Mattiaz skrev:
Jag tycker inte att det är kul att någon dör i trafiken....

Men du missade själva "händelsen" va? Annars kan man ju bli lite chockad, om man får se när olyckan inträffar....

Håller med föregående inlägg att det är en jävla idiotlag, att fotgängare ska ha företräde vid övergågnställen... många ser sig ju inte ens för när de kliver ut i gatan, de verkar tro att de är odödliga.

Ja, som tur är, för man väl säga, så såg jag bara "resterna" av olyckan, men det är ändå ganska obehagligt, tycker jag iaf, att åka förbi sådär och se blod på vägen och... Ja. Då visste jag ju inte exakt vad som hänt, även om jag gissade nästan rätt. Jag trodde att det varit en personbil och inte en buss som kört på någon.

För att kommentera lagen:
Lagen som sådan är inte så dum, tycker jag, men det måste ju finnas en ömsesidig respekt. Bilarna stannar och gångtrafikanterna ser sig för innan de kliver ut. Man kan ju inte kallt räkna med att alla alltid ser allting, samtidigt som jag själv går omkring och bara finns till.
Faktum är att på vissa ställen MÅSTE man, mer eller mindre, "bara kliva ut" för att bilisterna (är ju mestadels bilister) ska stanna. Det är ju åxå fel.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Nu säger jag INTE att det var såhär i just detta fallet med den stackars damen, men personer som kliver ut i gatan utan att ens titta om det kommer någon eller om vederbörande tänker stanna, de förtjänar fan att bli påkörda. Hjälper de dem när de ligger i gipsvagga att veta att det var de som hade företräde? Knappast, är man inte mer rädd om sin kropp och sitt liv så bör man få en tankeställare. Har de tänkt på att bilen som de kliver ut framför kanske är en nystulen bil med en påtänd pundare i? Stannar han? Ser han ens den som kliver ut? Skulle inte tro det va.
 

KLINTEN

Wheelie Devils mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Vurpad kawa
först o främst kan jag säga att lagen gällande övergångställen är riktigt dålig, en gåenda har lättare att stanna än ett fordon...
så de häller jag med om.....
men, det ä ändå en lag som har gått igenom.... och tantan följde lagen o dog... hon bröt alltså inte mot lagen...hon gjorde inget fel och SKA inte bli påkörd..
så det ä ju tråkigt o höra vissa här som säger att de får skylla sig själva om en bil kommer o kör över dem!!!! de ända det gör är att följa lagen... visst ska folk kolla innan de går över o inte bara gå, men i detta fallet sprang nog tanten inte ut på övergångsstället, tog det nog ganska lugnt med rolatorn...

håller med dig Dumbo, visst ä det obehagligt att komma till ett ställe där någon precis dött!!

så tycker jag,, ni får gärna tycka något annat!!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Re: Yrkes chaufförens hämd på Svensson

A© skrev:
...fan sitter man bakom 24 meter, så har man inte så stor lust att ställa sig på bromsen utan en jävligt bra anledning...

Lite nyfiken bara...

HUR i h-te styr du där bakifrån?! :confused:

/Lugn
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Re: Yrkes chaufförens hämd på Svensson

A© skrev:

Tänk på detta nästa gång ni vill köra om en lastbil, när NI blinkar med helljuset för att NI vill att HAN ska flytta på sig,,,, Lovar det blir en del svordommar...

När jag tog kk fick jag lära mej att det kan vara bra att markera med ljustutan att man ska köra om. Det är iaf så här jag använder ljustutan ibland när jag kör hoj, för att chauffören ska uppfatta mej och inte tex svänga.
Är detta alltså inte uppskattat? :confused:

För övrigt förstår jag dej när man ser hur vissa kör :öl :skrämd
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Lagen om att lämna företräde för gående vid övergångsställe gäller vare sig vi gillar den eller ej. Och då ska vi respektera den då övriga trafikanter förväntar sig det. Jag vill påstå att det gäller speciellt yrkeschaufförer. Om någon bryter mot lagar och regler i trafiken bör det inte vara dom som arbetar i trafiken.

Jag kan säga att som gående i Stockholmstrafiken så är det märkbart lättare att ta sig över gatorna numera. Så på det viset är lagen bra. Nackdelen är dom med hjärnsläpp som viker 90 grader från trottoaren och kliver rätt ut utan att ge fordonen en chans att reagera.

Sedan ansluter jag mig till dom som gärna slipper att höra om icke mc-relaterade olyckor här på forumet.

/Micke
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Re: Re: Yrkes chaufförens hämd på Svensson

Dez skrev:
När jag tog kk fick jag lära mej att det kan vara bra att markera med ljustutan att man ska köra om. Det är iaf så här jag använder ljustutan ibland när jag kör hoj, för att chauffören ska uppfatta mej och inte tex svänga.
Är detta alltså inte uppskattat? :confused:

För övrigt förstår jag dej när man ser hur vissa kör :öl :skrämd

Det fick aldrig jag lära mig i körskolan, men jag vet att min far brukar göra så när han kör om. Själv gör jag dock inte det, men det är väl eg aldrig fel att visa att man finns och är i antågande. Jag skulle iaf inte reagera negativt om nån gjorde så när han/hon ville köra om mig.

Men det var nog inte riktigt så han menade, tror jag. Utan det var den som ligger där bak och blinkar för att han ska flytta på sig, gör han sen inte det så blinkar de igen och igen för att han ska gå ut på väggrenen och släppa förbi. Själv vägrar jag totalt att gå ut i väggrenen om någon gör så. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att göra det där jag själv anser att det passar, om jag märker att bakomvarande vill förbi.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Re: Re: Yrkes chaufförens hämd på Svensson

allt handlar ju om ett samspel... visst kan man ju irritera sig på vissa... men tanten va ju 90 år, troligen funkar inte hörsel, syn, balans, reaktioner osv lika bra längre.
Ska vi låsa in dom personerna och inte tillåta att dom vistas ute bland oss tuffa, duktiga, felfria, snabbtänkta motorfordonsförare ? mjaaeee... ett sånt samhälle vi inte jag ha..

Det är inte människor som dödar fordon, utan tvärtom.. så då får vi som använder just motorfordon vika oss för de oskyddade trafikanterna som är ute på sin vårpromenad.
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Re: Re: Yrkes chaufförens hämd på Svensson

Lugn skrev:
Lite nyfiken bara...

HUR i h-te styr du där bakifrån?! :confused:

/Lugn

Sorry fel formulering.... !! men som vanligt, så måste ett pucko som du märka ord,,,,,, !!!
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Re: Re: Yrkes chaufförens hämd på Svensson

Dez skrev:
När jag tog kk fick jag lära mej att det kan vara bra att markera med ljustutan att man ska köra om. Det är iaf så här jag använder ljustutan ibland när jag kör hoj, för att chauffören ska uppfatta mej och inte tex svänga.
Är detta alltså inte uppskattat? :confused:

För övrigt förstår jag dej när man ser hur vissa kör :öl :skrämd

Oftast uppfattas detta som, Flytta på dig här ska jag fram.. specilst från personbilar...
ganska irriterande när det kommer 10-15 bilar å blinkar på en och vill att man ska gå ut på vägrenen....

Som jag sa tidigare: Hur skulle det se ut om jag stövla in på närmaste Kontor eller butik där du just jobbar,,, och går fram till dig där du står och pysslar med en nått, "Flytta på dig....!!!! "Ööööööööh..... ????
"Jag ska fram här... Så flytta dig åt sidan så jag kommer förbi...." Ni kanske fattar vinken,, hur måttligt irritreande skulle inte det vara för dig,, om det då kommer 50 100 om dan...
 

ExxJay

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Lerum, en bit ut i skogen
Hoj
VTR1000F -02
Problemet med lagen om väjningsplikten vid övergångsställen är nog att många gående tror att lagen ger dem rätt att utan förvarning kasta sig ut på ett övergångsställe och att de fordon som finns på vägen då är skyldiga att stanna oavsett om det är fysiskt möjligt eller inte. Så är det ju inte riktigt.

Det stämmer i och för sig att fordonsföraren har väjningsplikt och därför måste stanna, men det ligger också ett ansvar på fotgängaren i en sådan situation att ta hänsyn till trafiken, dvs fordonen på körbanan. Det är detta gemensamma ansvar som alltid måste ligga till grund för trafikanters beteende, annars kan man stifta vilka lagar som helst utan att komma nån vart.

Det är ju dessutom så att alla trafikanter i alla lägen är skyldiga att visa den hänsyn och omsorg som krävs för att undvika en olycka. Det är det som i körskolan brukade kallas "den gyllene regeln", och den gäller faktiskt också fotgängare!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
A© skrev:
Sorry fel formulering.... !! men som vanligt, så måste ett pucko som du märka ord,,,,,, !!!

Pucko?

Så nu kliver du in på min arbetsplats o kallar mig för pucko?!... :D

För övrigt kan jag ju berätta för dig, du store yrkeschaufförsgud, att även jag tillbringat en hel del tid bakom ratten på div lastbilar och känner igen det du pratar om.

Jag håller helt och hållet med dig i sak och föregående inlägg var menat som ett skämt, även om det var redigt dåligt... :rodnar

Däremot så tillhör jag nog dom som flyttar på sig, eftersom man vet att många bara ska om, till vilket pris som helst... :skrämd

Kör som du vill, tror nog att du gör jobbet bra :tummenupp

/Lugn - inte ordmärkare, dock en blinkare på MC:n...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top