Olycka.....................

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
amullo skrev:
Något som jag också börjat se mer och mer är motorcyklister som kör utan handskar. Detta måste vara en dumhet i parritet med att köra utan hjälm eller ryggskydd.. Om man vurpar, vad tar man emot sig med? Det blir sopor kvar av nävarna efter tillochmed en långsam incident. För de av oss som använder tangentbord i sin yrkesutövning kommer detta att innebära att vi får en mycket lång konvalecensperiod.

Detsamma slog mig efter helgens touring! Otroligt många körde utan handskar, i jeans och lågskor. Ca 30% körde utan handskar, uppskattningsvis.
Har folk aldrig klotat med cykel?! :va Gå ut och dra knogarna mot asfalten snabbt, det kanske blir 2m/s, och ger skapliga skavsår. 70 km/h är 20 m/s...
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
MrEd skrev:
Nyttan vore att få lite perspektiv på saker och ting.
Att bara posta en lista rätt upp och ner fungerar utmärkt som skrämselpropaganda men...
Hur många mc åkare är vi i sverige? 150000?
Missförstå mig inte, jag inser och vet att mc åkning är betydligt farligare än bilkörning. MEN sans och balans om jag får be. Den överväldigande majoriteten av oss kommer aldrig att vara inblandade i någon allvarlig olycka.

du har faktiskt fel, slår man ut mc olyckor vs bil så är det faktiskt lite farligare att köra bil. vi har väldigt säkra motorcyklister i detta landet. statestiken finns att finna, tror att det är på smc:s sida.

vad värre är att 50 pers dör i mc olyckor men 1500 tar självmord varje år. det är ett antal som man kan få ner med bättre resurser inom vården och tidigt uppfångande.
 

Viper

Nu ännu grönare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Slöddertälje
Hoj
En grön..
No1 skrev:
Eeehh...

Torde vara en STOR skillnad på körning i trafik och ett fart test under kontrolerade former, eller tycker du inte det... :va

Patrik,
SWT Racing...

*skratt* japp, för körning på under 15 minuter sthlm-uppsala är ju kontrolerade former.
Sorry, kunde inte låta bli :)

// V
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
No1 skrev:
Ja den jävla idioten... :fatta!

Få se nu... heter det peronlighetsstörning eller personlighetsklyvning? Eller var det skittsofreni... eller schitzofreni... Vete tusan hur det stavas... Men du verkar ha drabbats av all of the above :tomten


/T

.
 

Viper

Nu ännu grönare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Slöddertälje
Hoj
En grön..
No1 skrev:
Ja den jävla idioten... :fatta!

Men hade det någonting med 400km/h på bakhjulet att göra... :D

Patrik,
SWT Racing...

Ja fy på honom :gnissla

Klart att det inte har något med att slanga i 400knutar.
förutsatt att man inte gör det på sveavägen då :rolleyes:

Dock så kommer min killersukka (xf650) att göra 666km/h till vintern, och då ska jag göra wheelies i den farten :banana

// V
 

Viper

Nu ännu grönare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Slöddertälje
Hoj
En grön..
TSRD skrev:
Få se nu... heter det peronlighetsstörning eller personlighetsklyvning? Eller var det skittsofreni... eller schitzofreni... Vete tusan hur det stavas... Men du verkar ha drabbats av all of the above :tomten
/T

dilution of grandeur :D

// V
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Det är ju fan inte konstigt att det händer olyckor. I morse på väg till jobbet med turbomoppen var jag så nära att lägga mig. Vägverket hade under helgen gjort en av sina fantastiska rullgruslagningar. Visst, jag körde lite över tillåten hastighet men inte mycket. Mitt i en högerböj började rullgruset. I ren förbannelse vände jag tillbaka för att fösäkra mig om att det inte fanns någon skylt som varslar om detta, och det fanns inte. Jag tänker polisänmala Vägverket för allmänfarlig vårdsllöshet. De kan ju åtminstone sätta upp skyltar. Dumma jävlar..å sen gnälla om mc-olyckor. Snacka om dubbelmoral.
 

sandstream

Guest
Här hade vi en hyfsad tråd om olyckor också förstörs den av det eviga pajkastandet :(

Jag tror bara att det finns ett sätt att minska antalet olyckor och det är genom en attitydförändring hos oss som kör hoj.

Full skyddsutrustning borde vara självklart för alla på en hoj.
När jag åkte hem från SM-tävlingen på Sviestad igår kom en kille med shorts bakpå en hoj = suck!

Utgå alltid ifrån att ingen ser dig!

Sluta hälsa på folk som du möter som åker i jeans, shorts, t-shirt etc.
(Svårt att avgöra ibland men de i shorts lär iaf fatta vinken efter ett tag, kan man hoppas)

Jag tänker umgås mina barnbarn iaf :)
 

sandstream

Guest
heliac skrev:
Jag tänker polisänmala Vägverket för allmänfarlig vårdsllöshet. De kan ju åtminstone sätta upp skyltar.
Absolut, det är deras förbannade skyldighet!
Berätta gärna hur ärendet fortlöper :tummenupp
 

sandstream

Guest
heliac skrev:
Du syftade inte på mig va :va
Nej, jag började skriva mitt inlägg innan ditt :pannkyss
Tänkte på de som hackar på No1, de kan göras via PM eller i någon annan tråd.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
sandstream skrev:
Nej, jag började skriva mitt inlägg innan ditt :pannkyss
Tänkte på de som hackar på No1, de kan göras via PM eller i någon annan tråd.
Å ja skrev mitt svar innan du svarade :D
 

ChaosX

Våga vägra väg!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Oxie
Hoj
Husqvarna 250 CR 03
Jag såg olyckan i Kävlinge igår... Inte själva olyckan men när dom pysslade om snubben på plats. Det var i en rondell och man bara tänkte att hoppas han klarade sig.

Personligen är det ingen mer landsväg för min del för tillfället men man är jämt och ständigt orolig för sin fru när hon ger sig ut. Hon kör försiktigt men vad hjälper det när bilister eller andra inte visar någon hänsyn alls.

Som i ett tidigare inlägg, åk inte en meter med all utrustning ni kan hitta. Det är billig försäkring egentligen men ändå ser man skräckexempel på T-shirt, jeans och sådana fula potthjälmar som är mindre än cykelhjälmar.
Det värsta jag sett det var när jag blev omkörd av en snubbe på chopper iklädd den säkra utrustningen jeansskjorts, gympadojjor och cykelhjälm... Detta på motorvägen mellan Landskrona och Malmö. Jag höll ungefär 120-130 med bil när han blåste om mig... :3freak
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Zee skrev:
Usch va trist o se att så många olyckor och dödsfall inträffar. :(

Jag hoppas ni kör försiktigt ute i trafiken bland bilarna..!



Förra året inträffade väl 59 dödolyckor om jag minns rätt.. Hur många har inträffat hitentills i år? Ngn som vet?


Hörde senast för 3 dagar sedan att det var 28 dödsolyckor. Mestadels var "ynglingar" på sporthoj som tappat kontrollen men i flera av fallen var alkohol inblandat. Vet ej vad man ska säga om det men så är det.

Hörde av "kompis" på körskola så vet ej hur mkt det stämmer!
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Jag har kört hoj i snart 20 säsonger... och ju mer jag lär mig om hojåka desto mindre blir suget att "brassa på" (när användes det uttrycket senast på detta forum?) ute på vägen.

Däremot blir suget att köra bana större och större, så de senaste åren har kvoten bankörningsmil ökat drastiskt.

Vad gäller överlevnad ute på vägen så kör jag numera efter "överlevnadslinjen" till skillnad från den rätta "kurvlinjen". I praktiken innebär det att jag struntar fullständigt i att hålla "rätt linje" genom kurvorna ute på landsvägen. Istället satsar jag på att köra så "trafikdefensivt" som möjligt. Vilket innebär att jag kan slicka högerkanten redan i ingången på en skymd högerkurva.

Jag vet, rent tekniskt blir det inte så rolig körning :huvet ... Men efter att ha klarat av att väja för allehanda 2 och 4-hjuliga miffon som kommit över på min "planhalva" i en kurva, så skiter jag numera i det "tekniskt fulländade" på landsvägen, och försöker spara det till banan.

Allt annat än fullständig skyddsutrustning är givetvis totalt vansinne... "If you have to ask why, then I can't explain."


/T ...som förövrigt förbehåller mig rätten att psyka No1 så belevat jag bara kan :banana ..är man herre på täppan så får man tåla lite mothugg från pöbeln.

.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
TSRD skrev:
...och ju mer jag lär mig om hojåka desto mindre blir suget att "brassa på" (när användes det uttrycket senast på detta forum?) ute på vägen.
Ofta, av BRASSARN :)
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
heliac skrev:
Det är ju fan inte konstigt att det händer olyckor. I morse på väg till jobbet med turbomoppen var jag så nära att lägga mig. Vägverket hade under helgen gjort en av sina fantastiska rullgruslagningar. Visst, jag körde lite över tillåten hastighet men inte mycket. Mitt i en högerböj började rullgruset. I ren förbannelse vände jag tillbaka för att fösäkra mig om att det inte fanns någon skylt som varslar om detta, och det fanns inte. Jag tänker polisänmala Vägverket för allmänfarlig vårdsllöshet. De kan ju åtminstone sätta upp skyltar. Dumma jävlar..å sen gnälla om mc-olyckor. Snacka om dubbelmoral.


Tyvärr har VV väldigt lång "handläggningstid" på sådana ärenden när man anmäler till dem direkt... :rolleyes: Vad jag fått erfara. Vet inte riktigt hur de kommer runt de lagar och regler som föreskriver sånt, men lyckas gör de... :va
Hoppas du lyckas bättre med polisen! :tummenupp

BTW, här runt Nkpg (E4 norrut) har de fått den strålande idén att laga alla hål på motorvägen med rullgrus. Det var ganska spännande att köra där när det var nytt. :) :huvet
....speciellt som det fanns en skylt, när man precis kommit upp på motorvägen.. Utan "avståndsmarkering"... Och sedan ingen mera under den ca 1 mil långa sträckan det rör sig om. :banana
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tycker inte att vi ska ha lagar för ALLT. Då skulle inte en enda extremsport osv. där man riskerar att skada sig ordentligt vara ok. Klättring, skärmflygning, fallskärmshoppning och drakflygning borde ju i så fall vara totalförbjudet.

No1 skrev:
Och NEJ, det är inte upp till var och en att bestämma om man skall använda riktig skydds utrustning eller ej då det är ALLA skattebetalare i Sverige som får betala alla dessa skador som skall tas om hand på sjukhus mm, något som är lätt att glömma bort...
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Konstigt att inte alla olyckor är med i listan, var ju själv med när tex. Cl kraschade här i sthlm för några veckor sen, det var ju en rejäl olycka med avspärrad väg i 1 timme bla.... både polis,ambulans och brandkår..
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top