MrEd skrev:
Det verkar finnas en övertro på skinnställ här.
Så rätt, så rätt.. Skinnställ, och i viss mån Goretex-ställ (som jag själv kör med) samt ryggskydd, bra stövlar, hjälm och handskar (som jag också har)kan lätt skapa en övertro kring att man då är o-dödlig, men tyvärr inte...
Dessa grundläggande prylar, som JAG tycker man ska på sig om man kör mer än några kilometer, kan rädda mig/dig/alla hojåkare från elaka skrapsår, ryggskador om man faller ner mot en trotoarkant eller slår huvudet i backen, bra så!
Men... om man i HÖG hastighet flyger ut i skogen, landar på en stenmur med ryggen först, torpederar en bil som kör ut, eller flyger in i ett träd med huvudet först, så skulle man nog lika gärna kunna vara naken... har för mig att "Ambulans" skrivit lite om detta, hur det vid ett totalstopp blir så att kroppen stannar, men inre organen fortsätter framåt i samma fart, då är det kört...
Så... kör med en juste skyddsutrustning, så slipper man/du hojåkare ett massa onödigt lidande vid mindre/långsammare olyckor, men ha ingen övertro till din skyddsutrustning. Har tyvärr genom åren förlorat några goa hojåkarkompisar, och någon som blivit förlamad, trots 100% juste utrustning. (samtidigt som andra klarat sig helt oskadda vid mindre avkörningar, tack vara juste utrustning)
Mitt lilla inlägg i den här debatten.
/B