Olycka.....................

sandstream

Guest
Nicke skrev:
Tycker inte att vi ska ha lagar för ALLT. Då skulle inte en enda extremsport osv. där man riskerar att skada sig ordentligt vara ok. Klättring, skärmflygning, fallskärmshoppning och drakflygning borde ju i så fall vara totalförbjudet.
Så länge folk som håller på med klättring, skärmflygning, fallskärmshoppning och drakflygning har "rätt" skyddsutrustning så är jag gärna med och betalar deras sjukvårdskostnader.
Då har de iaf gjort vad de har kunnat!

Däremot borde folk som inte har "rätt" utrustning när de tex åker hoj få en fet faktura från landstinget när omplåstringen är klar.
 

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Det verkar finnas en övertro på skinnställ här.
Jag menar, mitt bland trådar om bakhjulskörning och att körra 280-300 km/h så är alla väldigt förnuftiga vad gäller just skinnstället.
Jag får inte ihop det riktigt. Jag är övertygad att en MC-förare som alltid följer hastighetsbegränsningarna och aldrig buskör men åker i jeans och t-shirt är betydligt säkrare än en kille i full skyddsutrustning som kör bakhjul mellan bilarna vid tvåfiligt och vanemässigt drar upp hojen i 200+ En beskrivning jag tror passar in på förbannat många här på forumet. Mig med emellanåt.

Jag kör NÄSTAN alltid med ställ. Skall jag till banken 2 km bort på lunchen dock så blir det inte så. Det känns inte helt bra att köra i vanliga kläder så jag tar det lugnare då. Men jag accepterar fanimig inte att bli kallad galning av ett gäng vildhjärnor som lägger ner med knäskrap på en landsväg där precis vad som helst kan ligga på vägen.
I den jämförelsen är inte jag galningen.

Dock vill jag inte hyckla. Jag är inte alltid den mest säkerhetsmedvetna människan här på jorden. Hade jag varit det hade jag inte köpt MC över huvud taget.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Starstriker skrev:
................. säger grabben som snart ska ut och köra i 400 km/h..............
Ska han göra det på allmän väg tror du? I trafik? Fan det går 350km/h i MotoGP men dom hyllar du antagligen... Vad har du emot No1 egentligen?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Bär du alltid cykelhjälm när du cyklar oxo No1.

Kan lungt erkänna att jag inte alltid pälsar på mig full mc utrustnig när jag ska köra små ärende..kör oxo därefter .(dock alltid full utrustning när jag kör längre sträckor eller utte och busar eller vad det nu e man gör)

Ta tex jag kör mc till jobbet fast det är mindre än 1 km till mitt jobb, det är 30 och 50 väg...mitt inne i sammhället..

tycker det e mycket snack om hur man ska vara klädd och inte klädd när man kör hoj.
Ingen som klagar på folk som åker skidor utan ryggskydd (vilket jag faktiskt gör)
mopeder i dag får lov att gå i 45 km/h vilket e ganska nära 50 .. ingen som gnäller på ungarna om att dom ska ha ryggskydd, handskar skinnställ och stövlar .
hmm e jag som har tagit ett körkort mer olyksbenägen än vad en finnig 15 åring på en Eu moped,

Det e fan en mänsklig rättighet att få lov att bestämma lite över sitt eget liv så länge man inte gör andra illa.

annars kanske vi ska förbjuda gammla att vara ute och gå på vinter utan spikskor, risken för lårbens brott e justor och kostar dyra pengar i rehab.

Det e ju mer gnäll på folk som e "fel" klädda än vad det e på dom som kör som galningar, gör man en wheelie i 200 på allmän väg e man ju bara skit cool i vissas ögon, ännu bättre om man kan filma snabbaste tid på bulten eller häckeberga eller var det nu e , det e bara coolt , men om man kör utan handska ja då ska det kastas på från alla håll.
 
Last edited:

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
helt klart 2 olika sidor här :banana

själv kör jag med skydd för det mesta. dock allväders-byxor & poser-skydds-jacka (kom inte på nå bättre namn) med hood tröja över & självklart alltid handskar & hjälm.

men om man ska ner på stan ca 4km så kan det ju hända att man bara tar jeans & poser-skyddet. vet dock att detta inte är det bästa skydd man kan ha & därför kör man mer försiktigt.

så att införa en lag som kräver skinnställ tycker jag verkar dumt.
(detta för att jag är för fet för att bära ett)
jag betalar nästan ingen skatt än så länge, men man kommer väl göra så småning om & då har inte jag något emot att folk får sjukvård för att dom varit klantiga. det finns så mkt annat onödigt som skattepengarna går till !
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lomax skrev:
Ta tex jag kör mc till jobbet fast det är mindre än 1 km till mitt jobb, det är 30 och 50 väg...mitt inne i sammhället..

Varför ta hojen om det är mindre än 1km? Det tar väl längre tid att ta på sig hjälm, låsa upp hojen, åka, låsa hojen å ta av sig hjälmen än att gå? :va
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Hoztic skrev:
Varför ta hojen om det är mindre än 1km? Det tar väl längre tid att ta på sig hjälm, låsa upp hojen, åka, låsa hojen å ta av sig hjälmen än att gå? :va


jag e lat

antigen har du en kneppig hjälm att knäppa .. eller så går du bara jätte snabbt :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hoztic skrev:
Varför ta hojen om det är mindre än 1km? Det tar väl längre tid att ta på sig hjälm, låsa upp hojen, åka, låsa hojen å ta av sig hjälmen än att gå? :va

Ursäkta mitt kraftfulla språk, men det där är en djävla attityd!

Vissa dagar är det enda hojåka jag hinner med ett par km till och från jobbet, även om det regnar, då får jag helt enkelt nöja mig med det, sen kan det gå flera dagar då jag inte har tid att "nöjesåka" alls, och då är man tacksam över att man IAF får ett par km till och från jobbet pendling (jag brukar ta lite omvägar för att dryga ut det lite).

Andra har hur mycket tid som helst verkar det som, men familjen och andra intressen stjäl väldigt mycket tid för en del, unna då dom det lilla dom får.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
GuW skrev:
Ursäkta mitt kraftfulla språk, men det där är en djävla attityd!

Vissa dagar är det enda hojåka jag hinner med ett par km till och från jobbet, även om det regnar, då får jag helt enkelt nöja mig med det, sen kan det gå flera dagar då jag inte har tid att "nöjesåka" alls, och då är man tacksam över att man IAF får ett par km till och från jobbet pendling (jag brukar ta lite omvägar för att dryga ut det lite).

Andra har hur mycket tid som helst verkar det som, men familjen och andra intressen stjäl väldigt mycket tid för en del, unna då dom det lilla dom får.

Djävla attityd på dig själv du! :tungan Jag kör mc till och från kund, när jag hinner, eftersom det oftast går fortare med bilen, mycket annat blir det sällan, pga ett jobb som tar alldeles för mycket tid!
Jag tänkte mer på miljö, ekonomi, tid mm med <1km-turer.
Och ja, jag går fort, långa ben och bra kondis!
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
bikerwoman skrev:
Konstigt att inte alla olyckor är med i listan, var ju själv med när tex. Cl kraschade här i sthlm för några veckor sen, det var ju en rejäl olycka med avspärrad väg i 1 timme bla.... både polis,ambulans och brandkår..

Listan är "bara" en sammanställning över vilka olyckor som http://www.wighsnews.se/ lyckats lyssna sig till på typ Polisradion. Händer betydligt fler hojolyckor än dom som finns med i deras sammanställning, även allvarliga sådana. :(

/B
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
MrEd skrev:
Det verkar finnas en övertro på skinnställ här.

Så rätt, så rätt.. Skinnställ, och i viss mån Goretex-ställ (som jag själv kör med) samt ryggskydd, bra stövlar, hjälm och handskar (som jag också har)kan lätt skapa en övertro kring att man då är o-dödlig, men tyvärr inte...

Dessa grundläggande prylar, som JAG tycker man ska på sig om man kör mer än några kilometer, kan rädda mig/dig/alla hojåkare från elaka skrapsår, ryggskador om man faller ner mot en trotoarkant eller slår huvudet i backen, bra så!

Men... om man i HÖG hastighet flyger ut i skogen, landar på en stenmur med ryggen först, torpederar en bil som kör ut, eller flyger in i ett träd med huvudet först, så skulle man nog lika gärna kunna vara naken... har för mig att "Ambulans" skrivit lite om detta, hur det vid ett totalstopp blir så att kroppen stannar, men inre organen fortsätter framåt i samma fart, då är det kört... :död

Så... kör med en juste skyddsutrustning, så slipper man/du hojåkare ett massa onödigt lidande vid mindre/långsammare olyckor, men ha ingen övertro till din skyddsutrustning. Har tyvärr genom åren förlorat några goa hojåkarkompisar, och någon som blivit förlamad, trots 100% juste utrustning. (samtidigt som andra klarat sig helt oskadda vid mindre avkörningar, tack vara juste utrustning)

Mitt lilla inlägg i den här debatten.

/B
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
No1 skrev:
En motorcykelförare avled på söndagseftermiddagen efter att har slungats iväg 50 meter och landat i ett sandtag vid sidan av vägen. Av okänd anledning fick föraren tvärstopp i en kurva på väg 365 vid Norsjö utanför Skellefteå, uppger vakthavande befäl vid Umeåpolisen. Föraren avled senare på Lycksele lasarett.

Av dagens EXPRESSEN.SE /TT

Patrik,
SWT Racing...

det var en medelålders man som glömt att fälla upp stödet efter ett litet stopp vid vägkanten! tragiskt och onödigt.....
 

sandstream

Guest
Otroligt vad många det är som lever i en värld där inga olyckor händer om man kör en kort sträcka försiktigt.
Visst, chansen är mindre men den finns fortfarande och att åka längs asfalten i 70 eller 140 kan nog kvitta om du frågar din egen hud.

Orkar man inte sätta på sig all utrustning kan man ta bilen, bussen, traktorn eller något annat färdmedel.

Kom nu inte dragandes med en massa snack om att man minsann kan dö på en vanlig cykeltur för det vet vi redan.
Fundera istället på vad ni kan göra för att rädda ert eget skinn :tummenupp
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
Fundera istället på...

Ta det lite lugn nu sandstorm. Låt folk få fundera på vad de vill. Jag klippte mina chinos till kortbrallor idag. Perfekt att köra i när det är varmt och skönt. Om du ser rött nu så bör du kanske ta ett seriöst snack med frugan eller så, för att komma på spåret igen. :hihi
 

Buttman

Warrior of the world
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660, YZF 750 Streetfighter
Live to die another day

Står ofta att: "en person skadad" :kryckor etc etc i listan...krävs inte mycket att fatta att det alltid är MC-killen som får dra det kortaste strået...

Det var någon som sa nån gång: - Hellre är jag en levande fegis, än en död hjälte.

- Ta det lungt boys och välj era tillfällen...!
 
Last edited:

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
ChaosX skrev:
Jag såg olyckan i Kävlinge igår... Inte själva olyckan men när dom pysslade om snubben på plats. Det var i en rondell och man bara tänkte att hoppas han klarade sig.

Jag var en av dem som "pysslade" om honom, han hade oturen och kom för snabbt in i rondellen, sen stod där en stolpe som han lyckades träffa mitt i allt... han överlevde men får nog en tråkig sommar, bara 16 år och 125cc...

MVH
 

dragbjorn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
@
För att hålla liv i tråden så lägger jag in några av måndagens mc-olyckor.......kan den här tråden göra så att någon person på sporthoj.com kör lite mer sansat och ev undviker en olycka så vore det ju guld...även om nu kanske alla olyckor i den här tråden inte är mc-förarens fel.

Umeå: Trafikolycka
En personbil och en motorcykel kolliderade vid Västra Sillviken utanför Umeå på måndagskvällen. Motorcyklisten som hamnde under bilen skadades och har förts in till sjukhus.
Jul 4, 2005, 22:38

Lindesberg: Kollision på RV50
Minst en person skadades strax före 15:30 då en personbil och motorcykel kolliderade på RV50 vid Fornaboda norr om Lindesberg. /Teija
Jul 4, 2005, 16:15

Halmstad: Mc-olycka
Strax före 13 kolliderade en mc med en kattepiller på Stjärnarpsvägen sydost om Halmstad. Två personer ska enligt uppgift ha skadats och fått föras till sjukhus.
Jul 4, 2005, 14:18

Lund: Mc olycka
En motorcyklist har kört av vägen på Utmarksvägen i Lund. Räddningsstyrkor har larmats till olycksplatsen.
Jul 4, 2005, 00:50
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
DanneP skrev:
Jag var en av dem som "pysslade" om honom, han hade oturen och kom för snabbt in i rondellen, sen stod där en stolpe som han lyckades träffa mitt i allt... han överlevde men får nog en tråkig sommar, bara 16 år och 125cc...

MVH


sorry om jag inte är riktigt med, men jag fattar inte.........

stod det en stolpe mitt i cirkulationsplatsen..
eller gick det så fort att han inte kunde svänga i cirkulationsplatsen.
utan fortsatte rakt in i rondellen
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Licious skrev:
sorry om jag inte är riktigt med, men jag fattar inte.........

stod det en stolpe mitt i cirkulationsplatsen..
eller gick det så fort att han inte kunde svänga i cirkulationsplatsen.
utan fortsatte rakt in i rondellen

Ja, det står en stor lyktstolpe mitt i... rondellen alltså, inte på vägbanan och ja det gick så fort att han körde rakt in i rondellen...

var bara ett litet svar till den som rullat förbi, inget viktigt...

MVH
 
Last edited:

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
#Olsson# skrev:
Ta det lite lugn nu sandstorm. Låt folk få fundera på vad de vill. Jag klippte mina chinos till kortbrallor idag. Perfekt att köra i när det är varmt och skönt. Om du ser rött nu så bör du kanske ta ett seriöst snack med frugan eller så, för att komma på spåret igen. :hihi

Det räcker med att du går av i 50 km/timmen Olsson så får man amputera dina ben/armar pga. att du har skrapat bort så mkt. muskler och annat så att det inte finns nåt att laga... men jag fattar att du är medveten om det, du e ju en smart kille för övrigt...
Jag hoppas bara att jag inte är ute och åker med dig den dagen det händer bara!! :nurse
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top