olyckan

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Känner att jag behöver skriva av mig och förklara lite varför min hojsommar är i det närmsta slut, sen varför det ibland är okej att köra i jeans eller andra byxor än mc-brallor.

Hände på avslutningsfredagen för skolungdomar.
(Nedanstående är inget som jag kommer ihåg utan sånt som jag fått berättat och vad jag antagit)
Fredag=avslutning/student för en del, för andra är det jobb som gäller. Jobbade som vanligt till halv tio på Fredagen, duschade och gjorde mig iordning medans jag såg fram emot att få åka ut på stan och titta på alla studentflickor=)
Tog hojen och åkte motorvägen hemåt, väl nästan hemma ångrade jag mig att jag var påväg hem och bestämde mig för att ta en tur på stan och kolla hur det såg ut innan jag åkte hem och skulle byta till skinnbrallor och stövlar.
Sagt och gjort så vände jag och åkte ner emot stan igen allt medans jag sneglade på människor och fina student-bilar som var ute.
När jag nästan var nere på stan så ser jag massor med folk på min sida av vägen och några på andra sidan vägen(På trottoarerna alltså inte på vägbanan) Saktade ner eftersom det var så mycket folk på min sida åkte enligt betraktare i ca 30km/h eller mindre.
På motsatt sida på trottoaren gick det också folk men eftersom det var mer folk på min sida och ett körfält emellan så höll jag mer uppsikt på min sida.
Några upprymda och berusade studenter började jaga varandra och sprang över vägen, över ett körfält in på mitt körfält.
Sen tror jag att jag hade uppmärksammat nåt på min sida eller vridit på huvudet av annan orsak och missat jakten för jag har inte sett mycket till bromsspår.
Klipper en av dom klockrent(av skadorna på hojen att döma) Flyger över styret(tror jag) landar på nacke/huvud/axel på vänster sida(Därför är det okej att åka med annat än hoj-brallor, landar man på huvudet så gör man inte illa resten av kroppen så mycket förutom att jag fick några skrapsår på knäna).
Resten vet jag inte så mycket om, det enda jag har minne av är att jag kommer ihåg att jag duschade efter jobbet och vad jag hade funderat över på dagen.
En kompis hade åkt i bil strax bakom mig och med sig hade han sin flickvän som vad utbildad till nåt inom sjukvården, hon hade gjort första hjälpen och motat undan folk.
Många hade setat en stund vid mig eller sagt ett par ord som kände mig, er vill jag tacka (Bland annat Fredrick på detta Forum).
Kompisen fick efter mycket om och men tag på min mamma som kontaktade resten av familjen.
Ambulans och polis anlände inom kort och (klippte sönder min mc-jacka för att få den av mig=( Jag vet varför om nån undrar)
Körde mig vidare till Falu-lasarett, sen var jag mer eller mindre borta i 3 dagar.
Fick berättat för mig att jag inte kände igen mamma, att jag var upprörd och ville ha skiftnycklar osv. jag var med andra ord hög som ett hus och hallucinerade en del, inte så konstigt visade det sig vid röntgen av hjärnan som hade fått en del blödningar.
Andra skador var ett brutet nyckelben och massor med skadade muskler och senor och leder + ovan nämda skrapsår på knäna=)

Sjukhusvistelsen är i ett töcken, jag kommer ihåg att Kompisen kom och hälsade på med sin pappa men jag kommer inte ihåg mycket mer än att jag ser honom kliva in genom dörren, inte vad som sas, men jag var ganska borta i skallen.
kommer ihåg att jag hade dropp och att jag hade kateter och att jag såg en gubbe som såg läskig ut men inte är det mycket mer än så.

Nu sen jag kommit hem är jag glad att det inte gick i över 100 som en del rykten sagt(Avesta är fan litet).
Då hade jag skrapat sönder benen, nacken hade nog gått av och killen jag körde på hade nog inte klarat sig.(Skaplig bakfylla föresten som han måste ha haft dagen efter med nått ben brutet och dylikt)

Hojen fick frontkåpan mosad och lysena plus instrumentering med mera förstört sen blev det en bula i tanken, fotpinnearrangamanget på vänster sida sprack och lossnade, bula i tanken, sliponet sönderbulat.
Lite egentligen, mest kosmetika egentligen förutom fotpinnetjafset.

Vet ej än hur det kommer lösa sig men min självrisk på 12000 ska betalas men det skulle kanske lösa sig genom att jag skulle få det i skadestånd eller så skulle mitt försäkringsbolag debitera hans bolag eller nåt i den stilen.
Alla inblandade och jag tycker att jag gjorde rätt och att jag inte kunde gjort mer än jag gjorde, men jag minns ju inte vad som hände men alla har sagt det till mig och jag hoppas att dom har rätt(och inte som pappas jobbarkompis som skrockade och sa :"lägg till hundra på den siffran" när pappa berättade hur fort det hade gått, oj vad arg pappa blev då.
Med all rätt.

Så nu går man hemma sjukskriven under tiden som jag tänkt ha min semester, jag hade "tur" med nyckelbenet eftersom vävnaden runt hade svullnat och fixerade det liksom så att det kunde kladda ihop och läka.
Fan vad jag har hoj-längtan......
Men den står hos lokala Suzuki-verkstaden på lagning.
Hörde att jag på nåt vis kunde bli 1/3 skyldig eftersom det finns nåt som säger att man ska anpassa hastigheten efter omständigheterna så man alltid ska kunna bromsa, det tycker jag att jag gjort visserligen.
Vet ej hur det blir med det men jag är inte sugen på 12000 i räkning även om jag kom undan med livet i behåll som tur är(Tack för hjälmen vem som först uppfann den).

Nån som vet hur sånt här sköts? jag tycker att den berusade studenten borde bli mest skyldig.

Jag får medans jag läker sätta ihop mopeden för att få behoven uppfyllda, känslan att inte få köra hoj är som ett sår inne i kroppen med salt i, det suger rätt rejält.

Nu när hojen är inne och alla kåpor ska lackas om funderar jag på att byta färg, nån som har förslag?
Har funderat på inkaorangemetallic, tror det skulle göra sig bra på Sv:n.

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Fy sjutton, det lät otäckt. men det var ju tur att du klarade dej bra trots allt :tummenupp

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
1997 körde jag på en fotgängare. Först var han väldigt ångerfull och medgörlig, eftersom att det var hans fel då han gått mot röd gubbe.

När det sen gått ett par dagar ändrade han sig och jag fick stå för hela kalaset själv. Som tur var blev min motorcykel inte värre skadad än att det gick att laga för mindre än självrisken.

Inga allvarliga kroppskador uppstod i detta fall, varken på honom eller mig. Jag hade god lust att åsamka honom kroppsskada efter att han ångrat sig, dock.

Människor är märkligt mjuka och samtidigt otroligt tunga att köra på, undvik det i möjligaste mån.

Ähm, vilket svammel. Vad jag menar är att se till att du får ersättning.

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
jüngmeister sport
Om han va full och bara sprang mitt ivägen så måste det ju bara vara hans egna fel....det tycket jag låter vettigast...

Du får väl tänka att det var tur i oturen att du inte fick "värre" skador, även om det låter otäckt, och tur att inte han fick värre skador...

Hoppas det ordnar sig ekonomiskt och att du snart e på benen helt utan några men... Och att du snart kan dra ut o köra lite igen

:tummenupp

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Du borde nog tittat åt det hållet du körde......
Detta kommer antagligen bli knivigt för dig minst sagt.

Är det så mycket folk i stan ser man sig för. Men visst, allt kan hända och du hade tur att ingen omkom eller blev rullstolsbunden.

Notera gärna: Ärd u inte på ditt försäkringsbolag minst varannan dag kommer du inte få något.

750RR

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Krya på dig!

Hårdvara går att reparera, pengar går att tjäna och låna, men liv går inte att få tillbaka. Lycka till med rehabiliteringen, den kan bli tung.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Jag vet inte vad som händer med kroppen när man trillar men blödningar i huvudet när du hade hjälm och körde i 30 km/h!?! Tycker jag låter konstigt. Landade du på något så det blev tvärstopp då eller?

\Masonit

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Masonit skrev:
Jag vet inte vad som händer med kroppen när man trillar men blödningar i huvudet när du hade hjälm och körde i 30 km/h!?! Tycker jag låter konstigt. Landade du på något så det blev tvärstopp då eller?

\Masonit

Såpass ömtålig som kroppen är så är det märkligt att folk överhuvudtaget överlever kollisioner över 20-30 km/h.

Hjälm är ingen garanti för att huvudet klarar sig utan skador, hjärnan skvalpar runt rätt friskt innanför pannbenet ändå.

Skönt att höra att det gick bra denna gång i alla fall. Surt om du skall behöva betala självrisken, men det är trots allt bara pengar. pengar går att ersätta, liv eller förlorade kroppsdelar är betydligt svårare att ersätta.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Masonit skrev:

\Masonit

Läs: "landar man på huvudet" :fakta

Tyckte oxå att det lät lite väl brutalt men har man otur så har man :eek:

Finns dom som kör av i 200 och borstar av sig och sen finns det dom som halkar hemma i köket/ badrummet och slår ijäl sig på fläcken. Tror det är slumpen

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Originally posted by Masonit

\Masonit

Troligen så landade jag först på axeln och så blev det ungefär som när man ska snärta nån med en handduk fast med huvudet :rolleyes: .
En rejäl smäll blev det iallafall, när jag fått komma hem på torsdagen veckan efter så fick jag kolla på Nyaste James Bond-filmen. Nu i Söndags fick jag se den igen och jag kände knappt igen filmen, det var som om jag bara sett reklam-filmerna på tv.
Bra på sett och vis då filmen räckte dubbelt så långt=)
Likadant med en serietidning som jag fick på sjukhuset och läste där, läste den igen när jag fått komma hem men jag visste inte ens om att jag hade läst den förens jag tittade i den och fick en skum känsla av att jag kände igen mig.

Stoppsladd skrev:
Läs: "landar man på huvudet" :fakta

Tyckte oxå att det lät lite väl brutalt men har man otur så har man :eek:

Finns dom som kör av i 200 och borstar av sig och sen finns det dom som halkar hemma i köket/ badrummet och slår ijäl sig på fläcken. Tror det är slumpen

30km/h är bra fort ändå, ta cykeln och pröva att cykla så fort, har du en vanlig cykel så får du ta i på plan mark.
Jag har kommit upp som max i 40 på plan mark med vanlig cykel och då gick det rätt fort, jag hade inte viljat ramla då (iallafall inte med en cykel om jag fått välja, den trasslar man ju in sig i som sjutton).

Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
maverick_750rr skrev:
Du borde nog tittat åt det hållet du körde......
Detta kommer antagligen bli knivigt för dig minst sagt.

Är det så mycket folk i stan ser man sig för. Men visst, allt kan hända och du hade tur att ingen omkom eller blev rullstolsbunden.

Notera gärna: Ärd u inte på ditt försäkringsbolag minst varannan dag kommer du inte få något.

750RR

Ärligt talat så tror jag efter att ha hört lite att det nog blir jag som blir en 1/3 eller 1/4 skyldig när det kommer till åklagaren.
Men så länge som jag inte anses skyldig för att jag inte förväntade mig att någon skulle springa över ett körfält och ut framför mig, han blir nog ganska skuldbelagd eftersom han var berusad.

Oroa dig inte, jag är så dryg mot mitt försäkringsbolag att det är ett under att dom vill försäkra mig :rolleyes: . Men dom sade att så fort polisutredningen är klar så kan dom debitera den andras försäkringsbolag eller honom om han inte är försäkrad.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack för alla välönskningar, det värmer skönt när man sitter framför skärmen, ej särskilt arbetsför och tycker synd om sig själv ;) men mest om min motorcykel :(

Just nu är man som en pensionär, ont i leder, inte så smidig och på grund av blödningarna har jag mycket stort sömnbehov och jag har precis slutat vara tvungen att sova en stund på dagen.
Skojar ni man kände sig mossig då :)

Last edited:

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
sEiKo skrev:

30km/h är bra fort ändå, ta cykeln och pröva att cykla så fort, har du en vanlig cykel så får du ta i på plan mark.
Jag har kommit upp som max i 40 på plan mark med vanlig cykel och då gick det rätt fort, jag hade inte viljat ramla då (iallafall inte med en cykel om jag fått välja, den trasslar man ju in sig i som sjutton).

Jo jag vet att det är ganska fort ändå. Har ramlat i hög fart ca 30-40 med cykel på grus. Samt moped i ca 70km/h på asfalt. Har dessutom tävlat i motorcross och ramlat på både det ena å andra sättet. Bara tur att man inte slagit sig fördärvad tror jag. Men så är man ju inte riktigt frisk i huvet heller :D

Hoppas att du blir bra snart så ses vi väl på vägen. (eller på Lundgrens MC, köpte nämligen min R6a där så jag är dit å servar ibland)
Ha de gott! Njut av vädret

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
sEiKo skrev:

Jag drog omkull med min TT600R i 20-30 km/h pga en kombination med blöt asfalt och grus :rodnar och jag hann inte reagera innan jag låg i diket med hojen... nu hände det ingenting förutom att jag blev lite skrubbad på armen och styret blev lite vint...
Hade diket varit fullt med sten och annat skit så hade väl både jag och hojen blivit totalt sönderslagna...

En polares Fiesta hamnade på skroten efter att han hade kört in i en tysk turist (med en ny fet amerikansk bil) vid ett rödljus i ca 30 km/h, fiestan var helt demolerad fram, såg nästan ut som ett dragspel. och han fick ganska mycket nacksmärtor efter det...
så även vid låga farter kan konsekvenserna bli stora...

Last edited:

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
MCBrud:

Det här med hjälmar som ni pratar om.. huvuden är VÄLDIGT ömtåliga! Har själv vsrit med om ca 4 hjärnskakningar efter att jag har kolliderat med en motståndare på bandyplanen. Bandyhjälmar är jävligt säkra men ändå kan man skada sig..

Tur att du inte fick så väldigt farliga hjärnblödningar.
En tjej som gick i min paralellklass förrförra året fick en så kraftig hjärnblödning att hon var borta i 5 månader från skolan och när hon kom tillbax hade hon tappat all läsförmåga och skrivförmåga. Hon hade lånat en för stor hjälm när hon skulle ut och rida, ute i skogen hade hästen blivit skrämd av en älg eller nåt och hon hade ramlat av med huvudet rakt på en sten. hjälmen hade åkt upp så stenen träffade huvudet som då var helt oskyddat!!
Så tänk på att aldrig låna en för stor hjälm!!
//Poffie

Shitbreak

ihopskruvad...
Gick med
18 May 2003
Hoj
Metrakit Räser. TILLSALU
Jag körde på en FULL fotgängare, sommaren 2000.

Polisen friade mig helt från olyckan, men färsäkringsbolaget (holmia) fällde mig....med motiveringen:

Det kunde ha varit ett barn................

Det spelar ingen roll hur rätt man har, fotgängare vinner alltid.

Krya på dej!!

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...