olyckan

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
sEiKo skrev:
Gällande minnet:
Det är väldigt ofta saker jag vill säga blir liggande på tungan för att jag inte kan greppa dom riktigt, det är mycket störande och ett handikapp socialt då jag ofta blir sittande tyst för att jag inte kan komma på vad jag ville säga innan det är för sent.
Det är drygt.
Om du visste vad jag känner igen det där, jag drog ofta vitsar innan olyckan.
Tycker om en glad stämning, men efter olyckan så blev det sig aldrig likt igen.
Jag tappade 99 gånger av hundra bort mig lagom till poängen :rolleyes:
Det hemska med detta är ju att man totalt förlorat kollen på vad man snackade om.
Att det är ett socialt handikapp är det inget tvivel om, jag slutade berätta vitsar, beblandade mig allt mer sällan in i diskutioner på jobbet då jag ofta fick sitta med alla väntande på det jag skulle säga.
Men där kom aldrig ngt, jag fick fråga "Vad pratade vi om?!"
En annan sak som drabbade mig var att jag inte hittade ett skit i växjö längre, jag var relativt nyinflyttad och hade genom mitt jobb lärt mig hitta mkt bra i stan.
Efter krocken var det bara att börja om igen :(
Men som sagt så blir det långsamt bättre, iaf blev det så för mig.
Antingen skallen "läker" eller om man lär in nya sätt att minnas, hålla tråden i samtal osv ska jag låta vara osagt.
Men det låter ju onekligen som våra minnesproblem är mkt lika och då kan jag bara säga att det kommer bli bättre.
Men det är mkt jobbigt när man är i det, men kämpa på med att hitta finurliga system som får dig att minnas det du borde.
Jag klottrade slut ett A5-block i veckan när jag hade det som värst.
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Zoidberg skrev:
Utan att veta säkert tycker jag det låter mycket konstigt att inte "minnesstörningar" & andra neurologiska diagnoser skulle berättiga ersättning för kvarstående men (som Tobbe Viking säger).
Mitt tips är att ta kontakt med oberoende läkare för utlåtande & intyg. När jag var i farten baserades alla ersättningsfrågor & invaliditetsbedömningar utefter sjukhusläkarens intyg. Du lär ju ha haft med en sådan att göra vars journaler + nya besök där kan ge dig oberoende intyg.

Finns absolut risk för partiskhet annars, ...& behöver du kosing så begär förskottsersättning!

PS
...skriv ner alla frågor & synpunkter efterhand som dom dyker upp &så, det är lätt att glömma dom när man träffar fb & läkare även utan "minnesstörningar".
Mkt bra tips att ta till vara på, mina papper skickades från sjukan till f-bolagets läkare som sedan gjorde bedömningen utefter detta.
Jag hade kanske kunnat få ut mer, men jag varken orkade eller hade vetskapen om HUR.
//Tobbe

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...