Olycksfallförsäkring

Ang: Länsförsäkringar
Hmm, men du måste bli en grönsak för att få ut nått.

Efter vurpan i mantorp var det rehab i 6v & ytterligare 5-6 v sjukskrivning som gällde.... (+ avslutande racet på Anderstorp förståss :) =)

Fick 3800:- för resor, sveda & värk, en del av patient avgiften, parkering mm.
Totalt: Ungefär vad 1 dag missad på jobbet + faktiska utgifter för rehab kostade mig.

Mao. skitförsäkring, går ut i juli och kommer INTE att förnyas.

Nu gäller en specialförsäkring via jobbet, även den hos LF, men med ersättning för inkomstbortfall, mycket högre ersättningsvärden och betalningfrihet på huslån, försäkringar mm. efter 90 dagar.

Mitt råd.... Kolla med arbetsgivaren vad som kan läggas till.

//
Benny

Tips: Säg upp försäkringen nu istället för juli, personförsäkringar kan du säga upp när du vill, måste inte vänta på förnyelse...

Ang: Länsförsäkringar
Hmm, men du måste bli en grönsak för att få ut nått.
Jag har gått igenom villkoren och ersättningsgraderna ganska noga och känner mig nöjd.
Trist att du inte fick vad du förväntade dig.

Är min egen arbetsgivare så jag är snål mot mig själv :D

Tips: Säg upp försäkringen nu istället för juli, personförsäkringar kan du säga upp när du vill, måste inte vänta på förnyelse...

:tummenupp Will do. 1:a saken måndag.

Är min egen arbetsgivare så jag är snål mot mig själv :D

Ojj... skulle inte vilja ha löneförhandlingar med dig!!!
Nåja, så länge du vet vad du får.. (eller inte får) och är nöjd, så är väl allt på topp.
//
Benny

IF har jag och hade förra året, ska ta en till nu men tycks glömma :mad:

minns ej antalet basbelopp men 1,2mil e den på, notera dock att den inte täcker sveda och värk, hur jävla illa det än är eller hur länge du har ont.
(vilket dock påverkas av invaliditesbedömingen som läkaren skriver och hur detta tolkas av försbolagets läkare)
tycker den är sådär men ska ha kvar den och ta en till.
sen är väl licensförs bättre from i år?

pengar för skadad kropp är ju bra när det väl hänt, men tänk på bra skydd också, så kanske man slipper det värsta.

(bra skydd = det bästa som finns på vitala kroppsdelar = rx7 corsair på skallen, dainese wave på ryggen och daytona sec evo på fötterna.
alternativt shoeis x-spirit, halvarsson track och a-stars supertech)

lite över ett år sedan jag krossade foten nu och den duger gott till racing nu, men inge vidare till nått annat.

Bifogat

• data2preop.jpg
    data2preop.jpg
    16.4 KB · Visningar: 57
Last edited:
Jag krashade förra veckan och har numera tre skulderblad på höger sida, så jag kör ett litet trådlyft.
Jag hade tidigare en helt okej olycksfallsförsäkring via fackförbundet CF som täckte motorsport, CF försvann dock i Mars 2007 och ingick i det nybildade "Sveriges Ingenjörer" och i och med detta gjordes försäkringsavtalet om, så att när jag klotade förra veckan hade jag inte längre någon försäkring för motorsport. Nu gick det ganska bra och jag kommer sannolikt inte bli invalidiserad just alls, men allt det här har gjort att jag börjat leta en annan försäkring, och då flera skriver i denna tråd att ni har era i Länsförsäkringar (Sandstream, Bingo, Gustaf O m.fl.), blir jag lite fundersam när jag från dem (LF) får besked att de INTE säljer försäkringar som täcker RR. Har ni era försäkringar via arbetsgivare/fackförbund/knyppelklubb allihopa eller är försäkringsvilkoren så svårtolkade att de själva inte kan tolka dem?

VEM kan sälja mig en RR försäkring?

Och ja just det, jag gick ur facket idag.

Bifogat

• Skulderblad.JPG
    Skulderblad.JPG
    67.8 KB · Visningar: 44
LF är ju flera oberoende försäkringsbolag och kan ha olika avtal i olika delar. Jag är säker på att min täcker RR eftersom jag har fått ut pengar från den för skador på materiel. Se till att få tala med en expert på olycksfallsförsäkringar och inte någon som sitter och säljer. De enda sporter den inte täcker är kickboxning och fallskärmshoppning.

Jag krashade förra veckan och har numera tre skulderblad på höger sida, så jag kör ett litet trådlyft.
Jag hade tidigare en helt okej olycksfallsförsäkring via fackförbundet CF som täckte motorsport, CF försvann dock i Mars 2007 och ingick i det nybildade "Sveriges Ingenjörer" och i och med detta gjordes försäkringsavtalet om, så att när jag klotade förra veckan hade jag inte längre någon försäkring för motorsport. Nu gick det ganska bra och jag kommer sannolikt inte bli invalidiserad just alls, men allt det här har gjort att jag börjat leta en annan försäkring, och då flera skriver i denna tråd att ni har era i Länsförsäkringar (Sandstream, Bingo, Gustaf O m.fl.), blir jag lite fundersam när jag från dem (LF) får besked att de INTE säljer försäkringar som täcker RR. Har ni era försäkringar via arbetsgivare/fackförbund/knyppelklubb allihopa eller är försäkringsvilkoren så svårtolkade att de själva inte kan tolka dem?

Och ja just det, jag gick ur facket idag.

He he...så såg jag oxå ut för 4-5 år sen !:rolleyes: . Hoppas du kryar på dig snabbt... det var ganska äckligt att försöka torka sig i häcken med vänster hand när man är högerhänt. Fick gå direkt in i duschen efter första försöket !:arsele :D

Till trådskaparen ... Åberopa den nya trafikförsäkringen ! Med de höjningarna de planerar i framtiden så borde den fan täcka även bankörning !

LF är ju flera oberoende försäkringsbolag och kan ha olika avtal i olika delar. Jag är säker på att min täcker RR eftersom jag har fått ut pengar från den för skador på materiel. Se till att få tala med en expert på olycksfallsförsäkringar och inte någon som sitter och säljer. De enda sporter den inte täcker är kickboxning och fallskärmshoppning.

Jag har också LF olycksfallsförsäkring. Har tittat noga i villkoren och funnit, precis som Gustav säger, att det är kickboxing och fallskärmshoppning som undantages. Och kärnvapenkrig förstås :)

EDIT: Gustav, vad är det för material man får ut ersättning för?

Last edited:
Är försäkrad via LF

Finns olika olycksfallsförsäkringar hos LF

Privat olyckfallsförsäkring som ett tillägg i hemförsäkringen,
individuell olycksfallsförsäkring samt olycksfall- & sjukförsäkring.

Samtliga bör gälla rr men innan man har fått skadan prövad och ersättning utbetald kan man ju aldrig vara säker:gnissla

Kolla upp om du kan få en försäkring via arbetsgivaren. Normalt är de avtalen mycket frikostigare då FB slår ut risken på många fler. Jag har SO hos Skandia via arbetsgivaren och har inga som helst undantag eller självrisker. Att teckna en privat försäkring är en helt annan sak, då bedömer de dig mer som en enskild risk och "extremsporter" brukar vara undantagna.

Kolla upp om du kan få en försäkring via arbetsgivaren. Normalt är de avtalen mycket frikostigare då FB slår ut risken på många fler. Jag har SO hos Skandia via arbetsgivaren och har inga som helst undantag eller självrisker. Att teckna en privat försäkring är en helt annan sak, då bedömer de dig mer som en enskild risk och "extremsporter" brukar vara undantagna.

Exakt samma gäller mig, den försäkringen jag har som "gruppförsäkring" har inga undantag och kostar c:a 30-35 kr/månad. Skulle jag teckna samma försäkring som enskild person kostar den nästan tio gånger så mycket och har undantag för t.ex. farliga sporter.

Samma här, skandia gruppförsäkring via arbetsgivaren. 50 basbelopp för typ en hundring i månaden. Tror det är 289kr/månad jag pröjsar totalt, och då är tanten medförsäkrad i både olycksfall(tanten till lägre basbelopp), livförsäkring samt knoddförsäkring upp till 40pbb

Samma här, skandia gruppförsäkring via arbetsgivaren. 50 basbelopp för typ en hundring i månaden. Tror det är 289kr/månad jag pröjsar totalt, och då är tanten medförsäkrad i både olycksfall(tanten till lägre basbelopp), livförsäkring samt knoddförsäkring upp till 40pbb
Är ni helt säkra att hojkörning på bana ingår?

Vi har olycksfallsförsäkring via jobbet hos Scandia och när jag kollade med dem så ingick INTE körning på bana.

Verkar som vanligt vara en j***a soppa med försäkringar.

Är ni helt säkra att hojkörning på bana ingår?

Vi har olycksfallsförsäkring via jobbet hos Scandia och när jag kollade med dem så ingick INTE körning på bana.

Verkar som vanligt vara en j***a soppa med försäkringar.

Det står inget undantag i mina villkor, har även ställt direkt fråga till dem och fått svar att den gäller för alla olyckor. Det är dock specat vad som är en olycksskada.
Hade samma sorts gruppförsäkring via LF på tidigare jobb, där jag fick ersättning för lite läkarbesök och så efter en vurpa.

Det står inget undantag i mina villkor, har även ställt direkt fråga till dem och fått svar att den gäller för alla olyckor. Det är dock specat vad som är en olycksskada.
Hade samma sorts gruppförsäkring via LF på tidigare jobb, där jag fick ersättning för lite läkarbesök och så efter en vurpa.
Måste kolla igen eftersom försäkringsmäklaren vi hade kollade med Skandia och då sa de att det inte ingick.

Jag hade Skandias gruppolycksfallsförsäkring då jag skrotade på bana för några år sedan.
Inga problem med ersättning, vare sig för förlorad inkomst eller för skador, sveda å värk och invaliditet.
Snabba å betala var de åxå.

De enda sporter den inte täcker är kickboxning och fallskärmshoppning.
I de försäkringsvillkor jag har från LF nämns inga enskilda kampsporter utan undataget gäller alla sporter där slag eller sparkar mot huvudet ingår.

Jag hade Skandias gruppolycksfallsförsäkring då jag skrotade på bana för några år sedan.
Inga problem med ersättning, vare sig för förlorad inkomst eller för skador, sveda å värk och invaliditet.
Snabba å betala var de åxå.

Det var goda nyheter, den har jag oxå :tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S