Olyckstråden är den jobbiga sanningen

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
talesättet "att man får horn i pannan" kan inte förklara bättre hur det funkar för mig. När man sitter hemma i soffan som nu, så tänker man att det rent av är korkat att gasa som en idiot..sen läser man om alla olyckor och allt elände..tänker lite till och blir nästan lite rädd inombords. Men sen traskar man ut till garaget gränslar hojen..då är dom tankarna puts väck..Är man helt dum i huvet eller gillar man bara helt enkelt leva på gränsen?

Måste luta mig tillbaka och tänka ut nå vettigt svar på det tror jag.

Min röst går till "dum i huvudet".
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Känner du många 18-åringar som har dött i sviterna efter ett besök på donken?

Ett av problemen som dryftas här i tråden är hur man ska nå fram till dom som är omogna och eller inte vill ta in att det är farligt att köra hoj, och att risken att förolyckas givetvis ökar ju fortare det går, så ditt svar var ju kanon, för redan där har ju tråden fått ett existensberättigande.

Kanske naivt av mig.. Men jag antar att de flesta över 18 år (för att inte säga alla) som dör av hjärt- och kärlrelaterade sjukdomar, en gång varit 18 år.. :rolleyes:


Jag är dessutom fullkomligt övertygad om att alla som inte lider av ett förståndshandikapp, förstår att det gör ont att ramla omkull i 260km/h..
Däremot är vi som människor benägna att bortse från de risker som finns.. Vi (vissa) röker, dricker alkohol, snortar koks, har oskyddat sex och kör snabbt.. Trots att de flesta är mycket medvetna om riskerna..

Vilken slutsats kan vi då dra av detta?
Mycket enkelt.. Ett antal mc-förare kommer att dö i sommar, så som förra sommaren och alla kommande sommrar..

Vad kan DU göra för att "nå" en adrenalinberusad ung man på dennes nya 200hk sporthoj?
Well, visa pattarna kanske..

..
 
Last edited:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Om jag hade bott i norrland där en hektar mark kostar ungefär 1 jävla spänn hade jag kunnat köpt hela norrland o gjort en bana av. (inkl. parkering)
Men nu bor vi i stockholm där en jävla kvadrat mark kostar lika mycket som en av era jävla skördetröskor !!! För h-e ! Bonn-läppar...
BULTEN o bogan förblir hemmabanan sålänge inte ni jävla lapp jävlar vill komma ner o bygga en bana. Det e väl bara sälja några renar eller ????!

Det där e ju bara bullshit som vanligt. Visst det e dyrare mark etc i STHLM men kund underlaget e ju å andra sidan ungefär lika många procent större så det går väl jämt upp ungefär.
Å andre sidan e det nog så att de som kör som idioter på allmänväg troligen inte kommer tillhöra stammisarna på en ev bana heller.
Jag tycker synd om de som bor på och intill "hojvägarna" som vi missbrukar genom o köra för fort på och äventyra vår och deras säkerhet på.
Jag kan till och med förstå deras försök att freda sig med skyltar och grus i vissa fall. Hade jag bott så hade jag prioriterat min 4-åriga dotters säkerhet klart högre än de som tyckte att det var en lämplig plats att maxa sin 1000 kubikare på...
Men likväl är det tragisk att vi förlorar vår nära o kära i en alltför rask takt. Men som nån sa det e du själv som väljer sällskapet...
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
talesättet "att man får horn i pannan" kan inte förklara bättre hur det funkar för mig. När man sitter hemma i soffan som nu, så tänker man att det rent av är korkat att gasa som en idiot..sen läser man om alla olyckor och allt elände..tänker lite till och blir nästan lite rädd inombords. Men sen traskar man ut till garaget gränslar hojen..då är dom tankarna puts väck..Är man helt dum i huvet eller gillar man bara helt enkelt leva på gränsen?

Måste luta mig tillbaka och tänka ut nå vettigt svar på det tror jag.
Bra förklarat hur du känner.
Jag kan förstå dig.
Du har nog kommit en bra bit på väg mot ett säkrare mc-liv i alla fall.
Du är medveten om problemet, och det är ett stort steg.
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Om jag hade bott i norrland där en hektar mark kostar ungefär 1 jävla spänn hade jag kunnat köpt hela norrland o gjort en bana av. (inkl. parkering)
Men nu bor vi i stockholm där en jävla kvadrat mark kostar lika mycket som en av era jävla skördetröskor !!! För h-e ! Bonn-läppar...
BULTEN o bogan förblir hemmabanan sålänge inte ni jävla lapp jävlar vill komma ner o bygga en bana. Det e väl bara sälja några renar eller ????!

Har du fastnat med arslet i betongen eller? Annars är det väl bara flytta hit och bygga din bana för 1 spänn. Tror däremot inte att du skulle komma långt innan du skulle bli rensad på din kaxighet..såna som dig äter gubbarna i skördetröskorna till frukost..Tönt!
 

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1
Jag tycker synd om de som bor på och intill "hojvägarna" som vi missbrukar genom o köra för fort på och äventyra vår och deras säkerhet på..

Det är ju ingen som har bett dom att bo intill en fin ban-väg så som bulten eller hur..

Dessutom är de 25 mil till närmsta granne i norrland...
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Bra förklarat hur du känner.
Jag kan förstå dig.
Du har nog kommit en bra bit på väg mot ett säkrare mc-liv i alla fall.
Du är medveten om problemet, och det är ett stort steg.

Jo jag känner mig väl medveten, men som sagt..fattar fortfarande inte varför man ska köra som man gör ibland. Inte för att jag kör helt galet, som idiotiska omkörningar osv. lite vett har man iaf, så man håller sig till vägsträckor man är ensam på. Men då går det på gränsen titt som tätt. Kanske behöver en liten vurpa eller nå annat som får en att vakna
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Socialstyrelsen informerar:
"Den vanligaste dödsorsaken är hjärt- och kärlsjukdomar (cirkulationsorganens sjukdomar)."

Således är det farligare att äta på McDonald´s än att köra hoj..

Nedrans moraltanter, snudd på skrattretande!


Ps: jag kör alltid utan skyddskläder, alltid för fort och dessutom knullar jag berusad ibland!

..

Syftet med tråden. Att öppna upp folks ögon. En del måste tänka till lite därute på vägarna. Precis som du som kör utan skyddskläder, av vilken anledning egentligen?

Om jag hade bott i norrland där en hektar mark kostar ungefär 1 jävla spänn hade jag kunnat köpt hela norrland o gjort en bana av. (inkl. parkering)
Men nu bor vi i stockholm där en jävla kvadrat mark kostar lika mycket som en av era jävla skördetröskor !!! För h-e ! Bonn-läppar...
BULTEN o bogan förblir hemmabanan sålänge inte ni jävla lapp jävlar vill komma ner o bygga en bana. Det e väl bara sälja några renar eller ????!

Vem är du arg på? Vad har norrlänningarna o göra med detta egentligen?
Om vi vill ha en bana i Sthlm får vi själva kämpa lite och sluta gnälla.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Av dom 60 som körde ihjäl sej i fjol var över 80% drogpåverkade, saknade körkort, körde stulna hojar osv. Dvs dom skulle aldrig kört på en bana i allafall...

Jag tror att du har läst statistiken som fan läser bibeln.

Vi tar ett exempel med andra siffror.
Av dom som körde ihjäl sig i fjol så:
Saknade 50% körkort
Var 50% drogpåverkade
Körde 50% stulna hojar.

Vaffan, det blir ju 150%, hur gick det till?

I ditt fall tror jag att 40% var "inte egen" mc*, 20% var drograttfulla och 20% saknade körkort, det blir 80% va?
Du tror inte att folk kanske både var rattfull, saknade körkort och körde en stulen hoj samtidigt och således kvalade in i alla tre grupperna på en gång

*I gruppen "inte egen" mc är det 50/50% mellan stulna och skenförsäkrade hojar som ägs av Agda 87 i Ytterhogdal.
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag har väldigt svårt för argumentet att man kör för fort pga att det inte finns någon bana.

Du är en vuxen människa. Ta ansvar för ditt beteende och sluta skyll på andra. Det är inte pga bristen på en bana som farten är hög, det är för att du vrider på rullen.

Kör fort, kör som en galning och wheela i 200, men säg inte att det är någon annans fel att du gör det.

Helt RÄTT!

Sen kommer vi aldrig att komma ifrån att det gasas på gatan. Inte ens den dagen då det ploppar upp en, två eller femton banor runt Sthlm, så kommer Bulten att vara fri från tokgasande hojåkare. Eller om liknande situationer skulle ske i övriga delar av landet.

Jag hade tyckt det var jättekul för massan som kör mkt bana om det funnits fler banor och billigare körningar. jag personligen kör hellre gata då jag kan få variationen när jag vill, var jag vill och inte köra samma varv två gånger samma dag.
Nu ska det tilläggas att jag är långt ifrån den som kör fort på gata. Alltså...inget tokgasande, menar jag.
 

-KiRRE-

d^_^b
Gick med
1 May 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
954
Om jag hade bott i norrland där en hektar mark kostar ungefär 1 jävla spänn hade jag kunnat köpt hela norrland o gjort en bana av. (inkl. parkering)
Men nu bor vi i stockholm där en jävla kvadrat mark kostar lika mycket som en av era jävla skördetröskor !!! För h-e ! Bonn-läppar...
BULTEN o bogan förblir hemmabanan sålänge inte ni jävla lapp jävlar vill komma ner o bygga en bana. Det e väl bara sälja några renar eller ????!

Haha.. vilken lirare!! kan tyvärr inte sluta skratta åt dig! :pannkyss
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Syftet med tråden. Att öppna upp folks ögon. En del måste tänka till lite därute på vägarna. Precis som du som kör utan skyddskläder, av vilken anledning egentligen?

Men snälla du.. Vi vet att det är farligt att köra hoj i höga hastigheter under vissa omständigheter, men "väljer" att bortse från detta faktum..

Jag kör utan skyddskläder för att det känns bra, prova själv får du se.. Solen bränner på armarna, tröjan fladdrar på ryggen, vinden smyger sig in överallt..
 

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1
Har du fastnat med arslet i betongen eller? Annars är det väl bara flytta hit och bygga din bana för 1 spänn. Tror däremot inte att du skulle komma långt innan du skulle bli rensad på din kaxighet..såna som dig äter gubbarna i skördetröskorna till frukost..Tönt!


Hahaha tog du åt dig, killen med en liten 600 från 80-talet o kommer från luleå! ha ha ha :arsele
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Men snälla du.. Vi vet att det är farligt att köra hoj i höga hastigheter under vissa omständigheter, men "väljer" att bortse från detta faktum..
Jag kör utan skyddskläder för att det känns bra, prova själv får du se.. Solen bränner på armarna, tröjan fladdrar på ryggen, vinden smyger sig in överallt..

Nejtack. Jag har vurpat en gång och vet hur det känns och är glad att jag hade ordentliga skyddskläder. Du har antagligen inte smakat asfalt för om du hade gjort det, tror jag inte du hade vågat köra utan skyddskläder.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Men snälla du.. Vi vet att det är farligt att köra hoj i höga hastigheter under vissa omständigheter, men "väljer" att bortse från detta faktum..

Var snäll och gör detta "val" nånstans på inhängnad mark, helst där du inte riskerar att skada någon annan än dig själv.
Tack på förhand!
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Nejtack. Jag har vurpat en gång och vet hur det känns och är glad att jag hade ordentliga skyddskläder. Du har antagligen inte smakat asfalt för om du hade gjort det, tror jag inte du hade vågat köra utan skyddskläder.
Tog körkort -85, har hunnit med en del vurpor..

Var snäll och gör detta "val" nånstans på inhängnad mark, helst där du inte riskerar att skada någon annan än dig själv.
Tack på förhand!
Bara genom att köpa din motorcykel, skadar du andra människor.. Skulle tro att flertalet delar i din hoj tillverkats under miserabla arbetsförhållanden..

Ställer du krav på rättvis handel?

Nehe, trodde inte det..
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top