Olyckstråden 2008

Status
Ej öppen för fler svar.

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Att du IronMike inte gillar tråden har framkommit rätt tydligt, men dina sista inlägg tyckte jag gick i riktining att du accepterade den i alla fall, och därmed förhoppningsvis alla andra som tar den minst sagt seriöst. Så skriver du ett nytt inlägg där du anklagar morsan för att vara med och coacha fram, ja vad? Olyckorna? För det är olyckorna som gör tråden, inte morsan, hon bara rapporterar fakta...

Jag tänker inte debattera trådens vara eller inte med dig, det är gjort tidigare utan resultat. Tänker inte heller ge dg en lektion i vett & etikett eller tala om hur man utrycker sig gentemot eller om andra andra, det lär förmodligen bara rinna av dig som vatten på en gås. Du tyckte nog att du var fyndig när du skrev ovanstående, jag tyckte enbart det var lågt och pinsamt (mot morsan återigen).

Jag har i alla fall rapporterat inlägget till moderatorerna då jag att tycker det räcker med dumma comments från dig nu. Synpunkter på det? Ställ dom till barnombudsmannen eller något...

Trist med tanke på att jag har läst så mycket trådar med vettiga inlägg och synpunkter ifrån dig IronMike, trådar där du verkligen har tillfört något.
Tror nog att du missuppfattar irons inlägg,han syftade nog att "tråkigheterna" är alla dessa olyckor som inte alltid slutar bra,och om du nu uppenbarligen har nått mot honom,så kan du nog fan ta det via pm,å inte här!!!!!!!!! Väx upp!!

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
GSX-R 750
Tror nog att du missuppfattar irons inlägg,han syftade nog att "tråkigheterna" är alla dessa olyckor som inte alltid slutar bra,och om du nu uppenbarligen har nått mot honom,så kan du nog fan ta det via pm,å inte här!!!!!!!!! Väx upp!!
Det fanns säkert en viss ironi i det hela...
Men det förändrar inte IronMikes inställning till vare sig tråden som sådan eller till morsan som nyhetsrapportör, vilket alla som har följt tråden mycket väl känner till. Att sedan hålla på med personliga påhopp på morsan som person är inte försvarbart för fem öre, oavsett hur fyndig eller ironisk man än tycker att man är, och du borde kanske ägna en stund åt att fundera på hur det känns för henne att läsa såna skitkommentarer istället för att tycka och tänka om dom som säger ifrån.

Övriga synpunkter på mitt personliga tycke och tänkande kan tas till mig via PM, inte i tråden här. Detta förutsatt att det skrivs med ord och synpunkter som är värda att bemöta eller diskutera...

IronMike

Guest
Äntligen någon som hajjar vinkeln ...Jag tycker det inte är schysst mot alla stackare som råkat illa ut, när det spekuleras i denna tråden om orsaker mm, eller när "ens egen olycka" läggs ut som om sverige gjort mål i en landslagsmatch utan en tanke kring personerna ifråga som råkat illa ut.

Det är bara så respektlös mot olycksdrabbade, vänner & anhöriga :(

Sh's sämsta tråd genom tiderna för oss normalt funtade, dock moraltanternas mecka och klimax - en plats att tillfredställa sig själv och sina fördommar kring hojåkares beteenden och brister.

Tråden är en skam, och det faktum att någon sitter och jagar olyckor är sjukligt beteende. Hur tänker man - "yes, jag hitta en olycka att rapportera", vad är människolivet värt mellan raderna?

Tråden är ett hån mot offer och anhöriga, det är min mening.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tycker att tråden sköts sakligt och korrekt, vad gäller rapporteringen alltså, inte ditt inlägg. Det bra att ha rapporteringen samlad tycker jag, inte sällan har man hört om en smäll men vet inte om det är ngn man känner. Tryggt är då att veta att fakta om olyckan finns i tråden när man loggar in. Såna detaljer som gör att man kan kullkasta eller bekräfta sin oro.

Dessutom tror jag att tråden manar till försiktighet hos alla nya hojåkare på SH.

Jag hade också en tveksam hållning till tråden i början av förra året och Morsans trägna rapporterande. Jag liknade henne vid ett tillfälle med stickerskorna som satt vid giljotinen och tittade på hantverket varje dag. Men vi diskuterade och jag kom fram till att hon lika lite som ngn annan önskar sig olyckor. Jag tror att du missuppfattade när hon sade för en tid sedan, att "det varit besynnerligt tyst". Det var ju inte att hon önskade sig olyckor, uttalandet gällde ju att det den veckan bevisligen hade varit olyckor, men att de ordinare källorna inte rapporterade dessa.

En annan tråd Morsan varit mycket aktiv i är ju tex den om att sprida Pippis bilister-tänk-på-hojåkarna-text till tidningarna. Det går ju stick i stäv med hennes av dig påstådda intresse för död och förödelse.

Jag ogillar trådar om hur fort man kan köra på Bulten/Bogan samt filmer därom, eftersom det som alla vet skickar nya unga ut i skogen eller in i bilar varje sommar på dessa sträckor. Så vad gör jag, jag läser inte dessa trådar eller kollar på dessa filmer. Det är ju så lätt!

Tycker jag.

J

Äntligen någon som hajjar vinkeln ...Jag tycker det inte är schysst mot alla stackare som råkat illa ut, när det spekuleras i denna tråden om orsaker mm, eller när "ens egen olycka" läggs ut som om sverige gjort mål i en landslagsmatch utan en tanke kring personerna ifråga som råkat illa ut.

Sh's sämsta tråd genom tiderna för oss normalt funtade, dock moraltanternas mecka och klimax - en plats att tillfredställa sig själv och sina fördommar kring hojåkares beteenden och brister.

Tråden är en skam, och det faktum att någon sitter och jagar olyckor är sjukligt beteende. Hur tänker man - "yes, jag hitta en olycka att rapportera", vad är människolivet värt mellan raderna?

Last edited:

IronMike

Guest

Jag tycker du är klok och förnuftig, samtidigt väldigt kunnig på många områden - respect som dom säger i nile city, men jag tänker på alla anhöriga här som får sitta och läsa spekulationer som tråden ger upphov till..samt hur trådskaparen gladeligen slänger ut nya notiser, med hopp om att vara före alla andra med rapporteringen.

Det är fel upplägg, fel tillvägagångssätt, fel stil.. Många tar illa vid sig, och ingen säger ngt, folk snackar, men ingen vågar skriva ut tankar/åsikter.

Jag drar inte bara upp egna åsikter här, utan det är inkl många jag pratat med som tycker likadant, men som "inte orkar" säga ifrån.

Min tanke går i motsatt direktion, jag tycker man skall diskutera vad som kan göras för att förhindra olyckor, istället för att spekulera kring vad som redan skett :(

Ang kids som nyss tagit kk mm, så tror jag ytterst få tar åt sig av vad man hör talas om. Ingen avskräcker, varken böter, eller info om olyckor. Jag tror det handlar om varje individ ifråga, jag själv har alltid varit feg och respekterat maskiner. Jag har med flit låtit bli gruppkörningar i rädsla av att bli påverkad av andra, lärt mig åka på egen hand mm, tagit det steg för steg med mig själv.

Olyckorna här, läggs upp på ett sådant sätt att man kan dra en slutsats och ignorera bakomliggande orsaker..

Tycker det bara är så opassande och smaklöst allting, man bör bara låta det vara - det har alltid skett olyckor, och kommer göra, skall det spekuleras på nätet, skapar nog bara mer förvirring. Olyckstråden är inte direkt ngt man tänker på när man är ute och kör, då tänker man på allt annat än olyckor. Tänker man att man kan råka illa ut, s¨å tappar man fokus och koncentration - vilket istället ökar chansen för felsteg.

Är jag orolig/nojjig men kör långsamt, så kör jag sämre säkerhetsmässigt, än om jag gasar helvete utan tankar kring konsekvenser.

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Pegaso 650
Umeå: Motorcyklist körde omkull
En motorcyklist körde omkull strax efter midnatt på E12 vid Brännland utanför Umeå. Den drabbade som ådrog sig okända skador fördes till sjukhus med ambulans.
Publicerad av
Camilla, 2008-05-29 01:39:11

Mc-olycka på E12 vid Brännland
En trafikolycka har inträffat på E12 vid Brännland utanför Umeå. Enligt uppgift har en motorcyklist väjt för en älg. Preliminära uppgifter talar om att det gått förhållandevis bra för motorcyklisten. Ambulans, polis och räddningstjänst är larmade. Olyckan larmades omkring klockan 00.20 på torsdagen.

2008-05-29 www.vk.se

Falun: Motorcykelolycka
En singelolycka med en motorcykel inträffade vid 16:30-tiden på länsväg 293 vid avfarten till Aspeboda. Föraren uppges ha hamnat i diket men var vid medvetande
Publicerad av
Teija, 2008-05-29 17:04:31

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har inte hört ngn anhörig till avlidna klaga såsom du säger. Tråden hålls ju rätt fri från spekulationer. Det var ju mer av den varan när tråden en gång skapades, av den man som många trendängsliga squids har lättare att ta till sitt hjärta, Fürsten. De få gånger som det börjar spekuleras om vem som gjorde fel, "att bilisten borde pryglas" etc, så är det ju mig veterligen aldrig Morsan som hemfallit åt detta. Hennes rapporterande är ju kort och sakligt och med angivande av källa.

Ang gruppkörningar kan jag hålla med om att det gäller att inse om man är gruppkörningsmaterial eller om man är för lättpåverkad, jag tvekar själv över om jag är det och överväger varje vår om jag verkligen ska delta. Men ang dig själv så tycker jag att du trasslar in dig även här, du har ju själv inte bara deltagit i onsdagsrundor men först efter att ha kollat med skägget att det "gått tillräckligt fort". Sedemera arrangerat egna "gasa-helvete"-rundor.

Jag tycker att du skriver otydligt och för ett tveksamt resonemang med lösa hänvisningar till en massa olyckliga människor som av ngn anledning bara tycks bekänna sin harm över tråden mot din axel och inte ens vågar skriva sin kritik i tråden.

Ang hur man tänker när man kör hoj på allmän väg så kan jag säga att jag alltid försöker att förutse farliga situationer och olycker när jag kör. Det är bra att när man kör låta en del av hjärnkapaciteten försöka förutspå olyckorsaker. Min uppfattning är den egenskapen är utmärkande för oss som överlevt länge på hoj på allmän väg. Även om jag är helt övertygad om att det kan vara jag som har träfrack imorgon. Det är en farlig hobby.

Jag tycker du är klok och förnuftig, samtidigt väldigt kunnig på många områden - respect som dom säger i nile city, men jag tänker på alla anhöriga här som får sitta och läsa spekulationer som tråden ger upphov till..samt hur trådskaparen gladeligen slänger ut nya notiser, med hopp om att vara före alla andra med rapporteringen.

Det är fel upplägg, fel tillvägagångssätt, fel stil.. Många tar illa vid sig, och ingen säger ngt, folk snackar, men ingen vågar skriva ut tankar/åsikter.

Jag drar inte bara upp egna åsikter här, utan det är inkl många jag pratat med som tycker likadant, men som "inte orkar" säga ifrån.

Min tanke går i motsatt direktion, jag tycker man skall diskutera vad som kan göras för att förhindra olyckor, istället för att spekulera kring vad som redan skett :(

Ang kids som nyss tagit kk mm, så tror jag ytterst få tar åt sig av vad man hör talas om. Ingen avskräcker, varken böter, eller info om olyckor. Jag tror det handlar om varje individ ifråga, jag själv har alltid varit feg och respekterat maskiner. Jag har med flit låtit bli gruppkörningar i rädsla av att bli påverkad av andra, lärt mig åka på egen hand mm, tagit det steg för steg med mig själv.

Olyckorna här, läggs upp på ett sådant sätt att man kan dra en slutsats och ignorera bakomliggande orsaker..

Tycker det bara är så opassande och smaklöst allting, man bör bara låta det vara - det har alltid skett olyckor, och kommer göra, skall det spekuleras på nätet, skapar nog bara mer förvirring. Olyckstråden är inte direkt ngt man tänker på när man är ute och kör, då tänker man på allt annat än olyckor. Tänker man att man kan råka illa ut, s¨å tappar man fokus och koncentration - vilket istället ökar chansen för felsteg.

Är jag orolig/nojjig men kör långsamt, så kör jag sämre säkerhetsmässigt, än om jag gasar helvete utan tankar kring konsekvenser.

Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Tycker det bara är så opassande och smaklöst allting,
Att uppmana till gruppkörning under ”gasahelvete rubrik” samt att försäkra sig om att det minsann ska gå skitfort om man ska få va me är opassande och smaklöst.
Dessutom ligger det inte heller riktigt i linje med vad som kan anses vara lämplig förebyggande åtgärd för att förhindra olyckor.

Däremot manar denna tråd till eftertänksamhet.
Tycker jag.

och det vågar jag skriva ut här.

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Varberg: Mc-olycka
En person skadades, dock ej allvarligt i samband med en mc-olycka i Skillinge utanför Varberg vid 19.30-tiden.
Publicerad av Camilla, 2008-05-29 20:33:17 WighsNews

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Onsdag 28/5
13.07 Jönköping. Trafikolycka, smitning. I höjd med A6 på Odengatan har en olycka skett mellan en motorcyklist och en bilist. Motorcyklisten har uppgett att denne blivit trängd av en röd Golf med tonade rutor. Detta resulterade i att motorcyklisten kört in i en annan bil. Inga personskador.
18.08 Habo. Trafikolycka. En personbil och motorcykel kolliderar på Jönköpingsvägen. Motorcykelföraren förs i ambulans till sjukhus med benbrott. En rapport om trafikolycka skrivs.
Polisens sida

16:50 Malmö. En singelolycka med motorcykel inträffar på Inre Ringvägen vid trafikplats Hindby i västlig riktning. Oklart skadeläge. Räddningstjänsten och ambulans kallas till platsen. Uppdatering: Stor störning i trafiken. Polis på plats för omdirigering av trafiken. Polisens sida

Torsdag 29/5
15:16 Höganäs. Trafikolycka inträffar på väg 111 mellan Mölle och Krapperup där motorcykel kör omkull. Uppdatering: Motorcyklisten förs med ambulans till sjukhus. Polisens sida

Fredag 30/5
12:27 SÖDERORT
TRAFIKOLYCKA, Personnevägen. Bilist och MC som krockat. En skadad på marken. Ambulans på väg. En skadad förd till sjukhus. Polisens sida

Last edited:

Gustavsson

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS 125 SÄLJES
Örnsköldsvik: Motorcykelolycka
Den motorcyklist har kört av vägen vid Grundsunda norr om Husum. Räddningstjänst och ambulans har larmats till platsen där en person skall vara skadad.
Publicerad av
Fia, 2008-05-30 21:18:52 Wighsnews

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Örnsköldsvik: Motorcykelolycka
Den motorcyklist har kört av vägen vid Grundsunda norr om Husum. Räddningstjänst och ambulans har larmats till platsen där en person skall vara skadad.
Publicerad av
Fia, 2008-05-30 21:18:52 Wighsnews

2008-05-30 21:05 | uppdaterad: 2008-05-30 22:23
Skadad mc-förare förd till Umeå
ÖRNSKÖLDSVIK. Mc-föraren tappade kontrollen över sitt fordon, körde in i ett räcke och föll ner i en ravin.

Singelolyckan inträffade på E4 cirka två kilometer norr om Grundsunda kyrka strax före klockan 21 på fredagskvällen.

Enligt polisen var det en far och en son som färdades från Spanien till Nordkap. Sonen körde först och fadern strax därefter.

Av okänd anledning tappade fadern kontrollen över sitt fordon. Han körde in i ett räcke, som han föll över, och ner i en ravin.

Enligt SOS Alarm har mannen förts till Umeå universitetssjukhus. Omfattningen av hans skador är oklara.

/Allehanda.se

manneman

Guest
Umeå: Motorcyklist körde omkull
En motorcyklist körde omkull strax efter midnatt på E12 vid Brännland utanför Umeå. Den drabbade som ådrog sig okända skador fördes till sjukhus med ambulans.
Publicerad av
Camilla, 2008-05-29 01:39:11

Mc-olycka på E12 vid Brännland
En trafikolycka har inträffat på E12 vid Brännland utanför Umeå. Enligt uppgift har en motorcyklist väjt för en älg. Preliminära uppgifter talar om att det gått förhållandevis bra för motorcyklisten. Ambulans, polis och räddningstjänst är larmade. Olyckan larmades omkring klockan 00.20 på torsdagen.

2008-05-29 www.vk.se

Falun: Motorcykelolycka
En singelolycka med en motorcykel inträffade vid 16:30-tiden på länsväg 293 vid avfarten till Aspeboda. Föraren uppges ha hamnat i diket men var vid medvetande
Publicerad av
Teija, 2008-05-29 17:04:31

E12an är just nu inte farbar med hoj mellan brännland och vännäsby. Den vägen är det 5e gången de asfalterar om på 8 år och ingen har några förhoppningar på att de lyckas denna gången heller.
Av sträckan på ca 2,5 mil jag har in till Umeå så är 1,5 antingen för jävligt spårig eller 90 skyltad grusväg som är halvt omöjlig att köra på Mich Power 2 ct. alternativet är att köra över Sörfors-Överboda men ojojoj...
ikväll när jag körde hem så for jag över Röbäck-Hössjö, ja jag vet...en omväg på 2 mil men "hyfsad" väg jämfört med alternativen.

För er som bor i södra Sverige så suger norrländska vägar Fetballe, tänk dig den mest tjälskadade vägen du vet söder om sundsvall och du är inte ens i närheten. I Umeå har de inte ens sopat grusen än trots att det har varit snöfritt i en månad...tragiskt...:död

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Pegaso 650
Göteborg: Motorcykelolycka
Utryckningsfordon har larmats till en trafikolycka på Säröleden i Göteborg. Enligt uppgift har en motorcyklist kört av vägen. Det är ännu inte känt om någon skadats allvarligt.
Publicerad av
Fia, 2008-05-31 04:39:10

Gustavsson

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS 125 SÄLJES
Malmö: Motorcykelolycka
Strax före 10 inträffade en singelolycka med en motorcykel på Västkustvägen mellan Frihamnsviadukten och Spillepengen i Malmö. Om någon kom till skada är dock okänt.
Publicerad av
Teija, 2008-05-31 10:23:18 Wighsnews

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Fredag 30/5
12:27 SÖDERORT
TRAFIKOLYCKA, Personnevägen. Bilist och MC som krockat. En skadad på marken. Ambulans på väg. En skadad förd till sjukhus. Polisens sida

Det var faktiskt våran alldeles egna Kakan som blev påkörd och hamnade på SÖS... :(
Inget brutet tack o lov. :D

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj

Säkert någon smart människa som frågat förrut, men varför läser du tråden om du inte gillar den?

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Honda VFR 03
Lägg "Ironmike" i ignorelistan så slipper ni se hans inlägg!

Tryck på namnet i kolumnen till vänster om inlägg och välj "profil "
Till höger en bit upp i profilsida finns alternativet "lägg till i ignoreralista"
Ett tryck där och det är klart.

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Falun: Motorcyklist kolliderade med älg
Strax före 12:30 har en motorcyklist kolliderat med en älg på RV80 vid avfarten till Svärdsjö. Mc-föraren är vid medvetande och klagar över smärtor i en arm.
Publicerad av Teija, 2008-05-31 12:31:15 WighsNews

MC krockade med älg
En trafikolycka inträffade vid halv ett strax utanför Falun. En MC krockade med en älg.
Olyckan inträffade strax efter avfarten mot Svärdsjö från riksväg 80. Enligt de första uppgifterna ska en motorcykel ha krockat med en älg. Föraren fick föras till akuten på Falu lasarett. Föraren var vid medvetande när han fördes till lasarettet och ska bara ha fått lättare skador. DT

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM