Själv råkade jag ut för "lite olja" i Häggviksrondellen igår... Hade inte en suck
(hoppas bilden är bifogad)
Som tur är gick det inte så vådligt fort eftersom rondellen "nyper" till precis innan. Med mig hände det inte så mycket eftersom friktionen var så låg, hojen blev det lite värre med eftersom den brakade in i räcket.
Men det är efterspelet som är värst!
Jag reser mig upp och får hjälp att ta upp hojen, och så kollar jag hur långt oljebältet är, det är drygt 70m och upp till 2m brett!
Ringer 112 fort som fan för att få ut dem att sanera, SOS ber mig vara kvar och ta emot brandbilen.
Brandgubbarna från Attunda kommer ut, det första de säger är:
- Men va fan, här var ju vi och sanerade igår! Vägverksgubbarna kom precis när vi var klara och skulle fixa resten, men det verkar de tydligen ha struntat i, å inga skyltar har de satt upp heller - vilka pajaser!
Brandmännen ber mig vara kvar till polisen kommer, så att jag kan göra en anmälan, även polisen visste om oljeläkaget!
Försöker Trafikverket få bort oss motorcyklister?
Jag har nu haft två incidenter samt en herrans tur 1 gång sedan i höstas och ALLT beror på slarv från Trafikverket.
1:a gången var i höstas på väg hem från landet på Väddö, de hade under veckan utfört asfaltsreparationer men var nu färdiga, alla varningsskyltar borttagna. Skall bromsa inför en tvär sväng, pang! Så ligger jag på backen och stannar två meter innan ett räcke. Går tillbaka och kollar, ser då att det är fullt med fint lösgrus i samma färg som asfalten.
2:a gången var på samma sträcka för ett par veckor sedan, nu hade Trafikverket gjort långa lakan av asfaltsreparationer, ser ungefär ut som de lagt långa rullar av takpapp. Vid torrt väder så blänkte det i dem, så vad hände när jag åkte i regn??? Jag spann t.o.m på fyrans växel utan för mycket gaspådrag- glashalt!
Å nu oljespillet.... Blir man trött eller?