Om du har en Euro 3 som inte varit i trafik innan årskiftet är den obrukbar 2017?

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Min hoj är tillverkad 2015-12 men saluförd som 2016.

Märkligt hur som helst att ingen information gått ut från KGK och Transportstyrelsen till alla som köpt hoj 2016.

Det är nog många som köpt en enduro som inte varit i trafik tex.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Säg upp försäkringen sen när du ställt av annars så tuggar den igång vid nästa påställning, tja, om du inte vill ha den då för då är det bara att göra inget. :)

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Säg upp försäkringen sen när du ställt av annars så tuggar den igång vid nästa påställning, tja, om du inte vill ha den då för då är det bara att göra inget. :)

Tack, pratade med honom igen efter och var tydlig med att den ska avslutas helt då jag kanske inte ska ha LF sen. I och med att det bara är trafikförsäkring så skulle det bli något speciellt och inte garageförsäkrad.

Men han sa att jag skulle ringa i början på nästa vecka så den avslutas helt, även om jag inte betalar något efter att ställt av den.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
" alla nya typer av fordon i kategori L från och med juli 2014 ska vara utrustade med en mekanism som automatiskt slår på ljuset; från och med den 1 januari 2016 måste alla befintliga typer av dessa fordon också uppfylla det kravet, "

Vad innebär detta??? Att alla gamla MC måste ha automatiskt halvljus......:3freak
Lustigt att den regeln inte tycks gälla bilar... :gnissla

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
" alla nya typer av fordon i kategori L från och med juli 2014 ska vara utrustade med en mekanism som automatiskt slår på ljuset; från och med den 1 januari 2016 måste alla befintliga typer av dessa fordon också uppfylla det kravet, "

Vad innebär detta??? Att alla gamla MC måste ha automatiskt halvljus......:3freak

Misstänker att det är liknande som med miljökraven, att den måste ha varit inregistrerad/i trafik före det givna datumet.
I så fall skulle det kunna bli problem om man importerar en hoj.
Eller om det räcker att att den är tillverkad före det datumet.
Hade iaf den vanliga besiktningen av ena hojen i år och de sa inget om något sånt (går att stänga av lyset på den).

Men jag vet inte säkert hur de har tänkt att det ska gälla.

Ser inte varför det skulle vara så hemskt att ha möjligheten att stänga av lyset.
Har man slitet batteri och det dessutom är kallt så kan det göra skillnaden mellan att få igång hojen eller inte. Är ju inte så vanligt med hojar med kick...
Eller om man ska köra bana (dagtid) med en gathoj är det onödigt att köra med lysena på.
Annars är det väl bara att lämna reglaget så att lysena alltid är på (så länge tändningen är på).

Var väl någon som var uttråkad och var tvungen att hitta på någon ny regel...

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
I engelska mc tidningar har man talat mycket om detta och att man borde se handlare som akut vill få ut sina hojar på marknaden innan det inte går att sälja dem.
Kan dock inte känna av detta i Sverige :va

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Din handlare ska ju självklart veta sånt här. Dom får i sin tur besked av importören. Finns ju massor av nya hojar i butik som inte är påställda ännu och som kanske ligger i segmentet euro3. Importören har dessutom själv en massa hojar i lager samt ute i butik på konsignation(importörens hojar).

Jag har själv varit med om euro 2 och euro 3. Matades med info och "häxjakt" på att inte missa reggning. "dagen före"

Nackdelen nu för dig är ju att din hojs första besiktning infaller senast 31/12. Med tanke på att man åtminstone i dags dato måste göra bromsprov genom att köra hojen, så måste man väl med lite otur(beror på var hojen befinner sig geografiskt) besikta den tidigare än så. Vet inte vad du gjort för deal med din handlare ang garantin, men normalt brukar den också börja ticka på i samband med påställning.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Någon som vet hur det blir om man har två hojar som man har importerat(som man inte har regat in i sverige än)

En som är från 2000 och en som är från 2016..

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Nackdelen nu för dig är ju att din hojs första besiktning infaller senast 31/12. Med tanke på att man åtminstone i dags dato måste göra bromsprov genom att köra hojen, så måste man väl med lite otur(beror på var hojen befinner sig geografiskt) besikta den tidigare än så. Vet inte vad du gjort för deal med din handlare ang garantin, men normalt brukar den också börja ticka på i samband med påställning.

Trots körförbud får du göra motorcykeln till besiktning och verkstad t ex. Så det är bara att börja säsongen med att besikta så har du ändrat intervallet. Garantin gäller alltid från försäljningsdatumet, inte när den var tagen i trafik första gången.

I övrigt, snåriga regler.....

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lustigt att den regeln inte tycks gälla bilar... :gnissla

På bilar infördes den regeln redan 2011, det som kallas DRL, Daytime Running Lights. Tyvärr så glömde de bort att även bakljusen borde vara tända. Har du en bil med en omkopplare för "Auto" så har bilen skymningssensor som automatiskt kopplar på halvjuset vid skymning och/eller regn.

Redan på min förra KTM 350 -15 så gick det inte att stänga av ljuset alls...

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
I engelska mc tidningar har man talat mycket om detta och att man borde se handlare som akut vill få ut sina hojar på marknaden innan det inte går att sälja dem.
Kan dock inte känna av detta i Sverige :va

Varför skulle de göra det? Det enda de behöver göra är att ställa på och ställa av hojarna före sista dec 2016 så kan de säljas som vanligt under 2017 och senare.

Hela tjafset handlar bara om att fordon som säljs efter 1:a januari 2017 måste klara Euro4 kraven på avgasutsläpp, ABS på hojar över 125 kubik. OBD-uttag och lite annat. KTM, Husqvarna och andra tillverkare av endurohojar har ju sålt sina -17 sedan i höstas och har därför sluppit dessa krav, de måste dock reggas innan sista dec annars måste kraven uppfyllas. Vissa modeller gick inte att anpassa alls t ex EXC 125 så dessa modeller säljs som oreggbara hojar avsedda enbart för körning på bana.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Varför skulle de göra det? Det enda de behöver göra är att ställa på och ställa av hojarna före sista dec 2016 så kan de säljas som vanligt under 2017 och senare.

Hela tjafset handlar bara om att fordon som säljs efter 1:a januari 2017 måste klara Euro4 kraven på avgasutsläpp, ABS på hojar över 125 kubik. OBD-uttag och lite annat. KTM, Husqvarna och andra tillverkare av endurohojar har ju sålt sina -17 sedan i höstas och har därför sluppit dessa krav, de måste dock reggas innan sista dec annars måste kraven uppfyllas. Vissa modeller gick inte att anpassa alls t ex EXC 125 så dessa modeller säljs som oreggbara hojar avsedda enbart för körning på bana.

Stämmer inte att alla hojar efter 1 januari måste ABS. Alla nya modeller som släptes från 1 jan 2016 var tvungen att ha ABS.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Trots körförbud får du göra motorcykeln till besiktning och verkstad t ex. Så det är bara att börja säsongen med att besikta så har du ändrat intervallet. Garantin gäller alltid från försäljningsdatumet, inte när den var tagen i trafik första gången.

Får göra så, men jävligt värdelöst att jag måste åka till besiktningen på premiärturen, nu är det visserligen fyra år dit så jag kanske inte ens har kvar hojen då.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Stämmer inte att alla hojar efter 1 januari måste ABS. Alla nya modeller som släptes från 1 jan 2016 var tvungen att ha ABS.

Japp, du har helt rätt. Detta infördes redan 2016. Undantag för vissa hojar avsedda för specifika ändamål t ex enduro.
Det som infaller nu är Euro4 på avgasutsläpp... :)

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Japp, du har helt rätt. Detta infördes redan 2016. Undantag för vissa hojar avsedda för specifika ändamål t ex enduro.
Det som infaller nu är Euro4 på avgasutsläpp... :)

Ja, och även undantag för hojar där modellen är äldre än 2016, även om de flesta modeller 2016 har ABS.

För min egen skull är jag glad att 2017 års modell av R750 inte har ABS, då blir min andrahansvärde lite bättre.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz

Hur man än vänder det så tidigarelägger du besiktningen. Jag har i alla fall(som tidigare mc-säljare) alltid sålt hojarna med garanti från det datum kunden ställt på den.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Hur man än vänder det så tidigarelägger du besiktningen. Jag har i alla fall(som tidigare mc-säljare) alltid sålt hojarna med garanti från det datum kunden ställt på den.

Vad är problemet med en tidigare besiktning då? Våren kanske ändå kommer senare när det är dags för besiktning så det första han måste göra är att besikta den, även om han väntat med påställning tills våren 2017.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Besiktningen är inga problem, kanske inte ens har kvar hojen om fyra år.

Som YipYip säger så hade det blivit samma sak ändå om jag stället på den första gången i slutet på april ellr början på maj. Första besiktningen blir med körförbud i slutet på apri eller början på maj ändå.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Vad är problemet med en tidigare besiktning då? Våren kanske ändå kommer senare när det är dags för besiktning så det första han måste göra är att besikta den, även om han väntat med påställning tills våren 2017.
Det var en av nackdelarna jag nämnde, förmodligen en av dom mindre viktiga

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Besiktningen är inga problem, kanske inte ens har kvar hojen om fyra år.

Som YipYip säger så hade det blivit samma sak ändå om jag stället på den första gången i slutet på april ellr början på maj. Första besiktningen blir med körförbud i slutet på apri eller början på maj ändå.
Om du har kvar hojen om 4 år så är tipset när det gäller besiktningen att du besiktigar på hösten ett tag innan du ställer in den, typ september, istället för att vänta på att du får en kallelse till våren. Då justerar du perioden till hösten istället för att ha en tidig vårperiod där det är dåligt med tider och ostabilt väder.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!