Om du har en Euro 3 som inte varit i trafik innan årskiftet är den obrukbar 2017?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
På bilar infördes den regeln redan 2011, det som kallas DRL, Daytime Running Lights. Tyvärr så glömde de bort att även bakljusen borde vara tända. Har du en bil med en omkopplare för "Auto" så har bilen skymningssensor som automatiskt kopplar på halvjuset vid skymning och/eller regn.

Redan på min förra KTM 350 -15 så gick det inte att stänga av ljuset alls...
Ändå ser man ju hur många bilar som helst som varken har ljus fram eller bak, även på nya plåtburkar :va
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Om du har kvar hojen om 4 år så är tipset när det gäller besiktningen att du besiktigar på hösten ett tag innan du ställer in den, typ september, istället för att vänta på att du får en kallelse till våren. Då justerar du perioden till hösten istället för att ha en tidig vårperiod där det är dåligt med tider och ostabilt väder.

Nu ska den vara besiktad senast 2020-12-31.

När får jag besikta den tidigast?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu ska den vara besiktad senast 2020-12-31.

När får jag besikta den tidigast?

1/1-17, flyttar besiktningen 2år framåt från senaste besiktning, skulle du åka på en flygande med ombesiktningskrav på buller eller liknande dumt som ej godkända miniblinkare eller så nästa år blir nästa beiktning 2 år efter den blivit godkänd igen, alltså 2019 trots att den nu är godkänd till 2020.

Kul va. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1/1-17, flyttar besiktningen 2år framåt från senaste besiktning, skulle du åka på en flygande med ombesiktningskrav på buller eller liknande dumt som ej godkända miniblinkare eller så nästa år blir nästa beiktning 2 år efter den blivit godkänd igen, alltså 2019 trots att den nu är godkänd till 2020.

Kul va. :)

Tycker iofs att det är ett bättre system än det för bilar där det inte spelar någon roll om man besiktade 2 månader innan sin besiktningsperiods start, man måste ändå besikta igen då.
Nog för att jag förstår varför det är besiktningsperioder på bilar, men det är ett yxigt system ändå. :hihi
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nu ska den vara besiktad senast 2020-12-31.

När får jag besikta den tidigast?
Som sagt ovan så kan du besiktiga när det passar dig innan 48-månadersperioden löpt ut. Onödigt att göra det för tidigt dock då 24-månaders intervallet kickar in då. Men runt 2020-09 borde välan va fint.

Så här säger reglerna. Bara senaste datumet som nämns. (notera att detta gäller MC och släpvagnar, bilar har fasta intervall som inte går att justera på det sättet)

"Fordonet ska kontrollbesiktas första gången senast 48 månader efter den månad då fordonet första gången togs i trafik. Därefter senast 24 månader efter den månad då föregående fullständiga kontrollbesiktning utfördes."
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tycker iofs att det är ett bättre system än det för bilar där det inte spelar någon roll om man besiktade 2 månader innan sin besiktningsperiods start, man måste ändå besikta igen då.
:hihi

Haft den diskussionen med ett trä på transportstyrelsen i mitten på dec. när jag skulle göra en ombes. för någon 2:a och istället ville göra en nybes. och fick till svar att min period började 1/1.....det var några svullna blodådror på min hals då......ofelbara, arroganta myndighetspersoner har en förmåga att få fram de sidorna hos mig. :D

Vart ett vinterlik jag köpt med kravet att den skulle vart besiktad och i min enfald trodde jag att det bara var att göra en ny besiktning istället för att först ombesikta för att sen besikta om den dagen efter i rätt period..... Nåja, bara böja sig och gilla, eller nåt....:näsblod
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haft den diskussionen med ett trä på transportstyrelsen i mitten på dec. när jag skulle göra en ombes. för någon 2:a och istället ville göra en nybes. och fick till svar att min period började 1/1.....det var några svullna blodådror på min hals då......ofelbara, arroganta myndighetspersoner har en förmåga att få fram de sidorna hos mig. :D

Vart ett vinterlik jag köpt med kravet att den skulle vart besiktad och i min enfald trodde jag att det bara var att göra en ny besiktning istället för att först ombesikta för att sen besikta om den dagen efter i rätt period..... Nåja, bara böja sig och gilla, eller nåt....:näsblod

Byråkrater. :gnissla
Men det är ju inte så konstigt om reglerna följs så noga, annars skulle nån jävel sätta i system att tänja på dem så mycket att regeln inte skulle funka.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Byråkrater. :gnissla
Men det är ju inte så konstigt om reglerna följs så noga, annars skulle nån jävel sätta i system att tänja på dem så mycket att regeln inte skulle funka.

Nja, inte så mycket regeln som hans arroganta sätt samtidigt som han totalt avfärdade mig som en irriterande insekt, tja, man måste nog varit med då det kändes en aning "kafka-likt", moment 22 osv. att prata med han... :rofl
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Liten förklaring från min favvo, Jeanette Jedbäck Hindenburg... :)

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/204110
I förrgår var det jättedimmigt i Götet, jag stod och väntade på bussen strax innan 07 på morgonen och då kommer det körandes en kvinna i någon Audi SUV utan varken ljus fram eller bak. Jag var väldig nära att gå ut i vägen (30 sträcka) och stanna henne, be henne veva ner rutan och låtsas vara trafikpolis på väg till jobbet, "Nu är inte jag i tjänst än men jag skulle skarp rekommendera dig att sätta på ljuset både bak och fram". Visste dock inte om jag hade lagen på min sida eftersom "alla" tycks köra utan ljus på även fram men nästa gång ska jag vara trafikpolis. Lite lurt i Götet dock för det kan ju sitta en gangster med ett halvt vapenlager i bilen :hihi :kulspruta
 

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Varför skulle de göra det? Det enda de behöver göra är att ställa på och ställa av hojarna före sista dec 2016 så kan de säljas som vanligt under 2017 och senare.

Hela tjafset handlar bara om att fordon som säljs efter 1:a januari 2017 måste klara Euro4 kraven på avgasutsläpp, ABS på hojar över 125 kubik. OBD-uttag och lite annat. KTM, Husqvarna och andra tillverkare av endurohojar har ju sålt sina -17 sedan i höstas och har därför sluppit dessa krav, de måste dock reggas innan sista dec annars måste kraven uppfyllas. Vissa modeller gick inte att anpassa alls t ex EXC 125 så dessa modeller säljs som oreggbara hojar avsedda enbart för körning på bana.

Problemet för handlarna blir väl att garantin börjar rulla från första gången hojen blir påställd?
Blir ju svårare att sälja en "ny" hoj där det saknas x antal månader på garantitiden.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Va inne på "mina fordon" transportstyrelsen.se hemsida å kolla på min hoj å de stod att den va euro 4...
Om man är osäker gå in å kolla där på dina fordon...
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Va inne på "mina fordon" transportstyrelsen.se hemsida å kolla på min hoj å de stod att den va euro 4...
Om man är osäker gå in å kolla där på dina fordon...
Har man tur kan det stå. Problemet är dock att det inte funnits något krav på att bokföra Euro-klassningen i vägtrafikregistret på motorcyklar. Det innebär att det är väldigt få hojar som faktiskt har sin Euro-klassning listad där i dagsläget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I förrgår var det jättedimmigt i Götet, jag stod och väntade på bussen strax innan 07 på morgonen och då kommer det körandes en kvinna i någon Audi SUV utan varken ljus fram eller bak. Jag var väldig nära att gå ut i vägen (30 sträcka) och stanna henne, be henne veva ner rutan och låtsas vara trafikpolis på väg till jobbet, "Nu är inte jag i tjänst än men jag skulle skarp rekommendera dig att sätta på ljuset både bak och fram". Visste dock inte om jag hade lagen på min sida eftersom "alla" tycks köra utan ljus på även fram men nästa gång ska jag vara trafikpolis. Lite lurt i Götet dock för det kan ju sitta en gangster med ett halvt vapenlager i bilen :hihi :kulspruta

Jag har varit i den situationen en kväll och tänkte bäst ta det varligt här.

Så jag viftade med armarna, pekade på bilens front och föraren stannade och vevade ner rutan.
"Det är fel på ljuset på bilen, inget lyser framtill !"

Varpå han tände ljuset log glatt och rullade vidare.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är det faktiskt så jävla svårt att hålla koll på om man syns eller inte? :va

Bilisterna i allmänhet skiter fullständigt i detta. Bilen är bara ett tråkigt ont som hindrar dem att använda mobiltelefonen så mycket som de skulle vilja... ;)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bilisterna i allmänhet skiter fullständigt i detta. Bilen är bara ett tråkigt ont som hindrar dem att använda mobiltelefonen så mycket som de skulle vilja... ;)

Ja, men vafan det är ju ungefär som om någon som vill ha kläder på sig inte klarar av att sköta en tvättmaskin.

:dummer
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
En viss osäkerhet ifrån min sida, så mycket varierande information. Mina tankar är ju för lite äldre begagnade importerade hojar ifrån annat EU-land. Som varit på-ställda men här endast kommit till ursprungskontroll och ej blivit registrerade och besiktigade. Är det grönt att regga dem efter års-skiftet.....
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En viss osäkerhet ifrån min sida, så mycket varierande information. Mina tankar är ju för lite äldre begagnade importerade hojar ifrån annat EU-land. Som varit på-ställda men här endast kommit till ursprungskontroll och ej blivit registrerade och besiktigade. Är det grönt att regga dem efter års-skiftet.....

Fick samma tanke när jag läste de här inlägget...
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top