Om du var VD på Vägverket

Vad skulle du göra om du var VD på Vägverket


  • Antal röstningar
    0

Dawe

Guest
Vägverket tycker att det är för många olyckor på mc och kommer väl att göra något. Vad skulle du göra om du var VD på Vägverket?
Lägger in en poll på några förslag men kom gärna med andra förslag.
Kommer ju påverka vår framtid.

Länk till Vägverkets hemsida om "Säkerhet på motorcykel".
Cden mcOla är värd att beställa(grattis).

Är det av omtanke, ekonomiska skäl eller för att jävlas med oss som Vägverket håller på med detta.
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
sluta bygga räcken.. sätt pengarna på alla fyllon istället gör eumoppe körkortet lite svåra att ta

lasse kongo skrev:
2692042 sluta bygga räcken.. sätt pengarna på alla fyllon istället gör eumoppe körkortet lite svåra att ta


+ alla gamla mäniskor som fick kortet på köptet ska få göra något nytt test
 
Last edited:

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
det går jue inte att blunda för att det är flest ungdommar 18-24 år som stryker med i trafiken. vägverket har även rätt med att de flesta ungdomar överskattar sig själva.
men det måste väl finnas nån bättre lösning på dessa problem än att bötfälla / straffa alla ?
jag röstade på "information om faror", jag vet att hur mkt man än hör i teorin så gör man oftast inte så själv i praktiken.. men man har det jue ändå i huvudet & jag själv kör inte som en idiot just för att jag vet att saker kan hända :gnissla

visst är detta inlägg fullt av dubbelmoral men det är jue så det funkar..
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Göra avdrag på lönen för de idioter som lagar vägarna och inte sätter upp skyltar :mad:

/J
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
granath_ skrev:
2692057 det går jue inte att blunda för att det är flest ungdommar 18-24 år som stryker med i trafiken. vägverket har även rätt med att de flesta ungdomar överskattar sig själva.
men det måste väl finnas nån bättre lösning på dessa problem än att bötfälla / straffa alla ?
jag röstade på "information om faror", jag vet att hur mkt man än hör i teorin så gör man oftast inte så själv i praktiken.. men man har det jue ändå i huvudet & jag själv kör inte som en idiot just för att jag vet att saker kan hända :gnissla

visst är detta inlägg fullt av dubbelmoral men det är jue så det funkar..

visst är det så, men 18-24år gruppen är inte den största gruppen som dör i trafiken.:näsblod
 

Dawe

Guest
Citat Vägverket

"De vanligaste olyckstyperna där motorcyklister kommer till skada är singelolyckor och kollision med vänstersvängande bilar i korsningar"

"Ökningen av dödade och svårt skadade motorcyklister finns främst i åldern 35 år eller äldre"

"Antalet motorcyklister som polisen bedömt som svårt skadade har under de senaste tio åren ökat med cirka 50 procent"

"Under sommaren 2006 fanns cirka 270 000 motorcyklar i trafik, vilket är en fördubbling jämfört med 1997"
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
1: Skrota 0 visionen, så länge vi åker bil kommer folk att dö
2: Lobba som fan på att nya bilar som säljs måste ha alko-lås annars får dom inte säljas.
3: Lobba hos Polisen att sluta preoritera hastighetövervakning på våra motorvägar och i stället vara utan för skolor och på 30 samt 50 vägar.

Sen har jag ett par gyllene saker till...

björn
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
björn.e skrev:
2692093 1: Skrota 0 visionen, så länge vi åker bil kommer folk att dö
2: Lobba som fan på att nya bilar som säljs måste ha alko-lås annars får dom inte säljas.
3: Lobba hos Polisen att sluta preoritera hastighetövervakning på våra motorvägar och i stället vara utan för skolor och på 30 samt 50 vägar.

Sen har jag ett par gyllene saker till...

björn


:klappar

besserwisser mode on

Man är GD inte VD, det är inget företag

besserwisser mode off
 
Last edited:

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Dawe skrev:
2692026 Vägverket tycker att det är för många olyckor på mc och kommer väl att göra något. Vad skulle du göra om du var VD på Vägverket?
Lägger in en poll på några förslag men kom gärna med andra förslag.
Kommer ju påverka vår framtid.

Länk till Vägverkets hemsida om "Säkerhet på motorcykel".
Cden mcOla är värd att beställa(grattis).

Är det av omtanke, ekonomiska skäl eller för att jävlas med oss som Vägverket håller på med detta.

Ingen kommer någonsin bli VD på en statlig myndighet, möjligtvis Generaldirektör.

Om jag blev GD skulle jag inte dalta så mycket, ska man uppfylla 0-visionen, hjälper inga säkerhetåtgärder i världen, det kommer alltid finnas dom som förlyckas i rena olyckshändelser och dem som omkommer pga oaktsamhet både hos mcföraren och ev. annan inblandad förolyckas.

Jag tycker det är en utopi att tro att vi någonsin kommer få uppleva 0 döda i Sverige/år, försök istället få fler att tänkta mer riskmedvetet - vad blir konsekvensen om jag gör si, och är det värt det?

- Jag tror bästa sättet att inte förolyckas är att tänka själv, och även ibland åt andra (sätta sig in hur andra trafikanter tänker).

/Är det halt och jag kör i diket är inte felet att saltbilen inte varit framme utan att jag inte anpassat hastigheten till underlaget/

/Ligger jag skymd bakom bil A, och en bil B är redo att korsa min väg, förväntar jag att bil B kör ut (väjningsplikt - oaktsam), och däför saktar jag in innan korsningen så jag kan stanna när bil B kör ut/

mina 2 korvöron
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Några till:

1:Ta fram något annat en salt som inte är bra för miljön eller våra fordon, har för mig att socker provats men är osäker :va
2: Snabb utred om TF gäller på motorbanor
3: Bygg vägar där dom inte rasar
4: Sluta låna pengar av komunerna när Verket inte har några egna
5: Inför biltullar (där självklart dom pengar som kommer in går till den eller närbeälgna vägar) ((skatten räcker beviserligen inte)).
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Herregud vilken dum poll, alternativen står väl för fan inte i ett motsatsförhållande till varandra, man kan väl försöka minska antalet olyckor med lagar samtidigt som man informerar om farorna?!

Om jag vore GD för Vägverket så skulle jag förbjuda Dawe att få köra motorcykel, då han skapat en så jävla dum poll, sen skulle jag ringa min polare Rikspolischefen och försöka få honom att skicka ett par snutar på Dawe och gå lös på honom med teleskopbatongerna.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Har vi inte också ett problem med att VV är alldeles för duktiga?

0-visionen är ett jävla smart sätt att få forsatta anslag och stora anslag.
Vilken politiker vågar säga att han/hon inte ställer upp på 0-visionen och sedan svara på frågan "-Hur många döda är då acceptabelt?"

Vi har redan bland dom lägsta olyckssiffrorna i världen, att få ner dom ytterligare kräver väldigt mycket pengar och/eller kraftiga inskränkningar i vår "rätt" att färdas i trafiken.
Jag är helt övertygad om att om motsvarande pengar satsades på att förebygga självmord skulle vi rädda fler liv per satsad krona.
Tyvärr verkar inte psykvården ha lika duktiga lobbyister som VV.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
sgtpepper skrev:
2692114 Herregud vilken dum poll, alternativen står väl för fan inte i ett motsatsförhållande till varandra, man kan väl försöka minska antalet olyckor med lagar samtidigt som man informerar om farorna?!

Om jag vore GD för Vägverket så skulle jag förbjuda Dawe att få köra motorcykel, då han skapat en så jävla dum poll, sen skulle jag ringa min polare Rikspolischefen och försöka få honom att skicka ett par snutar på Dawe och gå lös på honom med teleskopbatongerna.


PMS den här veckan eller :va

björn

edit LÄS mäniska


"Vägverket tycker att det är för många olyckor på mc och kommer väl att göra något. Vad skulle du göra om du var VD på Vägverket?
Lägger in en poll på några förslag men kom gärna med andra förslag."
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
björn.e skrev:
2692120 PMS den här veckan eller :va
Nej, PMS är ett besvär som kvinnor har och jag är inte en kvinna så vitt jag vet. Brukar du drabbas av PMS? I så fall kan det vara läge att gå till doktorn och få lite hormoner.

edit LÄS mäniska
Jag läser och det är fortfarande en idiotisk poll. PS. människa, två n.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
sgtpepper skrev:
2692130 Nej, PMS är ett besvär som kvinnor har och jag är inte en kvinna så vitt jag vet. Brukar du drabbas av PMS? I så fall kan det vara läge att gå till doktorn och få lite hormoner.


Jag läser och det är fortfarande en idiotisk poll. PS. människa, två n.


ShaJT, trodde det var ett uttyck man sa till folk som av någon anledning regerar väldigt omoget ev starkt på något som egentligen inte spelar så stor roll :va men vad vet jag

björn

J-mark skrev:
2692119 Har vi inte också ett problem med att VV är alldeles för duktiga?

0-visionen är ett jävla smart sätt att få forsatta anslag och stora anslag.
Vilken politiker vågar säga att han/hon inte ställer upp på 0-visionen och sedan svara på frågan "-Hur många döda är då acceptabelt?"

Vi har redan bland dom lägsta olyckssiffrorna i världen, att få ner dom ytterligare kräver väldigt mycket pengar och/eller kraftiga inskränkningar i vår "rätt" att färdas i trafiken.
Jag är helt övertygad om att om motsvarande pengar satsades på att förebygga självmord skulle vi rädda fler liv per satsad krona.
Tyvärr verkar inte psykvården ha lika duktiga lobbyister som VV.


Väldigt bra poäng :tummenupp

björn
 
Last edited:

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Gött e "Tu"borg!
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
Antingen tänker dom för mycket eller för lite på Vägverket. Det stog någon stanns att under 2006 var det ca 450 000 olyckor. Av dom var det 56 st som var 2 hjuliga fordon. Men alltså kom igen MC siffrorna har ökat med 50% sedan 1997. Så klart det blir fler olyckor när allt fler människor kör MC, om det hade varit istället att det var lika många bilar som motorcyklar hade det säkert varit lika många olyckor med bil som MC. Liksom 270 000st MC åkare finns det i landet av dom är det 56 st som har skaddat sig eller dött, tycker inte jag är så mycket. Och sedan är det 400 000 billister som har krockat eller dött. Alltså det går inte att få en noll-vision på vägarna för det är alltid någon som kör rattfull eller liknande och det är förjävligt i min mening. Men se det så här istället! Många många fler människor dör av tex själv mord, rökning, fall (alltså någon rammlar) osv. Tycker dom ska sattsa mer pengar på det istället för att hacka på oss MC förare!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Om jag var högste hönset och min främsta prioritet var färre döda och skadade på mc?

Fler och/eller strängare lagar är fullkomligt meningslöst; de som skiter i dagens lagstiftning skiter lika mycket i en skärpt variant. Körkortsindragning är i princip helt tandlöst som sanktionsåtgärd, det räcker att följa diskussionerna här på SH för att se hur många som tycker det är helt ok att köra utan KK.

Mer information är i stort sett lika meningslöst. Det finns ingen - säger ingen - med svenskt körkort som inte vet att det är livsfarligt att skära skymda kurvor, köra om i korsningar, utgå från att vänstersvängande har sett en. Likväl kliver folk rakt in i situationerna gång på gång. Alla vet exakt hur riskabelt det är att köra hoj, men de som tar de största medvetna riskerna skiter i dem.

Låta var och en sköta sitt? Nej, inte om man är generaldirektör med ett tydligt uppdrag.

Återstår ekonomiska styrmedel, men eftersom nuvarande regering strävar mot att omfördela alla skadekostnader till individen (läs: dennes privata försäkringar) så är det antagligen f-bolagens boll igen. Som generaldirektör skulle jag nog lobba för kraftigt - rejält kraftigt - differentierade premier med en skillnad på kanske en faktor 100 mellan lägsta och högsta risk. Bland relevanta faktorer kan finnas ålder, kön, civilstånd, yrke/utbildning, barn, bostadsort, körerfarenhet mc, körerfarenhet totalt, mc ålder, mc värde, mc modell, larm, garage, GPS etc.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Min åsikt (det finns även forskning som stöder den) är att det är mycket få människor som konsekvent kör fort bara för att man har bråttom.

Det är väldigt få människor som håller en viss hastighet bara för att det står på en skylt.

Dom flesta anpassar hastigheten efter vägen, trafiksituationen, bilen, ....

Det som skiljer mellan olika människor är i stort sätt bara riskviljan.

I en undersökningen jag läste (håller på att försöka hita den igen) så hade man tex testat hastighetsbegränsningen 30 under olika förhållanden.

Om vägen var bred med fri sikt och trafikljus så körde samtliga testpersoner för fort men om istället det var smal med skymd sikt, inget trafikljus så körde samtliga under hastighetsbegränsningen.

Det fanns flera liknande exempel för andra hastigheter.

Det myndigheterna håller på med nu bättre vägar, bättre bilar/motorcycklar, lägre hatsighetsbegränsningar och att försöka tvinga på människor ett beteende är precis tvärt emot hur det är i verkligheten.

Man bör istället skapa regler anpassade efter hur en majoritet beter sig / tycker är rätt tex

Vara stenhård när det gäller tex farten förbi skolor (30) och där sätta upp kameror.

Öka polisens kontroll av nykterhet.

Annars blir det Vi och Dom när det egentligen borde bara vara Vi
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top