Jag kommer få skit. Men jag var själv med när min vän dog i mina händer efter en hojolycka september 2006, och det har fått mig att ändra uppfattning. Jag är den tråkiga "gubben" nu.
Hojåka, oavsett ålder, med hojar som idag når uppemot 200hkr och 300km/h, bra väghållning och avancerade komponenter medför självklart högre hastigheter, och att teoretiskt sett kan en 18 åring sätta sig på en mycket stark hoj(mellanklass, visst, hur många åker med brickorna på?) utan kunskap om broms, kurv och körteknik förutom det körskolan lär ut, som ska räcka i 70-90km/h...
Jag skulle, om jag inte hade begränsningar göra detta:
* Stor satsning på banverksamhet genom banor i sthlm, gbg, malmö, uppsala, sundsvall osv, utan läktare och dyra "runtomkring" faciliteter och tillsammans med kommuner, klubbar osv.
* 20-23 års åldersgräns på MC >125cc.
* Införa en obligatorisk bankörningskurs i uppkörningen som ger insyn i "riktig" körning.
* Teori med riskgenomgång, teorilektion med svårt skadad eller anhörig till död, kan vara känsligt, men vi leker ju med döden på gatorna!!!
* Årlig OBLIGATORISK avrostning utan krav på prestation, men däremot på närvaro.
* Bort med kameror, däremot mycket hastighetskontroller, fokuserat på ENDAST 30, 50, 70 samt 90 som inte är dubbelfiligt. Däremot upp med kameror på 110 sträckor. Ingen orkar kontinuerligt pendla upp till 130-140 eller 200 km/h om det är en stolpe med 2 km mellanrum, tar ju bara ca 1 min mellan stolparna isf. Hastighetskontroller på kända MC stråk kontiuerligt.
Min uppfattning är att sporthojarna ska bort från gatan, på det sätt de används idag. De hör hemma på banan.
Missförstå mig rätt, jag älskar hojar, och det gör ont att se nya R1:an och Gixxer1000 utan att kunna köpa i år, men det är maskiner som ska användas på bana är min bestämda uppfattning. En människas död drabbar mång, ofta en tredje person som ofrivilligt blir indragen i en olycka.
Det här är vad jag gjort som VD, med obegränsade resurser. Målet? Få sporthojar till banan. Göra det enkelt att hamna på bana, och skona 18 åringarna, vem av oss var mogen när vi var 18?