Om du var VD på Vägverket

Vad skulle du göra om du var VD på Vägverket


  • Antal röstningar
    0

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Gött e "Tu"borg!
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
sTf_paPs skrev:
2692237 Min åsikt (det finns även forskning som stöder den) är att det är mycket få människor som konsekvent kör fort bara för att man har bråttom.

Det är väldigt få människor som håller en viss hastighet bara för att det står på en skylt.

Dom flesta anpassar hastigheten efter vägen, trafiksituationen, bilen, ....

Det som skiljer mellan olika människor är i stort sätt bara riskviljan.

I en undersökningen jag läste (håller på att försöka hita den igen) så hade man tex testat hastighetsbegränsningen 30 under olika förhållanden.

Om vägen var bred med fri sikt och trafikljus så körde samtliga testpersoner för fort men om istället det var smal med skymd sikt, inget trafikljus så körde samtliga under hastighetsbegränsningen.

Det fanns flera liknande exempel för andra hastigheter.

Det myndigheterna håller på med nu bättre vägar, bättre bilar/motorcycklar, lägre hatsighetsbegränsningar och att försöka tvinga på människor ett beteende är precis tvärt emot hur det är i verkligheten.

Man bör istället skapa regler anpassade efter hur en majoritet beter sig / tycker är rätt tex

Vara stenhård när det gäller tex farten förbi skolor (30) och där sätta upp kameror.

Öka polisens kontroll av nykterhet.

Annars blir det Vi och Dom när det egentligen borde bara vara Vi
Tycker det är helt rätt på 30 sträckor och det är där kamererna ska sitta! Men man får lite granna intrycket av det du skrev i början att hastighetsskyltar är rekomenderad hastighet, tycker det vore under bart! Om det är fri sikt så är det bara och össa! Och sedan göra nya skyltar "här finns fara!" och då saktar man in och en skylt när faran är över "Öss på bara!":D
 

Dawe

Guest
björn.e skrev:
2692093 1: Skrota 0 visionen, så länge vi åker bil kommer folk att dö
2: Lobba som fan på att nya bilar som säljs måste ha alko-lås annars får dom inte säljas.
3: Lobba hos Polisen att sluta preoritera hastighetövervakning på våra motorvägar och i stället vara utan för skolor och på 30 samt 50 vägar.

Sen har jag ett par gyllene saker till...

björn

1. Noll visionen är enligt dagens Metro lite luddigt nog 270 döda/ÅR.
2. Alkolås lär väl inte bli aktuellt på mc ändå.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Dawe skrev:
2692259
2. Alkolås lär väl inte bli aktuellt på mc ändå.

Varför inte? Vad säger att "vi" är så mycket bättre än dom "andra" men visst tänkte jag först och främst på bil sidan, men när jag tänker efter vill jag nog se alklås på alla fordon som ska gå i trafik. Har nya regeringen lite "balls" så sätter dom ju stopp vid låt säga 2009. Inte ett enda fordon får säjas om dom inte har det. Det är så jävla onödigt att folk ska dö för att man druckigt.

björn
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
alexander_pehrs skrev:
2692257 Tycker det är helt rätt på 30 sträckor och det är där kamererna ska sitta! Men man får lite granna intrycket av det du skrev i början att hastighetsskyltar är rekomenderad hastighet, tycker det vore under bart! Om det är fri sikt så är det bara och össa! Och sedan göra nya skyltar "här finns fara!" och då saktar man in och en skylt när faran är över "Öss på bara!":D

Det var väl inte riktigt det jag menade utan snarare höja hatsigheten lite på bra vägar (gärna varierad beroende på förhållandena) det har ju visat sig fungear bra på andra håll och sedan ha lite mer poliser som dämpar farten.

Kameror tar ju inte fyllon och annat tokeri och dessutom blir det ju lite statiskt eftersom alla vet var dom är. På 30 kunde dom ju vara på och lappa alla som kör för fort, det skulle nog dämpa farten till 30 kanska fort.

Att man istället sätter kamerorna på raksträckor där man vet att det är det enda stället att kör om på gör ju att man mistänker att det man vill är att optimera intäkterna inte sänka farten.

Jämför gärna med båt nykterhets exempel

Sjöpolisen ligger gärna och trycker gömda i en vass utanför en (Ö)känd krog och så fort dom ser någon som kan mistänkas var onykter kör i väg kollar man dom direkt. Om man ville öka säkerheten på sjön vore det inte bättre att gå fram till personen innan han satt sig i båten och påpeka att man finns på plats eller bar synas i hamnen ?


Edit kameror är ju just dina "fara"/ "faran över" skyltar.:tummenupp
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Med VI menas även dom på vägverket, i riksdagen, m.m. så fort dom sätter sig i en bil, på en hoj, i en båt. Det har ju visat sig att dom bara är DOM på jobbet.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
lasse kongo skrev:
2692042 sluta bygga räcken.. sätt pengarna på alla fyllon istället gör eumoppe körkortet lite svåra att ta




+ alla gamla mäniskor som fick kortet på köptet ska få göra något nytt test
Fattar inte att alla har sådana bekymmer om räcken. De står där de står
och du avgör själv om du ska hamna där.
Bilen som står på sidovägen är fan så mycket farligare:näsblod
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Hade jag varit VD, hade jag inte försökt. Jag hade gjort! :D

Man tar godbitarna av allt. Lagar är lönlösa om de inte har straff... Information inte lönt om den inte når mottagarna...
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
BMW R90s skrev:
2692395 Fattar inte att alla har sådana bekymmer om räcken. De står där de står
och du avgör själv om du ska hamna där.
Bilen som står på sidovägen är fan så mycket farligare:näsblod


Det är väll mer så att man gör vägen säkrare för en typ av fordonförare men bra mycket värre för en annan. Så kan man ju inte göra om man säger sig värna om antalet döda i trafiken. Hade varit bättre om man byggt rätt från början.

björn
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
1 Omedelbart införa stopp och förbud mot att salta vägarna.
2 Ta bort alla vajerräcken på vägbanornas högra sida.
3 Överväga att skrota högerregeln.
 

osterkraft

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Söder om sthlm
Hoj
CBR600F -91
Instämmer i det sTf_paPs skriver, det är alltid svårt att tvinga på någon ett beteende. Till exempel, hur motiverar chefen bäst en anställd? Är det genom att ge positiva kommentarer eller är det genom att tvinga den anställda till att göra något och alltid kritisera?

Till exempel, satsa mer på groteska skrämselkampanjer och visa upp olyckor och historier från offer och anhöriga för att få folk att förstå vad som står på spel. I Singapore för några år sen brukade de köra reklamsnuttar där de skar upp lungor från rökare som hade dött av lungcancer och skrapade ur allt skit som hade samlats. Tror det är omöjligt att tända en cigarett efter att ha sett något sådant!

Som jag tycker mig ha märkt från trådar på forumet så brukar den taktiken vara rätt effektiv. Kanske lägga in det som en del av körkortsutbildningen. Kanske någon form av förstahjälpenutbildning i utbildningen dessutom!
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
- Mc-kort i 5 år innan ägande/brukande av klass 7-hoj. Ursprungseffekt ska alltid gälla, ingen form av strypning ska godkännas.
- Obligatorisk avrostning med godkännandekrav i vv's regi, minst vartannat år.
- Vajerräcken ska vara kvar men utformas bättre.
- Hårdare/mer grundlig ansvarsutredning vid olyckor.
- Snabelbilen ska eldas upp.
- Snabbare utmärkning av tjälskott, lösgrus, mm.
- Ej bärlag av lösgrus i vägren.
- Kameror kvar eller flyttas till olycksdrabbade sträckor.
- Fler nykterhetskontroller.
- mm, mm, mm...
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Andra mer exotiska förslag;

*Enkelrikta alla vägar
*Bygg kurbs
*Bygg bort alla plankorsningar
*Föbjud mörkerkörning
*Kräv att alla fordon målas i flourocerande färger

Mvh
Emil, GD om 20 år eller vad tror ni?
/Ärver man inte sin fars (nästan) yrke längre?/
 

njelger

Guest
jaha

"Liksom 270 000st MC åkare finns det i landet av dom är det 56 st som har skaddat sig eller dött, tycker inte jag är så mycket"

kanske inte men det var som en kommentar till någon som hävdade att det var 56 olyckor totalt på ett år.
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Jag kommer få skit. Men jag var själv med när min vän dog i mina händer efter en hojolycka september 2006, och det har fått mig att ändra uppfattning. Jag är den tråkiga "gubben" nu.

Hojåka, oavsett ålder, med hojar som idag når uppemot 200hkr och 300km/h, bra väghållning och avancerade komponenter medför självklart högre hastigheter, och att teoretiskt sett kan en 18 åring sätta sig på en mycket stark hoj(mellanklass, visst, hur många åker med brickorna på?) utan kunskap om broms, kurv och körteknik förutom det körskolan lär ut, som ska räcka i 70-90km/h...

Jag skulle, om jag inte hade begränsningar göra detta:

* Stor satsning på banverksamhet genom banor i sthlm, gbg, malmö, uppsala, sundsvall osv, utan läktare och dyra "runtomkring" faciliteter och tillsammans med kommuner, klubbar osv.

* 20-23 års åldersgräns på MC >125cc.

* Införa en obligatorisk bankörningskurs i uppkörningen som ger insyn i "riktig" körning.

* Teori med riskgenomgång, teorilektion med svårt skadad eller anhörig till död, kan vara känsligt, men vi leker ju med döden på gatorna!!!

* Årlig OBLIGATORISK avrostning utan krav på prestation, men däremot på närvaro.

* Bort med kameror, däremot mycket hastighetskontroller, fokuserat på ENDAST 30, 50, 70 samt 90 som inte är dubbelfiligt. Däremot upp med kameror på 110 sträckor. Ingen orkar kontinuerligt pendla upp till 130-140 eller 200 km/h om det är en stolpe med 2 km mellanrum, tar ju bara ca 1 min mellan stolparna isf. Hastighetskontroller på kända MC stråk kontiuerligt.

Min uppfattning är att sporthojarna ska bort från gatan, på det sätt de används idag. De hör hemma på banan.

Missförstå mig rätt, jag älskar hojar, och det gör ont att se nya R1:an och Gixxer1000 utan att kunna köpa i år, men det är maskiner som ska användas på bana är min bestämda uppfattning. En människas död drabbar mång, ofta en tredje person som ofrivilligt blir indragen i en olycka.

Det här är vad jag gjort som VD, med obegränsade resurser. Målet? Få sporthojar till banan. Göra det enkelt att hamna på bana, och skona 18 åringarna, vem av oss var mogen när vi var 18?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top