Om du var VD på Vägverket

Vad skulle du göra om du var VD på Vägverket


  • Antal röstningar
    0

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Jag kommer få skit. Men jag var själv med när min vän dog i mina händer efter en hojolycka september 2006, och det har fått mig att ändra uppfattning. Jag är den tråkiga "gubben" nu.

Hojåka, oavsett ålder, med hojar som idag når uppemot 200hkr och 300km/h, bra väghållning och avancerade komponenter medför självklart högre hastigheter, och att teoretiskt sett kan en 18 åring sätta sig på en mycket stark hoj(mellanklass, visst, hur många åker med brickorna på?) utan kunskap om broms, kurv och körteknik förutom det körskolan lär ut, som ska räcka i 70-90km/h...

Jag skulle, om jag inte hade begränsningar göra detta:

* Stor satsning på banverksamhet genom banor i sthlm, gbg, malmö, uppsala, sundsvall osv, utan läktare och dyra "runtomkring" faciliteter och tillsammans med kommuner, klubbar osv.

* 20-23 års åldersgräns på MC >125cc.

* Införa en obligatorisk bankörningskurs i uppkörningen som ger insyn i "riktig" körning.

* Teori med riskgenomgång, teorilektion med svårt skadad eller anhörig till död, kan vara känsligt, men vi leker ju med döden på gatorna!!!

* Årlig OBLIGATORISK avrostning utan krav på prestation, men däremot på närvaro.

* Bort med kameror, däremot mycket hastighetskontroller, fokuserat på ENDAST 30, 50, 70 samt 90 som inte är dubbelfiligt. Däremot upp med kameror på 110 sträckor. Ingen orkar kontinuerligt pendla upp till 130-140 eller 200 km/h om det är en stolpe med 2 km mellanrum, tar ju bara ca 1 min mellan stolparna isf. Hastighetskontroller på kända MC stråk kontiuerligt.

Min uppfattning är att sporthojarna ska bort från gatan, på det sätt de används idag. De hör hemma på banan.

Missförstå mig rätt, jag älskar hojar, och det gör ont att se nya R1:an och Gixxer1000 utan att kunna köpa i år, men det är maskiner som ska användas på bana är min bestämda uppfattning. En människas död drabbar mång, ofta en tredje person som ofrivilligt blir indragen i en olycka.

Det här är vad jag gjort som VD, med obegränsade resurser. Målet? Få sporthojar till banan. Göra det enkelt att hamna på bana, och skona 18 åringarna, vem av oss var mogen när vi var 18?

Tycker du har en poäng. Om jag kunde köra av mig på bana skulle jag förmodligen inte känna samma behov av buskörning i trafiken.
I dagsläget verkar det dock vara helt hopplöst krångligt och för den delen dyrt att köra på bana. Genom att försöka stoppa projekt som t.ex. Viking Motorpark så tvingar man ut sporthojarna på vägarna.:(
 

Dawe

Guest
Dom valde en skatt dvs dom valde avgifts alternativet. Sen hotar dom om ännu högre avgifter. Klassiskt politiskt val.
Valde dom rätt?
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Min uppfattning är att sporthojarna ska bort från gatan, på det sätt de används idag. De hör hemma på banan.

Missförstå mig rätt, jag älskar hojar, och det gör ont att se nya R1:an och Gixxer1000 utan att kunna köpa i år, men det är maskiner som ska användas på bana är min bestämda uppfattning. En människas död drabbar mång, ofta en tredje person som ofrivilligt blir indragen i en olycka.

Fast är det verkligen accelerationen och i viss mån toppfarten som påverkar hurvida du tar dumma beslut eller inte.

Det jag menar är att oavsett hurvida du har 180 eller 40 hästar kan du fortfarande köra i runt 160 km/h, med 40 hästar tar det ca 3 sekunder till att nå 100 km/h från 0, men hur stor skillnad är det egentligen?

Oavsett om man avskaffar sporthojjar på gatan kommer det fortfarande finnas människor som tar dumma beslut.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Ställ frågan: Vad skulle få mig att inte dra på lite extra då o då med hojen?

Jag kommer inte på något som skulle påverka mig.
Möjligvis dödsstraff men det är ju dock inget som kommer bli verklighet.

Människan gör väl lite som den vill, alla är vi ögontjänare.

Tycker du har en poäng. Om jag kunde köra av mig på bana skulle jag förmodligen inte känna samma behov av buskörning i trafiken.
I dagsläget verkar det dock vara helt hopplöst krångligt och för den delen dyrt att köra på bana. Genom att försöka stoppa projekt som t.ex. Viking Motorpark så tvingar man ut sporthojarna på vägarna.:(

300kr för en kväll på bana är i mina ögon inte ett dugg dyrt och samtidigt väldigt roligt. (LMS Sviestad ex)
Dock så tror jag inte att teorin om att man "kör av sig på bana" och kör lugnare i trafiken håller hos alla människor.
 
Last edited:

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Då skulle jag sätta upp en viss skylt som man marknadsför i tv under några månader likt zebrafolket. Skylten sätt upp på varje olycksplats med mc inblandad och med dödlig utgång.
 

Chuck Norris

Chucati
Gick med
4 May 2007
Ort
Stenungsund
Hoj
Hypermotard S, XR650R
Mina åtgärder som gd på vv?
1. 50 km/h i tättbebyggt område, fri fart utanför.
2. Inga vägar skall lappas med oljegrus, de skall asfalteras om.
3. Eftersom att det är farligt att köra motorcykel skall man inte tvinga någon att göra detta, de som kör frivilligt skall vägverk och polis ge fan i, motorcyklister är är till 99% bara farliga för sig själva.

Tror att jag är inne på samma spår som nuvarande generaldirektör......:huvet
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Inledningsvis måste man veta vad som är målet... Är det 0 döda? Är det att stimulera människors välbefinnande (så länge inget händer)? Att åka mc var ju ändå det som flest ansåg vara meningen med livet enligt en ganska färsk undersökning. Detta är ingen lätt frågeställning, då det inte finns något rätt eller fel. Ur samhällssynpunkt är det naturligtvis bra att inga (potentiella skattebetalare) förolyckas, hur cyniskt det än må låta. Så är det bara. Men å andra sidan, om alla medborgare är missnöjda och känner sig toppstyrda kommer detta inte heller vara bra för samhällsekonomin, varför en kompromiss antagligen måste till.
Alkolås måste installeras i ALLA fordon, oavsett hur många hjul de har. Detta skulle kunna rädda några liv. Sedan tror jag på en ändring i lagen där mc, som tyvärr syns väldigt dåligt, tillåts ha autovariablet ljus, alltså ljus som blinkar/pulserar, vilket jag tror kommer att leda till att ytterligare några liv kommer att sparas. Sedan måste naturligtvis vv ta sitt ansvar och se till att våra vägar är säkra för alla trafikanter, inte bara bilister.

MEN...

Sedan kommer vi till det svåra; att ändra folks attityder. Jag anser mig vara en hyfsat lugn kille som förvisso gillar att gasa lite, men aldrig såpass mycket att någon i min omgivning reagerat. Trots detta tänker jag ibland på vilket ohälsosamt beteende min mc lockar fram i mig. Kanske inte för mina medtrafikanter, utan snarare för mig själv. Senast igår, på väg hem från jobbet klockan 07 på morgonen, kör jag genom södra länken, blir omkörd av en annan Z750, varpå jag absolut måste hänga på i hans 150 knyck. Inte för att jag tävlade med honom, jag hängde bara på honom... Skulle jag få punka eller något annat galet skulle hända skulle jag nog gå en säker död till mötes. Är det värt att kasta bort allt jag har med sambo, jycke, bra boende, nyligen nyexad ekonom.... Nej!! Men nog fan händer det då och då att hornen växer i pannan, och jag gör mindre överlagda saker. Och frågan är hur man tar bort ett sådant beteende hos mig i alla fall. Jag hoppas jag slipper uppleva att någon dör i min famn för att jag ska inse min dödlighet... Jag tvivlar även på att jag är den enda som känner så här, vilket leder mig till frågan: Hur får vi människor att låta bli ta onödiga risker? Den GD för vv som kommer på det välkomnar jag
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det är så mycket bullshitsnack på denna typ av tråd. :va

Så här kan man göra:

Om vi hojåkare och MCorganisationer kunde anlita en forskare som kunde sammanställa orsak till olyckor där motorcyklar är inblandade och ta reda på den exakta orsaken till olyckan, och sedan får vi ju ta till oss resultatet och lär oss av det.

Singelolyckor är 95% klant.

Olyckor med bil är också klant och då väldigt ofta från bilistens sida.

Detta låter djävligt politiskt men vi hojåkare måste komma till tals i media, typ.

Vi har nu för tiden fler gamlingar i trafiken och de är glömska, tjuriga och ofta kvinnor. :D fan den var elak. "förlåt min gamla pappa"
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Det är så mycket bullshitsnack på denna typ av tråd. :va

Så här kan man göra:

Om vi hojåkare och MCorganisationer kunde anlita en forskare som kunde sammanställa orsak till olyckor där motorcyklar är inblandade och ta reda på den exakta orsaken till olyckan, och sedan får vi ju ta till oss resultatet och lär oss av det.

Singelolyckor är 95% klant.

Olyckor med bil är också klant och då väldigt ofta från bilistens sida.

Detta låter djävligt politiskt men vi hojåkare måste komma till tals i media, typ.

Vi har nu för tiden fler gamlingar i trafiken och de är glömska, tjuriga och ofta kvinnor. :D fan den var elak. "förlåt min gamla pappa"

Fast vem säger att går att isolera en enskild faktor som orsak till händelse... Personligen tror jag ofta att det är en kombination av en massa olika faktorer såsom dålig sikt kombinerat med för hög hastighet hos mc-cyklisten, kombinerat med dåligt omdöme hos föraren till bilen. Hur går man till väga för att eliminera alla dessa?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Fast vem säger att går att isolera en enskild faktor som orsak till händelse... Personligen tror jag ofta att det är en kombination av en massa olika faktorer såsom dålig sikt kombinerat med för hög hastighet hos mc-cyklisten, kombinerat med dåligt omdöme hos föraren till bilen. Hur går man till väga för att eliminera alla dessa?

Det är sant som du säger,,,, och visst är det så att om alla ser upp så löser det säkert många tillbud.

Själv brukar jag allt slå av om det är nån bil som skall korsa min väg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skippa fartkamerorna och satsa på övervakningskameror vid korsningar och dylikt.
Skippa fartkontroller, räcker att ingripa när det går uppenbart för fort på fel ställe.
Fler rutinkontroller i stället (nykterhet och trafiksäkerhet på fodonet).
Där får vi nog offra miniblinkers och miniskyltar...
Se över hastighetsbegränsningar och andra förbud, så att allmänheten får tillbaka respekten = Inga "miljövägar" med 70gräns när det uppenbarligen går att köra 120 utan problem, inga omotiverade stoppskyltar där det räcker med väjningsplikt.
Omprövning av körkort var femte år - Hälsokoll och uppkörning räcker.
Markera platser för dödsolyckor - Detta görs på prov i Västergötland (tror jag). Ger eftertanke.
Satsa på motorsport/tillgång till bankörning, för både bil och MC.
"Öppen bana" var annan helg (om det inte är tävling) på samtliga banor (även go-kart), med ambulans, räddningstjänst eller "Rescue team" på plats för vettig summa skulle ge lugnare tempo på vägarna och hjälpa upp banornas ekonomi. Kanske även bidrag från vägverket mot att säkerhetsåtgärder får testas på banan?
Dyrt?
Tror det blir billigare!
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Intressant fråga...tyvärr sköter ju inte dagens chef på vägverket sitt jobb..

Följande bör göras...

1. Lagstifta om kontinuerlig utbildning för alla som kör motorfordon..
2. Svårare att ta körkort. I dag är det alldeles för enkelt.
3. Skapa ett verk där Polis, Vägverket, "vanliga" trafikanter, regering
riksdag och motororganisationer samverkar...kanske finns idag men
fungerar då alldeles fel.
4. Utbilda Polisen mera i trafik samt gör dom mera service inriktade.
5. Undersök/Förbättra/Sätt upp mitträcken mera anpassade för mc
åkare. Mitträcken är oerhört bra. Man slipper alla som tänker på annat
och kommer över på fel körbana. Även krockar på ena sidan så stannar
fordonen oftast där.
6. Justerbar fart..dvs är det lite trafik och fin väg skall man kunna höja
hastigheten resp sänka vid mycket trafik och dåligt väder.
7. Vägleder med hög resp låg fart. Det måste finnas genomfartleder där
hastigheten är högre än idag. Men det skall samtidigt finnas vägleder
för "söndagsåkare" som vill slippa undan från motorvägar.
8. Alkolås på alla motorfordon.
9. Strängare straff för personer som är vållande till trafikolyckor.
10. Förbud mot att prata i mobiltelefon när man kör bil. Det har visat
sig i div TV program att det är farligare att köra bil och samtidigt prata
i telefon än att köra med läkemedel i kroppen.
 

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
Göra avdrag på lönen för de idioter som lagar vägarna och inte sätter upp skyltar :mad:

/J

Håller fullständigt med här!!!! Höll på att åka av rejält förra året när några klantar på VV precis hade lagt ut "fusk asfalt" (grus och tjära) utan att skylta...

Det som gjorde saken värre är att dom började mitt i en skymd kurva. Klantarna stod två km längre fram signalisten som arbetade fick nog höra ett och annat skällsord från min hjälm... :mad:

VV- Du kanske inte borde åka mc om du inte klarar av det...
JAG- Ni kunde ju åtminståne skyltat.. Eller!
VV- Jag skall kolla på det, Åk nu, du stoppar upp trafiken...
JAG- Jävla klantar + burnout på nya "gruset"... (inte så moget kanske.. men men )

Det kanske är ngn annan här som känner igen det (GBG omr, innevägen mellan Kode och Jörlanda)
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag skulle köpa massvis med hojar! Man tjänar väl rätt bra?
 

Pizzabagarn

Guest
Jag skulle anställa en jättesnygg sekreterare med förhoppning om ett skönt vänsterprassel :tummenupp

Ett par sköna fallskärmar skulle man nog skaffa sig också!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
moment 22

Felet är ungefär som med det gamla betygsystemt att alla kunde inte få femmor i alla ämnen.

Man gör det bra för vissa och skiter i andra.

Det kallas politik,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, båååååååååååååring:arsele :arsele :arsele
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top