Om ett år - Officiella Riksdagsvalstråden

Vad kommer du rösta på i Riksdagsvalet?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Varför det blir neddragningar är väl för att de som styr och ställer inte har någon koll alls på vad de gör och slösar pengar hej vilt. Fråga någon som jobbar inom Landstinget om det skett en omorganisering där senaste tiden som bara ledde till en ny omorganisation, eftersom den första inte var så bra och inte den andra heller egentligen, så kommer du nog få svaret: Ja.
Fast vi inom Landstinget har fortfarande inte ens varit i närheten av det slöseri som ekonomer och banker fixat för världen de senaste två åren...:banana

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Fast vi inom Landstinget har fortfarande inte ens varit i närheten av det slöseri som ekonomer och banker fixat för världen de senaste två åren...:banana

Nä, men de får lov, för de är den privata sektorn och slösar därmed tydligen inte bort våra pengar. :rolleyes:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Om folk hellre vill att de går på bidrag, än öka skatten något, så kan de ju inte heller längre gnälla på att folk går på just bidrag. :tummenupp Jag höjer hellre skatten en krona och låter folk gå iväg och göra något vettigt, som kanske även kommer mig till nytta, än att de går hemma och gör inget alls.

Man löser inga ekonomiska problem, men folk slipper gå på bidrag och göra ingenting. Istället kan de bidra med något. Att jobba leder till nya möjligheter för dem och det är väl inte dåligt? Eller vill folk i den blå falangen egentligen inte att folk ska arbeta? :confused:

Jag är osäker på om du har förstått poängen i mitt resonemang, även om du givetvis inte måste dela min uppfattning.

Anledningen till att det inte är en lösning att ha folk arbetande i offentlig sektor är att alltför många sådana arbetstillfällen drar ner oss i skiten. Sverige är som vi fått höra på sista tiden exportberoende. Vad exporterar offentliga sektorn som drar in pengar?

Det är väl ingen som tror att fler fasta anställningar i den offentliga sektorn inte kommer att besättas av folk som ej är nöjda med att arbeta i dessa anställningar. En eller annan kanske söker sig till nya arbeten men tjänsterna består och kostar stora pengar. Sådana jobb, som du föreslår, utgör ju en form av förtäckt bidrag med den skillnaden att den lycklige som får en sån anställning sitter säkert till vederbörande fyller 65 år. Utan krav på att söka annat jobb. Som att få a-kassa resten av arbetslivet i utbyte mot en motprestation vars samhällsekonomiska värde är minst sagt tvivelaktigt.

Visst är det bättre om folk gör något istället för att gå på bidrag, men då är det ärligare och bättre för samhällsekonomin att kräva av bidragstagarna att de fullgör någon sorts samhällstjänst för att komma i åtnjutande av bidraget. En sådan ordning är naturligtvis politiskt omöjlig eftersom den skulle uppfattas som kränkade mot bidragstagarna, alternativet med fasta arbeten i det offentliga går dock fetbort av anförda skäl. Alltså finns bara en lösning; Arbeten i privat sektor. Riktiga arbeten. Det är statens och regeringens främsta ansvar att skapa förutsättningar för framväxt av dessa arbeten, utan vilka Sverige inte har någon framtid värd namnet.

Apropå kommunist:

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Nyckelorden var "rimligt avvägd". :mad::mad::mad:

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag är osäker på om du har förstått poängen i mitt resonemang, även om du givetvis inte måste dela min uppfattning.

Anledningen till att det inte är en lösning att ha folk arbetande i offentlig sektor är att alltför många sådana arbetstillfällen drar ner oss i skiten. Sverige är som vi fått höra på sista tiden exportberoende. Vad exporterar offentliga sektorn som drar in pengar?

Det är väl ingen som tror att fler fasta anställningar i den offentliga sektorn inte kommer att besättas av folk som ej är nöjda med att arbeta i dessa anställningar. En eller annan kanske söker sig till nya arbeten men tjänsterna består och kostar stora pengar. Sådana jobb, som du föreslår, utgör ju en form av förtäckt bidrag med den skillnaden att den lycklige som får en sån anställning sitter säkert till vederbörande fyller 65 år. Utan krav på att söka annat jobb. Som att få a-kassa resten av arbetslivet i utbyte mot en motprestation vars samhällsekonomiska värde är minst sagt tvivelaktigt.

Visst är det bättre om folk gör något istället för att gå på bidrag, men då är det ärligare och bättre för samhällsekonomin att kräva av bidragstagarna att de fullgör någon sorts samhällstjänst för att komma i åtnjutande av bidraget. En sådan ordning är naturligtvis politiskt omöjlig eftersom den skulle uppfattas som kränkade mot bidragstagarna, alternativet med fasta arbeten i det offentliga går dock fetbort av anförda skäl. Alltså finns bara en lösning; Arbeten i privat sektor. Riktiga arbeten. Det är statens och regeringens främsta ansvar att skapa förutsättningar för framväxt av dessa arbeten, utan vilka Sverige inte har någon framtid värd namnet.

Hmmm... Du skriver att du vill ha motprestationer av de som får bidrag? Det låter ganska mycket som ett vanligt arbete. Då kan vi kanske kalla det de får för lön istället?

Arbeten i privat sektor är lika riktiga som de i offentlig sektor.

Offentliga sektorn exporterar inget, men de ser till att vi kan exportera och tar hand om de som gjort vad de kunnat för att bidra till export hela livet.

Eftersom en bra drivkraft är pengar enligt många och offentlig verksamhet inte har de mest välbetalda arbetena, så finns det nog en del som vill vidare. Andra trivs med sina arbetsuppgifter och stannar kvar. Vissa stannar av ren bekvämlighet.

Som jag nämnt innan. Folk i arbete får en del idéer till uppfinningar och de som är driftiga kan ta det vidare till ett eget företag. De flesta gör det dock inte, men det är väl bättre få kanske kommer på något vi kan exportera än ingen alls? Hemma kommer man sällan på banbrytande idéer.

För övrigt har ett arbete tydligen många psykologiska fördelar gentemot arbetslöshet, vilket gör att befolkningen i det stora kanske kommer må bättre?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Sådana jobb, som du föreslår, utgör ju en form av förtäckt bidrag med den skillnaden att den lycklige som får en sån anställning sitter säkert till vederbörande fyller 65 år. Utan krav på att söka annat jobb. Som att få a-kassa resten av arbetslivet i utbyte mot en motprestation vars samhällsekonomiska värde är minst sagt tvivelaktigt.

Visst är det bättre om folk gör något istället för att gå på bidrag, men då är det ärligare och bättre för samhällsekonomin att kräva av bidragstagarna att de fullgör någon sorts samhällstjänst för att komma i åtnjutande av bidraget.
Du brukar ju vara resonabel men här fattar jag inte vad du menar. Menar du att jobb som polis, läkare, lärare, busschaufför o.s.v inte är "riktiga" jobb??
Är förresten en läkare som jobbar privat i så fall mer "riktig" än en som jobbar inom den offentliga delen av vården??

Tror du verkligen att man inte blir uppsagd inom den offentliga sektorn har du nog inte uppdaterat dig på det senaste. Nu i månadsskiftet blir runt 15 av mina kolleger uppsagda vid en enhet som stängs för att spara pengar och risken finns för fler uppsägningar och stägningar.

Som sagt: Du brukar vara klok så det är nog något jag missförstår här, för du kan ju inte mena att ett jobb som inte producerar en säljbar vara inte skulle vara riktiga. Typ advokater och psykologer...

På vilket sätt skulle det vara bättre för samhällsekonomin om man krävde samhällsstjänst av bidragstagare?? Det finns givetvis fördelar på andra områden men på vilket sätt skulle det kunna ha fördelar, ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, om en bidragstagare gick och besökte gamla på ålderdomhem, plockade papper eller något annat påhittat? Gjorde han något mer vettigt än så måste det väl vara bättre om han fick ett riktigt jobb t.ex. av någon av alla samhällsengagerade privata företag??

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det ökar viljan att betala skatt hos resten av befolkningen.
Ok, om det är korrekt är det ju ett bra argument, sedan är det en annan sak att jag inte tror att folk fungerar så utan kan man mygla så gör man det. Själv har jag inte suttit med min deklaration och tänkt att "Nu har de satt åt ett antal bidragsfuskare så nu tar jag och skiter i lite reseavdrag."
Tyvärr kan den, för mig, bittra sanningen bara vara att som man känner sig själv känner man andra.
Hoppas du har rätt!

För övrigt luktar din kommentar lite Mona och att det skulle vara coolt att betala skatt! Skärp dig!:mad:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Du brukar ju vara resonabel men här fattar jag inte vad du menar. Menar du att jobb som polis, läkare, lärare, busschaufför o.s.v inte är "riktiga" jobb??
Är förresten en läkare som jobbar privat i så fall mer "riktig" än en som jobbar inom den offentliga delen av vården??

Jag har uppenbarligen dragit på mig ett pedagogiskt problem av oanade mått.:)

Först som sist; igen. Jag delar inte Markus uppfattning om att den offentliga sektorn är helt onödig och kan avskaffas. Däremot anser jag att den skall hållas på en rimlig nivå, och inriktas på vissa samhälleliga basfunktioner. De yrken du nämner bör förekomma i den offentliga sektorn. I lagom doser.

Utgångspunkten för den här diskussionen har från min sida varit, att det är arbeten i den privata sektorn som primärt skapar förutsättningar för vår välfärd. Det är inte detsamma som att alla arbeten i den offentliga sektorn är onödiga. Det innebär dock att det är min synnerligen bestämda uppfattning att arbeten i den offentliga sektorn inte, jag upprepar inte, är lösningen på våra arbetslöshetsproblem och de negativa effekter hög arbetslöshet har på välfärdsbygget. Anledningen härtill är att den offentliga sektorn inte är ekonomiskt självgående och inte heller kan bli det med mindre än att det offentliga i mycket stor omfattning skulle börja bedriva verksamheter av privaträttslig natur. Den offentliga sektorn är beroende av ekonomiska tillskott som den inte själv kan generera för att gå runt. Dessa tillskott kommer alltså från den privata sektorn. Min slutsats blir alltså att välfärdsbygget i första hand bygger på de resurser som den privata sektorn skapar, inte den offentliga själv. Sen är det givetvis en helt annan sak att en offentliga sektorn har en mycket stor betydelse som utförare av välfärdsinsatser.

Med hänsyn till det sagda anser jag sålunda, såsom tidigare anförts, att exempelvis socialdemokraterna och vänsterpartiet far med osanning när de redan i valrörelsen 2002 yrade om att lösningen på Sveriges problem är arbeten i offentlig sektor.

Tror du verkligen att man inte blir uppsagd inom den offentliga sektorn har du nog inte uppdaterat dig på det senaste. Nu i månadsskiftet blir runt 15 av mina kolleger uppsagda vid en enhet som stängs för att spara pengar och risken finns för fler uppsägningar och stägningar.

Vem har sagt att man inte blir uppsagd? Du får se min kommentar i rätt sammanhang, nämligen som ett svar på Palles idé, att det är bättre att ha folk i arbete i det offentliga än gående på bidrag. Poängen från min sida var, att även om detta på många sätt kan verka trevligt och bra, så har det nackdelar. En sådan är att anställningar normalt ej tidsbegränsas (LAS lägger ej sällan hinder i vägen), vilket är en mycket viktig notering att göra alldenstund meningen med att sätta någon i arbete i det offentliga endast är att trygga dennes försörjning. Detta var också bakgrunden till min jämförelse mellan dylika arbeten och bidragstagande. Meningen var inte att framställa det som om alla arbeten i det offentliga rent generellt är att jämställa med bidragstagande.

Som sagt: Du brukar vara klok så det är nog något jag missförstår här, för du kan ju inte mena att ett jobb som inte producerar en säljbar vara inte skulle vara riktiga. Typ advokater och psykologer...

Nä, det är inte riktigt så jag menar. Men jag menar att ytterst skapas de resurser som behövs för vårt välfärdsbygge i den privata sektorn. Vår exportnäring, som jag nämnde, är ett exempel på hur resurser kan tillföras välfärden. Sen spelar det kanske inte någon roll om det är varor eller tjänster som exporteras. Självfallet har det också ett värde att producera varor och tjänster för konsumtion inom landet. Hemmamarknanden skall inte föraktas.

På vilket sätt skulle det vara bättre för samhällsekonomin om man krävde samhällsstjänst av bidragstagare?? Det finns givetvis fördelar på andra områden men på vilket sätt skulle det kunna ha fördelar, ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, om en bidragstagare gick och besökte gamla på ålderdomhem, plockade papper eller något annat påhittat? Gjorde han något mer vettigt än så måste det väl vara bättre om han fick ett riktigt jobb t.ex. av någon av alla samhällsengagerade privata företag??

Det är inte särskilt aptitligt att kräva samhällstjänst av bidragstagare och det var heller inte min mening att framställa detta som ett gångbart alternativ. Jag menar dock att Palles idé - som jag måhända misstolkar - med att sysselsätta arbetslösa i offentlig sektor blir att jämföra med att bidragstagare avkrävs någon form av motprestation. Och detta är enligt min uppfattning inte lösningen på hur välfärd byggs.

Hoppas saken nu är något mer begriplig. Annars ger jag upp hoppet om mig själv som kommunikatör.:)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är mindre än fyra veckor kvar nu. :mad:
Alliansen leder stadigt. :banana
Är det därför man inte sett röken av forum-kommunisterna lejtly? :lol

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Snart är opinionsläget exakt var det måste vara för att det skall bli det bästa valresultatet någonsin i detta Konungarike. :banana
Egen majoritet för Alliansen och två oppositioner. :yoparty

Nu är frågan vad som är bäst rent taktiskt här. Vänstern skämde ut sig igår och frågan är om det är bra eller dåligt. Inga borgare lär vara på väg dit ändå så den saken är lugn. Nu kanske (s) blir starkare vilket förstås inte är bra, ju mer jämnstarka mp/s/vpk är - desto svårare får de att samarbeta. Så det hade varit bättre om Lars VPK Ohly hade lockat lite sossar igår, lär han inte ha gjort med sitt krav på att småbarnsmammor skall sluta amma.
Dock, Maria Landsförrädaren Wetterstrand gjorde bort sig kraftigt. Inte heller det behöver vara bra för borgarna då en del lär gå åt sossarna nu, chansen finns annars att en del går till centern.

Svårt läge, oerhört spännande. Jag har en Champagne på kylning redan nu dock. :)

:D

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Snart är opinionsläget exakt var det måste vara för att det skall bli det bästa valresultatet någonsin i detta Konungarike. :banana
Egen majoritet för Alliansen och två oppositioner. :yoparty

Nu är frågan vad som är bäst rent taktiskt här. Vänstern skämde ut sig igår och frågan är om det är bra eller dåligt. Inga borgare lär vara på väg dit ändå så den saken är lugn. Nu kanske (s) blir starkare vilket förstås inte är bra, ju mer jämnstarka mp/s/vpk är - desto svårare får de att samarbeta. Så det hade varit bättre om Lars VPK Ohly hade lockat lite sossar igår, lär han inte ha gjort med sitt krav på att småbarnsmammor skall sluta amma.
Dock, Maria Landsförrädaren Wetterstrand gjorde bort sig kraftigt. Inte heller det behöver vara bra för borgarna då en del lär gå åt sossarna nu, chansen finns annars att en del går till centern.

Svårt läge, oerhört spännande. Jag har en Champagne på kylning redan nu dock. :)

:D

Drömscenario: SD in, Vpk ut :banana :banana :banana

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection