Om ett år - Officiella Riksdagsvalstråden

Vad kommer du rösta på i Riksdagsvalet?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Ett företag anställer så få det är möjligt, oavsett hur hög eller låg skatten är. Företag är ingen välgörenhetsinrättning.

Nu handlade i och för sig inte min kommentar primärt om vad skatter och arbetsgivaravgifter betyder i ett trängre företagarperspektiv, utan om ett vidare samhällsperspektiv. Delvis hänger detta samman, men:

Ett företag försöker naturligtvis vinstoptimera. Man anställer naturligtvis mer personal om det är lönsamt. Om du tror något annat bör du nog fundera igen. När lönekostnaden (bruttolön, arbetsgivaravgift plus försäkringar och andra förmåner för de anställda) blir tillräckligt hög, så är det naturligtvis svårare att nå lönsamhet genom att anställa. Och eftersom företagen - precis som du säger - inte är någon välgörenhetsinrättning, kommer man då inte heller att anställa.

Vi har som sagt låg arbetsgivaravgift i Sverige och det är ganska billigt för företag att dra ner på personalstyrkan jämfört med andra länder.

Vi har en synnerligen hög arbetsgivaravgift i Sverige, över 30 procent. Inom OECD ligger genomsnittet på 20 procent.

http://www.ff.se/sitespecific/foretagarforbundet/publication_files/2009_09_Arbetsgivaravgift_v10.pdf

Vad arbetsgivaravgiften har med kostnaderna för personalneddragningar att göra är inte lätt att förstå. En hög arbetsgivaravgift -som den svenska - innebär istället att ett företag har mer att tjäna på att säga upp personal. Uppsägningar är ett sätt att minska utgifterna för såväl arbetsgivaravgifter, som övriga personalkostnader.

Lönekostnaden får man väl i det stora hela se som ett sätt för de anställda att kunna konsumera de produkter det egna och andra företag producerar, så om den sänks till väldigt låga nivåer, då handlas det mindre och företaget som har låga löner skjuter sig själv i foten i ett väldigt långt perspektiv.

Ur kostnadsperspektivet kan det knappast komma några resurser att konsumera för.

Sänkt skatt medför bara att man får högre avgifter, så lönekostnaden kan inte sänkas. Det går på ett ut, med den skillnaden att med avgifter blir det mer sköt dig själv och skit i andra.
Visst kan företag köpa tjänster av andra företag i en lång kedja, men till sist finns en konsument som betalar för kalaset.

Hur tänkte du nu? Om det du säger stämde, så skulle inte arbetande människor ha fått en hiskelig massa tusenlappar mer i plånboken varje månad, de sistlidna fyra åren. Och det antar jag att du inte förnekar att folk har fått. Eller menar du att staten har kompenserat sig för den sänkta inkomstskatten genom höjda arbetsgivaravgifter? Inte heller det är korrekt.

Visst kan företag köpa tjänster av andra företag i en lång kedja, men till sist finns en konsument som betalar för kalaset.

Eftersom förutsättningen för diskussionen var huruvida det är den privata eller den offentliga sektorn som bidrar med kapital till välfärd och annat samhällsbyggande, skulle det vara intressant att höra på vilket sätt den omständigheten att det alltid finns någon längst ner i näringskedjan som betalar kalaset, skulle innebära att annat än den privata sektorn betalar kalaset i slutändan.

De skattepengar som går till skolväsendet hämmar inte ekonomisk utveckling eller tillväxt, då ny arbetskraft utbildas och någon av dem kanske kommer på något banbrytande, startar ett företag och vips så bidrar de till ekonomisk utveckling och tillväxt.

Absolut! Men jag tycker nog du skjuter lite bredvid målet nu. Självklart är en bra skola en förutsättning för tillväxt och en allmänt gynnsamm samhällsutveckling. Det ändrar inte på det faktum att det är de cirka 2,5 miljoner människor (om jag minns rätt) som arbetar i den privata sektorn som ytterst bidrar till att betala för våra skolor, vare sig dessa drivs i offentlig eller privat regi.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu handlade i och för sig inte min kommentar primärt om vad skatter och arbetsgivaravgifter betyder i ett trängre företagarperspektiv, utan om ett vidare samhällsperspektiv. Delvis hänger detta samman, men:

Ett företag försöker naturligtvis vinstoptimera. Man anställer naturligtvis mer personal om det är lönsamt. Om du tror något annat bör du nog fundera igen. När lönekostnaden (bruttolön, arbetsgivaravgift plus försäkringar och andra förmåner för de anställda) blir tillräckligt hög, så är det naturligtvis svårare att nå lönsamhet genom att anställa. Och eftersom företagen - precis som du säger - inte är någon välgörenhetsinrättning, kommer man då inte heller att anställa.

Var kanske lite otydlig, men menade det du skriver. Ett företag har bara precis den personal de behöver för att vara lönsamma och kan de öka vinsten anställer de och har fortfarande bara precis den personal de behöver för att vara lönsamma.

Vi har en synnerligen hög arbetsgivaravgift i Sverige, över 30 procent. Inom OECD ligger genomsnittet på 20 procent.

http://www.ff.se/sitespecific/foretagarforbundet/publication_files/2009_09_Arbetsgivaravgift_v10.pdf

Solly. Det var bolagsskatten som varit låg i Sverige i jämförelse. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skatterna-forklaras/Bolagsskatt/ Nu verkar dock alla andra ha sänkt sina också.

Men... Arbetsgivaravgiften i stort går ju till oss själva som arbetar, för att finansiera pension, sjukförsäkring och andra saker - det är tydligen bara 6% av den som är ett svart hål - så om inte den funnits hade vi fått betala dessa avgifter själva.

Så om 7000 av lönen är arbetsgivaravgifter och de tagit bort den och ökat lönen med 7000, så skulle vi själva ändå få betala in ca 7000 (minus de där 6% som går ner i det svarta hålet) i sjukförsäkringsavgifter och liknande.

För övrigt verkar det inte helt enkelt att jämföra skatter mellan länder.

Vad arbetsgivaravgiften har med kostnaderna för personalneddragningar att göra är inte lätt att förstå. En hög arbetsgivaravgift -som den svenska - innebär istället att ett företag har mer att tjäna på att säga upp personal. Uppsägningar är ett sätt att minska utgifterna för såväl arbetsgivaravgifter, som övriga personalkostnader.

Klart företag sparar pengar på att säga upp personal. Det gör de även om arbetsgivaravgiften varit på 1%. Tröskeln för att en anställd ska generera kapital är självklart högre med en högre arbetsgivaravgift, eller en högre lön.

Det är hur som helst så, att hög skatt ger lägre avgifter och tvärtom. Det enda som skatt gör är att ta bort valmöjligheten hur mycket och vad du vill lägga pengarna på för avgifter.

Hade inte sjukförsäkringsskatten varit inbakad i arbetsgivaravgiften så hade du fått betala den själv istället. Eller så hade du kunnat låta bli och hoppats du var frisk resten av livet.

Hur tänkte du nu?

Va? Tänka? Det låter krångligt och det försöker jag i största mån undvika att göra. :)

Om det du säger stämde, så skulle inte arbetande människor ha fått en hiskelig massa tusenlappar mer i plånboken varje månad, de sistlidna fyra åren. Och det antar jag att du inte förnekar att folk har fått. Eller menar du att staten har kompenserat sig för den sänkta inkomstskatten genom höjda arbetsgivaravgifter? Inte heller det är korrekt.

De som arbetar har fått mer. Det beror väl lite på att de som inte gör det fått mindre? Och nej, jag menar inte att de kompenserat sig genom höjda arbetsgivaravgifter.

Du måste ha ett visst skatteuttag för att hålla god nivå på den offentliga verksamheten, så om du får mer får någon annan mindre.

Och av de tusenlapparna mer gick en del till en ny skatt som ska betalas: Försäkringsskatten på fordon. Har det tillkommit fler avgifter?

Jag skulle gärna sett att de ändrat systemet så att offentlig sektor blivit mer kostnadsmedveten. När jag jobbade på sjukhuset så ville de köpa in en ny dator som server, trots jag sade det gick bra med en äldre nerifrån förrådet. Efter mycket tjat så fick jag ta den gamla och den har stått och snurrat i flera år nu utan ett enda fel. En ny dator är en droppe i havet i sjukhusets budget, men många droppar små och så vidare. Samma sak att budgeterade medel måste användas upp, annars får de mindre pengar nästa år.

Det är i den änden de borde börja för att sänka skatter, att hantera verksamheter bättre och inte anse sig ha en oändlig brunn med pengar att ösa ifrån.

Eftersom förutsättningen för diskussionen var huruvida det är den privata eller den offentliga sektorn som bidrar med kapital till välfärd och annat samhällsbyggande, skulle det vara intressant att höra på vilket sätt den omständigheten att det alltid finns någon längst ner i näringskedjan som betalar kalaset, skulle innebära att annat än den privata sektorn betalar kalaset i slutändan.

Jag pratar inte om något annat än att det är du och jag och alla andra som får betala kalaset, vare sig det är genom att betala skatt eller köpa en produkt.

Absolut! Men jag tycker nog du skjuter lite bredvid målet nu. Självklart är en bra skola en förutsättning för tillväxt och en allmänt gynnsamm samhällsutveckling. Det ändrar inte på det faktum att det är de cirka 2,5 miljoner människor (om jag minns rätt) som arbetar i den privata sektorn som ytterst bidrar till att betala för våra skolor, vare sig dessa drivs i offentlig eller privat regi.

Har aldrig påstått att jag skulle vara en särdeles god fotbollsspelare. :)

Jag har inte sagt något annat än att privat sektor och de som arbetar inom den är de som bidrar till att allt snurrar. Vad jag från början undrade var om det är mer vettigt att låta någon gå arbetslös jämfört med att arbeta inom offentlig sektor.

Last edited:

RR-GSX-RR

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2007
Hoj
Sukkia
Ett företag anställer så få det är möjligt, oavsett hur hög eller låg skatten är. Företag är ingen välgörenhetsinrättning. Vi har som sagt låg arbetsgivaravgift i Sverige och det är ganska billigt för företag att dra ner på personalstyrkan jämfört med andra länder.

Så är det i ett snävt persopektiv. Låg arbetsgivaravgift är positivt för företagen och om Sverige blir ett mer företagsvänligt land så kan det locka många investerare från andra länder som anställer i Sverige.

Sverige kan aldrig få en bra välvärd genom att göra det mindre lönsamt att arbeta.

De skattepengar som går till skolväsendet hämmar inte ekonomisk utveckling eller tillväxt, då ny arbetskraft utbildas och någon av dem kanske kommer på något banbrytande, startar ett företag och vips så bidrar de till ekonomisk utveckling och tillväxt.
Att använda pengar till skola och omsorg kan mycket väl vara negativt för företagklimatet då arbetsgivaravgifterna fortsätter att vara höga.

Dock så är vänsterns strävan att det ska vara mindre lönsamt att utbilda sig då de inte alls vill göra det bättre som dem som arbetar eller satsar flera år på en universitetsutbildning.

Sverige behöver även välutbildat folk för behålla välfärden.

De som arbetar har fått mer. Det beror väl lite på att de som inte gör det fått mindre? Och nej, jag menar inte att de kompenserat sig genom höjda arbetsgivaravgifter.

Det är bra att de som arbetar har fått mer. Jag vill inte ge bort MER till tex. de arbetslösa som inte tar tag i sina liv och börjar studera eller öppnar eget företag.

Det pratas hela tiden om de som tillför lite till Sveriges ekonomi.
Det är för lite fokus på alla som faktiskt arbetar, hur får vi dessa människor att fortsätta vara motiverade.

Jag vet inget land förutom Sverige där ett parti kan gå till val på höjda skatter. Ska inte människor få chansen att istället klara sig på egen lön eller ska vi satsa mer på alla värdefulla människor som går hemma år efter år och lever på bidrag ?

Självklart är en bra skola en förutsättning för tillväxt och en allmänt gynnsamm samhällsutveckling. Det ändrar inte på det faktum att det är de cirka 2,5 miljoner människor (om jag minns rätt) som arbetar i den privata sektorn som ytterst bidrar till att betala för våra skolor, vare sig dessa drivs i offentlig eller privat regi.

Sant, Sverige lever just på alla som arbetar. Jag hör inget alls från S,MP eller V om uppskattning av dessa människor utan allt jag hör är hur mycket mer dessa människor ska ge bort av sina inkomster till andra människor.

Hur skulle Sverige se ut om nästan ingen arbetade ur ett välfärdsperspektiv ?

Hur skulle Sverige se ut om nästa alla arbetade ur ett välfärdsperspektiv ?

Det kan man tycka vad man vill om. Faktum kvarstår. Många röstar just så, och det kommer att ligga socialdemokraterna i fatet. PErsonligen tror jag borgarna kommer att få ett antal röster från folk som gärna hade sett en rödgrön regering men som inte vill ha Måna som statsminister.

Att ett parti som lockar med högre bidrag verkar få så många röster
säger mycket tråkigt om befolkningen. Allt fler verkar vilja gå hemma och göra inget alls. Dock så verkar dom inte förstå vad som ska finansiera detta liv.

Kanska lika bra att sänka pensionsåldern till 53 år på samma gång. Det verkar fungera bra för andra länder att färre ska arbeta.

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Så är det i ett snävt persopektiv. Låg arbetsgivaravgift är positivt för företagen och om Sverige blir ett mer företagsvänligt land så kan det locka många investerare från andra länder som anställer i Sverige.

Sverige kan aldrig få en bra välvärd genom att göra det mindre lönsamt att arbeta.

Så länge det är mer lönsamt att arbeta än att inte göra det så kommer folk arbeta.

Dessutom är det fortfarande som så, att arbetsgivaravgiften går till dig, som om den inte betalas från arbetsgivaren så får du betala det = du måste få ut den lönen du har idag + arbetsgivaravgiften, och det går på ett ut, för du vill väl ha sjukförsäkring, kunna ta ut föräldrarledighet, få lönegaranti ifall företaget du är anställd på sätts i konkurs och andra saker? Ur arbetsgivarperspektiv så struntar de givetvis i allt det, så de hade gärna låtit bli att betala avgiften, eller ge dig mer i lön så du kunde betala den själv.

Att använda pengar till skola och omsorg kan mycket väl vara negativt för företagklimatet då arbetsgivaravgifterna fortsätter att vara höga.

Dock så är vänsterns strävan att det ska vara mindre lönsamt att utbilda sig då de inte alls vill göra det bättre som dem som arbetar eller satsar flera år på en universitetsutbildning.

Sverige behöver även välutbildat folk för behålla välfärden.

Hur kan det vara negativt för företagsklimatet att ha tillgång till välutbildad arbetskraft? Det får du gärna utveckla.

Det är lönsamt att utbilda sig, förutsatt att du utbildar dig inom "rätt" område. Att utbilda dig till bibliotekarie kommer aldrig vara lönsamt ens med en blå regering.

Det är bra att de som arbetar har fått mer. Jag vill inte ge bort MER till tex. de arbetslösa som inte tar tag i sina liv och börjar studera eller öppnar eget företag.

Det pratas hela tiden om de som tillför lite till Sveriges ekonomi.
Det är för lite fokus på alla som faktiskt arbetar, hur får vi dessa människor att fortsätta vara motiverade.

Jag vet inget land förutom Sverige där ett parti kan gå till val på höjda skatter. Ska inte människor få chansen att istället klara sig på egen lön eller ska vi satsa mer på alla värdefulla människor som går hemma år efter år och lever på bidrag ?

Du förutsätter alltså att alla som är arbetslösa är det på grund av lathet? :va Det var intressant.

Självklart finns det de som är det, men det finns en större del som söker jobb och försöker, som inte får något. Och starta företag om det inte finns en efterfrågan är väl bara dumt. Och att studera är bra, men det är inte något som passar för alla i hela Sverige.

Och diskussionen handlade egentligen om det var bättre att låta folk gå arbetslösa jämfört med att låta dem jobba i den offentliga sektorn. Om du tycker det är bättre de går arbetslösa så kan du inte heller klaga på att de är lata. Då vill du ju inte att folk ska jobba, utan att de ska få bidrag.

Sant, Sverige lever just på alla som arbetar. Jag hör inget alls från S,MP eller V om uppskattning av dessa människor utan allt jag hör är hur mycket mer dessa människor ska ge bort av sina inkomster till andra människor.

Du tycker alltså att folk ger bort sina inkomster till lärare, dagispersonal, sjukvårdspesonal, polisen och så vidare, utan att få något för det?

Att ett parti som lockar med högre bidrag verkar få så många röster säger mycket tråkigt om befolkningen. Allt fler verkar vilja gå hemma och göra inget alls. Dock så verkar dom inte förstå vad som ska finansiera detta liv.

Kanska lika bra att sänka pensionsåldern till 53 år på samma gång. Det verkar fungera bra för andra länder att färre ska arbeta.

Jag tycker det du skriver säger ganska mycket om din syn på dina medmänniskor. :tummenupp Om, och det är ett om, du blir arbetslös, är det ok om jag kallar dig för parasit och lat utan att veta vad du gör åt din situation medan du är arbetslös, för är du arbetslös är du per automatik en latmask?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Och diskussionen handlade egentligen om det var bättre att låta folk gå arbetslösa jämfört med att låta dem jobba i den offentliga sektorn.

Nu måste jag protestera en aning. Vad diskussionen handlade om, åtminstone vad mig anbelangar, var huruvida och på vad sätt arbete i den offentliga sektorn, i jämförelse med arbete i den privata sektorn, ger statsfinansiella föutsättningar för den välfärdsnivå vi vill ha i landet.

RR-GSX-RR

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2007
Hoj
Sukkia
Så länge det är mer lönsamt att arbeta än att inte göra det så kommer folk arbeta.

Det finns förstås ingen fast gräns. Jag har tidigare vänner som inte ville arbeta för en lön på 17000kr/mån. De gick hemma istället och fick 15000kr/mån.

Hur kan det vara negativt för företagsklimatet att ha tillgång till välutbilda arbetskraft? Det får du gärna utveckla.
Med en poitik med fokus på de som INTE arbetar och ökade bidrag till dessa personer så sänder det signalar att arbete är något fult. Det ska man undvika.

Det är lönsamt att utbilda sig, förutsatt att du utbildar dig inom "rätt" område. Att utbilda dig till bibliotekarie kommer aldrig vara lönsamt ens med en blå regering.
Enligt debatter jag hör från TV och radio där diverse partiledare från S,MP och medverkar så försöker de minska de klyftor som finns. Varför då utbilda sig. Om fler medborgare tänker på samma sätt är Sverige snart illa ute.

Du förutsätter alltså att alla som är arbetslösa är det på grund av lathet? :va Det var intressant.
Förstås inte alla, men med ökade bidrag så är det väl skönt att gå hemma och syssla med sina fritidsintressen 8 timmar/dag med fullt betalt.

Jag tycker det du skriver säger ganska mycket om din syn på dina medmänniskor. :tummenupp Om, och det är ett om, du blir arbetslös, är det ok om jag kallar dig för parasit och lat utan att veta vad du gör åt din situation medan du är arbetslös, för är du arbetslös är du per automatik en latmask?
Vad säger det om alla arbetslösa som tex. hellre går hemma på bidrag och skriker efter just MINA pengar.
Så helt plötsligt är det jag som är en dålig människa bara för att jag inte ger bort mer av min lön ?

Tid är pengar som alla vet om. Jag kan tänka mig en motprestation där någon som är arbetslös ger jag pengar till i form av bidrag som då kommer hem till mig och tex. städar och tvättar.

Är det för mycket begärt eller är det okej att bara ta utan att ge ?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu måste jag protestera en aning. Vad diskussionen handlade om, åtminstone vad mig anbelangar, var huruvida och på vad sätt arbete i den offentliga sektorn, i jämförelse med arbete i den privata sektorn, ger statsfinansiella föutsättningar för den välfärdsnivå vi vill ha i landet.

Jag protesterar lite mer eftersom diskussionen tog sin början på detta sätt:

Blir intressant att se hur landet kan drivas vidare med en befolkning utan utbildning.

Det löser vi lätt, vi ger dem jobb inom den offentliga sektorn! :mattias

:rolleyes:

Enligt Måna, Åly etc. är ju detta lösningen på samtliga Sveriges problem. ALla jobbar offentlig sektor och vips, paradiset på jorden har blivit verklighet. Tänk bara vilken BNP och tillväxt vi får om alla arbetar i offentliga sektorn.:tummenupp

Såssarna har gjort sitt bästa för att transformera Sverige till en bananrepublik. Alliansen har lyckats bromsa den utvecklingen. En rödgrön regering med Åly som stasråd kommer inte att ha några problem att slutföra bananrepublikbygget.:zpy

Min fråga var då om det var bättre att gå på bidrag jämfört med att skapa lite fler jobb inom den offentliga sektorn.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det finns förstås ingen fast gräns. Jag har tidigare vänner som inte ville arbeta för en lön på 17000kr/mån. De gick hemma istället och fick 15000kr/mån.

Tidigare vänner? Du blev sur på dem och sade upp bekantskapen? :tungan

Om de fick a-kassa så sjunker den efter ett tag. Den kan dessutom helt tas bort ifall man tackar nej till arbete och det fungerade så redan innan en blå regering.

Med en poitik med fokus på de som INTE arbetar och ökade bidrag till dessa personer så sänder det signalar att arbete är något fult. Det ska man undvika.

Några signaler att arbete är fult tror jag inte det sänder ut. Möjligtvis att arbete inte lönar sig.

Mig veterligen lönade det sig att arbeta även tidigare. Nu lönar det sig än mer på bekostnad av de som söker och försöker men inget får.

Enligt debatter jag hör från TV och radio där diverse partiledare från S,MP och medverkar så försöker de minska de klyftor som finns. Varför då utbilda sig. Om fler medborgare tänker på samma sätt är Sverige snart illa ute.

För stora inkomstklyftor tror jag inte leder till något gott, men självklart ska du tjäna mer ifall du utbildat dig och har ett avancerat arbete med ansvar jämfört med ifall du städar. Båda arbetena är dock viktiga. Sophämtare är till exempel inget högstatusyrke, men det är verkligen viktigt, så var du glad det finns folk som jobbar med det och låt dem få en lön de klarar sig på och lite till, så de också kan unna sig lite i livet emellanåt.

Jag tycker folk vidareutbildade sig i ungefär lika stor utsträckning då vi hade en röd regering som nu då vi har en blå.

Förstås inte alla, men med ökade bidrag så är det väl skönt att gå hemma och syssla med sina fritidsintressen 8 timmar/dag med fullt betalt.

Självklart skulle (nästan) ingen jobba ifall de fick den inkomst de har idag + normal årlig löneutveckling och gick hemma. Mig veterligen får folk inte bidrag som matchar en bra lön. Dessutom... Om bidragen är för höga jämfört med lön så kanske det egentligen bara innebär att företagen betalar ut för dåliga löner? ;)

A-kassan har ett tak och du får 80% av din lön i sex månader. En röd regering vill väl höja taket, men inte de 80 procenten? Att höja taket gynnar ju egentligen mest höginkomsttagare, men jag tycker det är bra de gör det. Folk väljer sällan att bli arbetslösa och tills de hittar ett nytt jobb så tycker inte jag de ska behöva sälja hus och hem det allra första de gör.

Vad säger det om alla arbetslösa som tex. hellre går hemma på bidrag och skriker efter just MINA pengar.
Så helt plötsligt är det jag som är en dålig människa bara för att jag inte ger bort mer av min lön ?

Du var en lite dålig människa för att du antar att ALLA som är arbetslösa är lata. :)

Tid är pengar som alla vet om. Jag kan tänka mig en motprestation där någon som är arbetslös ger jag pengar till i form av bidrag som då kommer hem till mig och tex. städar och tvättar.

Är det för mycket begärt eller är det okej att bara ta utan att ge ?

Njä, men då är vi ju inne på det jag nämnde tidigare, att är det bättre folk får bidrag jämfört med att sätta folk i arbete i den offentliga sektorn?

Gå ihop fem kompisar som vill slippa städa hemma, leta upp random arbetslös, säg åt honom/henne att starta ett företag i städbranschen, anlita den personen så har du löst det på exakt det sätt du vill. ;) Du ger personen "bidrag" och får ett arbete utfört. :tummenupp

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jag protesterar lite mer eftersom diskussionen tog sin början på detta sätt:

Min fråga var då om det var bättre att gå på bidrag jämfört med att skapa lite fler jobb inom den offentliga sektorn.

Såväl Korvgubbe som jag ondgjorde oss över att Sveriges problem skulle lösas genom fler arbetstillfällen i den offentliga sektorn.:) Sen drog du iväg åt ditt eget håll... Din frågeställning är, enligt min mening, faktiskt inte fullt ut relevant för det ursprungliga problemet.

Edit: Vill man vara sån kan man ju säga att arbeten i den offentliga sektorn är en form av bidrag. I synnerhet om dessa offentliga arbetstillfällen är skapade som ett led i arbetslöshetsbekämpningen. Livsfarligt på sikt skulle jag vilja säga.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Läste vänsterbudgeten i sammandrag i senastw Fokus, rent objektivt är den inte så dålig som man kunde tro. Inte för att den är bra, den är till och med sämst av de två alternativen men skillnaderna är mindre än man kunde tro när man lyssnar på tonläget i debatten. Det är Alliansens fel att de inte klarar lägga en vettig högerbudget, men då hade de å andra sidan inte haft en chans så nu får de istället slänga ut allt vad idealism heter genom fönstret istället.

En fundering som, konstigt nog, slog mig först igår är att det är ytterst obehagligt om vpk får sitta med i regering. Att de ens är i riksdag är läskigt nog. Det obehagliga, utvöer det uppenbara, är att jag är väldigt säker på att de skulle ta första bästa chans att avskaffa demokrati och införa DDR-styre vid första bästa chans. Det i sig förtjänar egentligen en egen tråd. Jag undrar hur sossarna kan gå med på vpk-samarbete egentligen, och framför allt miljöpartiet som kanske är de främsta demokratiidealisterna förutom SD.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Såväl Korvgubbe som jag ondgjorde oss över att Sveriges problem skulle lösas genom fler arbetstillfällen i den offentliga sektorn.:) Sen drog du iväg åt ditt eget håll... Din frågeställning är, enligt min mening, faktiskt inte fullt ut relevant för det ursprungliga problemet.

Edit: Vill man vara sån kan man ju säga att arbeten i den offentliga sektorn är en form av bidrag. I synnerhet om dessa offentliga arbetstillfällen är skapade som ett led i arbetslöshetsbekämpningen. Livsfarligt på sikt skulle jag vilja säga.

Både offentliga löner och bidrag kommer ur samma kassa, så helt ute och cyklade var jag ju inte i min frågeställning och frågan var relevant. Tycker ju då jag förstås. :)

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Njä, men då är vi ju inne på det jag nämnde tidigare, att är det bättre folk får bidrag jämfört med att sätta folk i arbete i den offentliga sektorn?

Tror inte du hittar en enda arbetslös som är villig att jobba i den offentliga sektorn för samma peng som de får för att gå på a-kassa.

Jaså de skulle ha bättre betalt? Jamen då så, då är det väl bara att höja skatten ett par tusenlappar för oss andra, precis som Ohlyckan vill....

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Både offentliga löner och bidrag kommer ur samma kassa, så helt ute och cyklade var jag ju inte i min frågeställning och frågan var relevant. Tycker ju då jag förstås. :)

Jo, men det är ju inte svaret på den grundläggande och här ursprungliga frågan; Varifrån kommer slantarna som betalar pengarullningen i den offentliga sektorn? Den där kassan du nämner är inte självpåfyllande, tyvärr. Svaret är lika enkelt, som klockrent. Det är vi som jobbar i den privata sektorn som står för fiolerna. :yoparty Det är kort sagt vi som håller Sverige på hjulen, åtminstone ekonomiskt.

:hihi:lol:rofl

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Tror inte du hittar en enda arbetslös som är villig att jobba i den offentliga sektorn för samma peng som de får för att gå på a-kassa.

Jaså de skulle ha bättre betalt? Jamen då så, då är det väl bara att höja skatten ett par tusenlappar för oss andra, precis som Ohlyckan vill....

Klart de skulle ha bättre betalt. Då arbetar de ju - utför arbete som kanske kommer dig till nytta - och är inte arbetslösa längre. :rolleyes:

Då ser du alltså hellre att de är arbetslösa och bidragstagare eftersom det kostar dig mindre. Gott så. :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år