Mordecaien
Can do!
Kan det möjligen bero på att du tycker fel saker??
Jag? Tycka fel? Vad har du nu fått i dig?
Klart det är alla andra som tycker fel
Kan det möjligen bero på att du tycker fel saker??
Jag? Tycka fel? Vad har du nu fått i dig?
Klart det är alla andra som tycker fel
Blir det här dråpslaget mot Mona? Droppen som får bägaren att rinna över och sätta henne ur balans såpass att de en gång för alla förlorar valet?
http://www.metrojobb.se/artikel/2010/04/21/50255/nu-kan-riksdagsman-tvingas-fimpa-pa-j/
Blir intressant att se hur landet kan drivas vidare med en befolkning utan utbildning.
Det löser vi lätt, vi ger dem jobb inom den offentliga sektorn!
Enligt Måna, Åly etc. är ju detta lösningen på samtliga Sveriges problem. ALla jobbar offentlig sektor och vips, paradiset på jorden har blivit verklighet. Tänk bara vilken BNP och tillväxt vi får om alla arbetar i offentliga sektorn.
Såssarna har gjort sitt bästa för att transformera Sverige till en bananrepublik. Alliansen har lyckats bromsa den utvecklingen. En rödgrön regering med Åly som stasråd kommer inte att ha några problem att slutföra bananrepublikbygget.
Fast i teorin är det väl rätt bra?
Di blå vill att folk ska jobba och de som inte gör det kan lika gärna gå och skjuta sig direkt.
Så... Sätt folk i arbete i offentliga sektorn, de får en lön (som oftast inte är vidare bra jämfört med den privata sektorn) från staten, de betalar tillbaka en del av den lönen i skatt, men har pengar över och kan börja konsumera både privata och offentliga tjänster/produkter, som i sin tur skapar fler jobb både i privat och offentlig sektor.
A-kassa eller socialbidrag i all ära, men varför inte skjuta till lite extra och ge folk ett någorlunda vettigt jobb?
Det är möjligt att jag missförstår dig här, men du kan väl ändå inte mena att du tror Sverige skulle överleva om ALLA arbetade i den offentliga sektorn?? Självklart skall vi ha en offentlig sektor och självklart skall människor arbeta där, men det är inte där de värden skapas, som gör att maskinieriet rullar. Den privata sektorn är grunden för Sveriges välstånd. Alla har fattat det utom Måna och Åly. I dag arbetar alldeles för få där. Det behövs fler arbetstillfällen i företagen, alternativt fler företag om det skall bli någon vård, skola och omsorg värd namnet i framtiden.
Hmmm... 10000 kr i socialbidrag, eller 15000 i lön för ett arbete i offentlig sektor?
Har inte sagt att man bygger välstånd i ett samhälle genom en ofantligt stor offentlig sektor, men bygger man ett större välstånd genom att folk går arbetslösa?
Har man ett arbete i offentliga sektorn så får man erfarenhet man sedan kanske kan ta med sig i ett arbete inom den privata sektorn?
Du kanske dessutom under tiden du arbetar får en idé om en processförbättring, en grej som kan underlätta arbetet och startar ett eget företag? Det får du sällan då du går hemma.
Hmmm... 10000 kr i socialbidrag, eller 15000 i lön för ett arbete i offentlig sektor?
Har inte sagt att man bygger välstånd i ett samhälle genom en ofantligt stor offentlig sektor, men bygger man ett större välstånd genom att folk går arbetslösa?
Har man ett arbete i offentliga sektorn så får man erfarenhet man sedan kanske kan ta med sig i ett arbete inom den privata sektorn?
Du kanske dessutom under tiden du arbetar får en idé om en processförbättring, en grej som kan underlätta arbetet och startar ett eget företag? Det får du sällan då du går hemma.
Jag tror att man hamnar snett om man börjar använda offentlig sektor för att jämna ut arbetslöshetstalen. Det är väldigt lätt att med politiska beslut skapa nya arbetstillfällen, men det är politiskt självmord att sedan ta bort dem igen. Man står istället till slut med en offentlig sektor som är större än den behöver vara för att utföra de uppgifter den är ålagd att utföra. Dessutom permanentar man ett överuttag av skatter, vilka hämmar tillväxten i privat sektor.
Det är givetvis riktigt att ett arbete i offentlig sektor är bättre än bidragstagande, eftersom arbete normalt ger någon sorts mervärde. Min poäng ligger dock inte där, utan i en annan likhet mellan bidragstagande och arbete i det offentliga. I båda fallen betalas bidraget/lönen av skattemedel.
Ja, men den anställde i offentlig sektor betalar ju också skatt invänder då den listige. Visst, men det är inte så svårt att räkna ut att om den anställde i offentlig sektor skall betala sin egen lön med skatter han själv betalat in, så kommer han inte att få lön särskilt länge. Det krävs skattepengar från privat sektor för att ha råd att ha offentliganställda. Och detta är skälet till att arbeten i den privata sektorn i ett långsiktigt samhällsekonomiskt perspektiv är bättre än arbeten i offentlig sektor. Och bara för ordningens skull. I detta ligger ingen värdering att offentliganställda i och för sig gör ett sämre arbete, även om erfarenheten talar för att så understundom är fallet.
Klart att det inte är optimalt att ha en stor offentlig sektor som permanenteras, men att passivt få bidrag jämfört med att arbeta, det kan ju inte vara dåligt.
Och varför hämmas tillväxten i privat sektor av skatteuttag? Vi har trots allt en väldigt låg arbetsgivaravgift i Sverige jämfört med andra länder. Däremot beskattas vinsten ett företag gör i vissa avseenden ganska hårt, men det är väl bara för företagen att istället köra in pengar i utveckling för framtiden, istället för att ta ut en jättestor vinst?
PS: Jag är ingen företags- eller nationalekonom eller så, men tycker ämnet är intressant. Är nöjd och glad jag har koll på min egen ekonomi.
Självklart måste en privat sektor finnas för att finansiera den offentliga sektorn, men i slutänden är det vi konsumenter som står för hela notan ändå. Det är vi alla som på ett eller annat sätt står för företagens vinster och därmed den skatt de betalar in.
Beskattningens inverkan på samhällsekonomin handlar naturligtvis om mycket mer än att företag betalar skatt på sina vinster. Höga personalkostnader (lön, arbetsgivaravgifter) är ju inte bara en fråga om att det leder till mindre vinst för företagen. Det handlar ju om att man inte anställer den personal man kanske annars hade gjort. Därmed ges färre människor möjlighet att få en inkomst som de sen kan spendera på inköp av varor och tjänster, alltså på konsumtion. De som de facto är anställda får också lägre lön än de annars hade kunnat få med påföljd att även dessa har mindre möjlighet till konsumtion. Konsumtion som i sin tur leder till arbetstillfällen, som leder till konsumtion, som leder till...
Jag håller med dig om att företagens väl och ve i slutänden beror på att det finns avsättning för de varor och tjänster som produceras. Dessa måste dock ej inhandlas av fysiska personer. Det kan också vara företag som köper. Det viktigaste i det sammanhanget är dock - tycker jag - att bland de som köper finns ej endast svenska subjekt, mycket går på export. På så sätt får vi in friskt nytt kapital i landet, och detta är av avgörande betydelse för att det i längden skall finnas någonting för staten att beskatta, som sen kan finansiera välfärden.
Avslutningsvis: Finns det någon skatt som inte mer eller mindre hämmar tillväxt och ekonomisk utveckling?
hur tror ni det slutar, vågar någon alliera sig med SD?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|