Om olyckan på Riala vägen (Åkersberga)...

Mange

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga, Stockholm
Hoj
Kawwa zx6r
Jag måste få skriva av mig lite...

Då jag inte har varit inne här sen i fredags vet jag inte om ni har hört om detta som är taget ur söndagens DN:

” Strax före klockan 16 var tre motorcyklister, alla tillhörande samma familj, inblandade i en olycka vid Malmen i Riala. Tre personer fördes med svåra skador till sjukhus.”

Jag vet inte vart jag ska börja men detta handlar i alla fall om mig, min storebror och en kompis till oss. Detta hände i lördags efter att vi varit på mc-träffen i Norrtälje. Jag själv mår fysiskt bra har bara lite ont i höger ben och arm. Men jag kommer inte ihåg olyckan pga stora minnesluckor det enda jag kommer ihåg om lördagen är hela dagen fram t o m att vi lämnar träffen, sen är det bara tomt. Jag vet att vi var på Vätö som jag fått bekräftat att vi åkte dit efter Norrtälje. Jag blev utskriven från sjukan redan i söndags, men tillbringar all min vakna tid på karolinska sjukhuset där min bror och vår kompis ligger vilka det är betydligt värre med.

Jag har fått det berättat för mig om hur olyckan gick till av min morbror, moster och ytterligare en kompis som var med oss och körde, dem kom strax bakom mig och såg alltihop.

Tydligen så har min bror tänkt vända mitt på vägen då han måste trott att han missat vart han skulle svänga av då min morbror med min moster bakpå stannat till vid en vägkorsning strax innan. När min bror sen tittar sig runt för att vända så ser han tydligen inte att jag kommer utan han hinner ut mitt i vägen och står tvärs över vägen när jag kommer och brakar in i dem rakt i sidan. Kompisen som ligger på sjukhuset satt bakpå min bror.
Det blev tydligen världens rökmoln med delar som flyger, jag har tydligen också flugit med huvudet nedåt och fötterna uppått.
Efteråt på olycksplatsen så kan man se att jag har låst däcken på hojen x antal meter innan jag kör in i dem. Min bror och kompisen ramlar av cykeln ganska nära kollisionsplatsen, medan cykeln flyttas 30-40 meter bortåt längs vägen, likadant med den jag körde. Mig hittar man inte först då jag bara flög, men man hittar mig tillslut i diket. Jag har flugit runt 37meter och landat mjukt på nått sätt och hamnat just där det inte fanns så mycket trän. Precis innan mig så står det två björkar med avskrapad bark som man tror att jag har gjort.

Nu över till de lite jobbigare sakerna. Både min bror och kompisen fick vänster lårben brutet och krosskador på vänster smalben, förmodligen har jag träffat mitt i mellan dem i kollisionen och skadorna är från min motorcykel. Kompisen kommer att kunna gå igen och fungera normalt, min bror har det lite värre då hans ben är mer söndertrasat (mer vill jag inte säga just nu för hans skull) men han kommer kunna gå igen fast med hjälp. Men bägge är vid medvetande och kommer ihåg allt. Vi allihop lever och har klarat våra huvuden och ryggar utan skador vilket är det viktigaste.

Kan tillägga att hade det inte varit för att vi är så hårda med att alltid ha full skyddsutrustning på oss så hade vi inte levt. Jag hoppas verkligen att ni också är det!


(jag vet att det är lite osammanhängande och konstigt formulerat med jag hoppas ni förstår varför)
 

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Vaxholm
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Känner sympati med dig och dom inblandade. Försök vila ut och red ut tankarna. Det lät ändå som om du klarade det ganska bra.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
AJ fy fanken, hoppas verkligen det går bra med er allihopa.
När olyckor sker gör de det väldigt fort :(
 

Mange

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga, Stockholm
Hoj
Kawwa zx6r
Tack så mycket

jag bröt inte ens ett litet ben utan jag har bara en lårkaka och en svullen hand...helt otroligt vilken tur man kan ha
 

Mattias650

Örebroare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
2017 Kawasaki Z900
Hoppas verkligen att du, din bror och din kompis frisknar till så gott det bara går efter en sån otäck olycka. :(
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Krya på er..........hoppas alla blir helt återställda.....
 

Mange

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga, Stockholm
Hoj
Kawwa zx6r
Tack!

kan tillägga att i vissa medier så har de sagt att det har handlat om vansinneses färder och att det gått runt 150km/h vid olyckan etc. Men det stämmer inte då det var 90-väg och vi hade en som precis tagit körkortet med oss, så det gick runt 90-100 men absolut inte mer
 

Jerk Off

Jag skrapar rutorna (bil)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholmarna
Hoj
Ducati 900ss
Krya på er! Man får verkligen en tankeställare när man läsar läser inlägg av denna tyngd! Kanske mötte er efter Norrtälje träffen i helgen.... Åkte själv en sväng emot Vätö! :(
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Krya på er allesammans. Tråkigt att höra allt detta. :(
Tur att ni lever i alla fall.

Tyvärr är liknande olyckor inte ovanliga. Det är livsfarligt att vända och liknande saker på vägen om man är ett par stycken som är ute och åker. Man måste ha ordentlig uppsikt bakåt om man skall vända, och likväl måste de efterföljande vara riktigt uppmärksamma på vad som försigår framför dem. Tänk på detta när ni är ute och kompiskör allesammans.
 

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Framför datorn!
Hoj
1000RR Repsol Replica
Tänker på er och glad att det ändå gick bra kunde ha gått mycket värre!

Ben brukar kunna gå att fixa ganska bra, mitt smalben blev mellan en bil och motorcykeln i 140, small benet krossades totalt och motorplåten rev upp allt kött runt knät. Tog 3 år och 7 operationer och massa stygn men jag fungerar och kan gå normalt nuförtiden.

Så du ska nog se att det blir bra med din brorsa! :tummenupp
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
:( jag blir så ledsen av att höra sånt här.
Du har PM mange. Och hälsa bror din ifrån mig och mamma på konsum! Hoppas han kan fortsätta leverera bröd till oss.

Kör försiktigt därute. Ta en extrakoll överallt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top