Ombestyckning honda cb 500 -75

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
tjena, min honda cb500 går just nu med originalmunstycken men med 4till1 rör och individuella pod-filter, så nya munstycken känns lämpligt! ska tillägga att den precis är ombyggd och motorn grundligt restaurerad, och nu inte startar(antiklimax). Avgasröret är samma som innan ombyggnad men pod-filterna är nya.
Tändningen är dubbel och trippelkollad, timingen stämmer och det kommer gnista från alla stift. ventilspelet är justerat, förgasarskålarna fylls med bensin och förgasarna är noggrant rengjorda och alla passager är fria.
MEN ingen bensin verkar ta sig till cylindrarna då stiften är torra efter startförsök. min slutsats blir då att munstyckena är för små.
som den är nu, original, är huvudmunstycket 100 och pilot(lågfart) är 40. Detta är ju anpassat för luftburk och 4till4 rör, så en ökning vore väl på plats?
min tanke är att gå upp till 110 eller 115 i huvudmunstycke och 42 i lågfart. hur tycker ni mer erfarna det låter som utgångspunkt?
Är också tacksam för tips om var det är bäst att köpa nya munstycken! finns det nånstans i Sverige till vettigt pris eller är det beställa utifrån som gäller?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Att det inte kommer någon soppa till stiften beror knappast på att det är för litet lågfart och huvudmunstyckena är inte alls påverkande i det läget.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Att hojen inte startar; 'beror inte på att lågfartsmunstycken är 20 µm för små.
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
nä det förstår väl iof jag också, att det inte är anlednigen. Har mer felsökning framför mig när det gäller att den inte startar. kanske uttryckte mig otydligt men min huvudsakliga undran är om munstyckena, om det är en bra utgångspunkt och var det är lättast att få tag på.
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Dock mottages förslag på lösningar till startproblemen självklart med öppna armar!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Prova ge den en sup eller spruta in startgas så vet du om de är sopparelaterat. Ang bestyckningen så gå upp 10% både på lågfart och högfart.
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Är alla slangar till fuggarna fräscha och fina? Hur mår soppakranen? Har du vakuumstyrd soppakran? Isf, är slangarna till den rätt dragna och hela?

slangarna är fräscha! har använt en "provisorisk" tank hittills (tratt med slang), och bensinen rinner ner fint i förgasarna. Är gammal hederlig "bensin rinner mot marken" matning så ingen vakuumstyrning.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tror dina luftfilter är problemet.
Sätt tejp över ytan på filter. eller original luftburk med filter i.
Fungerar choken? om inte så måste den det!
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Tror dina luftfilter är problemet.
Sätt tejp över ytan på filter. eller original luftburk med filter i.
Fungerar choken? om inte så måste den det!

Har testat med tejp på halva filterytan, no luck.. hade också nya stift i, de va iaf "fuktiga" efter ett par startförsök, så viss bensin kommer in i cylindrarna.
choken funkar som den ska!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
hade också nya stift i, de va iaf "fuktiga" efter ett par startförsök, så viss bensin kommer in i cylindrarna.
choken funkar som den ska!

Utan att vara nån expert så låter detta ju ut som knas med tändningen, har du lyckats få du fuktiga stift verkar den ju inte tända som eller när den ska. Har du testat tidigare förslag att "hutta" eller använda startgas för att testat om den tänder då?
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
det här är löst, om än på ett underligt sätt..
kort sagt så drog den igång direkt när jag bytte plats på sladdarna till spolarna. Alltså var det så enkelt att den tände på cyl 2,3 när den ska tända på 1,4. MEN det som är sjukt är att markeringarna på vevaxeln som säger när vilka cylindrar ska tända nu säger att tändningen är 180grader fel.. den borde asså inte alls starta och än mindre gå relativt bra, vilket den gör
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top