Ombyggnad!!!..blir grym

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
halmstads_kung skrev:
Sheeee.....måste man motivera varför???

Blom...säg att det skiljer ex antal tusenlappar i försäkring...
Och att du gillar 600:ans design mer i övrigt...förutom gaffel och
front....stör det dig att man tar ett billigare alternativ...alla mina
delar har hittills kostat mig cirkus 3700:-.....

och jag får en hoj som jag trivs med(förutom ovan)...varför ska jag då byta bort?
nä absolut inte.. men nu handlade ju inte om det utan om funktionen... för mig så får du gärna förläng gaffeln och bygga chopper av 600an
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Hohoo är blomman lite upprörd? :rofl

Jag vill minnas att det inte skiljer något på försäkringspengar på en R6 och R1

edit: mindre ofjädrad vikt torde ju vara en fördel med USD?
Undra om dom inte tål lite mer stryk också

eidt igen: alltså, köp en R1 istället
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Blablabla, mycket skitsnack från dig P-E.

Den enda fördelen jag kan se med en USD gaffel är att den inte belastar hjulet likadant som en vanlig teleskopgaffel, det är inte samma fjädringsrörelser.

Sen att det är snyggare är ju en annan sak.


Till trådskaparen, angående bromsslangar så får du nog köpa nya sådana.

Inte så kul om det skulle fjädra till ordentligt så du har sönder dom (inte för att jag vet var det skulle fjädra så mycket osv.)

Angående frontglaset så kan det nog gå med lite moddning, men du ska väl inte ta bort luftintaget? Finns nog risk att hojen inte beter sig riktigt som den ska då.

Ta inte bort några ringar o så, dom sitter ju där av en anledning. ;)

Själv så tror jag att det kommer bli snyggt med den nya lacken du har tänkt o slänga på. :)
 

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 750
hehe....okej.....jadu....tror igentligen att dom e likvärdiga sett
ur stötdämparfunktion...den gamla var det ju inget fel på...men somsagt....spydde på designen....

Tackar tackar....nån som förstår sig på konst...
Tänkte inte ta bort luftintaget...bara förlänga spetsen på kåpglaset en liten bit...så den får en spetsigare avslut...gillar R1:ans kaxiga framtoning

Det skiljer några hundra....å slaget på varje månad så...
Ska väl säga att jag e rädd att tappa förmycket pengar på min hoj när jag säljer den...gav 58...för en nollnolla---å kollar man priserna idag e det ren förlustaffär att sälja å byta "upp" sig
 
Last edited:

HanneZ

Guest
Ja pröjsar mindre för min R1 än vad kompisen gör på sin R6, han är äldre och har haft körkortet längre!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Supermoto skrev:
Snackade med en kille på en fest för lite sen som jobbar på Öhlins och han sa att de faktiskt är öhlinare (eller man kanske ska säga öhlinsteknologi) på R1 fast de "licenstillverkas" av Yamma och det hamnar inte Öhlinsdekaler på dem heller. Jag tyckte det lät absurt men ville inte härja mer om det.

Vem var det du pratade med? kanske man känner honom!
Yamaha TRX850 dämpare i bak (kayaba) hade öhlins också ett lite finger med i kontruktionen. När Cannodale försökte få ihop sina cyklar så tillverkades dämpare samt gafflar från öhlins. Gafflarna var rena skitet tycker jag då innerbenet var i för mjukt material så de repades väldigt lätt. Rören till gafflarna var från marzzocci! "även marzzocci gör dämpare" :3freak
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Supermoto skrev:
Snackade med en kille på en fest för lite sen som jobbar på Öhlins och han sa att de faktiskt är öhlinare (eller man kanske ska säga öhlinsteknologi) på R1 fast de "licenstillverkas" av Yamma och det hamnar inte Öhlinsdekaler på dem heller. Jag tyckte det lät absurt men ville inte härja mer om det.

Eftersom Yamaha äger Öhlins så vore det ju ganska korkat att slänga på något annat halvfabrikat, och inte ta tillvara på den kompetens som finns i koncernen. Även om det inte är Öhlins-dämpare på Yamaha-cyklar, så har troligtvis Öhlins med ett par fingrar vid utvecklingen av dämparna, men pga. kostnads- och PR-skäl så kan de ej hålla samma nivå som Öhlins egna dämpare.
 

P-E

Guest
Om du ska byta bromsslangar så kan du ju passa på att sätta dit stålombundna slangar, snyggt och det sägs att det ska vara skönare.
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
FET R6:a

Ja du halmstads kung, vi får väl se.
Jag håller oxå på med en R6:a, tänkte visa er alla ett litet smakprov. Vi kan ta bromsarna fram t.ex.
 

Bifogat

  • pfm_bromskivor.jpg
    pfm_bromskivor.jpg
    32.7 KB · Visningar: 164

P-E

Guest
flykay76 skrev:
Ja du halmstads kung, vi får väl se.
Jag håller oxå på med en R6:a, tänkte visa er alla ett litet smakprov. Vi kan ta bromsarna fram t.ex.

Kallar du det där för bromsar?!

Kolla de här då!!! Det är till bil dock..
 

Bifogat

  • brakes2.JPG
    brakes2.JPG
    63.5 KB · Visningar: 85
  • brakes4.JPG
    brakes4.JPG
    89.6 KB · Visningar: 67
  • Bromsar.JPG
    Bromsar.JPG
    104.1 KB · Visningar: 67

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
flykay76 skrev:
Ja du halmstads kung, vi får väl se.
Jag håller oxå på med en R6:a, tänkte visa er alla ett litet smakprov. Vi kan ta bromsarna fram t.ex.
:drool

edit: hur mycket sparar du i ofjädrad vikt med ett par sådanna?
Det där skivorna + OZ fälgar gör nog skillnad
 
Last edited:

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Ort
St Höga
Hoj
R1-01, no more
Solid snake skrev:
Den enda fördelen jag kan se med en USD gaffel är att den inte belastar hjulet likadant som en vanlig teleskopgaffel, det är inte samma fjädringsrörelser.

Är inte USD gafflarna styvare också! Iom att det inre gaffelbenet är infäst där nere får man mindre "flex" än på en std gaffel. Har för mig att jag läst det nånstans!
 

Solid snake

Guest
Akesson skrev:
Solid snake skrev:
Den enda fördelen jag kan se med en USD gaffel är att den inte belastar hjulet likadant som en vanlig teleskopgaffel, det är inte samma fjädringsrörelser.

Är inte USD gafflarna styvare också! Iom att det inre gaffelbenet är infäst där nere får man mindre "flex" än på en std gaffel. Har för mig att jag läst det nånstans!

Jo det kan nog stämma. :)

Låter vettigt iaf.

Man läser mycket men man kommer ju inte ihåg allt. :gnissla

Edit: citatsaken blev väldigt konstig nu. :brinnerup
 

P-E

Guest
Trango_B skrev:
ha ha ha :hihi
Ren junk det där jämfört med flykays bromsar

Det kanske de är, men det var mest storleken jag tyckte var kul.

Solid du har rätt, men de är grymma fast de är i metall.

Och till alla, de är storleken som jag är impad över. Inget annat.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top