Omdömestråden

sandstream

Guest
Krille-666 skrev:
bla bla bla...
För några år sedan så fanns inte ens det sånnt här snack på sporthoj. Det är nu på senare tid som gubbarna här har lärt sig hantera datorer, så nu skriver dem i överflöd om sina negativa åsikter.
Så sluta tramsa er med era inlägg och trådar som inte gör någon nytta och bara påverkar en negativt.
Många av oss "gubbar" jobbade med datorer när du fortfarande sprang runt med blöja och sov middag på dagis.

Du måste totalt ha missat vad tråden handlar om eftersom du skriver ett så urkorkat inlägg och dessutom skriver att andra ska sluta tramsa sig.

Tycker du ska skriva ut en kopia av ditt inlägg och sen kan du ta fram det när du fyller 40, om den dagen kommer med tanke på hur bra insikt du verkar ha i hojåkning, och skämmas häcken av dig :hihi

Andrésen skrev:
Anledningen till att många hojåkare stryker med är som bekant vänster svängande bilar...
Och ni som tycker att man inte kan ha ett vettigt trafikbetende när man är i 20 års ålderna ska sluta generalisera det finns "gubbar" i 40-45 års åldern som kör som kratter också.
Singelolyckor utan någon annan inblandad trafikant är väl den vanligaste dödsorsaken?

Visst finns det massor av vettiga 20-åringar, inget snack om det, men tyvärr så finns det rätt många som mentalt befinner sig i mitten av tonåren fortfarande, precis som de finns en del "gubbar" som lever ut sin medelålderskris på en sporthoj.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Problemet är att de som saknar omdöme inte har omdöme nog att förstå det - lägg därtill att sporthojjar fungerar som magneter på dessa och voila du har rip-statistik...

Jag blir allt mer säker på att de flesta olyckorna med sporthoj beror på attityder hos de som kör.

Krille-666 skrev:
2254642 /snip - onödigt - snip/
ps. Japp jag är bara 20 år och mina hjärna har inte utvecklats än. Längtar tills jag blir över 40 och klok och vis. :rofl
-> Attityder -> VSB...

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
just nu... ingen
Jo Självklart är det så. Men för egen del blir man lite trött på detta eviga generaliserande, kritiserande och diskriminerande bara för att man inte är 30+.
Det är ju samma sak med singelolyckor ok att man inte kan göra så myckat om det helt plötsligt hoppar ut ett rådjur eller ligger ett last med grus på vägen men det är fortfarande så att man har större chans att klara sig om det sker i 50 än 150 eller är det inte så ??

//Undrande 23 åring

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
korvgubbe skrev:
2254823 Nu höll jag iofs med dig redan i mitt förra inlägg men det du skrev blev än mer påtagligt nu när jag åkte hem från jobbet. Särskillt var det följande som jag hajjade till över när jag satt i bilen(hojen startar inte, ska till verkstad på måndag)
"Om du hade varit ensam i hela världen, och dina handlingar alltså inte hade spelat någon som helst roll för andra människor"

Ca 200 meter från mitt hus körde en ung kille ihjäl sig för ca två år sedan. Det var på en 50 väg, nära en skola och fotbollsplaner. Tydligen hade han vridit ur hojen men förlorat kontrollen över den av orsaker jag inte känner till.

Där han omkom har det alltid stått blommor och ljus och annat. Jag har aldrig sett någon som ställt ut dem. Jag har sett platsen varje gång jag åkt till jobbet och alltid tänkt att det hela är fördjävligt. Men IDAG såg jag något som gjorde det hela betydligt verkligare och mer påtagligt.

Vid vägkanten stod en bil och på platsen satt en kvinna och grät. Gissningsvis var det killens mamma. Två år efter olyckan sitter hon alltså i gräset vid vägkanten och gråter, sörjer, saknar. Jag gissar att han resonerade som Krille-666 när han vred på:
"- Hojar är till för att busa med! Moralkärringar kan dra åt h-e!"
....Krille-666, kan inte DU förklara för mamman att hon ska ta å kamma sig å sluta gnälla?!?!. SÄga åt henne att sluta gråta och tramsa sig.. Hennes son visste ju bara på vilket sätt man EGENTLIGEN ska köra hoj.. De ska vridas ut, busas med. BRASSA I HELVETE!

Plötsligt inser jag att folk som Krille-666 bara har ett enda rätt och det är när han säger:
"jag är bara 20 år och mina hjärna har inte utvecklats än"

Klockrent :klappar :klappar

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Andrésen skrev:
2255005 Jo Självklart är det så. Men för egen del blir man lite trött på detta eviga generaliserande, kritiserande och diskriminerande bara för att man inte är 30+.
Det är ju samma sak med singelolyckor ok att man inte kan göra så myckat om det helt plötsligt hoppar ut ett rådjur eller ligger ett last med grus på vägen men det är fortfarande så att man har större chans att klara sig om det sker i 50 än 150 eller är det inte så ??

//Undrande 23 åring

Kan bero på att "vi" har varit 23 medans du har inte har varit 24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 osv...
Jag tänkte själv som du när jag var yngre.

Anpassar man körsätt efter förhållande så händer inte olyckor. Man tar det lugnt på en vägsträcka där man inte ser tillräckligt långt fram eller om det är stor risk för vilt = omdöme.

korvgubbe skrev:
2254823 /snip/
Plötsligt inser jag att folk som Krille-666 bara har ett enda rätt och det är när han säger:
"jag är bara 20 år och mina hjärna har inte utvecklats än"

Denna tråd innehåller både det dummaste och det klokaste jag läst på sh hittils...

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
just nu... ingen
Det är ju det jag själv sitter här och säger!! men du ser, inte ens när jag själv säger det rakt ut så tror du på att jag har det omdömmet. Jag resonerar som så här, nej jag har inte varit 24,25,26,27 osv men jag vill bli och det är större chans att jag får bli det om jag använder huvudet i stället för höger handen när jag kör.

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Smedis skrev:
2254888 Okej. nu ska jag berätta hur jag tänker när jag kör hoj.
Denna tankeverksamhet fanns inte för 20 år sen. Jag är 40 år nu.

Om jag ska köra om en bil kollar jag först längre fram på vägen om det finns en väg till vänster.
Vilket gör att bilföraren kanske gör en oväntad vänstersväng.
Finns en sådan väg väntar jag.
Möter jag bilar kollar jag om det finns väg till höger för vara berädd på att bilen kan korsa min väg.
Finns det skymda utfarter?
Finns det något skumt beteende bland mina medtrafikanter?

Detta sker enbart för jag vill överleva.
Jag skiter fullständigt i om felet som begås är nån annans, det blir ofta mc-föraren som får betala det högsta priset ändå.

Läste en (tysk tror jag) undersökning, som visade att risken att dödas i en olycka, är MINDRE!!! för knuttar som fyllt 41, än för motsvarande bilister, som fyllt 41. Inte illa att komma med, till en sambo, eller förälder, som har synpunkter va? Har man överlevt 20 år på hoj, så kör man som du och jag, lite fegt, för man vet vad som händer, inte ofta, men man dör ju bara en gång. I bilen känner vi oss ju trygga, och kör kanske lika huvudlöst som småglin. Klart man ska få göra vad man vill med sitt liv, som de som filmar sina vansinnesbravader, synd bara att vi måste vara med och betala... via risk för sporthojsförbud, dyrare premier. Till och med de som kör utan försäkring får vi andra ju betala för via trafikförsäkringen.. Blääh! Just ja, de stridsflygare som störtar först och dör, är inte det kursettorna? De som är skickligast? Apropå skickligheten hos de av våra vänner slutar köra hoj i förtid.. Nåja, lycka till i sommar allihop!

Verniax

Också bilist
Gick med
16 May 2006
Hoj
Såld: S3 -05 Nu: Xmoto -07
OK, hur f**n når man de som är yngre utan att bli kallad gammal gubbe? (min första dator provade jag i slutet av 70-talet, apple 2, tror jag den hette :) ) Precis som UltraMarine skriver så har ju vi lite äldre faktiskt erfarenhet av att vara 20 o 21 osv. men inte tvärtom.

Jag kan se nu att jag på sätt och vis startade denna åldersfixering genom att erkänna att jag passerat 40, men mitt syfte var inte att döma ut någon särskild åldersgrupp.

Jag vill verkligen inte att någon, oavsett ålder, ska köra ihjäl sig själv eller någon annan och jag tycker inte vi ska skapa konflikter där inga finns. Vi vet vad det hela handlar om. Det handlar inte om att köra lagligt eller olagligt (vem kör inte olagligt på en hoj?) och det handlar inte om ålder heller.

Det handlar snarare om att hålla sig inom "rimliga" gränser. Och vad är då "rimliga" gränser?
Ingen aning. Kanske är det något som faktiskt kommer med åren. Man tänker helt enkelt längre, ser sammanhang och konsekvenser på ett annat sätt än när man var 20. Har man sedan egna barn kommer allt vad "edge" heter i ett annat ljus.

Well, well, tycker ändå att denna diskussion är bra!

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Verniax skrev:
2255129 OK, hur f**n når man de som är yngre utan att bli kallad gammal gubbe?

Genom att ha värdefulla kunskaper att förmedla. Att vara gammal gubbfan gör inte att man har något värdefullt att komma med, snarare tvärt om.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
#Olsson# skrev:
2255144 Genom att ha värdefulla kunskaper att förmedla. Att vara gammal gubbfan gör inte att man har något värdefullt att komma med, snarare tvärt om.

Det är oehört svårt att lystna på den äldre genrationen, jag hade själv en fruktansvärd inställning till trafik när jag som 16-åring tog körkort. Jag kör idag långsammare på kurvväg än vad jag gjorde då trots 150 häst och bättre chassie idag.

Ögonöppnaren för mig blev när min fader (50+) som jag alltid ansett vara en bromskloss på gata tog ut mig på Knutstorp och körde ifrån mig så det visslade om det. Jag är rätt snabb med gubben åkte om överallt. på yttern i hårnålen, ombromsad med 20 meter efter rakan och på yttern förbi NGK tornet(där skall inte gå att köra om).
Nu är han iof fd duktig RR förare så jag borde lystnat på honom förr men det krävdes ovanstående för att få mig att ändra attityd....

Effektivast är att få personen att själv att inse sina begränsningar snarare än att köra med klyschor som " alla bilister är älgar".

En sak många unga överskattar är förmågan att stanna på den sträcka man kan se, man ligger och cruisar i 130 på kurviga vägar och tror att man hinner få stopp om man skulle möta någon.
Testa att köra som man gör normalt och bestäm dig sen vid valfri punkt för att slå fullt stopp och se om du verkligen klarar det.

Ett annat riskmoment är det eviga stuntandet bland folk som inte borde, många nybörjare sliter upp 1L cykeln på bakhjulet gasar gasar gasar och så ramlar det ner men då gör man 150 och vips så kommer jättevobblet på posten....

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Boris JR skrev:
2255236 Nu är han iof fd duktig RR förare så jag borde lystnat på honom förr men det krävdes ovanstående för att få mig att ändra attityd....

Troligen för att så många gubbar missbrukar sin ställning som gubbe, genom att tro att de har något av vikt att tillföra - som om gubbstatusen automatiskt gör dem kvalificerade. Man borde inte lyssna på gubbar, man borde lyssna på dem som har något av värde att tillföra, t ex din farsa.

Last edited:

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000 -05
Tja vad skall man säga.. 2/3 touringhoj.com och 1/3 Sporthoj.com

:corn <-- Den här får mig att tänka på den gamla goda tiden =) :lol

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...