Omdrevad hoj vs original hoj, accelerationen

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Det är väl massor av nya hojjar som "drevas upp" för att klara bullerkrav vid bestämda hastigheter?

Sen blev jag tveksam, är det verkligen så att de flesta klarar att varva ut på högsta växeln original?

Det är segt på högsta. Har kuggat ner en pinne på några stycken. Din observation är klockren :)
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Det är segt på högsta. Har kuggat ner en pinne på några stycken. Din observation är klockren :)

Det var mer en fråga än en observation.:)
Dessutom fick jag ju svaret innan varför min inte gör det:
1) Jag har ingen sporthoj...
2) Jag är för fet...
3) Jag kör ständigt i uppförsbacke...:D

Aningen seriösare så vet jag att en vtr-f inte varvar ut 6an original, så därav nyfikenheten om en riktig sportmaskin gör det.:)
 

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
drevning

Kom in i matchen bo-jan!
Jag hade en kompis som hade en drevad hoj - han sa... du verkar ha kött på benen :tummenupp

Ok, jag har drevat. Jag åker drevat. Nerdrevat - för bättre acc. Drevar du ner (fram) från 16 kugg till 14 blir skillnaden 2/16 = 1/8 vilket motsvar 12.5%. Att ta det till att skillnaden då blir 12.5% är enkel matematik, å sen komemer ert tjaffs om tätare växlingar om ni ska upp till 250 - båda ska upp på 6:an - vilket är 5 växlingar.

Så för enkelhetens skull kan man då säga att min 600 med 115 hk (omräknat 115*1,125=129,375) borde dra jämt med en mer effektstark 600. Upp till 130 hk är jag med.

Bevis på detta - slutet rakan på anderstorp -där sätts utgångshastigheten ur spel.
Där har du bara effekten att gå på -att jag där åker om andra 600 med lite mer effekt är inte konstigt.

Frågor på det?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Så för enkelhetens skull kan man då säga att min 600 med 115 hk (omräknat 115*1,125=129,375) borde dra jämt med en mer effektstark 600. Upp till 130 hk är jag med.

Err... Nej. Så är det inte. Lessen och säga det Berra men det är nog du som ska vakna till och komma in i matchen.
Jämför du acceleration på en specifik växel kommer du i närheten med din teori men i praktiken när man gasar så använder man fler växlar. Och då är skillnaden inget att tala om.

Och angående utgången på Anderstorp så spelar väl den lite roll ändå?
Tar du med dig 15 km/h mer där än din polare på lika dan roll så har du inte 15km/h mer i toppfart, men du har tjänat många meter på honom/henne.
 
Last edited:

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Kom in i matchen bo-jan!
Jag hade en kompis som hade en drevad hoj - han sa... du verkar ha kött på benen :tummenupp

Ok, jag har drevat. Jag åker drevat. Nerdrevat - för bättre acc. Drevar du ner (fram) från 16 kugg till 14 blir skillnaden 2/16 = 1/8 vilket motsvar 12.5%. Att ta det till att skillnaden då blir 12.5% är enkel matematik, å sen komemer ert tjaffs om tätare växlingar om ni ska upp till 250 - båda ska upp på 6:an - vilket är 5 växlingar.

Så för enkelhetens skull kan man då säga att min 600 med 115 hk (omräknat 115*1,125=129,375) borde dra jämt med en mer effektstark 600. Upp till 130 hk är jag med.

Bevis på detta - slutet rakan på anderstorp -där sätts utgångshastigheten ur spel.
Där har du bara effekten att gå på -att jag där åker om andra 600 med lite mer effekt är inte konstigt.

Frågor på det?

Du Berra, du borde montera ett extra drev som växlar ner totaltutväxlingen 4:1 ytterligare i så fall. Då får du 115*4=460.
460HK! :hojraket

Eller finns det något fel i din logik någonstans.. hmmm....
 

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Drevning eller inte

Klart man ska hetsa! :yoparty
För att förtydliga igen, effekten är konstant. Kan sällan missuppfattas, om man nu inte drevat till 460 hk, för då är man kung, och kan inte ifrågasättas. :banana

Rakan (sista) 300 innan bromspunkten, anderstorp, vi tar det igen, han kör om mej i utgången. Han har högre fart ut på rakan och lömnar mej. Men i slutet den sista halvan åker jag om och förbi denna goda gixxer 600 från -05. Jag har inte högre effekt och har inte högre utgångshastighet. Hur kommer jag då om? Snabbare bromswire? :huvet
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Klart man ska hetsa! :yoparty
För att förtydliga igen, effekten är konstant. Kan sällan missuppfattas, om man nu inte drevat till 460 hk, för då är man kung, och kan inte ifrågasättas. :banana

Rakan (sista) 300 innan bromspunkten, anderstorp, vi tar det igen, han kör om mej i utgången. Han har högre fart ut på rakan och lömnar mej. Men i slutet den sista halvan åker jag om och förbi denna goda gixxer 600 från -05. Jag har inte högre effekt och har inte högre utgångshastighet. Hur kommer jag då om? Snabbare bromswire? :huvet

Låter himla märkligt, men det måste ha med andra saker än drevningen att göra.Annars kan du väll dreva ner 2kugg till och köra jämt om 1000 kubikarna?

Vet inte hur det är med MC, men när man byter slutväxel på bilar för att maximera accelerationen så är det oftast totala utväxlingen på 1:ans växel man försöker optimera.Dom andra växlarna blir ju som dom blir, eftersom man oftast inte kan göra nått åt dom.Har du några % högre slututväxling så kör du några km/h till innan nästa spätt åker i bara.Jämnar ju lixom ut sej när du gott igenom växlarna.Åker man bana kan det säkert finnas annat än 1:ans växel man vill optimera tex. att man vill ligga på nån viss växel i nån viss kurva eller nått, men om annan utväxling förbättrar accelerationen så är det i första hand på första växeln, för sen påverkar det ju bara när nästa växel går i.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Acc blir bättre med ner drevning. Frågan är bara om tiden till en vis hastighet blir bättre iom fler växlingar under tiden.

Högre drevning (tyngre, längre drevning) blir nästan samma som en tyngre förare. Iaf i acc. Krävs mer för att komma igång. Man har ett längre register på motorn men når inte upp till effekten lika snabbt som med "kort" (lättare) drevning.

Hojar med mindre och svagare motorer tjänar mycket på lägre utv medans momentstarka hojar kan ha lite högre. Momentet hjälper dom upp till effekttoppen.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bevis på detta - slutet rakan på anderstorp -där sätts utgångshastigheten ur spel.
Där har du bara effekten att gå på -att jag där åker om andra 600 med lite mer effekt är inte konstigt.

Frågor på det?

Angående rakan på Anderstorp har du fel. Bättre utgång är bättre hela vägen till bromsning, givet att man har samma effekt och vindmotstånd/rullmotstånd/växlingar, etc.
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Acc blir bättre med ner drevning. Frågan är bara om tiden till en vis hastighet blir bättre iom fler växlingar under tiden.

Högre drevning (tyngre, längre drevning) blir nästan samma som en tyngre förare. Iaf i acc. Krävs mer för att komma igång. Man har ett längre register på motorn men når inte upp till effekten lika snabbt som med "kort" (lättare) drevning.

Hojar med mindre och svagare motorer tjänar mycket på lägre utv medans momentstarka hojar kan ha lite högre. Momentet hjälper dom upp till effekttoppen.

Men det stämmer ju bara om du ligger på samma växel vid samma hastighet som tidigare.Tex. i en kurva.Drevar du ner några kugg så får du högre varv på spisen i utgången ur kurvan och hojen accar bättre när du ger fullgas ur böjen, men accar du på en raksträcka, tex 0-400m så påvärkar utvexlingen möjligen accet på första växeln, sen skulle du ju behöva byta utväxling på varje växel för att kunna göra någon skillnad på rästen av växlarna, tex. skaffa en tätare låda eller nåt.Man drar ju ändå motorn tills den inte vill varva mer/varvstopp på varje växel, och effekten är ju den samma, så över streckan så kommer "medelefekten" (eller vad man ska kalla det för) vara densamma.Ända sättet utväxlingen kan påvärka nått annat än accelerationen på första växeln är om man inte kommer upp på högsta växeln på sträckan man kör i något av utväxlingsfallen, alt. man når varvstoppet på högsta växeln innan mål.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
sen skulle du ju behöva byta utväxling på varje växel för att kunna göra någon skillnad på rästen av växlarna, tex. skaffa en tätare låda eller nåt.

Det hade ju varit optimalt. Och är ju även så på "riktiga" rejshojar som tex Hondas Rs modeller eller Yama TZ.

Men rent generellt så lönar det sig nog på 90 procent utav dagens lv hojar att dreva ner lite.

Den oftast "hög" utv som de flesta lv hojar har ber på många faktorer som tex varvtal vid 100, miljö/buller krav mm mm.

För att få ut max skulle man haft som på en automatlåda där man kan använda övervxl för att få ner sitt varvtal på vanl flytkörning.

Tror att man i framtiden kan få se just muskel hojar (liknande v-max osv) men aut vxl för att få maximal acc och ändå drägligt varv vid 100 samtidigt som bränsleförbrukningen blir ok.

Kan bara tänka mig vilka siffror en sådan hoj skulle kunna fixa och ändå vara fin att bara puttra runt på.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
på en enskild växel har du bättre acceleration med neddrevning. men det du tjänar acceleration förlorar du i tidigare växlingar. det går på ett ut om man skall köra rakt fram 0-250km/h i en perfekt värld med samma vikt på förare och perfekta starter, varför? -jo, det är effekten i motorn som får cykeln att accelerera och effekten är oförändrad trots drevning.

men att man sen drevar för olika banor är för att anpassa var man skall växla så man gör det så optimalt som möjligt.

som ett tankeexempel:
jämför en std hoj med en stunthoj som har pizzadrev.
stunthojen (med optimala starter) drar iväg snabbast, men måste växla när std hojen kan dra ytterligare 5000 varv på ettan.
 

motorras

Medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
jönköping
Hoj
bmw k1200rs 2002
Kom in i matchen bo-jan!
Jag hade en kompis som hade en drevad hoj - han sa... du verkar ha kött på benen :tummenupp

Ok, jag har drevat. Jag åker drevat. Nerdrevat - för bättre acc. Drevar du ner (fram) från 16 kugg till 14 blir skillnaden 2/16 = 1/8 vilket motsvar 12.5%. Att ta det till att skillnaden då blir 12.5% är enkel matematik, å sen komemer ert tjaffs om tätare växlingar om ni ska upp till 250 - båda ska upp på 6:an - vilket är 5 växlingar.

Så för enkelhetens skull kan man då säga att min 600 med 115 hk (omräknat 115*1,125=129,375) borde dra jämt med en mer effektstark 600. Upp till 130 hk är jag med.

Bevis på detta - slutet rakan på anderstorp -där sätts utgångshastigheten ur spel.
Där har du bara effekten att gå på -att jag där åker om andra 600 med lite mer effekt är inte konstigt.

Frågor på det?

hmm,då kan man undra varför en del sätter turbo på en hoj?bättre att bara dreva ner så får man fler hästar,,undrar hur många hästar extra en stunthoj har då? 100hk extra kanske
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Många glömmer bort att vridmomentet har en betydande faktor, att stirra sig blind på hästkrafter är ganska vanligt.

http://www.wentec.com/unipower/calculators/power_torque.asp

Många stirrar sig blinda på vridet.
Bästa vridmoment är där effekten per varvtal är som bästa.
Men eftersom motorn inte tar skada av att varvas så är det bättre att använda effekten.

Om man vill köra bränslesnålt och slita så lite som möjligt på motorn så är det optimalt att köra på vridet. Då man får mest "Bang for the buck" på vridmomentstoppen.

Man får ofta även en mera lättkörd hoj ut ur kurvor om man kör på vridet. Men så fort man kommer ut på rakan är det effekt som gäller.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Till TS fråga så tror jag den nerdrevade hojen vinner alla gånger.
Framför allt nu när alla kör med Quickshifter.

Varje gång man växlar får man en hästspark i ryggen och vinner 2-3 meter på den man drar mot.
Tillskillnad mot att växla manuellt då man tappar 2-3 meter varje växel.

Förutsätt att man har en hoj som andas ordentligt och effekten ökar hela vägen till varvstoppet, så är min teori att det är optimalt att dreva ner hojen så att varvstoppet på 6an går i på bromspunkten på längsta rakan. (om man strävar efter högsta toppfart)

Sen finns det så klart andra faktorer med drevning för bankörning.
Att ha maximal toppfart på längsta rakan är en sak. Men det är viktigare att ha växlar som stämmer med så många kurvor som möjligt på resten av banan om man vill ha en bra varvtid.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top