GSXR1100R
The older i get the faster i was
Här är en kille som försöker förklara begreppen http://patric.20m.com/effekt.html
Nice...Kul!....
Å ni som hävdar att skillnaden är för liten för att räkna med kan hålla käften ett tag till.....
När du väl kommit över dina 7k så spelar inte drevningen någon större roll - behöver du däremot växla en extra gång i sväng blir gaskontrollen mycket svårare och du tappar tid!För nu handlar det om jag - MEJ - jag har en 600ccm med förgasare och behöver göra allt jag kan för snabbare komma upp i varv dit min lilla stackare kan jobba på ett givande sätt - över 7k (10). Så om jag nu inte misstar mig kan jag via ett mindre framdrev komma upp i varv snabbare än standarddrevn. och på det sättet änvända varvtal som är gynnsammare än dem i botten. Ja min hoj är som en clio under 5k varv.
Så med det i ryggen bör jag tjäna på viss nerdrevning.
Fel vartal/fel växel, växlar för tidigit/för sent, kass motor, skurna hjullager, skuren kedja, dansk 92 oktan i tanken... (hur vet du att hans är bättre än din egentligen utan att ha bänkat bägge??)Men frågan kvarstår - varför åkte jag om den vita gixxern med mer effekt trots att han hade högre utgångshastighet? Han åkte fel varvtal. Ägg under gaspedalen? Ni som kan hjälp mej gärna att ta mej ur träsket.
//Berra
Å ni som hävdar att skillnaden är för liten för att räkna med kan hålla käften ett tag till.
//Berra
Du är fenomenalt syrlig i alla dina inlägg, så jag tog mig friheten att svara på samma sätt....Min gode vän och pedagogiske instruktör. Som man kunde läsa ett par rader ifrån - där du hävda motsatsen skrev jag att jag ville åka på mer gynnsamma varvtal - och att då ta hjälp av en lägre utväxling för att snabbare nå dessa varvtal...:
Ok, jag har drevat. Jag åker drevat. Nerdrevat - för bättre acc. Drevar du ner (fram) från 16 kugg till 14 blir skillnaden 2/16 = 1/8 vilket motsvar 12.5%. Att ta det till att skillnaden då blir 12.5% är enkel matematik, å sen komemer ert tjaffs om tätare växlingar om ni ska upp till 250 - båda ska upp på 6:an - vilket är 5 växlingar.
Frågor på det?
Kör hojen i en bänk och titta på hur spetsig effekttoppen är - i de flesta fall kommer en 6 eller 12%-ig drevning inte ge dig många extra hästar. Låt oss anta att toppen ligger på 12k, du växlar vid 14k och sänker då kanske varvtalet till 10k - med drevning 12% hamnar du ju på kanske 11k. Det du tjänat är skillnaden i effekt mellan 10k och 11k... sällan mycket.
Blev det bättre nu?
Men frågan kvarstår - varför åkte jag om den vita gixxern med mer effekt trots att han hade högre utgångshastighet?
Det har du rätt i, men jag syftade på skillnaden vid samma hastighet - i.e. utgången på torpet som exempel....han får ju inte ett annat varvtal på motorn vid växling genom att dreva om utgående drev, han måste ju ändra förhållandet mellan växlarna i lådan i såfall
Luftmotståndet är ju en viktig parameter i beräkningarna, med fel drevning så orkar inte moppen varva ur på sista växeln.
EXEMPEL:
Man kan plocka ut max 100 kw vid 15000 rpm = 64 Nm ur en sexhundra medans en lägre trimmad tusenkubikare med max 100 kw redan vid 10000 rpm ger 95 Nm.
Vilken av dessa hojar tror ni går snabbast 0-200 km/h och varför
Luftmotståndet är ju en viktig parameter i beräkningarna, med fel drevning så orkar inte moppen varva ur på sista växeln.
EXEMPEL:
Man kan plocka ut max 100 kw vid 15000 rpm = 64 Nm ur en sexhundra medans en lägre trimmad tusenkubikare med max 100 kw redan vid 10000 rpm ger 95 Nm.
Vilken av dessa hojar tror ni går snabbast 0-200 km/h och varför
Men vad är det där för exempel?
Du vet ju lika väl som någon annan att det är effektkurvans utseende som tillsammans med utväxlingen (både total och mellan lägena) som har betydelse.
Ditt exempel saknar de mest grundläggande värdena för att kunna göra en bedömning.
Är det inte troligt att en tusen med 95 Nm har en bättre effektkurva än en sexhundra på 64 Nm eller hur menar du?
Kul!
Diskussionen verkar intressera många, inkl dej Humlan - det tyckter jag är kul. Det är många slevar med i såsen iaf, om jag som frågeställare blir klokare är något svårbedömt.
Men för att göra det enkelt. Nerdrevning vs. standarddrev är tillsvidare i min värld till för en snabbare acc. Är det någon som motsätter sig detta?
Å ni som hävdar att skillnaden är för liten för att räkna med kan hålla käften ett tag till.
För nu handlar det om jag - MEJ - jag har en 600ccm med förgasare och behöver göra allt jag kan för snabbare komma upp i varv dit min lilla stackare kan jobba på ett givande sätt - över 7k (10). Så om jag nu inte misstar mig kan jag via ett mindre framdrev komma upp i varv snabbare än standarddrevn. och på det sättet änvända varvtal som är gynnsammare än dem i botten. Ja min hoj är som en clio under 5k varv.
Så med det i ryggen bör jag tjäna på viss nerdrevning.
Men frågan kvarstår - varför åkte jag om den vita gixxern med mer effekt trots att han hade högre utgångshastighet? Han åkte fel varvtal. Ägg under gaspedalen? Ni som kan hjälp mej gärna att ta mej ur träsket.
Ses på Anderstorp på tisdag!!
//Berra
Om vi utgår från att din neddrevning ger 12,5% lägre växlar så inser du ju ganska snabbt vad som händer med de högre växlarna. 6:an blir som 5:an, 5:an blir som gamla fyran osv. Dock är det ju längre avstånd mellan de 3 första oftast så där ersätts inte växlarna rakt av utan hamnar ngnstans mittemellan. Du har nu helt enkelt ingen 6:a kvar och det är mkt tveksamt om din hoj kommer upp i 250 pga varvstopp mm (vilket den inte gjorde innan heller visserligen.)
Om vi för enkelhetens skull säger att en växling tar 0,0sek:
när man drar genom växlarna får du ju samma effektkurva på varje växel, fast vid en annan hastighet, vilket för mig borde innebära samma acceleration förutom just i starten på 1:an som blir snabbare pga den högre effekten från 0km/h.
han får ju inte ett annat varvtal på motorn vid växling genom att dreva om utgående drev, han måste ju ändra förhållandet mellan växlarna i lådan i såfall
Om vi utgår från att din neddrevning ger 12,5% lägre växlar så inser du ju ganska snabbt vad som händer med de högre växlarna. 6:an blir som 5:an, 5:an blir som gamla fyran osv. Dock är det ju längre avstånd mellan de 3 första oftast så där ersätts inte växlarna rakt av utan hamnar ngnstans mittemellan. Du har nu helt enkelt ingen 6:a kvar och det är mkt tveksamt om din hoj kommer upp i 250 pga varvstopp mm (vilket den inte gjorde innan heller visserligen.)
Om vi för enkelhetens skull säger att en växling tar 0,0sek:
när man drar genom växlarna får du ju samma effektkurva på varje växel, fast vid en annan hastighet, vilket för mig borde innebära samma acceleration förutom just i starten på 1:an som blir snabbare pga den högre effekten från 0km/h.
han får ju inte ett annat varvtal på motorn vid växling genom att dreva om utgående drev, han måste ju ändra förhållandet mellan växlarna i lådan i såfall
Fast det är ju inte helt sant. Genom att ändra utväxlingen efter lådan så påverkar man samtliga växlar lika mycket. Varje växel blir kortare och det hjälper därmed motorn att varva upp snabbare = accelerationen blir snabbare på varje växel. Det är alltså inte samma sak som att bara peta i en lägre växel.
Någon som är duktig på matte kan bevisa det genom att räkna på vridmomentet på bakhjulet som ändras med drevningen.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |