Omdrevad hoj vs original hoj, accelerationen

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Diskussionen har tagit fart. :)

Kul!
Diskussionen verkar intressera många, inkl dej Humlan - det tyckter jag är kul. Det är många slevar med i såsen iaf, om jag som frågeställare blir klokare är något svårbedömt.

Men för att göra det enkelt. Nerdrevning vs. standarddrev är tillsvidare i min värld till för en snabbare acc. Är det någon som motsätter sig detta?

Å ni som hävdar att skillnaden är för liten för att räkna med kan hålla käften ett tag till.

För nu handlar det om jag - MEJ - jag har en 600ccm med förgasare och behöver göra allt jag kan för snabbare komma upp i varv dit min lilla stackare kan jobba på ett givande sätt - över 7k (10). Så om jag nu inte misstar mig kan jag via ett mindre framdrev komma upp i varv snabbare än standarddrevn. och på det sättet änvända varvtal som är gynnsammare än dem i botten. Ja min hoj är som en clio under 5k varv.

Så med det i ryggen bör jag tjäna på viss nerdrevning.

Men frågan kvarstår - varför åkte jag om den vita gixxern med mer effekt trots att han hade högre utgångshastighet? Han åkte fel varvtal. Ägg under gaspedalen? Ni som kan hjälp mej gärna att ta mej ur träsket.

Ses på Anderstorp på tisdag!! :yoparty
//Berra
 

Robz

Guest
Kul!....
Å ni som hävdar att skillnaden är för liten för att räkna med kan hålla käften ett tag till.....
Nice...

För nu handlar det om jag - MEJ - jag har en 600ccm med förgasare och behöver göra allt jag kan för snabbare komma upp i varv dit min lilla stackare kan jobba på ett givande sätt - över 7k (10). Så om jag nu inte misstar mig kan jag via ett mindre framdrev komma upp i varv snabbare än standarddrevn. och på det sättet änvända varvtal som är gynnsammare än dem i botten. Ja min hoj är som en clio under 5k varv.
Så med det i ryggen bör jag tjäna på viss nerdrevning.
När du väl kommit över dina 7k så spelar inte drevningen någon större roll - behöver du däremot växla en extra gång i sväng blir gaskontrollen mycket svårare och du tappar tid!

Men frågan kvarstår - varför åkte jag om den vita gixxern med mer effekt trots att han hade högre utgångshastighet? Han åkte fel varvtal. Ägg under gaspedalen? Ni som kan hjälp mej gärna att ta mej ur träsket.
//Berra
Fel vartal/fel växel, växlar för tidigit/för sent, kass motor, skurna hjullager, skuren kedja, dansk 92 oktan i tanken... (hur vet du att hans är bättre än din egentligen utan att ha bänkat bägge??)

Men kör vidare med neddrevning för all del - placebo gör faktiskt mycket mer nytta än man tror... byt även till snabbgas för rivigare starter :tummenupp
 

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Jag abdikerar

Ditt svar va strålande!
Det var exakt - precis - vad jag INTE ville ha!
Bra gjort!
Shit vad du hjälpte mej! :huvet

Min gode vän och pedagogiske instruktör. Som man kunde läsa ett par rader ifrån - där du hävda motsatsen skrev jag att jag ville åka på mer gynnsamma varvtal - och att då ta hjälp av en lägre utväxling för att snabbare nå dessa varvtal.


Diskussionen är bättre än nånsin :rolleyes:
 

Robz

Guest
...Min gode vän och pedagogiske instruktör. Som man kunde läsa ett par rader ifrån - där du hävda motsatsen skrev jag att jag ville åka på mer gynnsamma varvtal - och att då ta hjälp av en lägre utväxling för att snabbare nå dessa varvtal...:
Du är fenomenalt syrlig i alla dina inlägg, så jag tog mig friheten att svara på samma sätt.

När det gäller din teori att snabbare komma upp i gynsamma varvtal (över 7k) så är det väl ändå så att du aldrig kommer under 7k på de flesta banor om du kör på rätt växel (i förekommande fall som hårnålen på Knudan kan man ändå inte ladda fullt ur den)?
Din beskrivning av ut på torpets raka innebär ju inga som helst problem att ligga över de 7k (130-140km/h när man kan börja ladda)...??

Kör hojen i en bänk och titta på hur spetsig effekttoppen är - i de flesta fall kommer en 6 eller 12%-ig drevning inte ge dig många extra hästar. Låt oss anta att toppen ligger på 12k, du växlar vid 14k och sänker då kanske varvtalet till 10k - med drevning 12% hamnar du ju på kanske 11k. Det du tjänat är skillnaden i effekt mellan 10k och 11k... sällan mycket.

Blev det bättre nu?
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Ok, jag har drevat. Jag åker drevat. Nerdrevat - för bättre acc. Drevar du ner (fram) från 16 kugg till 14 blir skillnaden 2/16 = 1/8 vilket motsvar 12.5%. Att ta det till att skillnaden då blir 12.5% är enkel matematik, å sen komemer ert tjaffs om tätare växlingar om ni ska upp till 250 - båda ska upp på 6:an - vilket är 5 växlingar.


Frågor på det?

Om vi utgår från att din neddrevning ger 12,5% lägre växlar så inser du ju ganska snabbt vad som händer med de högre växlarna. 6:an blir som 5:an, 5:an blir som gamla fyran osv. Dock är det ju längre avstånd mellan de 3 första oftast så där ersätts inte växlarna rakt av utan hamnar ngnstans mittemellan. Du har nu helt enkelt ingen 6:a kvar och det är mkt tveksamt om din hoj kommer upp i 250 pga varvstopp mm (vilket den inte gjorde innan heller visserligen.)

Om vi för enkelhetens skull säger att en växling tar 0,0sek:
när man drar genom växlarna får du ju samma effektkurva på varje växel, fast vid en annan hastighet, vilket för mig borde innebära samma acceleration förutom just i starten på 1:an som blir snabbare pga den högre effekten från 0km/h.

Kör hojen i en bänk och titta på hur spetsig effekttoppen är - i de flesta fall kommer en 6 eller 12%-ig drevning inte ge dig många extra hästar. Låt oss anta att toppen ligger på 12k, du växlar vid 14k och sänker då kanske varvtalet till 10k - med drevning 12% hamnar du ju på kanske 11k. Det du tjänat är skillnaden i effekt mellan 10k och 11k... sällan mycket.

Blev det bättre nu?

han får ju inte ett annat varvtal på motorn vid växling genom att dreva om utgående drev, han måste ju ändra förhållandet mellan växlarna i lådan i såfall
 
Last edited:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Men frågan kvarstår - varför åkte jag om den vita gixxern med mer effekt trots att han hade högre utgångshastighet?

Låg du rakt bakom eller bredvid när du jagade den vita gixxern innan du körde om? Satt du ihopkrupen och den andra föraren upprätt? Att lägga sig i slipstreamen och krypa ihop så mycket man kan gör en jäkla skillnad i höga hastigheter.

Det är ju inte heller otroligt att du, som jagade, gav allt vad gäller sittställning, fullgas, slipstream etc. Och den ovetande gixxern tyckte att det räcker med 230km/h o inte ger 100% ända fram till bromspunkten...
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Luftmotståndet är ju en viktig parameter i beräkningarna, med fel drevning så orkar inte moppen varva ur på sista växeln.

EXEMPEL:

Man kan plocka ut max 100 kw vid 15000 rpm = 64 Nm ur en sexhundra medans en lägre trimmad tusenkubikare med max 100 kw redan vid 10000 rpm ger 95 Nm.

Vilken av dessa hojar tror ni går snabbast 0-200 km/h och varför :)
 
Last edited:

Robz

Guest
...han får ju inte ett annat varvtal på motorn vid växling genom att dreva om utgående drev, han måste ju ändra förhållandet mellan växlarna i lådan i såfall
Det har du rätt i, men jag syftade på skillnaden vid samma hastighet - i.e. utgången på torpet som exempel.

Luftmotståndet är ju en viktig parameter i beräkningarna, med fel drevning så orkar inte moppen varva ur på sista växeln.

EXEMPEL:

Man kan plocka ut max 100 kw vid 15000 rpm = 64 Nm ur en sexhundra medans en lägre trimmad tusenkubikare med max 100 kw redan vid 10000 rpm ger 95 Nm.

Vilken av dessa hojar tror ni går snabbast 0-200 km/h och varför :)

Mer tillgänglig effekt genom hela registret... (moment x vartal)
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Luftmotståndet är ju en viktig parameter i beräkningarna, med fel drevning så orkar inte moppen varva ur på sista växeln.

EXEMPEL:

Man kan plocka ut max 100 kw vid 15000 rpm = 64 Nm ur en sexhundra medans en lägre trimmad tusenkubikare med max 100 kw redan vid 10000 rpm ger 95 Nm.

Vilken av dessa hojar tror ni går snabbast 0-200 km/h och varför :)

Men vad är det där för exempel?
Du vet ju lika väl som någon annan att det är effektkurvans utseende som tillsammans med utväxlingen (både total och mellan lägena) som har betydelse.
Ditt exempel saknar de mest grundläggande värdena för att kunna göra en bedömning.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Men vad är det där för exempel?
Du vet ju lika väl som någon annan att det är effektkurvans utseende som tillsammans med utväxlingen (både total och mellan lägena) som har betydelse.
Ditt exempel saknar de mest grundläggande värdena för att kunna göra en bedömning.

Är det inte troligt att en tusen med 95 Nm har en bättre effektkurva än en sexhundra på 64 Nm eller hur menar du?
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Är det inte troligt att en tusen med 95 Nm har en bättre effektkurva än en sexhundra på 64 Nm eller hur menar du?

Det kan vara lika troligt som att 600 har säg 80kw över ett spann av 5000varv medans den större motorn har det över 3000.
Sen nämner du inte det som är minst lika viktigt, hojarna är inte utväxlade identiskt.

Jag orkar inte med en effekt/vrid-skittråd till.
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Kul!
Diskussionen verkar intressera många, inkl dej Humlan - det tyckter jag är kul. Det är många slevar med i såsen iaf, om jag som frågeställare blir klokare är något svårbedömt.

Men för att göra det enkelt. Nerdrevning vs. standarddrev är tillsvidare i min värld till för en snabbare acc. Är det någon som motsätter sig detta?

Å ni som hävdar att skillnaden är för liten för att räkna med kan hålla käften ett tag till.

För nu handlar det om jag - MEJ - jag har en 600ccm med förgasare och behöver göra allt jag kan för snabbare komma upp i varv dit min lilla stackare kan jobba på ett givande sätt - över 7k (10). Så om jag nu inte misstar mig kan jag via ett mindre framdrev komma upp i varv snabbare än standarddrevn. och på det sättet änvända varvtal som är gynnsammare än dem i botten. Ja min hoj är som en clio under 5k varv.

Så med det i ryggen bör jag tjäna på viss nerdrevning.

Men frågan kvarstår - varför åkte jag om den vita gixxern med mer effekt trots att han hade högre utgångshastighet? Han åkte fel varvtal. Ägg under gaspedalen? Ni som kan hjälp mej gärna att ta mej ur träsket.

Ses på Anderstorp på tisdag!! :yoparty
//Berra

Men har du problem med att motorn ligger under 7000varv när du kör är det ju fortfarande bara 1:ans växel vi diskuterar, för är det nån annan växel så tjänar du ju betydligt mer på att växla ner till den växel där du har det gynnsammaste varvet, än att dreva två kugg!Men som sagt, tar du en kurva på tex 2ans växel och du med orginalutväxlingen ligger på 7000varv så får du ju naturligtvis bättre acceleration ut ur böjen om du drevar om den så du får tex. 7500rpm.Ännu rappare hade du ju kunnat axa om du istället kört med orginalutväxlingen på 1:an med tex.8000varv, men det kan ju vara olämpligt av andra anledningar, så vist runt en speciell bana kan du mycket väl bli snabbare med lägre utväxling.

Men som sagt, är det acceleration rakt fram man är ute efter brukar man välja utväxling så att 1:ans växel blir så gynnsam som möjligt för snabba starter, och dom andra växlarna får helt enkelt bli det dom blir.Undantaget är ju om man av en eller annan anledning behöver optimera utväxlingen på högsta växeln.Men förutom högsta växeln och lägsta växeln så påverkar ju utväxlingen bara när du växlar.När du väl kör så använder du ju samma register i motorn endå eftersom stegen i lådan inte har ändras.I starten kommer den drevade hojen vara något snabbare än den med orginalutväxling (vi förutsätter att det är nån gammal veteranare, så man kan utnyttja all effekt redan från start...), han måste dock växla något tidigare till 2:an och hojen med orginalutväxlingen accar snabbare på 1:an en den drevade gör på 2:an så då tar orginalhojjen in lite på den bråkdel av sekund han ligger kvar på 1:an innan det är dax för honnom att lägga i 2:an.Sen kommer båda hojjarna använda samma varvtalsregister när dom accar genom växlarna, och rimligtvis gå bra precis lika fort, och om dom går i mål innan dom når varvstoppet på 6:an kommer den drevade vinna med ungefär den tid han kör in på 1:ans växel (+lite till som han tjänar på att sista växeln blir lite lägre).

När det gäller tex. trimmade jänkare så brukar man ju byta utväxling till nån stans runt 4.10:1 till 4.56:1 om man har brottom rakt fram.Orginal brukar gamla jänkare ha runt 2.70:1-3.31:1 så det är ju rätt mycket "drevat".Anledningen till det är dels att man har trimmat motorn, så istället för att ha ett användbart register från tomgång till kanse 5000varv så har man kanse 3500-7000rpm vilket ju i praktiken innebär att effekten blir detsamma som att man hade en högre (=en numriskt lägre) utväxling, och dessutom betydligt större diameter på bakdäcken.Så kollar man istället för siffrorna på kronhjulet på hastigheterna på växlarna så går en trimmad jänkare så gott som alltid snabbare på varje växel än vad en standardjänkare gör.Det jag vill ha sagt är alltså att det inte nödvendigtvis är den ändrade utväxlingen i sej som gör att bilen accar snabbare, utan att utväxlingen helt änkelt har annpassats för att varven på maskinen ska vara lämpligt högt i starten (och hälst även över mållinjen om man kan få båda...).

Om vi utgår från att din neddrevning ger 12,5% lägre växlar så inser du ju ganska snabbt vad som händer med de högre växlarna. 6:an blir som 5:an, 5:an blir som gamla fyran osv. Dock är det ju längre avstånd mellan de 3 första oftast så där ersätts inte växlarna rakt av utan hamnar ngnstans mittemellan. Du har nu helt enkelt ingen 6:a kvar och det är mkt tveksamt om din hoj kommer upp i 250 pga varvstopp mm (vilket den inte gjorde innan heller visserligen.)

Om vi för enkelhetens skull säger att en växling tar 0,0sek:
när man drar genom växlarna får du ju samma effektkurva på varje växel, fast vid en annan hastighet, vilket för mig borde innebära samma acceleration förutom just i starten på 1:an som blir snabbare pga den högre effekten från 0km/h.



han får ju inte ett annat varvtal på motorn vid växling genom att dreva om utgående drev, han måste ju ändra förhållandet mellan växlarna i lådan i såfall

Du förklarade det mycket bättre än mej:tummenuppSkulle ha läst alla svaren innan jag skrev ett eget svar...
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Om vi utgår från att din neddrevning ger 12,5% lägre växlar så inser du ju ganska snabbt vad som händer med de högre växlarna. 6:an blir som 5:an, 5:an blir som gamla fyran osv. Dock är det ju längre avstånd mellan de 3 första oftast så där ersätts inte växlarna rakt av utan hamnar ngnstans mittemellan. Du har nu helt enkelt ingen 6:a kvar och det är mkt tveksamt om din hoj kommer upp i 250 pga varvstopp mm (vilket den inte gjorde innan heller visserligen.)

Om vi för enkelhetens skull säger att en växling tar 0,0sek:
när man drar genom växlarna får du ju samma effektkurva på varje växel, fast vid en annan hastighet, vilket för mig borde innebära samma acceleration förutom just i starten på 1:an som blir snabbare pga den högre effekten från 0km/h.



han får ju inte ett annat varvtal på motorn vid växling genom att dreva om utgående drev, han måste ju ändra förhållandet mellan växlarna i lådan i såfall

Fast det är ju inte helt sant. Genom att ändra utväxlingen efter lådan så påverkar man samtliga växlar lika mycket. Varje växel blir kortare och det hjälper därmed motorn att varva upp snabbare = accelerationen blir snabbare på varje växel. Det är alltså inte samma sak som att bara peta i en lägre växel.
Någon som är duktig på matte kan bevisa det genom att räkna på vridmomentet på bakhjulet som ändras med drevningen.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Fast det är ju inte helt sant. Genom att ändra utväxlingen efter lådan så påverkar man samtliga växlar lika mycket. Varje växel blir kortare och det hjälper därmed motorn att varva upp snabbare = accelerationen blir snabbare på varje växel. Det är alltså inte samma sak som att bara peta i en lägre växel.
Någon som är duktig på matte kan bevisa det genom att räkna på vridmomentet på bakhjulet som ändras med drevningen.

Jo det är precis så det blir. Tänk till en gång till
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top