Omgivningens reaktioner på att jag vill ha en DT125.

Jag puttrade runt på Husqvarna 125cc för två årsedan.
Kanonkul och man luktade tvåtakt hela tiden.
Nu kör jag Husqvarna 500cc och luktar verkligen tvåtakt hela tiden.

Jag har ett gäng med polare som håller sig till max 70cc med.
Deras fruar har väl mer eller mindre gett upp helt efter moppe nummer 5 ligger på vardagsrumsgolvet i delar. :hihi

I Umeå finns det en legendarisk sammanslutnig av dylika herrar som går under det respektingivande namnet, Pysarna.. :yoparty

De kör isrejs varje år.. :Bugar
 
Nuså är 2015 gasande bestämt , nu ska jag gå på "Bigbore"

Orderdata:
1 st. Polini - Förgasare (PWK) 24mm
1 st. Barikit - Vevlagersats (Oversize) MET C4
1 st. Barikit - Vevparti (Competition) AM6
1 st. Polini - Cylinderkit (Guss) 80cc (AM6)
1 st. Stylepro - Kopplingskit (Standard) AM6

Aprilian behöver nu kompletteras med en bra pipa... :banana
 
Nuså är 2015 gasande bestämt , nu ska jag gå på "Bigbore"

Orderdata:
1 st. Polini - Förgasare (PWK) 24mm
1 st. Barikit - Vevlagersats (Oversize) MET C4
1 st. Barikit - Vevparti (Competition) AM6
1 st. Polini - Cylinderkit (Guss) 80cc (AM6)
1 st. Stylepro - Kopplingskit (Standard) AM6

Aprilian behöver nu kompletteras med en bra pipa... :banana

Det här är ju det här som är kul med moppar:tummenupp
 
Haha - ja man märker av 4,5cc extra, 3 extra bränslemolekyler och den kalla intercoolade morgonluften.

På literklubbor får man ha stressfläktar och lustgas:D
 
DT är kul. Glömmer aldrig när jag skulle motbevisa kompisen om att det visst gick att köra uppför trappan. Det gick hur bra som helst, tills trappan tog slut och jag slog över bakåt. Kompisen gapskratta och jag grinade surt :7peta
 
Testade min på strippen några gånger och 10.7/strax under 110 km/h på 201 meter klarade den av med mig på (vägde själv ca 90 kg torr på den tiden). Ingen raket men det var tillräckligt för att spöa kompisens Honda Accord/Civic på den sträckan minns jag :)
Filmen är från den tiden om än inte från en strippkörning. Hade och har fortfarande en kugg + på framdrevet f.ö.

https://www.youtube.com/watch?v=eUORiIHhhbA
 
Tycker det är en alldeles underbar idé och jag förstår dig helt och hållet. Har länge haft lust att köpa en moped av äldre snitt att fräsa runt med kortare sträckor runt stan. Eller för den delen småvägar på landet.
 
Nuså är 2015 gasande bestämt , nu ska jag gå på "Bigbore"

Orderdata:
1 st. Polini - Förgasare (PWK) 24mm
1 st. Barikit - Vevlagersats (Oversize) MET C4
1 st. Barikit - Vevparti (Competition) AM6
1 st. Polini - Cylinderkit (Guss) 80cc (AM6)
1 st. Stylepro - Kopplingskit (Standard) AM6

Aprilian behöver nu kompletteras med en bra pipa... :banana

Hur funkar det i praktiken om polisen stannar dig med en trimmad moped och du har obegränsat mc kort?
 
Hur funkar det i praktiken om polisen stannar dig med en trimmad moped och du har obegränsat mc kort?

Oförsäkrat, oskattat och oreggat (felreggat/felförsäkrat) fordon. På grund av att man redan har körkort och därför skall veta om detta så blir det automatiskt en grov förseelse. Är fordonet dessutom nyare än juni -99 så är det ju helfordonsgodkänt och då blir det såklart en anmodad registreringsbesiktning också.
Det blir samma sak som om en 15-åring stoppas med en trimmad moppe, förutom att det automatiskt blir en grov förseelse. Bättre att köra en 125:a som är skattat och försäkrad...

Sen om de stoppar en hänger nog mer på hur och var man kör...:)
 
Oförsäkrat, oskattat och oreggat (felreggat/felförsäkrat) fordon. På grund av att man redan har körkort och därför skall veta om detta så blir det automatiskt en grov förseelse. Är fordonet dessutom nyare än juni -99 så är det ju helfordonsgodkänt och då blir det såklart en anmodad registreringsbesiktning också.
Det blir samma sak som om en 15-åring stoppas med en trimmad moppe, förutom att det automatiskt blir en grov förseelse. Bättre att köra en 125:a som är skattat och försäkrad...

Sen om de stoppar en hänger nog mer på hur och var man kör...:)

Tack, jo jag tänkte väl det. Annars vore det ju rätt kul och billigt att inskaffa en gammal Honda mt5 och vråltrimma för att köra runt på grusstigar osv. Ett litet kul hobbyprojekt så där, men inte värt att åka fast för trimmad moppe (lol) när man har en sporthoj med 100+ häst, det vore ju nästan lite komiskt...

Vet inte hur mycket besvär det är att regga om som lätt mc/ombyggd, om det känns värt.
 
Tack, jo jag tänkte väl det. Annars vore det ju rätt kul och billigt att inskaffa en gammal Honda mt5 och vråltrimma för att köra runt på grusstigar osv. Ett litet kul hobbyprojekt så där, men inte värt att åka fast för trimmad moppe (lol) när man har en sporthoj med 100+ häst, det vore ju nästan lite komiskt...

Vet inte hur mycket besvär det är att regga om som lätt mc/ombyggd, om det känns värt.

Bara kostnaden för en registreringsbesiktning gör ju att det inte är värt det. Bättre att köpa en vintage 125:a och renovera och göra fin...:)
 
Kör på fan!
Kör själv både DT50 och DT125 (LC2 -87). Den senare kommer jag troligen att avyttra dock för att kunna köpa mig en större hoj sen. 50.an kommer jag fan altid ha kvar. Inte värt att sälja då allt för mycket tid och pengar är laggt på den.
 
I tonåren så hade jag en DT50. På den tiden hade man tyckt att det vore grymt med en DT125. Men det blev inte mc kort fören långt senare.

Har själv en sån och köpte den när jag var 25. Blev som 16 på nytt då minns jag och har haft mkt skoj med den genom åren. Det är nåt visst med 1-cyl 2t som du säger.

Nedan en film från en sväng med min härom månaden. Tycker fortf den är ganska pigg med tanke på att det är tre-siffrigt den får släpa på numera samt att räknaren har passerat 6000 mil
https://www.youtube.com/watch?v=T7gS-UiNOvg

Verkar ju som att det skulle kunna vara ganska kul nu med. :)
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top