omkörning 2+1 väg... olagligt?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Nu kom svaret från Polisen!

Så här skriver dom:

"Det är inte förbjudet att köra om på "enfältigheten" annat än om det är skyltat omkörningsförbud. Däremot kan man tycka att det är mindre lämpligt.

TRAFIKPOLISEN

Gunder Ericsson"

Så nu vet vi!

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
får man inte köra över heldraget och spärrlinjer? :va

Om det underlättar trafikrytmen (läs: din framkomlighet) så kör på :tummenupp

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Nu kom svaret från Polisen!

Så här skriver dom:

"Det är inte förbjudet att köra om på "enfältigheten" annat än om det är skyltat omkörningsförbud. Däremot kan man tycka att det är mindre lämpligt.

TRAFIKPOLISEN

Gunder Ericsson"

Så nu vet vi!

Tack för infon!!! :tummenupp
Själv kör jag endast om i de fallen om det är uppenbart att bilen framför mig har upptäckt mig och flyttar på sig så att gott om plats finns.

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Man får inte korsa heldragen linje, men hur är det med att åka på den? Om det är en 2+1-väg med lastbil och/eller buss så är man mer eller mindre tvungen att köra på vita linjen om man ska få plats.

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Man får inte korsa heldragen linje, men hur är det med att åka på den? Om det är en 2+1-väg med lastbil och/eller buss så är man mer eller mindre tvungen att köra på vita linjen om man ska få plats.

har du tänkt på att man då kan vänta tills det blir 2-filig väg igen?! :va
Eller så kör du över heldragen linje för att komma förbi. It´s up to you!

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Hoj
Honda VFR

Jag undviker att köra på vägmarkeringar, övergångsmarkeringar etc pga att de kan vara läskigt hala.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Och så här svarar vägverket:

"Hej.

Ja, om det ur trafiksäkerhetssynpunkt inte möter några hinder så finns inget som förbjuder det.

Med vänlig hälsning

Leif Broo

Vägverket
651 15 Karlstad"

Nicotin

Guest
jag tycker såhär...

Okay lagen säger att man om utrymme finns får köra om..

Då tänker jag såhär..
Mna ligger bakom tant agda ( ålder mellan 90 och döden ) som kör i 85 på en 110 väg, man bestämmer sig för att köra om då man ser att utrymme finns.

Gasar upp till kanske 95-110 för att komma om smidigt, upptäcker lagom när man e jämsides bilen att oooppss där låg det skrot på vägen..
Ajajaj vad har man för alternativ..?

Jag ser det värsta, man lyckas med bedriften att köra på skräpet och brakar antingen in i vajerräcket el kanar under bilen man håller på att köra om..

Jag kan vänta dom få km det handlar om innan vägen återgår till 2 filer igen...
Även om det är många som kör väldigt sakta ibland på e18 mellan västerås och enköping om man e bra sugen på att bara förbi....

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
enklaste lösning, man använder det man har innanför hjälmen.

Om man vet att bilföraren sett en och går åt höger för att släppa förbi
(yrkesförare är ofta bra på detta för de har ofta bra koll även bakåt)
då och bara då kör man om, annars låter man bli.

edit: osså tackar man de som är hjälpsamma i trafiken.. upp med vänsterhanden :tummenupp

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
enklaste lösning, man använder det man har innanför hjälmen.

Om man vet att bilföraren sett en och går åt höger för att släppa förbi
(yrkesförare är ofta bra på detta för de har ofta bra koll även bakåt)
då och bara då kör man om, annars låter man bli.

edit: osså tackar man de som är hjälpsamma i trafiken.. upp med vänsterhanden :tummenupp

Precis så tänkte även jag.
Det har hänt att man kommit ikapp tex en hästtransport.
Man märker tydligt att de sett att man kommer och de håller åt höger så mycket som möjligt och sänker farten ytterligare.
Då VET man att man har blivit sedd och kan då göra en säker omkörning.
Och nu vet vi dessutom att det är inom lagens råmärken.

Om man pressar som ett djur och klipper om bilar på löpande band i 150 blås på enfilig mitträckesväg har man definitivt förtjänat att bli dömd för vårdslöshet i trafik.
Dessutom har man bevisat sin dumhet.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kan ju bara svara för mig själv men när jag kör hoj på såna vägar så kör jag om konstant, vid ett fåtal tillfällen får man vänta ett tag då det är en lastbil som dammar för mycket ute i väggrenen.
Farligt? Nej, varför skulle det vara det? Inte värre än att köra Bogan och möta bilar istället, betydligt säkrare att köra om.
Och att nån gammal pensionär skulle råka vingla till och meja in dig i vajjerräcket är ju knappast troligt. Du kan ju bli överkörd vid övergångsstället också...
Nu menar jag inte att man behöver bränna om i 180km/h, det är bara brist på respekt för andra trafikanter. När jag kör så brukar det ligga på ca 140km/h vilket är en lagom fart. Att åka fort på motorväg händer vid nåt enstaka tillfälle men knappast på en 2+1-väg...

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Och så här svarar vägverket:

"Hej.

Ja, om det ur trafiksäkerhetssynpunkt inte möter några hinder så finns inget som förbjuder det.

Med vänlig hälsning

Leif Broo

Vägverket
651 15 Karlstad"

Men hur är det om man låt säga kommer till en rondell (enkelfiligt) och det är en lång kö. Kan man glida förbi om det finns utrymme och det sker i långsam hastighet?

Crank

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Nada
Jag tycker att det låter jävligt osmart att köra om på 2+1 väg när det bara är en fil. Tycker man att det är gott om utrymme om en bil "lämnar plats" där, med tanke på riskerna, så får man nog omvärdera sina referenser. Det är inte konstigt att motorcykelns vara eller icke vara diskuteras på hög nivå och att försäkringspremierna är snuskigt höga. Vet en snubbe från samma håla som jag som tyckte att det funkade... han sitter i rullstol nu pga en sån omkörning för mycket. 23 bast och rullstolsbunden, det är nog en höjdare...

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Men hur är det om man låt säga kommer till en rondell (enkelfiligt) och det är en lång kö. Kan man glida förbi om det finns utrymme och det sker i långsam hastighet?

Om det finns plats får man köra om till höger så länge man inte korsar några heldragna linjer.

OBS att hästtransport ofta innehåller labila djur som är livrädd för precis allting, så där kan man ju ta det lite extra försiktigt särskilt om man låter mycket.

Om man tränger sig i trafiken så får man se till att man har så pass koll på grejerna så att övrigt folk slipper bekymra sig. Jag hatar när amatörer är och vinglar mellan bilarna så man måste hålla ett extra öga på dom för att inte det ska bli tråkigheter.

Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Om det finns plats får man köra om till höger så länge man inte korsar några heldragna linjer.

OBS att hästtransport ofta innehåller labila djur som är livrädd för precis allting, så där kan man ju ta det lite extra försiktigt särskilt om man låter mycket.

Om man tränger sig i trafiken så får man se till att man har så pass koll på grejerna så att övrigt folk slipper bekymra sig. Jag hatar när amatörer är och vinglar mellan bilarna så man måste hålla ett extra öga på dom för att inte det ska bli tråkigheter.

Alltså nu menade jag att köra om som vanligt på vänster sida ..

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Funderar du seriöst på om det är lagligt att åka på linjen mellan ett vajerräcke och en långtradare? :3freak Vi säger att det är vajerräcke, annars så lär du ju hamna på andra sidan linjen... Eller ens överhuvudtaget köra om en långtradare eller en buss med bara några centimeter till godo? Se till att kolla att den inte är Polskskyltad först... :rolleyes:

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
Ett litet inlägg bara från TRAFIKPOLIS i Nässjö/Höglandet:

Det är ok att köra om på 1 vägen på en 1 / 2 väg sålänge du inte korsar en spärrlinje.
Du kommer inte helle haffas för vårdslöshet i trafik om du inte tränger dig fram. Men finns det plats så varsågod.

Allt detta enligt en TRAFIKPOLIS I NÄSSJÖ. sen har säkert andra poliser andra värderingar men åkar jag dig på en sådan grej så hänvisar jag till polisen jag pratade med så får dom reda ut det själva!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år