Omkörning i rondell?

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Kom att tänka på en sak i morse då jag körde till jobbet. Hamnade bakom ett gräsligt stort arbetsfordon av något slag. Hittade inget bra omkörningstillfälle förrän jag kom in i en rondell. Så, frågan lyyyyyder:

Får man köra om i en rondell? På vänster sida naturligtvis och utan att det påverkar övrig trafik.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
capi skrev:
Kom att tänka på en sak i morse då jag körde till jobbet. Hamnade bakom ett gräsligt stort arbetsfordon av något slag. Hittade inget bra omkörningstillfälle förrän jag kom in i en rondell. Så, frågan lyyyyyder:

Får man köra om i en rondell? På vänster sida naturligtvis och utan att det påverkar övrig trafik.

Ja, men det är kanske inte alltid så lämpligt.

Om du kör om på vänster sida, hur vet du att fordonet i ytterfilen inte tänker svänga vänster där du ska rakt fram (Inget lämpligt körsätt men ibland tillåtet och ofta förekommande oavsett pilning i körfälten)..?

Last edited:

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Sen undviker jag att ligga jämsides med stora fordon om jag själv ligger i vänsterfil... inte SÅ kul att hamna under fordonet ifall att det skulle finnas dieselfläckar i rondellen...

Marsipulami

Guest
Får endast köra om i rundell om den är tvåfilig, i annat fall så hänger kortet löst dessvärre....

HanneZ

Guest
Är det en tvåfilig eller tänkt tvåfilig rondell så får du köra om, men se till o göra de kvickt!

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Marsipulami skrev:
Får endast köra om i rundell om den är tvåfilig, i annat fall så hänger kortet löst dessvärre....

De rondeller som är tvåfiliga(tänkta?) men inte har nån markering, vit linje, mellan dom då?
... kör om där det finns plats :)

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Har för mig att alla rondeller ÄR tvåfiliga enligt lag numera! :va
Har för mig att det blev så när de nya rondellkörningsreglerna infördes...
Således så spelar det ingen roll om de har markeringar eller inte, och du FÅR alltså köra om.
Dock kanske inte så hälsosamt om det går fel som Mattiaz skrev... :3freak

Rätta mig gärna om jag har fel!
Kanske någon som har reglerna skriftligt??

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Rondellen ifråga är tvåfilig. Med tanke på hur slö han var i rondellen så hade jag hunnit både vurpa/laga hojen/köra iväg igen innan han skulle squishat mig om han skulle rakt fram......

ernstdon

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Yamaha 900 diversion
Omkörning.

Köra om får du göra om det finns vägmarkeringar. Med den förutsättningen är det är även tillåtet att köra om till höger. Mitt tips var vaksam.
//ernstdon
capi skrev:

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Marsipulami skrev:

Nä man får alltid köra om till vänster om man inte stör eller ligger för nära i sidled. Man skulle tex kunna köra om mitt mellan bilarna så länge man håller sig med hjulen i den högra filen. Det har en mc-polis berättat för mig.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag menar att man får köra om i samma fil om man kör vänster om bilen som ligger i filen. Sen spelar det inte nån roll hur många filer det är så länge hastigheten är 70 eller mindre.

ernstdon

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Yamaha 900 diversion
Omkörning

Grundregeln:eek:mkörning på väg är endast tillåten om det finns körfältsmarkeringar. Ta som exempel Bergslagsvägen två eller flera körfält med markeringar = tillåtet. Om vägmarkeringarna är borta = otillåtet. Vem vet?Omkörning får ske i en cirkulationsplats både till vänster och till höger endast om det finns körfältsmarkeringar. Ha' en skön sommar och håll tillräckligt avstånd när du kör om.
Ps.Jag vill inte att du ska uppfatta mitt inlägg som en pekpinne.Ds
Robban W skrev:
Jag menar att man får köra om i samma fil om man kör vänster om bilen som ligger i filen. Sen spelar det inte nån roll hur många filer det är så länge hastigheten är 70 eller mindre.

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
Ingen just nu
capi skrev:

Jag gjorde en omkörning i en tvåfilig rondel vid bilprovningen i mölndal (GBG)jag körde bil i vänsterfilen och långtradare i högerfilen som går rakt fram eller åt höger mitt i rondelen börjar lastbilen svänga vänster helt demonstrativlöst utan blinkers "här ska vi nog svänga vänster" ingen koll alls. Jag snabb som attan vrider på ratten åt vänster förb... som fan. Men inget hände den gången så var försiktig med hojen dom ser en troligtvis inte om man är jämsides. :gnissla

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
smajlet skrev:
var försiktig med hojen dom ser en troligtvis inte om man är jämsides. :gnissla

Loud pipes save lives :fakta

Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Robban W skrev:
jo på 30, 50, 70 sträckor. O man får köra om i samma fil på vänster sida... Alltid
Och mer och mer kör jag om till höger med både bil och MC även på 90 & 110-vägar för att idiot-svensson ska åka i mittenfilen trots att högerfilen är tom. "Vid färd på flerfilig motorväg eller annan flerfilig 90-väg skall fordonet placeras till höger" På väg till jobbet söder om stan (trefilig 90-väg) är högerfilen alltid snabbast.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
ernstdon skrev:
Grundregeln:eek:mkörning på väg är endast tillåten om det finns körfältsmarkeringar.

En väldigt stor del av det svenska vägnätet består av smala landsvägar med i bästa fall körbanemarkeringar men utan körfältsmarkeringar. Vägar där två personbilar ryms i bredd vid möte eller omkörning. Skulle omkörning generellt vara förbjuden på sådana vägar...? :va

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024