Omkull körd på G-åsen i onsdags!

MC Doktorn

Guest

Pratade igår med vittnen som flaggade vid 3:e och 4:e posteringen(nere i trösen kurvan), allas uppfattning var att du inte blev avtryckt utan körde rakt ut själv.

Du kanske vart rädd och valde att köra rakt fram?

Hoppas att du får lite klarhet, det är viktigt att man vet varför man gick omkull.:)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag körde in i Torkel på en träning, men jag fick inte omkull honom utan kraschade själv istället. :mad:

Skämt åsido, att blanda 125jr med de andra klasserna är ingen lysande idé, men samtidigt kanske det är svårt att få tiden att räcka till, särskilt om det ska vara bilar med och träna. Det finns ju ingen regel som säger vem som är ansvarig och som ska betala, men man tycker ju att han kunde gett sig till känna, bett om ursäkt och frågat hur det gick osv.

Precis som Teddy säger så borde en snabb och duktig förare kunna göra de säkraste omkörningarna, men det kanske bara var en medioker förare på en snabb cykel? Sen är det ju så att det ibland är omöjligt att förutspå folks spårval, man lägger sig bakom och kör om på den sidan man tror att det kommer att finnas mest plats. Men helt plötsligt så beslutar sig framförvarande att vingla in i ett helt annat spår, då är det redan för sent eftersom man redan har valt sitt spår.


Fäll Torkel nästa gång, nu har han reservdelar att krashca :tummenupp

Fartskillnader och blandade klasser kan vara fel, och även så väldigt rätt på träning. Alla behöver träna på att bli omkörda av mycket snabbare och även köra om, men ibland blir det fel.
Att köra blandade klasser och folk ger möjligheten att växa som förare oavsett hoj.

Ska det delas upp i klasser, eller efter tider? Titta på Gp usa förra året och klantigt misstag som fick Tony Elias i fållan? Dåligt tänkande och slapphet fäller även bra förare.

Eller om killen? som körde om hade ganska bra marginal och junior inte tyckte det och panikstyrde rakt ut?
Vems fel?

2meter utanför och svänger in framför med stort fartöverskott, dvs spåret finns kvar för den som blir omkörd. När man passerar rakan blir det rödflagg och man ser att någon vurpat. Hur ska man veta att han vurpade när man lämnade? Eller tyckte man lämnade plats?
Trist med olyckor, men det är inte mer än att samla spillbitarna och köra igen :)
 

MRBACKIS

MRBACKIS
Gick med
15 Jul 2004
Ort
västerås
Hoj
Kawasaki ZX-10R
Problemet som är inom Svensk roadracing är att det inte finns så många tränings tillfällen. Jag tror då det kommer att bli väldigt svårt att få till att man delar upp att endast 125J kör själva ute på banan, jag tycker självklart att förslaget är bra och att det hade varit smartast att göra så men som sagt så tror jag att det blir svårt. Jag tycker även synd om dig som blev omkull körd, vet själv hur det var när jag körde 125 med dom som hade större maskiner. Det var inte alltid lätt.

Lycka till i fortsättningen iaf.

Mvh

Filip Backlund
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Pratade igår med vittnen som flaggade vid 3:e och 4:e posteringen(nere i trösen kurvan), allas uppfattning var att du inte blev avtryckt utan körde rakt ut själv.

Du kanske vart rädd och valde att köra rakt fram?

Hoppas att du får lite klarhet, det är viktigt att man vet varför man gick omkull.:)

haha jo dom var väldigt observanta måste jag säga... när jag hade gått av hoppade jag upp som en fjäder för att jag var så förbannad , då hade i stort sett inte dom sett mig utan den ena gubben fick se mig när jag tittade på han... så ja dom verkade ha en jävla koll...
Jag blöev inte rädd och blir alldrig rädd av min egen körning.. han kom så nära så att vi nästan touchade i .. var jäkligt nära jag hade precis börjat gått in i ingången och sen kom han och gick ut närmare och närmare mot mig och när vi tillslut då nästan gick ihop fick jag styra upp och gick rakt fram....
Jag vet väldigt exakt vad jag gjorde o vad som hände..
jag tycker iaf jag är ganska rutinerad på gelleråsen och jag har alldrig misbedömt den kurvan så in i helvete fel så jag har vart tvungen att gå rakt fram utan kör i stort sett lika dant varje varv, samma spår och liknande... så det var ett helt vanligt varv men han kom så jävla nära så jag var tvungen att styra upp annars hade han gått in i mig eller så hade jag gått av senare i kurvan eftersom jag inte kunde ta kurvan som jag alltid gör eftersom han kom o tryckte sig ut mot mitt spår precis vid min sida...

mvh//PB

Eller om killen? som körde om hade ganska bra marginal och junior inte tyckte det och panikstyrde rakt ut?
Vems fel?

2meter utanför och svänger in framför med stort fartöverskott, dvs spåret finns kvar för den som blir omkörd. När man passerar rakan blir det rödflagg och man ser att någon vurpat. Hur ska man veta att han vurpade när man lämnade? Eller tyckte man lämnade plats?
Trist med olyckor, men det är inte mer än att samla spillbitarna och köra igen :)

Nej några 2 meter var det inte, det blev jävligt tight och vi hade gått in i varandra om jag hade fortsatt han kom inte med någon större fartskillnad därför som det inte hade kunnat gått, junior panikstyrde rakt ut... haha jo tjenare man tackar då hade jag nog vurpat varje träning om man inte har klarat av omkörningar...
det har alltid funkat bra förut, men den här gången kom han och försökte pressa sig förbi där det inte gick tyvärr...
men alla verkar ju tydligen tro att man är nått jävla moppefucko som inte kan köra utan kör av självmant....
jag tycker att han som heter Master här gör bra omkörningar!
han är ett bra exempel, han brukar komma o köra om mig i ingången eller strax innan ingången i kurvor utan någe konstigheter han kommer lugnt o fint o glider om och så fort han kommer så lämnar jag plats åt han o hans spår och börjar sedan att köra efter...
(tog han som exempel bara för att jag känner igen hans blågula R6a så väl, och sen för att han hela tiden gör bra omkörningar)

//PB

Problemet som är inom Svensk roadracing är att det inte finns så många tränings tillfällen. Jag tror då det kommer att bli väldigt svårt att få till att man delar upp att endast 125J kör själva ute på banan, jag tycker självklart att förslaget är bra och att det hade varit smartast att göra så men som sagt så tror jag att det blir svårt. Jag tycker även synd om dig som blev omkull körd, vet själv hur det var när jag körde 125 med dom som hade större maskiner. Det var inte alltid lätt.

Lycka till i fortsättningen iaf.

Mvh

Filip Backlund

Tack Filip :)
känns lite kul o få höra av dig och håller med dig...
vi syns på gelleråsen nån gång i framtiden..
Kör hårt :tummenupp

mvh//PB
 
Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Jag kör med 125 Junior, och jag tycker defenitivt att man skall ha enskilda träningar för juniorer runt om i landet, på de flesta banor. :yoparty
MEN!! Hör upp! Det är detta som är grejen, 125 juniorer kör snabbare, eller lika snabbt, i själva kurvan. Många rookies får för sig att bara föratt man kör 125 jnr så kör man sakta. Man tänker: 'Jag klipper han i inbromsningen' Men sen i inbromsningen så är man jämsides, och rookie föraren kommer inte om, och då ligger rookie föraren där och blockerar apex. Bara för att man har väst/kör 125 jnr, så betyder det inte att man kör sakta, utan bara att man ska ta det försiktigt vid omkörning. :tummenupp

// Schoebürg #68 125 jnr :tungan

Cry on you! :pannkyss
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Trist när sådant händer. Och ännu tristare att personen ifråga inte gav sig tillkänna sen. :(
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Tydligen tufft....

... att köra om mindre hojar. När jag körde RS250 var det ofta nån storfräsare som till varje pris skulle köra om innan rakan slutade (körde bara på knutan å a-torp). I Anderstorp var det vid några tillfällen hojar som gick om, precis i slutet av flygrakan, styrde in precis framför och tokbromsade, vilket innebar att jag fick panikbromsa 100 meter före min normala bromspunkt, för att sen ligga och fisåka i kurvorna där jag ville köra fortare än dom... På knutan växlade jag upp till sista vxl´n när storfräsarna slog på bromsen på startrakan..

Angående spår så är det lite svårt att säga (enligt min åsikt) om man tar en annasn spår när det gäller olika hojar. en 1000 å en 125 har ofta helt olika idealspår, 1000-killen kanske inte ens begriper att han är inne på "annans mark".


Krya på dej.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top