Omkull körd på G-åsen i onsdags!

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Om någon av förarna bröt mot arrangörens regler om vilka ekipage som får köra när så är det lätt att avgöra vem som bar ansvaret. Om ingen bröt mot någon sådan regel bär (enligt min uppfattning) arrangören på ansvaret.

Med andra ord anser du det vara OK att tvinga av någon från banan bara för att denne kör lite saktare...för det är ju arrangören som bär ansvaret? :va


Bara för att det är en bana betyder inte det att man kan köra hur man vill! Det är fortfarande andras liv man leker med... Borde vara skottpengar på folk som inte ens bryr sig att dom har prejat av någon från banan! :machinegu
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Med andra ord anser du det vara OK att tvinga av någon från banan bara för att denne kör lite saktare...för det är ju arrangören som bär ansvaret? :va


Bara för att det är en bana betyder inte det att man kan köra hur man vill! Det är fortfarande andras liv man leker med... Borde vara skottpengar på folk som inte ens bryr sig att dom har prejat av någon från banan! :machinegu

Jag tror inte du förstår den brutala skillnaden på en 125 jr hoj och en 1000cc fullblodsraket. Man kan planera omkörningen långt innan men sen gör föraren nått du inte hadde förväntat dig och då hinner man helt enkelt inte. Jag kan till viss del hålla med Nypanik (och det är nog första gången i mitt liv :D) Man bör inte blanda dessa hojar då fartskillnaden är det som gör det farligt. Om man nu måste göra det är en orangeväst på dom som inte åker så fort att rekomendera. Jag har i många år förespråkat 2 grupper på LMS bara för att få köra mycket, men efter ett par pass i den lugna gruppen ändrade jag mig. Förarna kan vara hur säkra som helst, det spelar ingen roll när det diffa 80km/h i kurvan där båda ska pasera samtidigt.

björn

ps sen bör man väl säga förlåt efter att ha kört på någon ds
 
Last edited:

back in black

Ringräv
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
RF 900 rgv 250
Skillnaden mellan en 125 jr och nästan allt annat ute på banan är stor.
Problemet är väl att det skule kosta körtid för alla att infoga en grupp till...

Dållig stil att inte komma och kolla hur det gick. tycker det hör till god ton.
Hoppas allt löser sig bra med hojen och att du snart kryar på dig
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Mkt trist, krya på dig.
Om du inte hittar ngn närmare så är Skultuna metallsvets riktigt duktiga på både titan, alu, o rostfritt. Stisse kallas han som brukar hjälpa mig, oftast tar han bara ett par hundra.
 

SletEmil

#71 Rookie 600
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Gullspång
Hoj
Kwackasaki ZX6RR -05
Var där i onsdags och upplevde det. Det blir så sönderryckt när man kommer ikapp juniorerna inte för att jag är så jättesnabb men kör ju ändå 600. Märker även att det blir jobbigt när det är riktigt snabba förare i r600 eller r1000 för den blir en jävla rafik runtomkring en. Så det vore ju helt klart en ide att ha uppdelat så dom mindre klasserna kör i egna grupper. Men det är väl att tiden ska räcka till.

Såg aldrig vad som hände för du låg redan i sandfållan när jag kom förbi... Men jag brukar ta det försiktigt när jag kör om överhuvudtaget. Försöker att ge mer marginaler till jr.

Men krya på dig... Hoppas han ber om ursäkt
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Tyvärr är det ju så att 125 Jr är så långsamma jämfört med i princip alla klasser. Att ha juniorträningar tycker jag är det enda rätta. Däremot tycker jag definitivt att man med stor hoj kan vänta med att köra om tills rakan, där har man ju all tid och plats i världen. Har man så bråttom om får man se till att köra i ett annat spår.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Tyvärr är det ju så att 125 Jr är så långsamma jämfört med i princip alla klasser. Att ha juniorträningar tycker jag är det enda rätta. Däremot tycker jag definitivt att man med stor hoj kan vänta med att köra om tills rakan, där har man ju all tid och plats i världen. Har man så bråttom om får man se till att köra i ett annat spår.

Om man ska vänta tills rakan på en person som kör 1.40 tider runt åsen blir det inte många varv eftersom man varvar samma person efter 3-4varv. Dividera det med 5-6 st juniorer. Däremot tycker jag att man kan köra om 125 jr. med lite mer marginaler än vad många verkar göra. Fast krav bör även ställas på Juniorerna. Ser man att någon vill om innan en kurva så släpp förbi personen, några ökar tom. takten om man visar sitt framhjul för att man vill köra om.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Till TS: Jag känner en kille i Örebro som är duktig på att svetsa, han svetsade t.ex. min bakram och "förstoringstank" till Carlbarks 24-timmarshoj...

Om du är intresserad så Pm:a så ska jag se om jag kan förmedla kontakt :)

Och krya på dig! :tummenupp
 
Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
tyvärr så är det stora fartskillnader i licens nu för tiden.har åkt av ett par ggr på andras misstag.har ingen lösning på problemet då bantiden är begränsad men märker att på 1.44 på torpet så kör man om ett 20 tal hojar vissa varv och då blir man ändå omkörd ett par ggr själv.verkar som många fler byter från gatgrupp iår till licens utan ambition att vilja utvecklas,tankesättet verkar vara att det är för kul och inte tävling och då ska alla köra så ,för viljan att kanske ta spåret lite tajtare så de 5 hojarna på led bakom ska kunna göra en smidigare passage verkar som borta....

125 jr är fortfarande vår framtid och om de kör så sakta som sagts så är det väl inget problem och gå ut 1,5 meter och köra om eller vänta 2 sec så är kurvan förbi eller?,respekt kallas det.
kan vi köra på falken utan att knuffa ner jr så går det nog på åsen oxå:)
men visst fan hatar vi alla de som inte vågar ge sig till känna,tycker racefolk är aldeles för trevliga för att bete sig som svenssons med parkeringsskador(flyeende)...
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
hej på er alla :)
tack för alla som bryr sig , kul o höra!
Tycker som så många säger och håller med många...
Tycker att det inte skulle kunna vara så svårt att fixa så det blir speciella junior träningar det har dom ju lyckats få fram på linköping t,ex.
för att som alla säger så är det enorma fartskillnader mellan 600-1000 och en 125a standard...
MVH//PB
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
ja men det egentlige problemet ligger væl hos idioter som inte kan køra rætt på banan! folk som korsar rætt genom alla spår, kør om junior och nybørjare i alla møjliga kurvor etc, innerspår bla bla bla. ÆR man så jævla mycket snabbare ær det inga problem att ta en ett "sæmre" spår och ændå komma om! dock måste tillæggas att æven juniorer måste via hænsyn på sitt sætt.

Jag har vad jag vet inte lyckats få någon annan av banan æn, och likførbannat har jag kørt om en massa under åren, och blivit omkørd sjælvklart. Man får væl førfan anvænda huvudet ibland! træning ær TRÆNING! missar man två kurvor pga en junior eller calssic så betyder det inte så mkt! ett træningspass bør inte vara uppbyggd på hur snabbt du tar dig genom banan, utan på hur snabbt du kan ta enskild kurva. mina två øren.
Hippies!
 

AaaNaa

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Degerfors
Hoj
Aprilia rs 125, Aprilia 250
junior tjej var också där.

Hallå!
Hoppas du snart bli bättre Petter, säg till om det är något vi kanske kan fixa åt dig!

Jag själv var också där i onsdags tillsammans med en annan tjej som också kör 125 Jr. Jag har tränat många onsdagar utan att något har hänt, men visst har det varit nära 2 gånger för mig nu på 2 onsdagar har det varit nära att krokat ihop, min tjej kompis höll på att bli avkörd hon med i onsdags i depåkurvan och la även hon av med att köra eftersom man inte alls kunde koncentrera sig på sin egna körning. Det värsta som jag tycker är rent förjävligt är att vi juniorer hade väst !! Vi har väst och man informerade innan träningen började och under att man skulle ta hänsyn till oss med väst. Därför tycker jag att det är skamligt att man inte kan visa hänsyn och göra det bästa för alla! Så ALLA ska få det riktigt kul och kunna koncentrera sig på sin egna körning och kunna hålla sitt spår ! Jag menar en 600 och 1000 kubikare tar ju oss som ingenting på rakorna, och det är träning varför inte då vänta lite och inte köra om som en idiot mitt i kurvorna eller precis i utgången?
Det har funkat hela förra året med de här träningspassen, visst finns det risker men bara alla tänker på att visa respekt och hänsyn händer det ingenting.
Jag hoppas att det kommer bli skärpning på de som vet med sig att de inte gör detta, det bara förstör. Och jag trodde att folk fattade vad som menades med väst?! Men tydligen inte.

/ arg junior.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Samtidigt så kan man ju inte lalla runt för mycket med folk bara för att det är juniorer på banan, många har ju minst sagt begränsad träningsbudget och om det nu är juniorer samtidigt ute på banan så måste ju även dom tänka på att dom stora grsbbarna är med som kanske är vana vid att "bråka" lite på banan.

Killarna/Tjejerna som åker R1000/R600 o andra klasser kanske har helt andra referensramar för vad som faktiskt är okej omkörningar, jag vet ju iaf att jag inte kan välja ett "helt annat spår" om jag ska köra om någon, är helt enkelt inte tillräckligt duktig för det.

Om nu juniorer tycker att det är jobbigt att köra tillsammans med "dom stora" och det inte går att ordna separat tid, då kanske man inte borde ha Junior där öht, o vem hade blivigt lyckligare av det?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sur start på säsongen! Hoppas du kryar på dig fort utan men! :tummenupp
Jag tävlar iofs inte, å har aldrig varit på nån träning, men jag håller med om att man borde dela upp grupperna! Det finns ju en anledning till att man kvalar på tävlingarna!
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Hallå!
Hoppas du snart bli bättre Petter, säg till om det är något vi kanske kan fixa åt dig!

Jag själv var också där i onsdags tillsammans med en annan tjej som också kör 125 Jr. Jag har tränat många onsdagar utan att något har hänt, men visst har det varit nära 2 gånger för mig nu på 2 onsdagar har det varit nära att krokat ihop, min tjej kompis höll på att bli avkörd hon med i onsdags i depåkurvan och la även hon av med att köra eftersom man inte alls kunde koncentrera sig på sin egna körning. Det värsta som jag tycker är rent förjävligt är att vi juniorer hade väst !! Vi har väst och man informerade innan träningen började och under att man skulle ta hänsyn till oss med väst. Därför tycker jag att det är skamligt att man inte kan visa hänsyn och göra det bästa för alla! Så ALLA ska få det riktigt kul och kunna koncentrera sig på sin egna körning och kunna hålla sitt spår ! Jag menar en 600 och 1000 kubikare tar ju oss som ingenting på rakorna, och det är träning varför inte då vänta lite och inte köra om som en idiot mitt i kurvorna eller precis i utgången?
Det har funkat hela förra året med de här träningspassen, visst finns det risker men bara alla tänker på att visa respekt och hänsyn händer det ingenting.
Jag hoppas att det kommer bli skärpning på de som vet med sig att de inte gör detta, det bara förstör. Och jag trodde att folk fattade vad som menades med väst?! Men tydligen inte.

/ arg junior.

Hallå arga anna!!

För fram detta till Mr Luff och kräv tillsammans med hans dotter som åxå kör 125 Jr.
Mitt förslag är om man är flera blåvästar bör man dela upp i 3 mc grupper, i (Ons var der 4 grupper pga att 3 formelbilar skulle köra).
Ta upp detta med KMF och se till att det blir ändring, bättre att köra 15 min utan att behöva oroa sig i 20 min.Eller så flyttar man alla R100/600 åkare under 1,17 tider till a gruppen.

Mvh senior :tummenupp

ja men det egentlige problemet mina två øren.
Hippies!

vafaen De e gott nok
 
Last edited:

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
Har inte läst hela tråden men försökte iallafall förstå mig igenom det första inlägget...

Att fartskillnaderna är stora mellan 600/100cc och 125jnr hojar stämmer, ja. Men Farligt höga fartskillnader är det ju redan mellan olika 125jnr hojar. Ser väll lite bättre ut iår men tidigare år har det varit gigantiska fartskillnader och det har slutat illa ett gäng gånger.
Körde klassen i två år och jag har inte den blekaste om hur många jag kört in i eller varit farligt nära vid varvningar.

Att klassen dessutom (iallafall har varit) jävligt tight och det fightas rejält i toppen gör ju inte saken bättre när det gäller varvningar. Iår är det ju bara två i toppen och då blir det ju av förklarliga skäl inte lika många farliga varvningar pga att man inte vill tappa kontakten med täten...

För att inte spinna vidare hur långt som hellst:

Att köra 125jnr för sig själva under träningar är ju en toppen idé, om det finns nog med förare till det. Antar att ni var max fem stycken 125jnr där den kvällen. Det är ju för lite för att få en egen grupp eller klass.

Men, för att lösa hela problemet och inte bara en del av det så måste man dela på 125jnr som klass också, iallafall om antalet "snabba" förare ökar igen. De försök som har gjorts under den tiden jag körde i klassen (vad jag vet) är ju västar på de långsamma (hjälper ju inte ett piss när det är race eller när man vill lägga kvaltider, fattar väll alla?) samt att man fört samtal med förarna och bett dom ta det lungt vid varvningar (trodde man på det första alternativet kan man ju lika gärna tro på detta...).



Ps. Kurvan du nämner ska man inte släppa gasen i, 3ans växel (om jag minns rätt) och full gas fram tills apex i kurva 3. Där har de flesta rookiesarna inte en chans att hänga med en jnr-hoj..
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Ps. Kurvan du nämner ska man inte släppa gasen i, 3ans växel (om jag minns rätt) och full gas fram tills apex i kurva 3. Där har de flesta rookiesarna inte en chans att hänga med en jnr-hoj..
jag släpper inte på gasen till den kurvan.. accar fullt på rakan innan, går ner på halvgas precis innan och börjar sen gasa mig ur den.. och nej de är som du säger och de märker jag med att det är en del rookie förare som inte närmar sig mer i dom kruviga partierna utan att man där åker hyffsat jämnt med dom..:tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top