Omkullkörning

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Hej,
jag var ute och körde idag på en enfilig väg i Stockholms stad och vid en korsning där det var rött så smet jag förbi 2 högst 3 bilar på höger sida men sen när jag kommer till den sista som står längst fram, riktad rakt framåt, blir det grönt och jag tänker att jag fortsätter framåt. Men då svänger han plötsligt höger utan att kolla spegel och blinka. Jag blir tvungen att bromsa häftigt och mitt framdäck låser sig och jag hallkar och går omkull.

Jag klarar mig lite omtumlad men utan några skador men hojens två vänstra blinkers och växelpinnen går sönder och hojens kåpor blir något repade. Jag pratar med föraren i bilen framför och tar hans namn, nr och hans bils registreringsnummer.

Jag kan verkligen inte sluta tänka på det här och mår verkligen piss, delvis för att jag blev omtumlad och tänker vad som kunde hänt och delvis för att jag inte vet vad som kommer hända och att det är så mycket man måste göra…

Jag undrar om någon annan har vart med om det här eller liknande som kan säga hur försäkringsbolagen brukar göra? hur brukar de se på sånna här situvationer?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Ni skulle absolut ha fyllt i en skadeanmälan på plats som båda skriver under och lämnar till sina resp bolag.

Men den som svänger bär väl alltid ansvaret, eller? Rätta mig gärna någon som vet mer säkert.

Men hur bolagen ser på att du faktiskt var på väg att köra om ett fordon på höger sida i en ljusreglerad korsning lär väl kanske väga in lite, eller så inte alls.

Kontakta bil-tattaren och fyll i skadeanmälan för att lämna in till bolaget.

/Nitrous

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Ja du, du gjorde helt fel men det är inget försäkringsbolagen bryr sig om. Har du helförsäkring så är det bara att ringa dem & ta det hela på försäkringen.

Även om bilen som svängde höger inte gav tecken för detta så är han knappast skyldig då omkörning på höger sida i samma fil inte är ok.

Du får nog se detta som en sur lärdom över hur du inte ska köra.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Trist med vurpa, men i mina ögon är det nog du som gör bort dig. Du kör om på insidan vilket jag misstänker inte är speciellt lagligt. Visst tycker man att bilisten borde kolla i backspegeln. Men har svårt att tänka mig att han förväntade sig bli omkörd av en moppe på höger sida.

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Ni skulle absolut ha fyllt i en skadeanmälan på plats som båda skriver under och lämnar till sina resp bolag.

Men den som svänger bär väl alltid ansvaret, eller? Rätta mig gärna någon som vet mer säkert.

Men hur bolagen ser på att du faktiskt var på väg att köra om ett fordon på höger sida i en ljusreglerad korsning lär väl kanske väga in lite, eller så inte alls.

Kontakta bil-tattaren och fyll i skadeanmälan för att lämna in till bolaget.

/Nitrous

Jo jag ville oxå göra det.. men ingen av oss hade några av dessa papper så det var lite svårt så jag tog de mäst relevanta uppgifter jag kunde och jag tänkte höra av mig till han imorrn och bestämma när vi ska ses och skriva i det..

Men tack för att du ger en åsikt om vad du tror!:)

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Hoj
no one
Anser du att du gjorde rätt, medans bilen gjorde fel.
Tänk dig för nästa gång, det är du som får smällen inte bilen.

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Ja du, du gjorde helt fel men det är inget försäkringsbolagen bryr sig om. Har du helförsäkring så är det bara att ringa dem & ta det hela på försäkringen.

Även om bilen som svängde höger inte gav tecken för detta så är han knappast skyldig då omkörning på höger sida i samma fil inte är ok.

Du får nog se detta som en sur lärdom över hur du inte ska köra.

Jo du har nog helt rätt i att det är fel sätt att köra och det är något jag får ta lärdom av.. och det finns en miljon ursäkter känner jag men jag vet att det inte finns någon som spelar någon roll..

Men kan det inte bli delat ansvar då? inte för att det är bättre med tanke på att då får vi båda betala självrisk(iofs vet jag inte om man betalar halva självrisken då och han andra halvan.. eller hur fungerar det?), men ändå..

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Var du ironisk nu?
Du kan väl inte på fullast allvar säga att trådskaparen gjorde rätt i att köra om på höger sidan.

Jag ska inte säga bu eller bä om omköringen då jag inte är något underbarn men man får faktiskt ta i beräkning att hon bilen kollar i spegeln och sen svänger o du kommer med hojen så har du nog förflyttat dig bra mycket längre än vad en cyklist skulle gjort (som är det enda) i bilens "tankegång" som kan finnas på höger sida....

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Trist med vurpa, men i mina ögon är det nog du som gör bort dig. Du kör om på insidan vilket jag misstänker inte är speciellt lagligt. Visst tycker man att bilisten borde kolla i backspegeln. Men har svårt att tänka mig att han förväntade sig bli omkörd av en moppe på höger sida.

tack för lite förstående, men nä att jag gjorde fel verkar de flästa tycka här ser jag så det stämmer nog.. jag frågade bara för att jag inte vet..
Men däremot så känner jag mig inte specielt stålt över det och känner mig rätt i botten så bara för att jag kör en 125:a så behöver du inte sänka mig lite mer med att kalla det en moppe, för det är det inte..

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR

läs vad jag skrev i mitt första inlägg.. ser du något om rätt och fel som jag skrev? jag skrev vad som hände och inget mer!

snälla alla som ska svara på den här tråden, kan ni vara snäll att försöka att INTE behandlamig som om jag är dum, trotts att jag enligt många här gjorde en dum grej!

Pizzabagarn

Guest
Körde du med reflexväst?
Var du nykter?
Rev Kallur på 1:a hindret?

Ps. Även fast jag inte känner dig så är jag glad att du inte skadade dig Ds

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Körde du med reflexväst?
Var du nykter?
Rev Kallur på 1:a hindret?

Ps. Även fast jag inte känner dig så är jag glad att du inte skadade dig Ds

1, nej hade inte reflexväst
2, ja jag var nyckter
3, ja, men vad fan har det med allt att göra? var ju kanppas det jag tänkte på då :confused:

ps. även fast jag inte känner dig så tack för omtanken! du är möjligtvis inte släkt med George W bush?

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Steff90:
Strunta i Pizzabagar'n. Han dummar sig. Tydligen lärde han sig inte något av att bli bannad...

Allt ordnar sig ska du se!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...