hej
du behöver absolut inte slipa ner till plåten om det inte finns några skador.
om du har spacklat upp bucklor på tanken så måste du nog lägga nån slags slipgrund på den om du inte vill ha "spackelrosor". sen underlättar det ju om man har en ocillerande slipmaskin.
jag skulle iaf göra så här:
*titta och känn på tanken så att du hittar alla bucklorna.
*slipa ner ev stenskott med p320
*spackla ev bucklor
*slipa dom stora bucklorna med slippapper p180
*sen springa över lite lätt med p240-320 för att få bort
180 reporna och mindre spacklingar.
*lägg rostskydd där plåten är framme
*slipgrunda tanken eller åtmisntåne där du har spacklat eller gjort nån större genomslipning.
*när grunden torkat slipar du hela tanken med 400 och sen 500 papper. jag skulle även slipat med 1200 våtslip sen för att få lite finare resultat. jag tycker det funkar jättebra, och andra tycker det är onödigt med våtslip, men men...
angående färgen kan du ju antingen lägga 2komponents solid lack utan klarlack. blir ju lite mindre arbetsmoment och lite billigare, Men den blir inte lika reptålig och kan "skina ur" efter ett tag.
Jag skulle lägga den två varv med några minuters mellanrum.
Glasurit 22-linjen(billack lite dyrare)
glasurit 68-linjen (lastbilslack-lite billigare)
sen kan du ju lägga med klar lack också om du känner för det.
2 varv med basen sen när den torkat 2 varv med klarlacken.
vänta några minuter mellan svängarna så du inte får rinn
tycker glasurits klarlack funkar bra iaf.
ska du köra med spruta eller burk förresten? klarlack på burk brukar ha en tendens att bli lite matt iaf.
rätta mig om jag har fel nånstans
mvh/mattias