Omlackering av tank, tips?

Kapten88

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -99
Hej jag har krashat hojen och håller nu på att återställa den i ny kulör.
Jag har slipat ner till metallen där det varit bucklor och lagat med glasfiberspackel.
Behöver jag även slipa ner ända till metallen där det inte är bucklor för att färgen ska fästa? lr räcker det om jag ruggar ytan?
Hur många lager ska man spreja med färg? Hur många med klarlack.
Den ska bli blanksvart, tips på färgfabrikat?

Tack på förhand //Kapten
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
hej

du behöver absolut inte slipa ner till plåten om det inte finns några skador.
om du har spacklat upp bucklor på tanken så måste du nog lägga nån slags slipgrund på den om du inte vill ha "spackelrosor". sen underlättar det ju om man har en ocillerande slipmaskin.

jag skulle iaf göra så här:

*titta och känn på tanken så att du hittar alla bucklorna.
*slipa ner ev stenskott med p320
*spackla ev bucklor
*slipa dom stora bucklorna med slippapper p180
*sen springa över lite lätt med p240-320 för att få bort
180 reporna och mindre spacklingar.
*lägg rostskydd där plåten är framme
*slipgrunda tanken eller åtmisntåne där du har spacklat eller gjort nån större genomslipning.
*när grunden torkat slipar du hela tanken med 400 och sen 500 papper. jag skulle även slipat med 1200 våtslip sen för att få lite finare resultat. jag tycker det funkar jättebra, och andra tycker det är onödigt med våtslip, men men...

angående färgen kan du ju antingen lägga 2komponents solid lack utan klarlack. blir ju lite mindre arbetsmoment och lite billigare, Men den blir inte lika reptålig och kan "skina ur" efter ett tag.
Jag skulle lägga den två varv med några minuters mellanrum.

Glasurit 22-linjen(billack lite dyrare)
glasurit 68-linjen (lastbilslack-lite billigare)

sen kan du ju lägga med klar lack också om du känner för det.
2 varv med basen sen när den torkat 2 varv med klarlacken.
vänta några minuter mellan svängarna så du inte får rinn:gnissla

tycker glasurits klarlack funkar bra iaf.


ska du köra med spruta eller burk förresten? klarlack på burk brukar ha en tendens att bli lite matt iaf.

rätta mig om jag har fel nånstans:banana


mvh/mattias
 

Kapten88

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -99
hej

du behöver absolut inte slipa ner till plåten om det inte finns några skador.
om du har spacklat upp bucklor på tanken så måste du nog lägga nån slags slipgrund på den om du inte vill ha "spackelrosor". sen underlättar det ju om man har en ocillerande slipmaskin.

jag skulle iaf göra så här:

*titta och känn på tanken så att du hittar alla bucklorna.
*slipa ner ev stenskott med p320
*spackla ev bucklor
*slipa dom stora bucklorna med slippapper p180
*sen springa över lite lätt med p240-320 för att få bort
180 reporna och mindre spacklingar.
*lägg rostskydd där plåten är framme
*slipgrunda tanken eller åtmisntåne där du har spacklat eller gjort nån större genomslipning.
*när grunden torkat slipar du hela tanken med 400 och sen 500 papper. jag skulle även slipat med 1200 våtslip sen för att få lite finare resultat. jag tycker det funkar jättebra, och andra tycker det är onödigt med våtslip, men men...

angående färgen kan du ju antingen lägga 2komponents solid lack utan klarlack. blir ju lite mindre arbetsmoment och lite billigare, Men den blir inte lika reptålig och kan "skina ur" efter ett tag.
Jag skulle lägga den två varv med några minuters mellanrum.

Glasurit 22-linjen(billack lite dyrare)
glasurit 68-linjen (lastbilslack-lite billigare)

sen kan du ju lägga med klar lack också om du känner för det.
2 varv med basen sen när den torkat 2 varv med klarlacken.
vänta några minuter mellan svängarna så du inte får rinn:gnissla

tycker glasurits klarlack funkar bra iaf.


ska du köra med spruta eller burk förresten? klarlack på burk brukar ha en tendens att bli lite matt iaf.

rätta mig om jag har fel nånstans:banana


mvh/mattias


Tack för ett jättebra svar, några frågor bara:
Var får man tag på 500 papper, slipgrund, och 2 komponentsfärg? tänkte nog använda burkfärg, måste hitta ngt ställe att stå och spreja dock
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
våtslipa innan lack känns väl lite overkill? skulle nästan påsta att det försämrar fästytan utan att egentligen veta vad jag pratar om.

Ingels lacktips:
rugga med ungefär 400 papper
damma av
ställ dig i rent och damfritt rumstempererat rum
spruta vatten på golvet för att inte damm ska dras upp när du går omkring
spraya jättetunt lager
spraya lite tjockare lager när första lagret är klibb-torrt
spraya en gång till
våtslipa
klarlacka tunt
klarlacka lite tjockare
våtslipa
vänta 2 veckor
vaxa
 
Last edited:

Kapten88

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -99
I stadiet jag e nu så har jag redan slipat dels med 120 papper (för att få bort klisterlappar under klarlacken)
Lagat med glasfiberspackel och slipat resten av tanken med 240 papper.
att tillägga så har jag metall framme på flera ställen.
så nästa steg e då alltså att jaga rätt på 4-500 papper göra resten, sen rostbehandla och efetr det slipgrunda? (som jag inte vet vad det är)


Kan man spreja i en källare om man blöter golvet och lägger ut kartonger?'

våtslipa innan lack känns väl lite overkill? skulle nästan påsta att det försämrar fästytan utan att egentligen veta vad jag pratar om.

Ingels lacktips:
rugga med ungefär 400 papper
damma av
ställ dig i rent och damfritt rumstempererat rum
spruta vatten på golvet för att inte damm ska dras upp när du går omkring
spraya jättetunt lager
spraya lite tjockare lager när första lagret är klibb-torrt
spraya en gång till
våtslipa
klarlacka tunt
klarlacka lite tjockare
våtslipa
vänta 2 veckor
vaxa
 

Kapten88

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -99
Det här går ju fint, ngn som vet hur länge man ska vänta efter sista lacklagret innan man klarlackar? och hur lång tid mellan klarlackningarna?

våtslipa innan lack känns väl lite overkill? skulle nästan påsta att det försämrar fästytan utan att egentligen veta vad jag pratar om.

Ingels lacktips:
rugga med ungefär 400 papper
damma av
ställ dig i rent och damfritt rumstempererat rum
spruta vatten på golvet för att inte damm ska dras upp när du går omkring
spraya jättetunt lager
spraya lite tjockare lager när första lagret är klibb-torrt
spraya en gång till
våtslipa
klarlacka tunt
klarlacka lite tjockare
våtslipa
vänta 2 veckor
vaxa
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
våtslipa innan lack känns väl lite overkill? skulle nästan påsta att det försämrar fästytan utan att egentligen veta vad jag pratar om.

Ingels lacktips:
rugga med ungefär 400 papper
damma av
ställ dig i rent och damfritt rumstempererat rum
spruta vatten på golvet för att inte damm ska dras upp när du går omkring
spraya jättetunt lager
spraya lite tjockare lager när första lagret är klibb-torrt
spraya en gång till
våtslipa
klarlacka tunt
klarlacka lite tjockare
våtslipa
vänta 2 veckor
vaxa

ja det kanske är lite overkill men tror inte det försämrar fästförmågan på nåt sätt. för då borde vi ju fått många reklamationer pga lacksläpp
under dom 6 år jag jobbade som billackerare. och det fick vi inte:tummenupp tycker ytan blir bättre med det helt enkelt.
varför våtslipa basen innan klarlack? eller va det inte så du mena?
sen behöver man väl inte våtslipa klarlacken om den e dammfri, fast i en källare utan utsug kan det väl bli en och annan dammnoppa:banana
mvh/mattias
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
spruta vatten på golvet för att inte damm ska dras upp när du går omkring

Det kan man nästan skita i. Viktigare att kvällen före blåsa av innertak, lysrörsarmaturer, väggar och liknande. Det är där dammet finns, och när man blåser runt med sprutan virvlar man upp det och det ramlar ner på det man nyss lackat.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
ja det kanske är lite overkill men tror inte det försämrar fästförmågan på nåt sätt. för då borde vi ju fått många reklamationer pga lacksläpp
under dom 6 år jag jobbade som billackerare. och det fick vi inte:tummenupp tycker ytan blir bättre med det helt enkelt.
varför våtslipa basen innan klarlack? eller va det inte så du mena?
sen behöver man väl inte våtslipa klarlacken om den e dammfri, fast i en källare utan utsug kan det väl bli en och annan dammnoppa:banana
mvh/mattias

åkej, tar tillbaka att man inte ska våtslipa innan 1:a lagret men jag tänker aldrig göra det i alla fall :tungan

är ytan fin mellan bas och klarlack behöver man ju inte slipa emellan, men jag lyckas ofta få ytan ganska knottrig till att börja med så jag räknar alltid med en våtslip... jag har ofta aldelles för ostädat där jag lackar

Det kan man nästan skita i. Viktigare att kvällen före blåsa av innertak, lysrörsarmaturer, väggar och liknande. Det är där dammet finns, och när man blåser runt med sprutan virvlar man upp det och det ramlar ner på det man nyss lackat.

iåmed mitt behov av våtslip i tidigare inlägg tänker jag inte säga emot utan ta till mig :)

men vatten på golvet är bra iochmed att det binder det damm som finns där
 
Last edited:

Lackarballen

Medlem
Gick med
6 Dec 2008
Ort
norrort
Hoj
Suzuki GSXR 1000
lämna det till en lackeringsfirma så blir det både bättre och antagligen billigare med...

Ja räkna ihop alla slippapper o div sprejburkar så är du lätt uppe i en 500dineros. Lämna in den på en lackverkstad så får du riktig 2k lack på som ser fan så mkt bättre ut o håller mer än för några avfettningar.
Jag skulle absolut rekomendera att våtslipa med 1200 p om du ska lacka pga att sprejburkarna innehåller mest lösningsmedel så färgen bygger ingenting. minsta sliprepa kommer synas. Ju finare sliprepor desto bättre toppglans:tummenupp

hör av dig om du gett upp, idoitcheapndquick...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top