Omlackering - Vad tycker du?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
exakt.. det rör sig föresten om ca 4k för lackering hos firma. då gör du grundarbetet själv!.

EDIT: köpa helt ny kåpupsättning.. måste bli billigare.

Ska man göra grundarbetet själv kan man lika gärna lacka själv också

betalar man 4000 kr för att en firma ska lägga några lager färg har man verkligen gått fel
Slitet i att lacka är slipa, det finns inget jävligare än att sitta och slipa tills fingrarna blöder av blåsor
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Miss_Orchidee skrev:
OM man inte råkar känna nån som råkar kunna lacka och har lackspruta och kompressor :rolleyes:

då, OM man är snäll kanske man kan få jobbet gjort nästan gratis och bara betala färgen...

OM man nu känner nån :blah ;)

Ja fyfasen vad du är lyckosam
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Anton_Ljunghusen skrev:
Ska man göra grundarbetet själv kan man lika gärna lacka själv också

betalar man 4000 kr för att en firma ska lägga några lager färg har man verkligen gått fel
Slitet i att lacka är slipa, det finns inget jävligare än att sitta och slipa tills fingrarna blöder av blåsor
1st slipmaskin o 1 stycket plan tjossanhejsan finns o köpa i färg affären iaf o en laddning våtslip!
Tar 3 timmar typ om det inte e en massa ojämnheter o skit då xtra asså!
Spackling o våtning på det tot jobb max 4 timmar.
På det där åkdonet!
MAX 1 timme 360 papper sedan på med bas...
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Solid snake skrev:
Jag känner inte dig, man lär inte känna nån över internet, inte som irl.
så sant så.... du är alltid så klok solid... att ja glömde det :3freak


förresten brukar man förtala folk man inte känner?? :va
 

Solid snake

Guest
Miss_Orchidee skrev:
så sant så.... du är alltid så klok solid... att ja glömde det :3freak


förresten brukar man förtala folk man inte känner?? :va


Det är skillnad på att förtala och att påpeka.
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Funderar på att göra detta själv, är himmla sugen o prova lite. Och sedan se det som ett projekt, att pröva o lära! :tomten

Lackspruta Biltema, 199:-
Kompressor kan jag låna, och sedan hålla till här hemma i garaget. Gasmask för man nog investera i.. Men vad behövs till slipning? Och hur många lager färg/klar lack är normalt?

Är allt sugen nu, att sätta igång me slipandet! :)
Tack alla som bidragit med kloka ord, fina bilder o tips! :pannkyss

/mvh Johan
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Extreem_ skrev:
Funderar på att göra detta själv, är himmla sugen o prova lite. Och sedan se det som ett projekt, att pröva o lära! :tomten

Lackspruta Biltema, 199:-
Kompressor kan jag låna, och sedan hålla till här hemma i garaget. Gasmask för man nog investera i.. Men vad behövs till slipning? Och hur många lager färg/klar lack är normalt?

Är allt sugen nu, att sätta igång me slipandet! :)
Tack alla som bidragit med kloka ord, fina bilder o tips! :pannkyss

/mvh Johan



Ok, en kolfiltermask är ett måste. Chlas ohlsons är bra, 299kr ?

Sen vill du ha ren och fuktfri luft, en vattenavskiljare med filter på biltema. 50 spänn?

Trycket en kompressor ger är waaaay för högt. En tryckregulator behövs, också från biltema. 200kr?

Sen behöver du ett utrymme.. Inte helt lätt att hitta ett bra utrymme. Men städa garaget så gott det går (både från bråte, damm och sågspån), plasta in alla väggar och golv, sen häng upp prylen i taket.
Ett utsug är guld värt, annars sjunker dammolnet ner på din nya fina lackade yta och bildar knotter, inte kul.
Ett alternativ kan vara en stor fläkt som blåser bort dammolnet..

Hur många lager färg beror på hur tjockt du sprutar :)
Lägg 3 lager, det blir nog inte helt fel

Slipning får nån annan berätta om eftersom jag inte sysslar med plastlackering :hihi


Som du kanske förstår är det inte bara att köpa en lackspruta och låna en kompressor, det krävs väldigt mycket mer än så :/
 
Last edited:

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Eller så hittar du en vänlig själv som jobbar lite svart på sidan om och pröjsar halva priset... :)

Förra gången jag lackade mina kåpr så pröjsade jag 2500:- för alla kåpor.
Den här gången är det samma pris, fast nu är det något färre kåpor men fler detaljer.
Typ som gaffelben, ramdelar, samt en massa små plastdetaljer...

så att bara man letar runt lite och så såå kan man hitta folk som gör det bra eller få kontakt genom väns vänner osv....

BTW: SVART SKA DET VARA!!!!!!
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
shoik skrev:
BTW: SVART SKA DET VARA!!!!!!
Jo, både snyggare och bättre ekonomiskt!!! :tungan :näsblod
Skall jobba hårt två första veckorna på sommarlovet:
8h/dag * 5dagar/vecka = 40h
2 veckor = 2 * 40h = 80h

80h * 65/h = 5200 :-

Budget förslag (Gissade siffror på lack!!!)
1. Kompressor (Lånad av bekant)
2. Skyddsmask (Lånar även den...)
3. Färgspruta Biltema 199:- Länk
4. Grundfärg 2 burk, till pvc-plast, 300:-
+ Härd till den 2 burk 300:-
5. Färg (Billack) Svart/Metallic svart (Beroende på om metallic är svårt att få snyggt) 3 burkar. 450:-
6. Klarlack, lite skydd, repor, bensin osv.. 2 burkar, 300:-
7. Slip-papper och en yz-skärm, 250:-
8. Sadelöverdrag, svart, 200:-
9. Deppipe ljuddämpare, (bara dämparen!) 1100:-
-----------------------------------------------------
Totalt nu ca 3100:-

Om man nu också ska tänka på körkort så borde jag räkna med två uppkörningar, 2 * 800 =1600

Totalt nu cirka 4700 svenska kronor..

Ett kul projekt, rolig erfarenhet, körkort, fin och mysig ljuddämpare. Att jobba hårt i två veckor är det värt! Kommer prioritera körkortet, men sedan köra för fullt med lackering. Om jag lyckas få tag i nån bekant som kan göra jobbet bra till ett bra pris, så visst.. Men det kan nog vara kul att göra själv!

Arbetsmiljö
Och när det gäller arbetsmiljö, sopa, damsuga och städa garaget. Öppna stora dörren en aning, öppna fönster i andra delen av huset. Dra igång två fläktar och köra på det, hoppas på ett svagt korsdrag. Jag vill ha en tillfäliig miljö, inte ett fullt utrustat växthus? :va Ingen proffslackare direkt, men resultatet kan nog bli hyffsat trots begränsad möjlighet till arbetsplats.

Vill ännu en gång tacka alla för synounkter och hjälp! (Särskilt du Tjet o Tobbe_88! :D )

Är det svårare att jobba med metallic-svart resp. svart?

/mvh Johan
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Extreem_ skrev:
Näe... Färgburkar, som man sedan häller i färgsprutan. Riktiga burkar! :näsblod


Alright... 2komponentslack hoppas jag :)

Är det bara plast du ska lacka? På plast, lägg först en slipgrund efter att du slipat, sen slipa igen, och topplack

På metall, lägg en epoxyprimer efter slipning/blästring, och förhoppningsvis (om du gjorde ett bra jobb ;)) slipper du slipa igen innan lack
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Anton_Ljunghusen skrev:
Alright... 2komponentslack hoppas jag :)

Är det bara plast du ska lacka? På plast, lägg först en slipgrund efter att du slipat, sen slipa igen, och topplack

På metall, lägg en epoxyprimer efter slipning/blästring, och förhoppningsvis (om du gjorde ett bra jobb ;)) slipper du slipa igen innan lack
Kanon! :tummenupp
:Bugar
/mvh Johan
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Lindén skrev:
1st slipmaskin o 1 stycket plan tjossanhejsan finns o köpa i färg affären iaf o en laddning våtslip!
Tar 3 timmar typ om det inte e en massa ojämnheter o skit då xtra asså!
Spackling o våtning på det tot jobb max 4 timmar.
På det där åkdonet!
MAX 1 timme 360 papper sedan på med bas...

Du vet inte vad du snackar om! :7peta

Nått pucko hade lagt på värsta tjärlacken på min hoj. Fick lägga mer tid på att byta papper på excentern än på att slipa. Tog typ 15 timmar med 120-papper vid grovslipningen! Skulle eg. kört med 180-papper som grövsta men dom papprena sattes igen på ca. 2 minuter, så det var inget alternativ. :brynad
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top