Only in America

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men inte är det så mycket skjutande av och på ungar i Svärje som i Amerkat? Det är ju en förhållandevis onödig form av barnolycksfall, kan jag tycka. Hittar inte relevansen med ditt inlägg.

Har du tacklat av?

Det är, precis som de allra flesta, olycksfall säkerligen möjligt att undvika. Min poäng är att kulturellt betingade olycksfall, som detta, förekommer i alla kulturer. Inkl vår.

Jag tacklar av då jag inte tränar så ofta längre

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Här är några av Chris O'Neills kompisar

Whitney Kroenke
Marco Wajselfisz
Lancelot Frick
Georg von Opel
Fizzy Barclay
Anna Boiardi-McCue
Maxwell Federbush

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Videon borta. Vad var det för något?

En muslimsk författare har skrivit ett större vetenskapligt verk om Jesus men tjejen som intervjuvar är bara intresserad av att han 1) är muslim och 2) enligt henne dolt detta faktum som väl står i varenda biografi man kan hitta om honom och 3) är skeptisk till att en muslim skriver om en så viktig kristen person som Jesus, vad är egentligen hans agenda. Att Jesus av många (alla?) muslimer anses vara en av de största profeterna innan Mohammed har hon nog ingen aning om. Ja så tjatade det på så länge jag orkade titta.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Indisk-amerikansk brud blir Miss America vilket utlöser twitterstorm... där dom bland annat kallar henne "Miss al-Qaida". Inte så lätt att hålla isär delar av världen... :glömdet

http://edition.cnn.com/2013/09/16/showbiz/miss-america-racist-reactions/
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/rasismstorm-mot-miss-america/
http://publicshaming.tumblr.com/post/61388585374/americans-call-first-indian-american-miss-america

Det här inte första gången som en Miss America utsätts för rasism på sociala medier. 2010 vann Rima Fakih tävlingen. Flera personer försökte då koppla ihop henne med Hizbollah, uppger CNN.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Indisk-amerikansk brud blir Miss America vilket utlöser twitterstorm... där dom bland annat kallar henne "Miss al-Qaida". Inte så lätt att hålla isär delar av världen... :glömdet

http://edition.cnn.com/2013/09/16/showbiz/miss-america-racist-reactions/
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/rasismstorm-mot-miss-america/
http://publicshaming.tumblr.com/post/61388585374/americans-call-first-indian-american-miss-america

Det här inte första gången som en Miss America utsätts för rasism på sociala medier. 2010 vann Rima Fakih tävlingen. Flera personer försökte då koppla ihop henne med Hizbollah, uppger CNN.

Jag vet inte jag. Media kallar något för tvitterstorm, det räcker ju att det är ett troll i farten. Tanken om att USA generellt sett är ett rasistiskt land är märklig. Jag har bott i USA i många år och rest mycket i USA och jag ser inte denna rasism på samma sätt som jag ser den i Europa och Sverige. USA är inte särskilt rasistiskt. Det är i Europa och Sverige som muslimer blir radikala och det är här som fascisterna kommer in i parlamenten. I USA går muslimerna med i US Army.

Olika delar av världen... Al-Qaida är väldigt verksamma i Pakistan, bl a var det ju där Bin laden hukade och organisationen bildades i grannlandet Afganistan. Pakistan och Indien var samma land under brittiska väldet och de delades i ett inbördeskrig på 50-talet vid frigörelsen. Indien och Pakistan ÄR samma del av världen kompis. :smasha

Sedan tycker jag man måste inse hur olika de 50 delstaterna är. Generellt påpekat till alla besserwissrar på denna tråd.

Hur många av er har varit i USA?

Det finns ett 20-tal delstater som inte har anmärkningsvärt fler dödsskjutningar än vad Europa har. Vissa delstater, som District of Columbia och Louisiana har extrema tal. Men lunkar man runt i småstäderna och landsbygden så är det tryggare än i Sverige (som ju mest består av landsbygder och småstäder).

Fan vad många som tror sig veta så mycket om USA... food stamps? Oj så många som får det, tycker man. Men food stamps är inte ett socialbidrag man får för att inte svälta. Gränserna är olika i olika delstater, men en barnfamilj har food stamps vid en inkomst på $22.000 i state of New York. Idén är att se till att ungarna i alla fall får vettig mat.

Är inte det ett tecken på ett hyffsat generöst välfärdssystem? Vad förfasar ni er över?

I could go on... and on... and on...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Hur många av er har varit i USA?
Jag har bott i USA, Texas för att vara lite mer exakt. Älskar fortfarande både USA och Texas som innehåller så mycket jag älskar, samtidigt även så mycket jag hatar.
Ser man inte rasism (Texas alltså!) där så är man antingen blind eller väljer att titta bort, även om den visar sig på ett helt annat sätt än i Sverige. Det är möjligt att du lever i en del av USA där alla etniciteter har samma möjligheter (typ utbildning, lön, kriminalitet, medellivslängd o.s.v.) men jag finner det en aning svårt att tro på.

Lika naiv tror jag man ska vara om man tror att USA har världens bästa sjukvård för övrigt. Däremot är det, om inget ändrats på slutet, det land som spenderar mest av sin BNP på sjukvård. Det är väl snarare så att USA brukar klara sig ganska dåligt i internationella jämförelser.

Liten randanmärkning: att det finns "ett 20-tal delstater som inte har anmärkningsvärt fler dödsskjutningar än vad Europa har" är inte ett imponerande argument. Dels betyder det att fler än hälften av delstaterna har ANMÄRKNINGSVÄRT fler dödsskjutningar och säger inget om att det skulle vara vanligt med mindre...

Hur många har uttalat sig om food stamps här??

Men som sagt: Stort fascinerande land, stora skillnader och en salig blandning av olika etniciteter. Definitivt det land jag helst besöker om än jag har valt att inte bo kvar där. Lite som Liseberg. Jag älskar att besöka men skulle inte vilja bo där...

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Bonny,

Har försöker jag nyansera bilden så nyanserar du mig. :)

Texas har jag inte varit i. Bor inte heller i USA idag. Bodde i gamla södern, Triangle Area i North Carolina. Där fanns mycket rasism, t o m slavhandel. Det går dock i raketfart i rätt riktning, även om samhället är segregerat av historiska skäl. Underklass blir inte medelklass så lätt, och klass-samhället var/är uppdelat efter etnicitet. Ge det 20 år har vi samma läge i Sverige. Redan idag är det tydliga skillnader beroende på härkomst även i Sverige... vilket multietniskt land är jämlikt då menar du? På vilket sätt hanteras frågan sämre i USA?

Sjukvården i USA är fantastisk för de som har en bra försäkring. Eller kan betala för det, som killen som slipper rullstol nu. Det är i USA den mesta av den moderna medicinen utvecklats, både vad gäller läkemedel och kirurgi. Det är där USA är världsbäst. Utan USA hade svensk vård varit otroligt mycket sämre. Vi lär av USA. Precis som vi gör inom teknik och vetenskap. Det är kul. Folk sitter med sina Personal Computers, sina Lap Tops, eller sina iPads och via internet klagar de på Facebook eller Twittrar om hur hemskt USA är.

Den svenska vården är kalas om man söker akut. Söker du för sådant som inte syns i WHO:s statistik är det värre... jag stod 5 år i kö för att operera bort mina visdomständer. Efter dessa år blev jag kallad till operation. Efter att ha reggat mig i receptionen skall jag uppför en trappa. Där möts jag av en skylt i ett omklädningsrum. En skylt! Jag fick på så sätt anvisningar hur jag skulle klä mig. Nästa skylt visade mig vägen till var jag skulle sitta och vänta. Läkaren klarar inte av att operera bort min tand, jag ligger med gommen uppskuren och bedövad och väntar på annan läkare. Han drar ut tanden men slår av en flisa på en annan tand. "-Det där får du fixa hos tandläkare".

Jomen... tandläkaren fick jag pröjsa själv.

Vad gäller dödskjutningar. Det är ett imponerande argument för de delstater som inte har fler dödsskjutningar än Europa eftersom det tycks vara fokus i denna tråd. Texas och Vermont är som Finland och Grekland. De är med i samma federation men... det går inte att generalisera om USA, även om alla tycks göra det, precis som amerikaner gör om Europa. Europa är krig och totalitära diktaturer. Europa är fyllt av kommunism och nazism, militärjuntor och fascister.

Precis som vi i Sverige slår ifrån oss och tycker att det där har inte vi med att göra, kan man sitta i lilla Vermont och tycka det är orättvist att bli ihopblandad med Ku Klux Klan.

PS. Vermont har ca 96% vita, 1% afroamerikaner, 1% asiater och 1% natives. Tror du verkligen att rasismen frodas här?

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...