Only in America

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Europa roar sig med krig en gång per generation, typ.

Det var lite poängen med den där ursprungliga artikeln om Wien jag talte om i början. 100 år sedan första världskriget, 75 år sedan andra världskriget och 25 år sedan kalla kriget slutade och muren föll.

Så, 2014 tar Putin Krim... och EUs nationalister (och värre) hurrar... brrrr...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det var lite poängen med den där ursprungliga artikeln om Wien jag talte om i början. 100 år sedan första världskriget, 75 år sedan andra världskriget och 25 år sedan kalla kriget slutade och muren föll.

Så, 2014 tar Putin Krim... och EUs nationalister (och värre) hurrar... brrrr...

Och bara 15år sen kriget i Jugoslavien... Vilket jag anser bör uppmärksammas.

Så jag delar dina farhågor. Frankrike ska fortfarande leverera 2 helikoperhangarfartyg av Mistralklass till Ryssland, trots alla sk.sanktioner.. Det är bra att ha i Svarta havet, eller Östersjön...

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jupp... 40/50-talister vänster... 60/70-talister höger... och nu svänger det igen... men jag ser det inte riktigt i Europa?
Teorin är intressant men 1976 bröts äntligen vänsterns kvävande strypgrepp på detta land, om än tillfälligt. Detta valår röstade fler 50-talister än någonsin tidigare. Utan att orka googla fram någon mer djuplodande valanalys så påstår jag att det tyder på att förstagångsväljarna det året till större del var sunda borgare snarare än bidragstörstande vänsterflummare.

Jag "raljerar" lite, mest för att jag inte gillar att klumpas ihop med vänstern :zpy

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Teorin är intressant men 1976 bröts äntligen vänsterns kvävande strypgrepp på detta land, om än tillfälligt. Detta valår röstade fler 50-talister än någonsin tidigare. Utan att orka googla fram någon mer djuplodande valanalys så påstår jag att det tyder på att förstagångsväljarna det året till större del var sunda borgare snarare än bidragstörstande vänsterflummare.

Jag "raljerar" lite, mest för att jag inte gillar att klumpas ihop med vänstern :zpy

Hehe, jag menar inte att anklaga vare sig 40-talister eller 50-talister för något.... men valet -76 handlade mycket om kärnkraft ju.

Men självklart var 50-talisterna för unga för att kunna skuldbeläggas med året 1968. :)

Teorin är inte så solid att jag är beredd att sätta något i pant.

Nej... däremot är omsvängningen av värderingar bland dagens unga i USA anmärkningsvärd.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Och bara 15år sen kriget i Jugoslavien... Vilket jag anser bör uppmärksammas.

Så jag delar dina farhågor. Frankrike ska fortfarande leverera 2 helikoperhangarfartyg av Mistralklass till Ryssland, trots alla sk.sanktioner.. Det är bra att ha i Svarta havet, eller Östersjön...

Skiten sjunker väl utanför Gotland, det är ju franskt! :hihi

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Och det där har ju varit ett slags trend även i USA. Har varit alltså... för tittar man på den generation som snart tar över maktapparaten, de födda 1978 - 2000, så är de socialt progressiva. Det var ju den generationen som mer än andra lyfte fram Obama, om ni minns?

Intressant och positiv läsning (skummade igenom artikeln, inte rapporten i sig).

Men hinner de/vi påverka systemet/politiken innan de sista smulorna demokrati inte ens finns kvar att rädda i det landet?
Hur mycket makt eller möjlighet till påverkas har ens politikerna själva??

https://www.youtube.com/watch?v=pFYb4gKEFl4

Bill Moyers says the parody and satire of Jon Stewart and Stephen Colbert pay Washington the disrespect it deserves, but in the end it's the city's predatory mercenaries who have the last laugh

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Intressant och positiv läsning (skummade igenom artikeln, inte rapporten i sig).

Men hinner de/vi påverka systemet/politiken innan de sista smulorna demokrati inte ens finns kvar att rädda i det landet?

Bill Moyers says the parody and satire of Jon Stewart and Stephen Colbert pay Washington the disrespect it deserves, but in the end it's the city's predatory mercenaries who have the last laugh

Jag tror nog du är onödigt dystopisk. Visst är USA mer korrupt än Sverige, enligt alla undersökningar, men i det stora hela är inte landet särskilt korrupt. Det går i vågor, staten har inte maximal kontroll som i Sverige. People have the Power... faktiskt.

Det du sett var en reaktion mot hippies, att man spottade på krigsveteraner osv... självklart blev vanligt folk förbannade på vänsterflummet. Nu sker samma reaktion mot republikaner och hökar.

Jämför USA med Europa eller vilken kontinent du vill... vilken är problemfriast?

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usas-massovervakning-av-telefonsamtal-stoppas/

Ännu en nyhet som skänker lite hopp...

Det största problemet med "Kriget Mot Terrorismen" är kanske att det inte har någon egentlig ände? När har man "vunnit"? Det skulle kunna innebära att den situation vi sett sedan 9/11 och president Bush (d.y.) permanentas istället för att vara en parantes i en lång historia.

Kanske vi får en rörelse mot normalisering?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
http://www.dn.se/nyheter/varlden/usas-massovervakning-av-telefonsamtal-stoppas/

Ännu en nyhet som skänker lite hopp...

Det största problemet med "Kriget Mot Terrorismen" är kanske att det inte har någon egentlig ände? När har man "vunnit"? Det skulle kunna innebära att den situation vi sett sedan 9/11 och president Bush (d.y.) permanentas istället för att vara en parantes i en lång historia.

Kanske vi får en rörelse mot normalisering?
"Kriget mot terrorismen" kommer att hålla på tills de hittar något annat att "kriga" mot.
Huruvida de "vinner" eller floppar (som vanligt) så kommer de att utropa sig till segrare och skandera landets namn.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
"Kriget mot terrorismen" kommer att hålla på tills de hittar något annat att "kriga" mot.
Huruvida de "vinner" eller floppar (som vanligt) så kommer de att utropa sig till segrare och skandera landets namn.

Njae... Vietnam? Där ser man sig som förloraren.

Hela NSA-apparaten legitimeras av terrorismen. Det är det jag syftar på. Att USA har agerat världspolis sedan andra världskriget då Västeuropa tvingades avveckla sitt koloniala välde är en annan femma. Det kan man tycka vad man vill om.

Men som en bisats: om ni ser hur duktiga Ryssland är på maktspelet i Ukraina så kan man ju konstatera (?) att de har tränat länge på infiltration och destabilisering. Jag har i alla fall alltid undrat varför alla självständighetskamper då kolonialväldet föll till 100% fördes under röd flagg och marxistisk skolning... att USA i det läget agerat världspolis kan man såklart tycka vad man vill om, men man kan ju ha ovan sagda i baktankarna.

Och ännu en bisats: inte ens USAs roll som världspolis varar för evigt. Men den dagen de drar sig tillbaka, och kanske Kina härskar enväldigt i Asien, så tror jag de kommer att saknas.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
USA snart störst på olja igen, och börjar exportera.

http://www.di.se/artiklar/2014/7/7/usa-etta-pa-oljetronen/

Inte för att jag är glad för fracking, det är jag inte. Men är det inte "konstigt" att USA alltid är först med allt? Så kassa och obildade dom är menar jag... Bra som dåligt, da US of A alltid först. ICT och internet likaväl som drönare och ful-olja.

Tänk om Europa i alla fall en gång skulle kunna leda en utveckling... :död

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Inte för att jag är glad för fracking, det är jag inte. Men är det inte "konstigt" att USA alltid är först med allt? Så kassa och obildade dom är menar jag... Bra som dåligt, da US of A alltid först. ICT och internet likaväl som drönare och ful-olja.

Vi är ju jänkarnas föredöme på sjukvårdssidan.:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Nu är du ute och cyklar igen.
Läste du ens artikeln innan du började hylla USA?
De är duktiga på att skryta.
Inget annat.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Nu är du ute och cyklar igen.
Läste du ens artikeln innan du började hylla USA?
De är duktiga på att skryta.
Inget annat.

Ja, jag läste artikeln. Spekulativ. Därav mitt "snart". Läste du ordet "snart" innan du skrev?

Är det något speciellt område du tycker Europa är på hugget på?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Ja visst är det konstigt, världens dummaste folk nyper alla nobelpriser år efter år :lol

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år