http://www.americanprogress.org/iss...itical-ideology-of-the-millennial-generation/
Det ÄR ju lite intressant... läste en artikel om EU och Wien 1914 och om hur allt är på väg åt h-vete med den gamla världen.
I Europa diskuterar vi hur nationalismen, värdekonservatismen och ännu tristare ideologier vädrar morgonluft inte minst hos unga människor.
Och det där har ju varit ett slags trend även i USA. Har varit alltså... för tittar man på den generation som snart tar över maktapparaten, de födda 1978 - 2000, så är de socialt progressiva. Det var ju den generationen som mer än andra lyfte fram Obama, om ni minns?
Jag citerar artikeln ovan:
The presidency of George W. Bush marked the formative political experience for many of these younger Americans, and the results are not good for conservatives looking to gain support among this critical segment of the electorate. The combined effect of Bush’s social policies, the war in Iraq, his tax cuts, and the collapse of the economy clearly had a strongly negative impact on the ideological views of Millennial voters. Younger Americans today express broad and deep support for a progressive worldview on government, society, and world affairs and are ambivalent to outright hostile to many core elements of the conservative worldview.
Case in point: Of the 21 values and beliefs garnering majority support in our recently completed national study of political values and beliefs among young adults, only four can be classified as conservative.
Nu förväntar jag mig inte att demokraterna tar över. GOP (Grand Old Party, republikanerna) kommer säkert att anpassa sig, de har inget val, och de är statsbärande, det kommer man nog ännu inte ifrån.
Men man kan hoppas på ett mer intellektuellt USA, som låter förnuft och inte känslor styra. I den typens USA har politiker som Sarah Palin inte en chans.
Kan det bli så att vi (återigen) får ett progressivt USA och ett reaktionärt Europa? Eller går jag händelserna i förväg?