Only in America

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
"Du hakar upp dig på ett tändlås som varande "typiskt".

Du är onekligen kapitalismens bäste vän. Du kan till och med kan tänka dig att gå över lik för att försvara och hålla kapitalismens fana högt. Du måste ju såklart i kapitalismens namn vara lika okritisk till förre Teliachefen Lars Nybergs anklagelser om mutor eller den cyniskt dominerade privata välfärden med ytterst giriga företagare inom vård, skola och omsorg.

Det är en långt dragen och skruvad anklagelse...

I alla system finns människor som gör fel. Kapitalismen med sin fria marknad ger möjlighet att åtgärda detta och straffa eller korrigera. Du har noterat att Nyberg faktiskt inte fick ansvarsbefrielse på stämman? Det är kapitalism.

När blev en politiker ställd till svars på allvar för brister i välfärden förresten?

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
"Du hakar upp dig på ett tändlås som varande "typiskt".

Du är onekligen kapitalismens bäste vän. Du kan till och med kan tänka dig att gå över lik för att försvara och hålla kapitalismens fana högt. Du måste ju såklart i kapitalismens namn vara lika okritisk till förre Teliachefen Lars Nybergs anklagelser om mutor eller den cyniskt dominerade privata välfärden med ytterst giriga företagare inom vård, skola och omsorg.

Du måste förstå att det är det yttersta av demokrati, de som sköter sig stannar, de andra försvinner.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Du måste förstå att det är det yttersta av demokrati, de som sköter sig stannar, de andra försvinner.

Okej. Jag vet att Du tycker det är en demokratisk och mänsklig rättighet att bedriva välfärdsexperiment med miljardvinster utomlands. Jag tycker inte så. Hur många gamla i omsorgen och hur många unga i skolan ska behöva lida av din politik innan vi säger ifrån?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Okej. Jag vet att Du tycker det är en demokratisk och mänsklig rättighet att bedriva välfärdsexperiment med miljardvinster utomlands. Jag tycker inte så. Hur många gamla i omsorgen och hur många unga i skolan ska behöva lida av din politik innan vi säger ifrån?

Staten är väl raka motsatsen till kapitalism?:va

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Staten är väl raka motsatsen till kapitalism?:va
Ok. jag ska vara övertydlig.
Okej. Jag vet att Du tycker det är en demokratisk och mänsklig rättighet att bedriva privata välfärdsexperiment med miljardvinster utlandet. Jag tycker inte så. Hur många gamla i privata välfärdsexperiment inom omsorgen och hur många unga i skolan utsatta för privata välfärdsexperiment ska behöva lida av din politik innan vi säger ifrån? Nej. Staten ska inte syssla med att skicka miljarder till enskilda plånböcker.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Okej. Jag vet att Du tycker det är en demokratisk och mänsklig rättighet att bedriva privata välfärdsexperiment med miljardvinster utlandet. Jag tycker inte så. Hur många gamla i privata välfärdsexperiment inom omsorgen och hur många unga i skolan utsatta för privata välfärdsexperiment ska behöva lida av din politik innan vi säger ifrån? Nej. Staten ska inte syssla med att skicka miljarder till enskilda plånböcker.

Du missar att se att det är staten som är problemet, inte den privata sfären.

Det hela hade varit enkelt, man skulle låtit personalen på äldreboendet bilda ett bolag och gett dom uppdraget.

Men det är ju inte försent, bara folk orkar titta upp från Facebook och lets dance så ordnar det sig.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jag har sett den.
Visst är den sevärd, men jag tycker att man skall se Moores filmer som en kraftigt vinklad reaktion på den kraftigt vinklade propagandan som amerikansk media serverar.

Tänker du på Fox? Vad gäller kriget i Irak var media vinklad, man var under angrepp och media gick in i den zonen (vilket även svensk media kan komma att göra om vi hamnar i krig).

Annars funkar media i USA som i de flesta länder, flest klickningar vinner.

Jag ser Moore som en kommersiell underhållare mest. Och kommersiellt framgångsrik och tät är han ju.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Är det vinsterna du hakar upp dig på eller kvaliteten? Kostnaden för oss är ju densamma i alla fall.

Det som stör mig mest med er i vänstern är att ni tiger still när det är offentligt driven välfärd som gör bort sig... snacka om osmaklig cynism.

Det är just vinsterna som stör er, resten skiter ni i. Vilket har bevisats otaliga gånger.

Och vet du, jag tror faktiskt inte det är så illa ställt som er osmakliga propaganda spyr ut.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det är många gånger bra mkt värre.

Jo... förr när det var offentlig drift kissade de gamla rosenvatten i blöjorna.

Vanvård av äldre har varit på tapeten så länge jag kan minnas. Förr var det omöjligt att ställa någon till svars och man kunde själv inte välja. Ansvarsfrågan föll mellan stolarna. Idag kan vi ställa krav och utkräva ansvar. Det är en oändlig förbättring.

Ditt förtroende för politiker av alla färger är på tok för stort.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Felet ligger såklart i Borgs privatiseringspolitik att tillåta att de cyniska ägarna av riskkapitalbolag använder sig av bl.a lån via utländska ägarbolag vilket innebär att räntorna kan dras av i Sverige medan ränteinkomsterna inte beskattas utomlands. Riskkapitalbolagens metoder är fullt lagliga. Det är därför nu svenska folket bör vakna upp ur Facebook dimman och istället visa i kommande val 2014 att det får vara nog. Många länder nära Sverige har ju lagstiftning för att begränsa de minskade skatteinbetalningarna av den här typen av affärer. Som England, Tyskland, Holland och Danmark. Borgs Sverige saknar såklart lagstiftning som hindrar de här metoderna.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Felet ligger såklart i Borgs privatiseringspolitik att tillåta att de cyniska ägarna av riskkapitalbolag använder sig av bl.a lån via utländska ägarbolag vilket innebär att räntorna kan dras av i Sverige medan ränteinkomsterna inte beskattas utomlands. Riskkapitalbolagens metoder är fullt lagliga. Det är därför nu svenska folket bör vakna upp ur Facebook dimman och istället visa i kommande val 2014 att det får vara nog. Många länder nära Sverige har ju lagstiftning för att begränsa de minskade skatteinbetalningarna av den här typen av affärer. Som England, Tyskland, Holland och Danmark. Borgs Sverige saknar såklart lagstiftning som hindrar de här metoderna.

Sedär, det var pengarna som störde dig.... :arsele

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
http://www.americanprogress.org/iss...itical-ideology-of-the-millennial-generation/

Det ÄR ju lite intressant... läste en artikel om EU och Wien 1914 och om hur allt är på väg åt h-vete med den gamla världen.

I Europa diskuterar vi hur nationalismen, värdekonservatismen och ännu tristare ideologier vädrar morgonluft inte minst hos unga människor.

Och det där har ju varit ett slags trend även i USA. Har varit alltså... för tittar man på den generation som snart tar över maktapparaten, de födda 1978 - 2000, så är de socialt progressiva. Det var ju den generationen som mer än andra lyfte fram Obama, om ni minns?

Jag citerar artikeln ovan:

The presidency of George W. Bush marked the formative political experience for many of these younger Americans, and the results are not good for conservatives looking to gain support among this critical segment of the electorate. The combined effect of Bush’s social policies, the war in Iraq, his tax cuts, and the collapse of the economy clearly had a strongly negative impact on the ideological views of Millennial voters. Younger Americans today express broad and deep support for a progressive worldview on government, society, and world affairs and are ambivalent to outright hostile to many core elements of the conservative worldview.

Case in point: Of the 21 values and beliefs garnering majority support in our recently completed national study of political values and beliefs among young adults, only four can be classified as conservative.

Nu förväntar jag mig inte att demokraterna tar över. GOP (Grand Old Party, republikanerna) kommer säkert att anpassa sig, de har inget val, och de är statsbärande, det kommer man nog ännu inte ifrån.

Men man kan hoppas på ett mer intellektuellt USA, som låter förnuft och inte känslor styra. I den typens USA har politiker som Sarah Palin inte en chans.

Kan det bli så att vi (återigen) får ett progressivt USA och ett reaktionärt Europa? Eller går jag händelserna i förväg?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Av hävd så anser jag att pendeln svänger. Om det sen gäller politik, klimat eller mode... Det verkar som om det finns en given mängd ställningstagande och när ett blir uttjatat tar man til något av de andra.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Av hävd så anser jag att pendeln svänger. Om det sen gäller politik, klimat eller mode... Det verkar som om det finns en given mängd ställningstagande och när ett blir uttjatat tar man til något av de andra.

Jupp... 40/50-talister vänster... 60/70-talister höger... och nu svänger det igen... men jag ser det inte riktigt i Europa?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år