Only in America

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Jag vet inte om EUs BNP är större än USAs. De är väl ungefär lika stora, men EU har ju ingen federal budget på det viset.

USA är skyldiga sin egen federala bank det mesta. De har ju mest bara tryckt pengar.

CIA factbook består bara av redan publika uppgifter. Det är inte deras spionmaterial direkt. Skulle säga att de siffrorna är minst lika opartiska som IMF. CIA factbook motsvarar fakta du hittar på svenska UD.

Du hakar upp dig för mycket på skulder. Som om bolånetorskarna är fattiga stackare jämfört med låglönearbetarna i Malmös hyreslägenheter.

Visst har vi dåliga dagar i väst, men de går över, de gör alltid det. Kina har en del att fundera på om de vill kunna ge sina medborgare en rimlig välfärd. Man kan bara kopiera en gång, sedan måste man komma på grejer själv.

Eller: de har gett oss en massa saker som boostat vår BNP. Av oss har de fått papperslappar med siffror på. Om dollarn kraschar... vad är dessa små papperslappar värda?

Men att Europa går dåligt jämfört med USA kan vi då avfärda, bara utifrån tolkningen av totala BNP?

Siffrorna för USA skiljer sig markant åt mellan IMF och CIA, för skulden USA har därav gjorde jag det valet.

Tror ni världsordningen kommer fortsätta vara som den är idag?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Centralbankerna och andra banker. De kan skriva ut skuldbrev serru...

Fiskaren får en storfångst. För dom pengarna betalar han av sin skuld till slaktaren. med pengar på fickan går slaktaren till sin hyresvärd och betalar av en skuld. Hyresvärden målar om huset för pengarna och ger målaren övertidskompensation. Målaren fick mer pengar och köper en fin blus till sin fru. Nu blev skräddaren glad...

Två skulder har betalats av, men det väsentliga är ju att varor och tjänster har producerats.

Det är BNP som räknas.

Vem äger bankerna då?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Men att Europa går dåligt jämfört med USA kan vi då avfärda, bara utifrån tolkningen av totala BNP?

Nä, Europa har väl saggat i tillväxt länge. Europa har inte högre BNP per capita men en större befolkning. USA har väl ca 20% högre BNP per capita än Sverige t ex. Sverige har bra innovationskraft men stora delar av Europa har inte det.

Nej, man skall inte stirra sig blind på att staterna är skuldsatta. Hade det varit Europas enda problem...

Siffrorna för USA skiljer sig markant åt mellan IMF och CIA, för skulden USA har därav gjorde jag det valet.

Okej, men det finns olika sätt att räkna på.

Tror ni världsordningen kommer fortsätta vara som den är idag?

Ett bra tag till ja. Men inte för evigt. USA kommer inte stå som ensam supermakt, det är en väldigt ovanlig period vi upplevt de sista 20 åren.

jag vet inte... har du varit i Kina, Indien eller något annat BRIC-land? Vad får dig att tro att de kan styra världen?

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Ett bra tag till ja. Men inte för evigt. USA kommer inte stå som ensam supermakt, det är en väldigt ovanlig period vi upplevt de sista 20 åren.
jag vet inte... har du varit i Kina, Indien eller något annat BRIC-land? Vad får dig att tro att de kan styra världen?

Som jag sa till Markus så var frågan mer öppen, än bara relaterat till Kina eller Indien. Jag tror inte de kan styra världen men som du säger har USA varit en ensam supermakt i många år och hur kommer konkurrensen förändra världen?

Tex. Hur kommer Ryssland spela sin roll?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är mest spännande så, i alla fall när man spekulerar. Både Mellanöstern och Ryssland gör det lite mer spännande :musik

Mellanöstern har med all tydlighet visat vad de är kapabla till senaste åren, dvs mycket lite.
Ryssland, ja visst, lite av en thrill. :eek:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Som jag sa till Markus så var frågan mer öppen, än bara relaterat till Kina eller Indien. Jag tror inte de kan styra världen men som du säger har USA varit en ensam supermakt i många år och hur kommer konkurrensen förändra världen?

Tex. Hur kommer Ryssland spela sin roll?

De sitter på energi men glöm inte att Ryssland bara är halva Sovjet i befolkning. Det är inget jätteland. Dessutom: befolkningen minskar, super ihjäl sig och många välutbildade ungdomar flyttar.

Vad är du imponerad av där?

PS. I detta sammanhanget är inte de 20 år USA stått ensamma i maktställning mer än en parantes och inte många år. Det är ju orimligt att 3-4% av befolkningen i världen styr de andra i längden.

Men det varar ju i 10 år till i alla fall...

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Det är ju en paradox, att världens ledande vetenskapsnation, har en så stor andel vetenskapliga analfabeter.

Men industrin klarar sig ju ändå, på något märkligt vis. Det saknas ju inte high tech i
USA.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är ju en paradox, att världens ledande vetenskapsnation, har en så stor andel vetenskapliga analfabeter.

Men industrin klarar sig ju ändå, på något märkligt vis. Det saknas ju inte high tech i
USA.
Det importeras mycket kunskap också.
Jag reagerade på det när jag jobbade i amerkatt.
Under den skotska upplysningen så accepterade kyrkan ganska omgående de nya upptäkterna och lade arbete på att få ihop dem med den etablerade "vetenskapen" (bibeln).
300 år senare misslyckas en del personer fortfarande.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
De sitter på energi men glöm inte att Ryssland bara är halva Sovjet i befolkning. Det är inget jätteland. Dessutom: befolkningen minskar, super ihjäl sig och många välutbildade ungdomar flyttar.

Vad är du imponerad av där?

PS. I detta sammanhanget är inte de 20 år USA stått ensamma i maktställning mer än en parantes och inte många år. Det är ju orimligt att 3-4% av befolkningen i världen styr de andra i längden.

Men det varar ju i 10 år till i alla fall...

Imponerad? När skrev jag det?

Ryssland har en ganska aggressiv attityd just nu, sen om det är ett spel för gallerierna eller inte vet jag inte.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Imponerad? När skrev jag det?

Ryssland har en ganska aggressiv attityd just nu, sen om det är ett spel för gallerierna eller inte vet jag inte.

Dåligt ordval av mig. Men något ser du ju som gör att du ror de blir en allvarlig maktspelare i framtiden? Det är den militära biten?

Ptja, jag vet inte jag, är ingen expert på det. EU kan ju inte rusta ner hur mycket som helst antar jag. Men NATOs militär är enormt mycket mer tekniskt avancerad.

Här en intressant sammanställning kring hur man ser på staters skuldbördor. Jag tror också att jorden fortsätter att snurra.

http://www.di.se/artiklar/2014/2/18/sa-raddas-varlden/

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Dåligt ordval av mig. Men något ser du ju som gör att du ror de blir en allvarlig maktspelare i framtiden? Det är den militära biten?

Ptja, jag vet inte jag, är ingen expert på det. EU kan ju inte rusta ner hur mycket som helst antar jag. Men NATOs militär är enormt mycket mer tekniskt avancerad.

Här en intressant sammanställning kring hur man ser på staters skuldbördor. Jag tror också att jorden fortsätter att snurra.

http://www.di.se/artiklar/2014/2/18/sa-raddas-varlden/

Efter ha kikat lite mer på militära utgifter så tror jag mer på att nuvarande världsordning håller i ett tag, jag trodde Ryssland hade en större militär kapacitet. Men den uppfattningen kan vara lätt att få eftersom vi nästan bor granne och bjuder på väldigt dåligt motstånd mot ryssen.

Nato har de absolut största utgifterna av militär art, så visst är väl den saken säker. Då är frågan, vad blir nästa krig? När insatserna i Afghanistan och Irak är i full gång att avvecklas

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Efter ha kikat lite mer på militära utgifter så tror jag mer på att nuvarande världsordning håller i ett tag, jag trodde Ryssland hade en större militär kapacitet. Men den uppfattningen kan vara lätt att få eftersom vi nästan bor granne och bjuder på väldigt dåligt motstånd mot ryssen.

Nato har de absolut största utgifterna av militär art, så visst är väl den saken säker. Då är frågan, vad blir nästa krig? När insatserna i Afghanistan och Irak är i full gång att avvecklas

Nästa krig för USA / NATO? Mellanöstern igen kanske?

Men talar vi storkrig är det Asien jag oroar mig för. En maktkarta ritas inte om så lätt.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Nästa krig för USA / NATO? Mellanöstern igen kanske?

Men talar vi storkrig är det Asien jag oroar mig för. En maktkarta ritas inte om så lätt.

Precis, för USA/NATO del. Jag är lite förvånad att de inte fortsatte till Pakistan som länge har varit centrum för "terrorism", är det för rådande ekonomi kanske?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år