Only in Sweden

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ursäkta mej, men är det här en förklaring till varför du inte deltog i räddningen av en 9-årig pojke som drunknade medan du låg och solade?

Jag skall bara gå och spy, så det är ingen brådska med svaret.
Spytt klart?
Läs gärna ordenligt innan du drar förhastade slutsatser och spyr i onödan...

Som jag skrev "ingen på stranden slapp vara med", det inkluderade mej.
Jag deltog alltså i söket.
Motvilligt dock, eftersom det inte fanns någon möjlighet att kunna rädda liv.
Det var enligt mej därför en helt onödig sökinsats, enbart av symboliskt värde.

Jag har sökt på SvD men inte kunnat hitta artikeln du refererar till, därför vet jag inte tidsperioden vid den händelsen. Däremot kan jag förstå en ovilja hos de närvarande att delta i en sökinsats som enbart bedöms vara symbolisk.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Spytt klart?
Läs gärna ordenligt innan du drar förhastade slutsatser och spyr i onödan...

Som jag skrev "ingen på stranden slapp vara med", det inkluderade mej.
Jag deltog alltså i söket.
Motvilligt dock, eftersom det inte fanns någon möjlighet att kunna rädda liv.
Det var enligt mej därför en helt onödig sökinsats, enbart av symboliskt värde.

Jag har sökt på SvD men inte kunnat hitta artikeln du refererar till, därför vet jag inte tidsperioden vid den händelsen. Däremot kan jag förstå en ovilja hos de närvarande att delta i en sökinsats som enbart bedöms vara symbolisk.

Under mina otaliga år på Sporthoj har jag vid två tillfällen sett någon skriva direkt inhumana inlägg, det förvånar mig föga att det är samma person som mobbar funktionshindrade/förståndshandikappade (inlägg 1) som går och gnäller om att den fick vara med och leta efter en livlös nioåring (inlägg 2). Att du har mage att göra den medicinska bedömningen, din fräckhet vet verkligen inga gränser.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Fast i ärlighetens namn så heter ju denna tråden "Only in Sweden", och med hänvisning till vad som sägs i reportage så utspelas sig ju inte detta i Sverige :tungan ;)

Kan någon moderator flytta FettSnoks inlägg till "Bara i mellanöstern"!?? :crash

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Under mina otaliga år på Sporthoj har jag vid två tillfällen sett någon skriva direkt inhumana inlägg, det förvånar mig föga att det är samma person som mobbar funktionshindrade/förståndshandikappade (inlägg 1) som går och gnäller om att den fick vara med och leta efter en livlös nioåring (inlägg 2). Att du har mage att göra den medicinska bedömningen, din fräckhet vet verkligen inga gränser.
Du gör i vanlig ordning din egen tolkning av verkligheten, för att passa din inhumana människosyn.
:krama

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Muslimsk man nekades jobb

Han fick löfte om en provanställning hos företaget Inblue i Lund. Erbjudandet drogs tillbaka. Enligt mannen beroende på att han ville be dagligen och besöka sin moské på fredagar under arbetstid.

Mannen kräver nu 100 000 kronor i diskrimineringsersättning och 25 000 kronor i skadestånd av företaget. Stämningsansökan har lämnats in till Arbetsdomstolen av fackföreningen Malmö byggsyndikat.

– Det är sorgligt att det har blivit så här. Vi är inget rasistiskt eller diskriminerande företag, merparten av våra anställda har utländsk bakgrund, säger Ole Grönborg, vd för Inblue.

Inblue är ett danskägt företag med kontor i Lund som jobbar med vattenreningsteknik. Enligt stämningsansökan var de i våras i behov av att anställa snabbt och mannen erbjöds därför en provanställning utan att någon intervju genomfördes. Han ombads att mejla in en bild på sig själv för att ett passerkort skulle kunna tillverkas till Hylliebadet där företaget var underentreprenör.

I mejlet med bilden nämnde mannen att han var praktiserande muslim. 20 minuter senare kallades mannen, enligt stämningsansökan, till ett möte på kontoret i Lund.

Mötet, där bland annat Ole Grönborg närvarade, hölls några dagar senare på en måndag. Under mötet diskuterades om det faktum att mannen ber fem gånger dagligen, samt besöker sin moské på fredagar skulle gå ut över hans arbetsprestation. Samma vecka fick mannen ett kort mejl där det stod att erbjudandet om anställningen dragits tillbaka.

– Han tillhör en speciell församling där de bland annat strävar efter att likna Muhammed i sin klädedräkt och bära långt skägg. Våra anställda jobbar i hela Sverige och det kan vara svårt att hitta en moské om man är i någon liten stad. Det ger problem med flexibiliteten. Vi har diskuterat vad det skulle betyda för Inblue, säger vd:n Ole Grönborg.

– Sen blev vi också uppmärksammade på att han inte hade full vvs-utbildning och personkemin var inte bra.

Enligt stämningsansökan påstås företaget även ha brutit mot MBL när de vägrade att delta i en förhandling med facket som skulle avgöra om mannen hade blivit diskriminerad samt om man kunde anse att han hade varit anställd.

– Han hade bara varit på en jobbintervju och hade inte fått något kontrakt eller jobbat en enda dag. Det finns inget att diskutera med facket, säger Ole Grönborg.

Källa: http://www.sydsvenskan.se/lund/muslimsk-man-nekades-jobb/

:näsblod :dummer :crash :brinnerup :3freak :7peta
Orkar inte beskriva situationen med annat än smileys just nu :banana

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du gör i vanlig ordning din egen tolkning av verkligheten, för att passa din inhumana människosyn.
:krama
Naturligtvis gör jag min egen tolkning, och att du för att jag påstår att du är inhuman påstår att jag är inhuman visar nog på vilken nivå du befinner dig.

Faktum kvarstår, du mobbar förståndshandikappade och gnäller över dina besvär när barn drunknar i din närhet, inte kändes det bra att hjälpa till heller.

Jag tycker Hagamannen verkar ytterst sympatisk, trevlig och rakryggad. Jämfört med dig.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Skulle man kunna få besvära om ett svar?
Du ger intryck av att vara en ondsint godhetsknarkare (likt de flesta vänstertomtarna) så det skulle vara intressant att läsa vad du tror att du tillför världen.
Jag vet inte riktigt vad du vill ha svar på, och jag är tveksam till om det är en diskussion som platsar i tråden.
Skicka gärna ett PM där du konkretiserar din fråga, så ska jag se om det är värt ett svar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag vet inte riktigt vad du vill ha svar på, och jag är tveksam till om det är en diskussion som platsar i tråden.
Skicka gärna ett PM där du konkretiserar din fråga, så ska jag se om det är värt ett svar.

Blev det svårt nu?
Diskussionen är jättelätt att följa.
Eftersom det var du som drog upp verklighetstolkning, så vill jag veta din tolkning av verkligheten.
Tycker du att du är en hjälte?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Här är en brutalt bra OiS tycker jag.

Eftersom svenskarna tröttnat totalt på tiggareländet så lanserar eliten en propagandamur som bl.a. består av en arkeologisk utgrävning av ett zigenarläger som är ca 50 år gammalt. :rofl

Jag kan inte föreställa mig att förmodat allmänna medel i något annat sammanhang skulle slösas genom att göra utgrävningar av nutida illegala boplatser, men det här är en viktig del av att få oss att se positivt på de läger som är här för att stanna. Sopbergen, klädstrecken och den vidriga röran i landets parker och grönområden är INTE störande, det är värdefulla framtida arkeologiska fynd. :mattias

– Stockholms stad ställde i ordning tre lägerplatser 1959. Det var en brytpunkt, tidigare åkte de romska familjerna runt och bodde några veckor på samma plats. Lägren var inte tänkta att vara permanenta men blev det, säger ansvarig arkeolog, Anna Arnberg från stiftelsen Kulturmiljövård.

http://www.dn.se/sthlm/har-berattas-en-saknad-del-av-sveriges-romska-historia/

Apropå DN's gräsliga roll i propandakriget som nu utkämpas mot befolkningen så skrev allsmäktige Ivar en bra ledare förra veckan:

Om du gick in på DN.se dagen efter Ikea-morden i Västerås möttes du bland annat av huvudrubriken: ”Trots allt – dödliga våldet har minskat. Sverige har blivit tryggare. Färre människor mördas och trenden har varit tydlig under flera år”. En mer sanningsenlig rubrik hade varit: Färre dör trots att det grova våldet ökar.

Ett vansinnigt mord hade begåtts. Varför tycktes det plötsligt så angeläget att berätta för folk hur trygga de borde känna sig? DN var dock inte ensamma. I ett pressmeddelande berättade TT om en artikel som skulle levereras senare under dagen: ”2 500 tecken med arkivbilder och mycket pedagogisk och tydlig grafik som förklarar allt det folk inte förstått” (18/8). Och på Sveriges Radio hade man rubriken: ”Dödligt våld minskar trots att många upplever motsatsen” (13/8).

Folk förstår inte! Folk är dumma! Något DN på ledarplats försökte inskärpa när de som inte känner sig trygga jämfördes med klimatförnekare (14/8). Att känna sig otrygg är att vara en förnekare. Gäller det även kvinnor som är rädda för att bli våldtagna? Nej, där har mörkertal, anmälningar och en upplevd otrygghet tagits på stort allvar.

Orsaken till hur olika debatterna om våldtäkter och Ikea-morden låter är att den senare kopplas till migrationsfrågan. De som inte tror att Sverige blivit tryggare kopplas av DN:s ledarsida till invandringskritiker. Kanske lånade de sin analys av komikern Magnus Betnér som bara två dagar efter morden menade att det var de som känner sig otrygga som är de farliga, inte de faktiska mördarna: ”Det som är farligt är inte random psykopat som hugger ned någon på stan, det som är farligt är rädda människor”. Han menade, precis som DN, att oron var knuten till invandringskritik. Det var kanske därför DN:s ledarsida tog fram sin allra mest uppfostrande ton, vilket inte är att säga lite.

Ingen har väl undgått att gängvåldet eskalerat under sommaren, med skjutningar och handgranatsprängningar. Sedan 2005 har antalet skottskadade ökat dramatiskt. Dessutom drabbar detta våld även människor utan koppling till gängen, som på en restaurang på Vårväderstorget i Göteborg där även vanliga människor skadades i skottlossningen. En sjuårig pojke skadades av misstag på utsidan av knäet vid en skottlossning i Husby centrum, där även en 56-årig man träffades i munnen. De var inte inblandade, utan befann sig bara på fel plats vid fel tidpunkt.

En genomgång av TT som publicerades samma dag som Ikea-morden inträffade visade att det sedan den 1 maj skett över 50 skottlossningar eller explosioner där människor, bilar eller byggnader skadats. I denna siffra ingick händelser som har rapporterats i media, men många skottlossningar där ingen skadas blir aldrig kända för allmänheten. Hittills i år har det skett 70 konstaterade skjutningar jämfört med 88 under hela 2014 och 90 under 2013. Skottlossningarna sker oftare på ställen där folk är samlade, exempelvis i parker, på gator och torg. Och i går skrev denna tidning om nya siffror från Brå: "Antalet anmälda butiksrån med skjutvapen under årets sju första månader har ökat med 50 procent jämfört med samma period i fjol".

Det grova våldet har ökat under flera år, även om det dödliga våldet minskat. Hur hänger det ihop? I USA har det dödliga våldet sjunkit de senaste två decennierna trots att skottrelaterade skador ökat, vilket beror på allt bättre sjukvård. Att antalet mordförsök i Sverige enligt Brå inte minskat tyder på att något liknande skett här – sjukvården har blivit allt bättre på att behandla livshotande skador. I dag skickas svenska kirurger till Sydafrika för att lära sig behandla skottskador, knivhugg och andra allvarliga skador.

Det dödliga våldet är alltså ett missvisande mått på hur våldsamt ett samhälle är.

Våldet och otryggheten är dessutom knutna till vissa områden. I Sverige finns enligt Rikspolisstyrelsen 55 områden i Sverige där polisen inte kan upprätthålla lag och ordning. Det är områden där de boende anser ”att det är de kriminella som styr i områdena”. Dessa områden överlappar med de 186 utanförskapsområden Sverige har (det fanns endast tre 1990).

DN gav sig dock inte i sin uppfostran av folket. Den 17 augusti skrev man artikeln: ”Massgrav vittnar om våldsam stenålder”. Jaja, vi fattar, vi fattar. Våldet har verkligen minskat…

http://www.svd.se/fran-stenalder-till-is-tid

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Mådde illa när jag hörde det, vidriga jävla patrask till badjävlar.

Kan det ha att göra med rädsla för vad man kan finna? Idag är ju döden något som man gömmer bort, gamla människor kärras in på något hem och sedan är det någon annans problem i några år och till sist sjukvårdspersonalen. Oavsett om det handlar om naturlig död eller en olycka så slipper folk se det, det finns alltid några snälla människor i vit rock eller uniform som tar hand om detaljerna.

Nu är jag ingen hårding och tycker också att det kan kännas skrämmande men jag tycker att det kanske gått för långt åt andra hållet.

Dagens människor tycker ju att det är en livskris om mobilen strejkar och om det råkar vara en varm sommar så ska jorden gå under direCkt. En tonårstjej på akuten skrek att hon inte ville dö när hon skurit sig på en plåtbit. Klenare virke helt enkelt även om det naturligtvis inte gäller alla.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kan det ha att göra med rädsla för vad man kan finna? Idag är ju döden något som man gömmer bort, gamla människor kärras in på något hem och sedan är det någon annans problem i några år och till sist sjukvårdspersonalen. Oavsett om det handlar om naturlig död eller en olycka så slipper folk se det, det finns alltid några snälla människor i vit rock eller uniform som tar hand om detaljerna.

Nu är jag ingen hårding och tycker också att det kan kännas skrämmande men jag tycker att det kanske gått för långt åt andra hållet.

Dagens människor tycker ju att det är en livskris om mobilen strejkar och om det råkar vara en varm sommar så ska jorden gå under direCkt. En tonårstjej på akuten skrek att hon inte ville dö när hon skurit sig på en plåtbit. Klenare virke helt enkelt även om det naturligtvis inte gäller alla.

Fenomenet att sätta sina egna påhittade problem före ett barns återfinnande, oavsett kondition, är nog något ingen borde lägga energi på att förklara.

Men ren egoism ligger nog snarare bakom.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Fenomenet att sätta sina egna påhittade problem före ett barns återfinnande, oavsett kondition, är nog något ingen borde lägga energi på att förklara.

Men ren egoism ligger nog snarare bakom.

Visst kan det vara så men om man skall tro de som har makten i vårt genusförstörda samhälle så är ju idealmannen idag inte en som man vill ha vid sin sida som man/bror/vän när det blåser snålt utan en metrosexuell djävel som kör hybrid, äter vegetariskt och hatar sitt eget kön i sektliknande sammankomster som sker i universitetens kulvertar. Den gamle mannen med sina fel och brister kunde ofta bita ihop och göra något som han fann otrevligt medan den nye inte klarar av att ta sig över tröskeln mentalt. Man ser ju hur det ändras bara genom att höra när folk intervjuas i media.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år