Äää det där var väl en lite onödig kommentar? Jag har bara svarat på dina inlägg, varken mer eller mindre. Du har skött dig exemplariskt om du vill ha min reflektion över dina inlägg, haha.
Och såklart får man tycka vad man vill, den frågan hoppas jag att du redan visste svaret på iofs, inga problem!
Frågan är egentligen betydligt större än nån enstaka punktskatt, det handlar ju i grund och botten om hur pass stort inflytande över ens vardag staten ska få ha.
Så länge jag tvingas betala det mesta av min lön i diverse skatter förväntar jag mig att det sätts undan resurser för mig och min familj som vi är fria att nyttja efter behov.
Om sen en betydande del av befolkningen väljer ett såpass osunt levene att jag på sikt kommer tvingas betala för deras vård och diverse bidrag som kommer till följd av en minskad förmåga att försörja sig själva (vem törs anställa en tjocksmock?) så vete fan om jag är lika sugen på att betala nån skatt längre.
Alltså, samhällskontraktet bygger på att vi sköter oss för att kunna bidra till den gemensamma plånboken. Om man t.ex. väljer att röka väljer man ju samtidigt att på sikt bli en belastning för samhället, och då är det inte mer än rätt att man får betala lite extra för det "nöjet". Tycker jag i alla fall.