Där tar Du allt fel min vän ..
http://www.youtube.com/watch?v=ypDRfGmvLm8&feature=related
Så talar diktaturens kreatur med varandra ..
Det är just den där dubbelmoralen som går igen inte bara hos Palme utan hela vänstern jag har svårt för. Några diktaturer är fähundar och rakt igenom onda. Andra är det inget fel på alls. Där gör man fel i att kritisera dem.
Vi ska inte kritisera Kina eller Sovjet. De vill kanske ha totalitärt styre och vilka är vi att dömma? Snacka om omvänd rasism.
Fy, säger jag bara.
Tjeckoslovakien, grekjuntan, Chile, Sydafrika och Franco-Spanien är uschliga fördömda diktaturer.
Portugal (Salazar), Sovjet, Kina, Kuba, Syrien (Assadregimen genomförde ett antal folkmord), Iran, Damaskus m.fl. ignoreras eller tom hyllas.
Just Kuba är lite knepigt att Palme hyllade där fängelserna vid tidpunkten var proppfulla med partikamrater som satte sig upp mot den kommunistiska statsledningen.
Även när han träffade Erich Honecker i Stralsund -84 var förföljelsen av vänstern, angivningarna och avrättningarna av folk som försökte fly DDR inget som han lämande en tanke.
"Du vet, man möter en massa statsmän. Men jag måste säga att med Honecker fick jag mycket god kontakt. Jag tror att han uppriktigt vill ha en nedrustning." Aftonbladet 30/6 -84
Han påstod även att behovet av avspänning såg annorlunda ut från tysk horisont än "Texas eller Kalifornien".
Jovisst.